جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا
طلیعهای به سوی نور
●پرسش: منظور از «قیام بالسیف» كه در متون روایی در مورد حضرت مهدی(ع) آمده است، چیست؟
●پاسخ: در مورد «قیام به سیف» دو دیدگاه وجود دارد:
۱. بعضی این روایات را كه امام زمان (عج) در آنها به عنوان «قائم بالسیف» و یا «صاحب السیف» ذكر نموده است، به معنای كنایی گرفتهاند و كلمه «سیف» را به عنوان نماد قیام قهرآمیز و جهاد مسلحانه حضرت تفسیر نمودهاند.
۲. برخی دیگر، ظاهر این روایات را اخذ نموده و جنگ با شمشیر را به معنای ظاهری آن دانسته، برای «شمشیر» موضوعیت قایل شدهاند و نبرد و پیروزی حضرت را با همین شمشیر میداند كه با عنایتهای غیبی بر دشمنان غالب میشود.
ولی امروزه بیشتر اهل تحقیق، نظر نخست را نزدیكتر به حقیقت میدانند و عنوان «سیف» را یك عنوان و تعبیر نمادین و امروزی كه اشاره به معنای مطلق اسلحه میباشد، میدانند.
●آقای دكتر حبیب اللّه طاهری در كتاب سیمای آفتاب ص ۳۷۰ در این رابطه آورده است:
«مقصود از خروج با شمشیر كه در روایات به آنها اشاره شده است، مأموریت به جهاد و توسل به اسلحه برای اعلای كلمه حق است، زیرا شمشیر، سمبل مبارزه و جنگ است نه این كه موضوعیت داشته باشد. بنابراین قیام با شمشیر كنایه از قیام مسلحانه و پیكار و جهاد و تعیین نوع مأموریت آن حضرت است و این كه آن حضرت مأمور به مصالحه با كفار نیست. بدیهی است، آن حضرت با هر اسلحهای كه لازم باشد، با كفار و ستمگران جهاد میكند و از هر اسلحهای كه در زمان ظهور آن حضرت متداول باشد، استفاده مینماید».
▪پرسش: آیا بردن نام مقدس حضرت مهدی (م ـ ح ـ م ـ د) جایز است یا خیر و مخفی كردن آن چه ثمری دارد؟ آیا (این امر) مختص به زمان خاصی بوده است؟!
▪پاسخ: در مورد ذكر نام مخصوص حضرت مهدی یعنی (م ـ ح ـ م ـ د) نه دیگر اسامی و القاب حضرت، روایات زیادی نقل شده است كه بعضی به طور مطلق، از ذكر نام حضرت نهی میكنند، بعضی تا وقت ظهور، و بعضی منع نام بردن حضرت را منوط به تقیه و خوف میدانند و دسته چهارم نیز روایاتی است كه هم راوی و هم امام(ع) نام حضرت را تصریح میكنند.
●بر همین اساس، با توجه به تعدد و اختلاف روایات مربوط به ذكر نام حضرت، علمای شیعه نیز در این مسأله دچار اختلاف نظر میباشند كه به طور عمده سه نظر در اینباره وجود دارد:
۱. دیدگاه حرمت ذكر نام حضرت تا زمان ظهور به طور مطلق، مرحوم مجلسی، محدث نوری، شیخ صدوق، شیخ مفید از جمله كسانی میباشند كه قائل به این نظر میباشند.
۲. دیدگاه منع و حرمت ذكر نام حضرت در زمان غیبت صغرا برای حفظ جان حضرت.
۳. دیدگاه نهی از ذكر نام حضرت و حرمت آن فقط در شرایط خوف و تقیه.
از میان این سه قول، بیشترین طرفدار را چه از میان علمای گذشته و چه از علمای معاصر، نظریه سوم دارد. از قدما، بزرگانی چون، سید مرتضی، خواجه نصیر طوسی، ابن طاووس، فیض كاشانی (صاحب وافیه) شیخ حر عاملی (صاحب وسائل الشیعه) و... و از متأخرین نیز بیشتر علما و محققین معاصر نظیر: آیهٔ اللّه مكارم شیرازی، آیهٔ اللّه امامی كاشانی و دیگران، معتقدند كه روایات دسته نخست، یعنی نهی مطلق از تسمیه حضرت را باید بر روایاتی كه ذكر نام حضرت را در شرایط تقیه و خوف میدانند، حمل نمود. بنابراین، در شرایط زمانی و مكانی غیر تقیه مثل شرایط كنونی كه نام حضرت علنی و برای همه دوستان و دشمنان، روشن و شناخته شده است، دلیلی وجود ندارد كه ذكر نام حضرت باز هم حرام باشد.
▪پرسش: آیا ملاقات مهدی (عج) در غیبت كبری ممكن و نقل آن دیدار برای دیگران صحیح است؟ حكمی كه حضرت میفرماید برای ملاقات كننده و دیگران واجب العمل است یا خیر؟
▪در پاسخ باید بگوییم: در عصر غیبت كبری ملاقات حضرت نه تنها امكان دارد، بلكه به طور متواتر برای بزرگان و پاكانی چون علامه بحرالعلوم، حاج علی بغدادی، محمد بن عیسی بحرینی، آیت اللّه مرعشی نجفی و... چنین تشرفی واقع شده، آن هم در بیداری نه در خواب و این تشرفات مورد تأیید نوع علمای شیعه میباشد.
درباره نقل ملاقات و تشرفات معمولاً كسانی كه به چنین فیضی میرسند، در زمان حیات خود از ذكر آن خودداری میكنند و در وصیت نامهها و یا نوشتهها و یا به افراد خاصی آن را نقل میكنند، عده كمی به طور صریح در حال حیات خود جریان تشرف خود را به دیگران نقل كردهاند.
نكته قابل تذكر این است كه اولاً در عصر غیبت كبری، سنت الهی بر این است كه بنا بر حكمتها و مصالحی، چنین ملاقات و تشرفی بسیار به ندرت اتفاق بیفتد و برای هر كسی چنین امكانی وجود نداشته باشد.
ثانیاً در موارد اجازه تشرف نیز، حضرت معمولاً احكام الزامی و تكلیف آور صادر نمیكند. بنا نیست كه حضرت در عصر غیبت كبری چنین اقداماتی را از راه تشرف بعضی افراد انجام دهد، چرا كه در دوران غیبت، چنان كه خود حضرت نیز فرموده است، وظیفه، مراجعه به علماء است تا از طریق استناد به آیات و روایات كه در قبل از غیبت بیان شده است، احكام را بیان نمایند. لذا بیشتر مسایل و رهنمودها در تشرفات، شخصی و اخلاقی میباشد. بنابراین، اگر احكامی مطرح شود، بیشتر ارشاد و اشاره به آیات و روایات موجود در عصر غیبت است، نه این كه چیز جدیدی مطرح شود.
ثالثاً: نكته دیگری كه لازم به یادآوری است، این كه در عصر غیبت كبری همانند زمان حضور ائمه (علیهم السلام) آن چه برای شیعیان و پیروان حضرت، مهم و تعیین كننده میباشد، معرفت اهل بیت و عمل به وظایف دینی است كه مورد سفارش و توجه حضرات معصومین بوده و هست و ملاك قُرب و بُعد افراد از حضرت نیز، میزان تدین و معرفت و ایمان آنان میباشد. پس، با این كه زیارت و ملاقات حضرت فوز عظیمی است، ولی ائمه به هیچوجه ما را برای ملاقات تشویق نكردهاند.
منبع : ماهنامه پاسدار اسلام
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست