یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
مجله ویستا
فلسفه و اعتقادات تعلیم و تربیت
مدیر یك مدرسه برای آنكه بتواند به عنوان یك رهبر آموزشی عمل نماید باید، عامل مدارس مؤثر و دانش مربوط به آموزش مؤثر را در فلسفه و عقاید خود بگنجاند.
اگر هدف مدرسه دستیابی به بهبودی آموزشی است مدیر مدرسه چگونه به این هدف نایل میشود؟
گلیكمان (۱۹۹۰) سه فلسفهٔ تعلیم و تربیت را به صورت زیر ارایه میدهد:
۱) اسنشیالیسم[۱]
ناظر آموزشی دانش بدیهی و واقعی را برای پیشرفت عمومی قدرت آموزش معلمان به كار میگیرد.
۲) اكسپریمنتالیسم[۲]
ناظرین آموزشی به صورت دموكراتیك با معلمین كار نموده و برای دستیابی به نتایج مؤثر گروهی میكوشند. آنها دانش آموزش را تدوین نموده و روشهای یادگیری مكاشفهای را مورد تشویق قرار میدهند.
۳) اگزیستانسیالیسم[۳]
معلمین در روش تدریس خود آزاد هستند. ناظرین آموزشی هیچ گونه دانش یا قضاوتی را اعمال نمیكنند و تنها در مواردی كه از آنها درخواست شود كمك مینمایند. فلسفههای تعلیم و تربیتی كلیگمان (۱۹۹۰) به یك سیستم اعتقادی فردی مرتبط بوده و با یك روش نظارت مرتبط میباشد.
نظارت همراه با راهنمایی به این اصل استوار است كه «آموزش به عنوان علمی با استانداردها و مهارتهای شناخته شده به شمار میآید، نقش ناظران در این بین، دادن آگاهی، راهنمایی، مدلبندی و ارزیابی مهارتهای فوق میباشد.
● گسترش و پیشرفت چهارچوب اداری
بیشتر محققین با این مورد موافقند كه مدیر مدرسه میزان مؤثر بودن فعالیتهای مدرسه را مشخص مینماید (لین و والبرگ ـ ۱۹۸۷)[۴]. مدیر مدرسه به عنوان یك رهبر نقش مهمی را در آغاز نمودن فعالیتها و كمك به اجرا و یا تسهیل آنها ایفا مینماید. میزان حضور مدیر مدرسه برای اجرای این وظایف مشخصكننده میزان موفقیت مدرسه خواهد بود.
تحقیقات ادموند (۱۹۷۹) نشان دادند كه مدیران مدارس موفق با روشهای زیر بر روی فعالیتهای مدارس خود تأثیر میگذارند.
۱) رفتار، سیاستها و عملكردهای اداریشان بر روی میزان كارآیی مدرسه تأثیر میگذارد.
۲) یك تعادل را مابین مدیریت و مهارتهای آموزشی ایجاد مینمایند.
● رهبری آموزشی فردا
سیملی و كونیرز[۵] (۱۹۹۱) چنین اعلام مینمایند كه «آموزش به عنوان یك فعالیت، پیچیده[۶]، پویا[۷]، در[۸] و هوشمندانه[۹] به شمار آمده و نمیتوان روش استاندارد و تجویزشدهای را برای آنها مطرح نمود (ص ۱۳).
ما برای آنكه بتوانیم به نیازهای به شدت متغیر دانشآموزان خود پاسخ دهیم، به معلمین ما باید اجازه تصمیمگیریهای مناسب را بدهیم.
از این رو میتوان گفت كه اساس رهبری در مدرسه را معلمین (و والدین دانشآموزان) و مدیر مدرسه تشكیل میدهند. عوامل فوق در خصوص یافتن مشكلات و تشخیص آنها، به صورت فرآیندی كه به عنوان رهبری[۱۰] تلقی میشود، فعال هستند.
بنابراین این مدیران مدارس به عنوان رهبرانی تلقی میشوند كه رهبری آموزشی را در معلمین تشویق نموده و گسترش میدهند.
بر اساس نظریات كوپر (۱۹۸۹) در این روش از رهبری آموزشی سبب تحصیل در امر یادگیری و كار با معلمین، دانشآموزان و والدین شده و كیفیت آموزشی را ارتقاء میدهند (ص ۱۶)
این ساختاربندی مجدد نیازمند دیدگاههای مختلف در خصوص رهبری است. اهداف مدارس را باید بر اساس مشكلات تشخیص داده شده توسط معلمین و والدین شناسایی نمود. در فرآیند حل مشكلات باید با همكاری دیگران اقدام نمود.
بر اساس تعاریف بامبورگ و آندرو (۱۹۹۰)، رهبران آموزشی دارای مشخصات زیر هستند:
۱) تأمینكنندهٔ منابع[۱۱]
الف) كاركنان و منابع موجود در مدارس را در مسیر دستیابی به اهداف مورد نظر هدایت میكنند.
ب) در خصوص نحوهٔ تدریس و موضوع درسی آگاه هستند.
۲) منبع آموزشی[۱۲]
الف) براهداف بهبودی مداوم برنامه آموزشی تأكید ورزیده و فعالانه در پیشرفت كاركنان مداخله مینماید.
ب) استفاده از استراتژیهای آموزشی مختلف را تشویق مینماید.
۳) یك مرتبطكننده مؤثر[۱۳]
الف) میزان تعهد به اهداف مدرسه را مدلبندی میكند.
ب) اهداف آموزشی و روشهای اجرای طرحهای آموزشی و دستیابی به اهداف را تنظیم مینماید.
ج) بر اساس استانداردهای اجرایی دقیق برای تدوین عملكرد معلمان عمل مینماید.
۴) دارای یك حضور قابل مشاهده است.
از كلاسها بازدید نموده و در همایشهای كلاسی و یا رشتهای شركت میكند و در خصوص روش تدریس جهت مباحثه آماده است و به عنوان یك فرد فعال در برنامه پیشرفت شغلی كاركنان مدرسه شركت مینماید.
● چگونه میتوان یك رهبر آموزشی موفق شد
گلیكمان (۱۹۹۰)[۱۴] مطالب زیادی را در خصوص تبدیل شدن به یك رهبر موفق اعلام مینماید. باید گفت كه رهبری آموزشی موفقیتآمیز از سه گروه اصلی تشكیل میشود.
۱) اساس دانش
▪ وجود اطلاعات مؤثر
▪ انجام تحقیقات در خصوص مكالمهٔ مؤثر
▪ آگاهی از فلسفه و اعتقادات خود
▪ تغییر دادن تئوری
▪ آگاهی از تئوری موضوعات درسی
۲) وظایف
▪ نظارت ـ ارزیابی دستورالعملها و روش تدریس
▪ گسترش تواناییهای كاركنان
▪ گسترش موضوعات درسی
▪ پیشرفت گروهی
▪ تحقیقات
▪ ایجاد جو مثبت در مدرسه
▪ مدرسه و جامعه
۳) مهارتها
▪ بینفردی
▪ برقراری ارتباط
▪ مردم
▪ تصمیم ـ گیری
▪ كاربرد
▪ حل مشكلات
▪ فنی
▪ هدفگیری
▪ ارزیابی و طراحی
▪ مشاهده
▪ تحقیق و ارزیابی
[۱]- Essentialism
[۲]- Experimentation
Exploratory
[۳]- Existenctialism
[۴]- Lane & Walberg
[۵]- Smylie & Conyers
[۶]- Complex
[۷]- dynamic
[۸]- interactive
[۹]- itellectual
[۱۰]- Transformationa
[۱۱]- resource provider
[۱۲]- instrutional resourse
[۱۳]- effective communicator
[۱۴]- Glickman
[۲]- Experimentation
Exploratory
[۳]- Existenctialism
[۴]- Lane & Walberg
[۵]- Smylie & Conyers
[۶]- Complex
[۷]- dynamic
[۸]- interactive
[۹]- itellectual
[۱۰]- Transformationa
[۱۱]- resource provider
[۱۲]- instrutional resourse
[۱۳]- effective communicator
[۱۴]- Glickman
منبع : موسسه تحقيقاتي ايران زمين پارسيان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست