پنجشنبه, ۱۳ دی, ۱۴۰۳ / 2 January, 2025
مجله ویستا


ضرورت بازبینی در عادات بنگاهداری قدیم


اگر بپذیریم كه راز پیشرفت صنعتی تاكنون در همین پرسه زدن ها در دنیای تكرارها و عادت و فرهنگ هاست برای جلوگیری از عارض شدن شوك های خارجی بر فرآیند صنعتی بین المللی نظیر صنایع خودرو و از آن مهمتر كاهش شكاف های مختلف تكنولوژیكی و مدیریتی میان این صنعت در ایران و جهان باید مرتب مفاهیم و عادات و فرهنگ های حاكم بر فضا و بستر سیاستگزاری ها و مدیریت نگاه ها را بازبینی كرد و با ایده پردازی های نوین افق های متفاوت فردا را سریع تر و پویاتر از هر زمانی به روی آن باز كرد. تحول در عرصه اقتصاد صنعتی جهان در حركت سریع آغاز شده است طی سال های اخیر به دلیل ارزان بودن دسترسی به سرمایه می توان به پیامدهای تعیین كننده تری در آینده نزدیك در ادبیات صنعتی رسید. اهمیت بها دادن به فاز شناخت بین المللی و پرشتاب تحول مفهومی و سیاستی در فرآیند صنعتی شدن به طور كلی و در صنعت خودروسازی به طور خاص و نقش ایده پردازی برای آینده دار بودن در این عرصه خواهد بود. راهكار مدیریتی برای دروی فرهنگی نوین در عرصه صنایع خودرو كشور و همكاری های خارجی موفق پایان می آید.
پیامدهای مهم تحولات اقتصاد نوین
فضاهای جدید و فعالیت ها به سرعت در حال توسعه و نقش تفكر راهبردی برای موفقیت به نحوی روزافزون در حال ارتقا است. به همین دلیل عرصه رشد با عدم قطعیت ها و عدم پیوستگی های جدی روبه رو است و نقش ایده های نوین در آن سرمایه و تكنولوژی پیشی می گیرد.
از سوی دیگر پیچیدگی ها فرآیندی فزاینده داشته و برد به هوشیاری و انعطاف پذیری وابسته شده است.بنابراین لازم است اطلاعات به نحوی بی پایان در اختیار همه قرار گیرد چرا كه آینده از آن كسانی است كه اطلاعات را به دانش و تصمیم بدل می سازند.دانش از منابع قطعی و عوامل اصلی موفقیت در فعالیت هاست.تغییرات مستمر در تكنولوژی رقابت و ارزش های نیروی كار سازمان ها را ناگزیر به تعقیب راه های انسانی تر مدیریت برای برد در عرصه های رقابت و بهره وری وادار ساخته است.جهانی شدن پدیده جدی نیست ولی سرعت توسعه و نفوذ آن پدیده ای كاملاً منحصر به فرد است. بازارها به سرعت جهانی می شوند و به نحو چشم گیری سهم درآمدهای شركت ها از فراسوی مرزهای ملی در كل درآمد آنها روبه افزایش بوده و رشد تجارت جهانی كه چندین برابر تولید جهانی است از روند آن حمایت می كند.رقابت پذیری را امروزه بیشتر توانایی ها و صلاحیت ها تعریف می كند تا دارایی ها. از این رو رقابت ها سخت و فضای فعالیت ها بی ثبات تر از گذشته می شود.بازار سرمایه نقش آفرین تر و منبع عظیم تری برای تغییرات محسوب می شود.
رویكردهای اصلی توسعه فعالیت ها
توسعه یك فعالیت را با دو رویكرد می توان مورد توجه قرار داد. نخست رویكرد استفاده از فرصت ها در این فضا فعالیت ناشناخته است و فضای مزبور بی ثبات است.به همین دلیل ایجاد فعالیت جدید و نیاز به رشد سریع كاملاً محسوس است. نیاز به تغییر و قبول عدم قطعیت احساس نمی شود.بنابراین ایجاد انعطاف پذیری تنها گریزگاه است. رویكرد دوم استفاده از استراتژی هاست. این استراتژی در محیط آشنا و با ثبات با اتكا به ظرفیت های موجود و بازار مه شكل می گیرد. در چنین شرایطی نیاز به ثبات كاملاً محسوس است و فقدان ظرفیت مدیریتی متحول به چشم می خورد.
حوزه های مختلف نوآوری ها و اولویت های آن
۵ نوآوری استراتژی، تجاری، سازمانی، محصول تكنولوژی و نوآوری بازاریابی در طراحی ها و تكنیك های عرضه موجب رشد صنعت خودرو خواهد شد. نیاز به اشكال جدید متفاوت بودن و تبلیغات و استفاده از روش های جدید عرضه و توزیع عامل مهم دیگری است كه باید برای تولید بدان متوسل شد.
به كارگیری ۲۱ درس مهم مدیریت جدید موجب خواهد شد كه علم در اختیار تولید قرار بگیرد. بنابراین بیشتر رهبری كنید.كمتر مدیریت كنید.چشم انداز خود را دقیق و روشن ارائه كنید.فرآیندها را ساده كنید.كمتر رسمی باشید.در دیگران انرژی ایجاد كنید.واقع بین باشید.تغییر را به عنوان فرصت تلقی كنید.در پی ایده های نو در هر شرایط و از سوی هر كسی باشید.پیگیری كنید.از شر بوروكراسی خلاص شوید.محدودیت ها و مرز ها را از بین ببرید.ارزش ها را مقدم بشمارید.رهبران را رشد دهید.فرهنگ سازمان آموزش پذیر را ایجاد كنید.همه را در چارچوب تیمی به خدمت بگیرید.غیر ممكن را فراموش كنید.بر اعتماد به نفس خود و سازمان بیفزایید.شاد باشید و كاری را انجام دهید كه لذت می برید.بر نوآوری ها متمركز شوید.با نگاهی به فرآیند تصمیم گیری كشور درخواهیم یافت كه در دهه های ۶۰ و ۷۰ «اقتصاد پایه» بوده، در حالی كه دنیا به دنبال نظام های ملی و توسعه ای حركت كرده است. سه دهه است كه «اقتصاد پایه» مرده است و جهان به سمت اقتصاد توسعه رفته است. این حركت به خصوص در كشور هایی كه به دنبال منابع مالی توسعه بودند، بیش از پیش به چشم می خورد. تجربه این دولت ها نشان می دهد كه افراد ذی نفوذ همواره به دنبال توسعه حركت كرده اند اما در كشور هایی كه دولت ها دارای درآمد نفتی بوده اند از دو مسئله اصلی توسعه همیشه یكی را حل شده داشتند و آن چگونگی تجهیز منابع بود. اما در كشور هایی كه به این ثروت خدادادی یعنی درآمد نفتی مجهز نبودند هر دو مسئله توامان پیگیری می شد به همین دلیل نتایج همسو كسب می شد. اما در كشور هایی كه دارای منابع نفتی بودند جای مدیریت توسعه با مدیریت دولتی اشتباه شد و همین عامل موجب كندی حركت این دسته از كشور ها شد.ایران هم از این عامل پیروی كرد. مهمترین مشكل ما در مسیر توسعه نداشتن تكنولوژی است. هیچ دولتی مطابق با حركت نظام های توسعه ای شكاف تكنولوژی را پر نكرد. با تاخیر زمانی دو دهه نظام های فكری در ایران تغییر پیدا كرد اما هنوز بیم آن وجود دارد كه نظام برنامه ریزی پایه ای كه بیش از یك دهه است در دنیا مرده، ایران را در آینده دچار مشكل كند. باید توجه داشت كه نظام های تكنولوژیكی هم در حال مرگ است. با تحولاتی كه دنیا هر روز در امر توسعه پی می گیرد، ایران راهی جز انتخاب «نظام برنامه ریزی مدیریت پایه در صنعت» ندارد. باید برای حفظ ظرفیت های پایه اندیشید و برای منابع موجود ارزش قائل شد. برای این كار نیازمند شاخص هستیم. شاید سرمایه گذاری خارجی در این بستر شاخص مناسبی برای صنعت خودرو باشد. در چنین فضایی لازم است به سرمایه گذاری خارجی فراتر از منابع داخلی اهمیت داده شود. تصمیم گیری در این رابطه در واقع تعیین تكلیف كل پروسه صنعتی ایران است.

* سفیر ایران در ژاپن
منبع : باشگاه اندیشه