پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
مدیریت دانش چیست؟
برای تعریف مدیریت دانش، باید چندین واژه را تعریف کرد. مثلاً، دادهها منبعی حیاتی هستند که با بهرهبرداری صحیح میتوان آنها را به اطلاعات معنیدار تبدیل کرد.اطلاعات را میتوان به دانش و دانش را به حکمت تبدیل کرد.
درواقع:
▪ مجموعه دادهها، اطلاعات را تشکیل نمیدهد
▪ مجموعه دانش، حکمت را تشکیل نمیدهد
▪ مجموعه حکمت، حقیقت را شکل نمیدهد
اطلاعات، دانش و حکمت، فراتر از مجموعههای یادشده بوده و به نوعی، کل آنها از همافزایی اجزای آنها تشکیل میشود نه از جمع جبری اجزا.
دادهها، نقاطی بیمعنی درفضا و زمان هستند که هیچگونه اشارهای به فضا و زمان ندارند. آنها شبیه حرف یا کلمهای خارج از زمینه گفت وگو هستند. منظور از خارج از زمینه، این است که دادهها هیچگونه رابطهای با هیچ چیزی ندارند.
مجموعهای از دادهها، اطلاعات را نمیسازد زیرا در این مجموعه، دادهها با یکدیگر هیچگونه رابطهای ندارند. برای اینکه بتوان از مجموعه دادهها؛ اطلاعات را نتیجه گرفت، باید رابطه بین دادههای مختلف را درک کرد. در واقع، اطلاعات گرچه از درک رابطه موجود بین اجزای مختلف دادهها حاصل میشود، اما نمیتواند آنها را به نحوی توصیف کند که نحوه تغییر دادهها را به مرور زمان تشخیص دهد. اطلاعات، ماهیتی ایستا و خطی دارند. منظور از "رابطه" الگویی فراتر از رابطه است. این الگو، درواقع رابطه روابط است، زیرا دربرگیرنده سازگاری و جامعیت روابط بوده و بر قابلیت تکرار و پیشبینی اشاره دارد. الگو بهطور بالقوه میتواند دانش را نشان دهد. دانش، زمانی شکل میگیرد که فرد بتواند الگوها و معنای آنها را درک کند. الگو، به زمینه اطلاعات وابسته نیست ولی خود زمینهسازی میکند.۱ الگویی که نمایانگر دانش باشد، سطح بالایی از اطمینان و پیشبینی را فراهم میآورد و به ندرت ماهیت ایستایی دارد.
حکمت، زمانی شکل میگیرد که فرد با اصول سازنده الگوها، آشنا باشد. این اصول، سراسری و کاملاً مستقل از زمینه هستند.
پس، بهطور خلاصه میتوان گفت:
▪ اطلاعات، به توصیف، تعریف یا دیدگاه (چه، چه کسی، چه هنگام، کجا) وابستهاند.
▪ دانش، دربرگیرنده راهبرد، عمل، متد یا شیوه (چگونگی) است.
▪ حکمت، شامل بینش، اصول و اخلاق (چرایی) است.
توجه کنید که دادهها، اطلاعات، دانش و حکمت، زنجیرهای مشخص را تشکیل میدهند.
دادهها گرچه موجودیتی گسستهاند، اما روند تبدیل اطلاعات به دانش و حکمت، بهطور گسسته روی نمیدهند.
الگوها را میتوان با متصل کردن اطلاعات جدید به الگوهایی که قبلاً درک شدهاند، توسعه داد.
اکنون نوبت به تعریف مدیریت دانش رسیده است. مدیریت دانش، مجموعه فرایندهایی است که خلق، نشر و کاربری دانش را کنترل میکنند. براساس این تعریف، مدیریت دانش دربرگیرنده مباحثی گسترده است و نقشی بسیار موثر در همگامی با عصر اطلاعات دارد.
امروزه، سازمانها و شرکتها با چهار مفهوم زیر سر و کار دارند:
▪ ماموریت: آنچه که سعی دارند انجام دهند
▪ رقابت: نحوه رسیدن به بخشهای رقابتی
▪ کارایی: نحوه تحویل نتایج
▪ تغییر: نحوه مقابله با تغییرات
مدیریت دانش، راهکاری برای توانمندسازی و بهبود سازمانها و شرکتها در انجام چهار مفهوم یاد شده است. بهبیانی دیگر، مدیریت دانش، رویکرد نظاممند خلق، دریافت، سازماندهی، دستیابی و استفاده از دانش و آموختهها در سازمانهاست و به بهبود تصمیمگیری، انعطافپذیری بیشتر، افزایش سود، کاهش بارکاری، افزایش بهرهوری، ایجاد فرصتهای جدید کسب و کار، کاهش هزینه، سهم بازار بیشتر و بهبود انگیزه کارکنان کمک میکند. از مدیریت دانش میتوان در مورد تمامی فعالیتهای مختلف (عادی، منطقی، پیچیده و غیر منتظره) استفاده کرد.
● نکات مهم در موفقیت بهرهگیری از مدیریت دانش
به منظور موفقیت فرایند مدیریت دانش، توجه به موارد زیر ضروری است:
۱) قابلیت اتصال:
فناوری، به تنهایی برای موفقیت رویکرد مدیریت دانش کافی نیست، اما میتواند زیر ساختی مناسب برای به اشتراکگذاری دانش و نیز فعالسازی مهم باشد. دسترسی تمامی بخشهای سازمان به معمار مدیریت دانش، برنامههای مبتنی بر وب، دیوایسهای سیار و ابزار دادهکاوی۲ پیشتازهای پشتیبان زیرساخت مدیریت دانش به شمار میآیند. فناوری نوین، رفتارهای جدید دانش را فعال میسازد.
۲) محتوا:
سازمان، ابتدا باید ممیزی دانش را انجام دهد تا نقاط درونی و بیرونی تاثیرگذار بر دانش را شناسایی کند. نیروهای درونی و بیرونی تاثیرگذار بر دانش، اشکال مختلفی دارند. مانند: دانش مشتری یا ظهور رسانههای جدید.
۳) اجتماع:
مدیریت دانش موفق، وابسته به اجتماع عملکردها یا گروهی از افرادی است که با سازمان همکاری دارند. این افراد، درمراحل مختلف، نظیر:
▪ آمادهسازی،
▪ راهاندازی،
▪ انجام عملیات و کسب نتیجه نهایی، با یکدیگر تعامل دارند.
۴) فرهنگ:
پشتیبانی و حمایت مدیریت ارشد، همسویی عقاید، اعتماد و انگیزش، اجزای اصلی فرهنگ مدیریت دانش بوده و توجه مستمر به آنها، امری ضروری است. به بیانی دیگر، باید به اطلاعاتی که از همکاران خود دریافت میکنید، اعتماد داشته باشید و اطلاعاتی که همکار دیگر از شما دریافت میکند، با توجه به اعتمادی که به کار شما دارد، ارزشمند خواهد بود. اگر این روند استمرار یابد، موفقیت مدیریت دانش حتمی خواهد بود.
۵) تعاون:
جریانهای کاری سازمانهای دانشمدار، وابستگی بسیاری به هم دارند. این تعاون، رمز موفقیت مدیریت دانش است، زیرا میتواند موانعی نظیر تفاوتهای فرهنگی را ازمیان بردارد و افراد سازمان را در مسیر تحقق اهداف، هدایت کند.
۶) سرمایهگذاری:
سرمایهگذاری در زمینه مدیریت دانش به منظور تسریع بهرهگیری از نوآوریها و افزایش دانش افراد سازمان، عاملی بسیار مهم است.
درپایان، باید گفت درک سیستماتیک و توجه به نکات یاد شده، به سازمانها کمک میکند تا ممیزی دانش را انجام داده و راهبرد مدیریت دانش اثربخش را با موفقیت پیادهسازی کنند.
پانوشتها:
۱. Self-Contextualize
۲. mining data
منبع:
http://www.pcworldiran.com/ict/ict/۸۴۰۰۳.html
۱. Self-Contextualize
۲. mining data
منبع:
http://www.pcworldiran.com/ict/ict/۸۴۰۰۳.html
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست