سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
شناخت عینی، برداشتی تکاملی
تاریخ نشر : ۸۴۰۸۰۷
تیراژ : ۵۰۰
تعداد صفحه : ۴۶۴
نوبت چاپ : ۲
شابک : ۹۶۴-۴۴۵-۶۶۰-۲
رده دیویی : ۱۲۱
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
مترجم : آرام - احمد
نویسنده : پوپر - کارلریموند
نگارنده ابتدا نظریهی انتقادی 'هیوم' از استقرا و تاثیر آن را بر نظریهی 'شناخت مبتنی بر عقل سلیم'، 'مطرح میسازد. وی میگوید، 'هیوم به وضع شناخت بشری یا به این مساله که آیا هیچ یک از باورهای ما را میتوان با دلایل کافی توجیه کرد، علاقهمند بوده است. او دو مساله را مطرح کرد: مسالهی منطقی هیوم چنین است: آیا حق داریم از روی مثالهای تکراری برای مثالهایی که دربارهی آنها تجربهای نداریم، استدلال کنیم؟ پاسخ هیوم به این سوال منفی است. مسالهی روان شناختی 'هیوم' نیز چنین میگوید: چرا همهی مردمان پیرو عقل و استدلال، باور دارند که مثالهایی که از آنها هیچ سنجش ندارند، با مثالهایی که دربارهی آنها تجربه دارند، مطابق درمیآید؟ 'هیوم'، عادت را مسبب این امر میداند. از نتایج 'هیوم'، آشکار میشود که 'شناخت' ما نه تنها جنبهی اعتقادی دارد، بکله مشحون از باورها و اعتقاداتی است که از لحاظ عقلی، غیر قابل دفاع است، بدان معنی که این اعتقاد دارای ماهیت ایمان دور از عقل است'. سپس نگارنده با استفاده از ترجمهی اصطلاحات ذهنی و روان شناختی به اصطلاحات عینی، نیز کاربرد اصل 'انتقال' ـ بدین معنی که آن چه در منطق صحت دارد، در روان شناسی نیز صحت دارد، به این نتیجه میرسد که فهم ما غیر عقلانی نیست.
تیراژ : ۵۰۰
تعداد صفحه : ۴۶۴
نوبت چاپ : ۲
شابک : ۹۶۴-۴۴۵-۶۶۰-۲
رده دیویی : ۱۲۱
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
مترجم : آرام - احمد
نویسنده : پوپر - کارلریموند
نگارنده ابتدا نظریهی انتقادی 'هیوم' از استقرا و تاثیر آن را بر نظریهی 'شناخت مبتنی بر عقل سلیم'، 'مطرح میسازد. وی میگوید، 'هیوم به وضع شناخت بشری یا به این مساله که آیا هیچ یک از باورهای ما را میتوان با دلایل کافی توجیه کرد، علاقهمند بوده است. او دو مساله را مطرح کرد: مسالهی منطقی هیوم چنین است: آیا حق داریم از روی مثالهای تکراری برای مثالهایی که دربارهی آنها تجربهای نداریم، استدلال کنیم؟ پاسخ هیوم به این سوال منفی است. مسالهی روان شناختی 'هیوم' نیز چنین میگوید: چرا همهی مردمان پیرو عقل و استدلال، باور دارند که مثالهایی که از آنها هیچ سنجش ندارند، با مثالهایی که دربارهی آنها تجربه دارند، مطابق درمیآید؟ 'هیوم'، عادت را مسبب این امر میداند. از نتایج 'هیوم'، آشکار میشود که 'شناخت' ما نه تنها جنبهی اعتقادی دارد، بکله مشحون از باورها و اعتقاداتی است که از لحاظ عقلی، غیر قابل دفاع است، بدان معنی که این اعتقاد دارای ماهیت ایمان دور از عقل است'. سپس نگارنده با استفاده از ترجمهی اصطلاحات ذهنی و روان شناختی به اصطلاحات عینی، نیز کاربرد اصل 'انتقال' ـ بدین معنی که آن چه در منطق صحت دارد، در روان شناسی نیز صحت دارد، به این نتیجه میرسد که فهم ما غیر عقلانی نیست.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران سیدابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی شهادت سقوط بالگرد بالگرد حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
کنکور تهران هواشناسی پلیس هلال احمر سیل قوه قضاییه سیل مشهد آموزش و پرورش بارش باران
شهادت رئیس جمهور پیام تسلیت یارانه بورس قیمت خودرو قیمت دلار خودرو دلار قیمت طلا حقوق بازنشستگان بازار خودرو ایران خودرو
آیت الله سید ابراهیم رئیسی تلویزیون سینما سینمای ایران لیلا حاتمی هنرمندان زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
آمریکا اسرائیل رژیم صهیونیستی روسیه ترکیه لبنان غزه فلسطین جنگ غزه حماس چین اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال رییس جمهور لیگ برتر لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال باشگاه پرسپولیس بازی تراکتور منچسترسیتی
هوش مصنوعی سامسونگ تبلیغات اپل موبایل نمایشگاه ایران هلث اینترنت هواپیما
مردان رژیم غذایی خواب آلزایمر استرس کاهش وزن افسردگی