تقابل غولهای رامنشدنی

بررسی و مقایسه خودروهای شورلت Corrvet Z۰۶، فورد GT و دوج Viper SRT۱۰ كوپه: جاده پیش رو پرپیچ و خم است، باران سطح آن را خیس كرده و درختان با اولین نشانههای پاییز خودنمایی میكنند. در این روز رانندگی با اتومبیلهای اسپرت بسیار لذتبخش است. از سه خودروی شورلت كوروت Z۰۶، دوج وایپر SRT۱۰ و فورد GT فقط شورلت كوروت از قدرت و پایداری خوبی برخوردار است و هر سه خودرو دارای لاستیكهایی بسیار پهن هستند و موتور این خودروها در حدود ۵۰۰ اسب بخار قدرت و حتی بیشتر را داراست. رانندگی با شورلت كوروت مانند پرواز كردن است و رانندگی با این خودروی ۵۰۵ اسب بخاری بسیار مهیج است، خواه در حال سرخوردن در پیچ تند جاده یا در حال رانندگی با نهایت سرعت در آخرین دنده باشیم. موتور ۷ لیتری این خودرو با داشتن ۸ سیلندر، صدای بسیار شدیدی تولید میكند و بالاترین قدرت این خودرو در دور موتور ۶۳۰۰rpm نمایان میشود مدل Z۰۶ تا به امروز گرانترین و پرقدرتترین مدل كوروت با قیمتی در حدود ۶۵۸۰۰ دلار است. قطر چرخهای جلوی این خودرو ۱۸ اینچ و قطر چرخهای عقب آن ۱۹ اینچ است كه به ترتیب دارای پهنای لاستیك ۲۷۵/۳۵ و ۳۲۵/۳۰ میباشد. به همین علت این خودرو دارای تعادل و كنترلپذیری بالایی است. قدرت این خودرو، به جز در حالتی كه شما در پیچهای بسیار تند به اجبار پدال گاز را در حالت دنده سنگین میفشارید، بسیار اعجابانگیز است. رانندگی با این خودروی راحت بسیار آسان است و تنها كافی است پای خود را روی پدال گاز نگه دارید تا خودرو به حركت خود در مسیر ادامه دهد. در این خودرو همه چیز در سرعت بالا دارای حالت چسبندگی است. در سرعتهای پایین شما حس خواهید كرد كه در كوروت عادی مدل C۶ نشستهاید، ولی وقتی تصمیم بگیرید سرعت خود را بالا ببرید، این خودرو شیری رام نشدنی خواهد بود. تمام قطعات و تركیبات این خودرو نسبت به مدل قبلی تغییر كرده است.ترمز این خودرو بسیار قدرتمند و قابل اطمینان است، پدال ترمز این خودرو برای كسانی كه برای اولین بار این خودرو را آزمایش میكنند، مقداری نرم است. این خودرو دارای سیستم هدایتكننده سخنگوی پیشرفته نیز میباشد. در حال رانندگی با این خودرو، تعویض دنده كمی صدا داشته اما احتیاجی به عوض كردن دنده با فاصله زمانی كم ندارد. رانندگی با سرعت بالا در این خودرو بسیار مهیج است و در این حالت شما باید از هوش و حواس خود كمك بیشتری بگیرید. بعد از كمی درنگ شما حواستان را به عقب خودرو معطوف میكنید. بله این خودروی دوج وایپر مشكی رنگ است كه پا به پای شما در حال حركت كردن است.خودروی دوج نسبتا بزرگتر از خودروی كوروت به نظر میرسد. با اینكه این خودرو دارای لاستیك پهنتری نسبت به خودروی كوروت است (با پهنای ۳۴۵ و قطر ۱۹ اینچ) اما فاقد قدرت پایداری و كنترلپذیری مناسب است، در عین حال موتور این خودرو نیز دارای گشتاور بالایی است. وقتی شما در حال رانندگی با دوج وایپر هستید، متوجه خواهید شد كه این خودرو باداشتن یك موتور ۸/۳ لیتری و ۱۰ سیلندر و ۵۰۰ اسب بخار قدرت بسیار نرمتر و آرامتر از شورلت كوروت حركت میكند. بیشترین قدرت این خودرو در دور موتور بین ۱۵۰۰-۵۶۰۰rpm نمایان میشود، در حالی كه بسیار نرم و بی صدا حركت میكند. نبودن سر و صدا در این خودرو دردسرساز است زیرا شما تا وقتی به سرعتسنج این خودرو نگاه نكنید، نمیتوانید تشخیص دهید كه در حال رانندگی با سرعت ۸۰ مایل بر ساعت یا بیشتر هستید. این خودرو دارای دندهای اعجابانگیز است و به همین دلیل راننده این خودرو تمایل زیادی به تعویض دنده زودتر از موقع دارد زیرا این كار برای او لذتبخش است. در حین رانندگی، خودروی شما به راحتی از روی پستی و بلندیها عبور میكند و با وجود این پستی و بلندیها از مسیر خود منحرف نمیشود. حركت این خودرو روی دستاندازها بسیار راحت و بدون مشكل است.پدال ترمز این خودرو به طور اعجابانگیزی محكم است و به سرعت به حركت پای شما واكنش نشان میدهد، البته این خودرو برای مسابقات اتومبیلرانی ساخته شده است. این خودرو مسیرها را با سرعت بالایی طی میكند و در پیچها به طور اعجابانگیزی به زمین میچسبد و تعادل بالایی دارد. دوج وایپر در پیچهای كاملا تند از فرمانپذیری بسیار بالایی برخوردار است. خودروی بعدی، فورد GT است كه دارای موتوری با ۵۵۰ اسب بخار قدرت میباشد. این خودرو تا حدی از فقدان پایداری رنج میبرد و دارای موتوری ۵/۴ لیتری با ۸ سیلندر و به همراه سوپرشارژر میباشد. رانندگی با فورد GT راحت و لذتبخش است اگرچه راننده این خودرو باید هوشیارتر از هنگامی باشد كه با دو خودروی دیگر كه در مورد آنها توضیح داده شد (كه سریعتر و سبكتر هستند) رانندگی میكند.فورد GT به دلیل طراحی موتور آن در قسمت عقب، سنگینترین عقب خودرو را در بین این سه خودرو داراست به طوری كه گاهی اوقات در هنگام رانندگی، شما احساس میكنید باری حجیم روی قسمت عقب خودرویتان سنگینی میكند. این خودرو در ظاهر بزرگ به نظر میرسد، اما فضایی كافی برای جا به جا كردن وسایل ندارد. موتور فورد GT در دور موتور ۳۷۵۰ گشتاور مناسبی را برای خودرو به همراه دارد. این خودرو را مانند شورلت كوروت نمیتوانیم خودرویی برای مسابقات اتومبیلرانی به حساب آوریم. روی این خودرو درپوشهایی برای كم كردن صدای سوپرشارژر تعبیه شده است و به همین علت این خودرو نرم و بی صداست. این خودرو در رسیدن به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت بسیار سریع و پرشتاب است. هر سه این خودروها به طور باورنكردنی بسیار سریع هستند و برای رسیدن به ۱۰۰ مایل بر ساعت به كمتر از ۱۰ ثانیه احتیاج دارند و مسافت یك چهارم مایل را در مدت ۱۲ ثانیه طی میكنند. رانندگی با این خودروهای بسیار سریع، روی جادههای كم تردد بسیار لذتبخش است. برای آشنا شدن بیشتر با این سه خودرو، آنها را روی جاده نیز مورد آزمایش قرار میدهیم. این خودروها مسافتی نزدیك ۴۶۰ مایل را در ۶ ساعت طی كردهاند. در طول مسیر این سفر آزمایشی، دیده شد كه میتوان با این سه خودرو با وجود داشتن مقدار كمی عیب و كاستی، سفری كاملا ایمن و سودمند را تجربه كرد. در خودروی دوج وایپر، فضای بار بسیار بزرگی در عقب خودرو تعبیه شده است. در این خودرو رادیو و سیستم صوتی به خوبی عمل میكنند. همچنین آخرین دنده این خودرو برای گرفتن ركورد سرعت بسیار مناسب است. اگر سیستم تهویه این خودرو را در حال رانندگی، در وضعیت روشن قرار ندهیم، فضای داخل خودرو به طور باورنكردنی گرم میشود. صندلیهای این خودرو برای افراد زیر ۱۸۳ سانتیمتر مناسب نیست. این خودرو دارای دید عقب مناسبی نبوده و به همین علت رانندگی در بزرگراهها را مشكل میسازد. دوج وایپر از طراحی داخلی جالب و جذابی برخوردار است اما رنگ طراحی داخلی این خودرو بسیار تیره است.برای این خودرو ۸۷۸۹۰ دلار قیمت گذاشته شده است.طراحی داخلی شورلت كوروت با اینكه دارای اشكالاتی است، اما از مدلهای قدیمیتر این خودرو بهتر شده است ولی نمیتوان گفت كه طراحی داخلی این مدل خودرو به طور كلی تغییر یافته است. قیمت پیشنهادی برای این خودرو ۷۰۰۰۰ دلار است. از این خودرو با این قیمت انتظار یك طراحی داخلی جذابتر و كاراتر و پیچیدهتر داریم. ولی این انتظاردر هر یك از مدلهای جدید خودروی شورلت كوروت برآورده نمیشود. بسیار جای تعجب دارد كه چرا جنرال موتورز برای خودروهای اسپرتی خود پول بیشتری خرج نمیكند و دید خود را نسبت به خودروهای اسپرتی عوض نمیكند. شورلت كوروت خودرویی است كه كاملا خوب و راحت در بزرگراهها حركت میكند و فضای مناسبی برای حمل بار دارد و دارای صندوق عقب مطلوبی است، اما باربند آن روباز و بدون پوشش خواهد بود. از میان این سه خودرو، شورلت كوروت تنها خودرویی است كه تنظیم صندلی آن برقی است.اگرچه این صندلیها نمیتوانند به خوبی از مهرههای كمر محافظت كنند. در طراحی داخلی این خودرو نشاندهندهها یعنی سرعتسنج، نشاندهنده دور موتور و نشاندهنده فشار روغن نمای جذابی دارند و به خوبی عمل میكنند. در این خودرو نشاندهنده دور موتور (بر حسب rpm) به صورت خطی است و این به شما اجازه میدهد كه چشم از مسیر برندارید و این وسیله بسیار عالی باعث میشود سفر شما با سرعت بیشتری انجام شود.
عملكرد فورد GT در باران بسیار عالی است اما این خودرو در بین این سه خودرو كمترین كاربرد را دارد. وضعیت دید عقب در این خودرو از خودروی دوج وایپر بسیار بدتر است. قسمت بار این خودرو بسیار كوچك است و غیراستادانه به كار گرفته شده است. در این خودرو قسمت بالایی در، قسمتی از سقف را تشكیل میدهد كه این طراحی مخصوص میتواند برای ورود و خروج در هنگام پارك كردن در كنار خودرویی دیگر موثر واقع شود. به هر حال فورد GT خودرویی ویژه است از روكشهای صندلی سوراخدار گرفته تا كلیدهای ضامن سفارشی و از سبك حروف انتخاب شده روی مجموعه اندازهسنجها گرفته تا دید بخش بالایی سوپرشارژر از آینه عقب همه و همه نشانه متفاوت بودن این خودرو است. فورد GT خودرویی منحصر به فرد و دوستداشتنی است. صندلیهای این خودرو برای رانندگی، راحت هستند ولی سوراخهایی كه روی صندلیهای این خودرو تعبیه شده است، بعد از سه یا چهار ساعت رانندگی را آزاردهنده میكنند. این خودرو یكی از پرسر و صداترین خودروها در بزرگراهها است. لاستیكهای فورد GT خیلی زود ساییده شده و به علت استهلاك زیاد تقریبا از عمر كوتاهی برخوردارند. بعد از بررسیهایی كه درباره این سه خودرو انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم كه از بین این سه خودرو فقط ظاهر شورلت كوروت مقداری ضعیف به نظر میرسد. در شورلت كوروت، چراغهای جلو از فیبر نوری ساخته شدهاند و روشنایی خیرهكنندهای دارند. این خودرو دارای رینگ و لاستیك زیبا و جذاب و چهار سر اگزوز است. خودروی دوج وایپر اعجابانگیز به نظر میرسد و بسیار جذاب است. نیمه جلویی خودرو تغییری نكرده است ولی سیستم گرمایی و قسمت اصلاح شده گلگیر عقب، این خودرو را برجسته كرده است. فورد GT بهتر و مدرنتر از دو خودروی دیگر به نظر میرسد، زیرا طراحان خودروی فورد همواره در حال جدید كردن جزئیات و تجهیزات این خودرو هستند. خودروی دوج وایپر به سرعت ۱۷۰mph میرسد، فورد GT نیز با موتور قدرتمند خود میتواند به سرعت ۱۸۳mph برسد، اما شورلت كوروت حداكثر به ۱۴۰ مایل در ساعت میرسد. با اینكه رانندگی با این خودروها در سرعتهای بسیار زیاد ترسناك است، اما هر سه خودرو دارای پایداری خوبی در سرعتهای بالا هستند. افرادی كه از این خودروها استفاده میكنند، گهگاه خودرویشان را در پیست اتومبیلرانی آزمایش میكنند. این پیستها میتواند مكان خوبی برای مقایسه عملكرد نهایی این خودروها باشد. این سه خودرو روی پیست، دورها را با سرعت بسیار زیاد و كمترین زمان طی میكنند. دوج وایپر در بین این سه خودرو از كمترین سرعت برخوردار بوده، اما رانندگی با آن در سرعت بالا بسیار راحت و پایدار است. رانندگی در پیستهای اتومبیلرانی بسیار مشكل است اما این خودروها از ثبات و پایداری خوبی روی این پیستها برخوردار هستند. شاید تصور كنید قدرت ۵۰۰ اسب بخار این خودرو را به یك غول غیرقابل كنترل تبدیل كند. اما دوج وایپر كارآزموده است و در پیچهای تند تحت كنترل بوده و حركت آرامی دارد. ترمزهای این خودرو قوی هستند ولی عوض كردن دندهها با فاصله زمانی زیاد در پیست بسیار خستهكننده است و رانندگان در پیست مراقب هستند تا خودرو روی چرخ عقب خود نچرخد. شورلت كوروت خودرویی با ظاهر ترسناك و با هیبت است، این خودرو با وزنی معادل ۳۰۰ پوند در بین این سه خودرو سبكترین به حساب میآید. به همین علت سرعت این خودرو در مدت زمان كمی كاهش پیدا میكند و ترمزگیرهای موفقی در پیچهای تند دارد. هندلینگ این خودرو بسیار عالی و تماشایی است و در پیچها حركت آرامی داشته و به علت تعادل بسیار خوب به هیچ سمتی متمایل نمیشود ولی ممكن است قدرت این خودرو در پیچهای تند با گاز دادن بیشتر آزاردهنده باشد و خودرو را بیش از حد مجاز بپیچاند. رانندگی با شورلت كوروت در عین دشواری، لذتبخش است. با این خودرو میتوان تمام خودروهای موجود در پیست اتومبیلرانی را به مبارزه طلبید.فورد GT نیز به طور سحرآمیزی روی پیست عملكرد قابل قبولی دارد. فرمان كه در جاده سبك است در پیست سنگین میشود و ویژگی ماشینهای خوب مسابقهای را به یاد میآورد. در این خودرو وقتی پدال ترمز را برای ایستادن میفشارید، به علت سنگینی آن، ممكن است خودرو دیرتر از حد انتظار بایستد.فورد GT بهترین دنده در بین این سه خودرو را داراست و مانند دنده دوج وایپر كند و پر سرو صدا نیست، بلكه تعویض دندهای سریع، راحت و دقیق دارد. بعد از سه روز و طی مسافت تقریبا ۱۲۰۰ مایل ما به شما میگوییم كه این خودروها در نوع خود بینظیر هستند و دو خودروی شورلت كوروت و فورد GT جزو بهترین خودروهای جهان به حساب میآیند. دوج وایپر به نظر خودرویی قدیمی میآید، ولی این خودرو هنوز شیری رامنشدنی و بزرگ است. به خاطر جذابیت فورد GT، همگان این خودرو را میستایند زیرا بسیار مخصوص و استثنایی به نظر میرسد. قیمت این خودرو معادل ۱۶۲۱۹۵ دلار برآورد شده است. از رقیبان اصلی این مدل خودرو میتوان از فراری F۴۳۰ و لامبورگینی گلاردو نام برد. شورلت كوروت در بین این سه خودرو، كاربردیترین و سودمندترین خودرو بوده و كمترین مشخصات ویژه را دارد. شورلت كوروت در رقابت با دوج وایپر نمایشی باور نكردنی از خود نشان داده است و از خودروی دوج وایپر سریعتر ارزانتر است. اگرچه این خودرو در مقایسه با خودروی پورشه ۹۱۱ كریرا در عملكرد، قیمت و لذت رانندگی برتر است، اما پورشه ۹۱۱ فرمان بهتر و طراحی داخلی مطلوبتر و میله دنده نرمتری دارد.
برگرفته از www.automobilemag.com
شهرام اسلامی