سه شنبه, ۲۵ دی, ۱۴۰۳ / 14 January, 2025
مجله ویستا
شناخت عینی، برداشتی تکاملی
تاریخ نشر : ۸۴۰۸۰۷
تیراژ : ۵۰۰
تعداد صفحه : ۴۶۴
نوبت چاپ : ۲
شابک : ۹۶۴-۴۴۵-۶۶۰-۲
رده دیویی : ۱۲۱
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
مترجم : آرام - احمد
نویسنده : پوپر - کارلریموند
نگارنده ابتدا نظریهی انتقادی 'هیوم' از استقرا و تاثیر آن را بر نظریهی 'شناخت مبتنی بر عقل سلیم'، 'مطرح میسازد. وی میگوید، 'هیوم به وضع شناخت بشری یا به این مساله که آیا هیچ یک از باورهای ما را میتوان با دلایل کافی توجیه کرد، علاقهمند بوده است. او دو مساله را مطرح کرد: مسالهی منطقی هیوم چنین است: آیا حق داریم از روی مثالهای تکراری برای مثالهایی که دربارهی آنها تجربهای نداریم، استدلال کنیم؟ پاسخ هیوم به این سوال منفی است. مسالهی روان شناختی 'هیوم' نیز چنین میگوید: چرا همهی مردمان پیرو عقل و استدلال، باور دارند که مثالهایی که از آنها هیچ سنجش ندارند، با مثالهایی که دربارهی آنها تجربه دارند، مطابق درمیآید؟ 'هیوم'، عادت را مسبب این امر میداند. از نتایج 'هیوم'، آشکار میشود که 'شناخت' ما نه تنها جنبهی اعتقادی دارد، بکله مشحون از باورها و اعتقاداتی است که از لحاظ عقلی، غیر قابل دفاع است، بدان معنی که این اعتقاد دارای ماهیت ایمان دور از عقل است'. سپس نگارنده با استفاده از ترجمهی اصطلاحات ذهنی و روان شناختی به اصطلاحات عینی، نیز کاربرد اصل 'انتقال' ـ بدین معنی که آن چه در منطق صحت دارد، در روان شناسی نیز صحت دارد، به این نتیجه میرسد که فهم ما غیر عقلانی نیست.
تیراژ : ۵۰۰
تعداد صفحه : ۴۶۴
نوبت چاپ : ۲
شابک : ۹۶۴-۴۴۵-۶۶۰-۲
رده دیویی : ۱۲۱
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
مترجم : آرام - احمد
نویسنده : پوپر - کارلریموند
نگارنده ابتدا نظریهی انتقادی 'هیوم' از استقرا و تاثیر آن را بر نظریهی 'شناخت مبتنی بر عقل سلیم'، 'مطرح میسازد. وی میگوید، 'هیوم به وضع شناخت بشری یا به این مساله که آیا هیچ یک از باورهای ما را میتوان با دلایل کافی توجیه کرد، علاقهمند بوده است. او دو مساله را مطرح کرد: مسالهی منطقی هیوم چنین است: آیا حق داریم از روی مثالهای تکراری برای مثالهایی که دربارهی آنها تجربهای نداریم، استدلال کنیم؟ پاسخ هیوم به این سوال منفی است. مسالهی روان شناختی 'هیوم' نیز چنین میگوید: چرا همهی مردمان پیرو عقل و استدلال، باور دارند که مثالهایی که از آنها هیچ سنجش ندارند، با مثالهایی که دربارهی آنها تجربه دارند، مطابق درمیآید؟ 'هیوم'، عادت را مسبب این امر میداند. از نتایج 'هیوم'، آشکار میشود که 'شناخت' ما نه تنها جنبهی اعتقادی دارد، بکله مشحون از باورها و اعتقاداتی است که از لحاظ عقلی، غیر قابل دفاع است، بدان معنی که این اعتقاد دارای ماهیت ایمان دور از عقل است'. سپس نگارنده با استفاده از ترجمهی اصطلاحات ذهنی و روان شناختی به اصطلاحات عینی، نیز کاربرد اصل 'انتقال' ـ بدین معنی که آن چه در منطق صحت دارد، در روان شناسی نیز صحت دارد، به این نتیجه میرسد که فهم ما غیر عقلانی نیست.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست