پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
جنگ هارت - HART'S WAR
سال تولید : ۲۰۰۲
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : دیوید فاستر، گریگوری هابلیت، دیوید لد و آرنولد ریفکین
کارگردان : هابیلت
فیلمنامهنویس : تری جرج و بیلی ری، برمبنای رمانی نوشتهٔ جان کاتسنباک
فیلمبردار : آلار کیویلو
آهنگساز(موسیقی متن) : ریچل پورتمن
هنرپیشگان : بروس ویلیس، کالین فارل، ترنس هوارد، کول هاوزر، مارسل یورس و لینس روچ
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۵ دقیقه
̎سروان تامی هارت̎ (فارل) دانشجوی سال دوم مدرسهٔ حقوق هاروارد، به ارتش میپیوندد تا در جنگ جهانی دوم بجنگند ولی اسیر میشود و سر از اردوگاه اسیران جنگی آلمان درمیآورد. وقتی در اردوگاه شمارهٔ سیزده نازیها، قتلی اتفاق میافتد و خلبان سیاهپوستی به نام ̎سروان لینکلن اسکات̎ (هوارد) متهم به این قتل میشود، ̎سرهنگ ویلیام مکنامارا̎ (ویلیس)، زندانی ارشد اردوگاه، فرمانده آلمانی اردوگاه، ̎سرهنگ ورنر ویسر̎ (یورس) را راضی میکند که اجازه دهد خودِ زندانیها برایش دادگاهی راه بیندازند. ̎هارت̎ مأمور میشود تا از همقطارش دفاع کند ولی او در حالی که با اکراه به تحقیقاتی در این زمینه میپردازد، متوجه میشود که برخلاف تصور، همهٔ سربازهای جبههٔ متفقین با یک هدف نمیجنگند و خیلی ساده امکان دارد برای ̎مشتری̎اش پاپوش دوخته باشند. در همین حال، آشکار میشود که ̎مک نامارا̎ از وقایعی که رخ داده استفاده کرده تا بر نیتهای واقعیاش سرپوش بگذارد: مأموریتی برای نابودی یک انبار مهمات که با وجود زندانی شدناش، کماکان خیال دارد آن را عملی کند.
● جنگ هارت با همان حس و حال و فضاسازیهای بازداشتگاه هفده (بیلی وایلدر، ۱۹۵۳) و داستان یک سرباز (نورمن جویسن، ۱۹۸۴)، یک درام ̎اردوگاه اسیران جنگ جهانی دوم̎ است که بیشتر گرد محور تعصبات نژادی در ارتش آمریکا میگردد. اما آیا فیلم ̎اردوگاه اسرای جنگی آلمانی̎ای که فرماندۀ نازیاش، سمپاتیکترین آدم آن اردوگاه است، مشکل ندارد؟ این دقیقاً مسئلهای است که در اینجا اتفاق افتاده و به استثنای دو خلبان سیاهپوست که چیزی بیش از دو نمونهٔ بارز از اینگونه قربانیان اذیت و آزارهای نژادپرستانه نیستند، باقی زندانیهای این فیلم، مشتی نژادپرست عصبیاند که هیچیک همدلی تماشاگر را برنمیانگیزند. برعکس، ̎سرهنگ ورنر ویسر̎، فرماندۀ اردوگاه، که نقشش را بازیگر خارقالعادهٔ رمانیائی، یورس بازی کرد، نمونهٔ یک قهرمان خستهٔ سینمائی است: آدمی متمدن و بزرگوار که در سال ۱۹۲۸ از دانشگاه ̎ییل̎ فارغالتحصیل شده و عاشق آثار مارک تواین و موسیقی جاز است. این ویژگیهای نامأنوس به علاوهٔ این نکته که ویلیس نقش فرد پیچیده و مبهمی را بازی کرده که مهمترین اعمالش در خارج از پرده اتفاق میافتد و بنابراین فضائی برای مانور برایش نمانده، فیلم را خالی از شور و هیجانات اینگونه فیلمها (از جمله هیجان فرار، مبارزه و قهرمانبازیهای فردی) کرده است. البته هابیلت از عهدهٔ کار با لوکیشنهای برفی و سرمازدهٔ جمهوری چک خیلی خوب برآمده است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست