جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا
۱۳ بهمن ـ ۲ فوریه ـ روزی که« فردیناند پورشه» سازنده فولکس واگن و تانک ببر درگذشت
دكتر « فردیناند پورشه » سازنده فولكس واگن ،و تانك ببر در این روز در سال ۱۹۵۱ در ۷۵ سالگی در گذشت .وی كه در یك خانواده آلمانی در« بوهم» به دنیا آمده بود دكترای مهندسی گرفت و ضمن تدریس به كار طراحی اتومبیل پرداخت و تا سال ۱۹۲۹ با كارخانه بنز آلمان همكاری داشت و در این سال ،خود كارخانه خود رو ساری تاسیس كرد . نخستین اتومبیلی را كه طراحی كرد در سال ۱۹۰۰ ساخته شد.
از سال ۱۹۳۴ ، دكتر پورشه تصمیم به ساخت اتومبیلی گرفت كه با هوا خنك شود و مقاومت بدنه آن در برابر هواكم و هزینه ساخت آن پایین باشد تا همه بتوانند آن را خریداری كنند.
وی مدل چنین اتومبیلی را تهیه و اواخر سال ۱۹۳۵ به هیتلر رهبر وقت آلمان ارائه داشت و با تصویب وی و كمك مالی دولت آلمانی به ساخت آن كه « فولكس واگن به معنای خود رو مردم » نام گرفت اقدام كرد و این اتومبیل كه باهمه خود روهای موجود آن زمان فرق داشت و دارای سیلندرهای افقی بود در سال ۱۹۳۶ ساخته شد و رو به تكامل گذارد كه جنگ جهانی دوم آغاز شد و پورشه برای كمك به تقویت بنیه دفاعی وطن خود به طراحی دو نوع تانك اقدام كرد و تانكهای ببر و پلنگ او هنگهای پانزر آلمان را موفق به پیشروی های سریع در جبهه ها كرد. پورشه سپس به ساخت موتور محركه بمبهای پرنده آلمان و موتور هواپیماهای نظامی كمك كرد . او در عین حال از كشاورزی هم غافل نبود و به ساخت تراكتور اقدام كرد . پورشه با استفاده از طرح فولكس واگن یك نوع جیپ نظامی هم ساخت.
فولكس واگن نوع قورباغه طرح او پس از جنگ محبوبتری اتومبیل جهان شد و در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ بیش از ۱۵ میلیون دستگاه از آن به فروش رفت . پس از فوت پورشه پسرش دنباله كار او را گرفت و نوعی اتومبیل دونفره ساخت و آن را به نام پدرش «پورشه» نامید.
از سال ۱۹۳۴ ، دكتر پورشه تصمیم به ساخت اتومبیلی گرفت كه با هوا خنك شود و مقاومت بدنه آن در برابر هواكم و هزینه ساخت آن پایین باشد تا همه بتوانند آن را خریداری كنند.
وی مدل چنین اتومبیلی را تهیه و اواخر سال ۱۹۳۵ به هیتلر رهبر وقت آلمان ارائه داشت و با تصویب وی و كمك مالی دولت آلمانی به ساخت آن كه « فولكس واگن به معنای خود رو مردم » نام گرفت اقدام كرد و این اتومبیل كه باهمه خود روهای موجود آن زمان فرق داشت و دارای سیلندرهای افقی بود در سال ۱۹۳۶ ساخته شد و رو به تكامل گذارد كه جنگ جهانی دوم آغاز شد و پورشه برای كمك به تقویت بنیه دفاعی وطن خود به طراحی دو نوع تانك اقدام كرد و تانكهای ببر و پلنگ او هنگهای پانزر آلمان را موفق به پیشروی های سریع در جبهه ها كرد. پورشه سپس به ساخت موتور محركه بمبهای پرنده آلمان و موتور هواپیماهای نظامی كمك كرد . او در عین حال از كشاورزی هم غافل نبود و به ساخت تراكتور اقدام كرد . پورشه با استفاده از طرح فولكس واگن یك نوع جیپ نظامی هم ساخت.
فولكس واگن نوع قورباغه طرح او پس از جنگ محبوبتری اتومبیل جهان شد و در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ بیش از ۱۵ میلیون دستگاه از آن به فروش رفت . پس از فوت پورشه پسرش دنباله كار او را گرفت و نوعی اتومبیل دونفره ساخت و آن را به نام پدرش «پورشه» نامید.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست