جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا
پیامبر یک لحظه دچار سستی نشد!
● در اوج انحطاط
ولادت حضرت محمد (ص) بزرگوار، در دنیا و در تاریخ، در زمانی واقع شد كه بشریت، دو خصوصیت بارز داشت؛ یكی از این دو خصوصیت، این بود كه از لحاظ علمی، عقلانی و فكری، نسبت به آحاد بشر در ادوار گذشته خودش، بسیار پیشرفته بود. در میان آنها، فلاسفهای پدید آمده و دانشمندانی پیدا شده بودند؛ ریاضیدانها، پزشكان، مهندسان بزرگ و تمدنهایی برپا شده بود. این تمدنها، بدون علم كه نمیشد! آكادمیها در غرب، هگمتانهها در شرق، تمدن چین، تمدن مصر و تمدنهای بزرگ تاریخی، همه عبور كرده بودند؛ یعنی بشر، كامل شده بود.
خصوصیت دوم كه جمع این دو خصوصیت با هم، خیلی عجیب است، این است كه بشر در آن روز، از لحاظ اخلاقی، از همیشه گذشته، منحطتر یا اگر نخواهیم این نسبت را بیان كنیم، باید بگوییم در اوج انحطاط بود؛ اسیر خرافات، اسیر خودخواهیها، اسیر ظلم و ستم و اسیر دستگاههای حكومتهای مردمكش و ضدبشری بود. چنین وضعی، در دنیا حاكم بود. كسی اگر تاریخ را ملاحظه كند، خواهد دید كه در آن دوران، همه بشریت اسیر بودند؛ همانطور كه در كلام امیرالمؤنین علیهالسلام است كه در نهایت فتنه، فشار، مشكلات و برادركشی، بشر زندگی تلخی را میگذرانید... در همین خطبه، امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرماید: «خواب راحت به چشم مردم نمیآمد».۱
● تكمیل مكارم اخلاق
جامعه ما - از فرد و مجموعه - باید روزبهروز، خود را به آنچه كه پیامبر برای آن كمر همت بست و آن تلاش و مجاهدت را مبذول كرد، نزدیك كند. اهداف والای پیامبر اسلام را در یك جمله نمیتوان گنجانید؛ اما میتوان سرفصلهایی از آن [را ]سرمشق كار خود، در طول یك سال، یك دهه و یك عمر قرار داد.
یك سرفصل عبارت است از تكمیل مكارم اخلاقی؛ «بعثت لاتمّم مكارم الاخلاق». جامعه بدون برخورداری افراد از خلقیات نیكو، نمیتواند به هدفهای والای بعثت پیامبر دست پیدا كند. آنچه فرد و جامعه را به مقامات عالی انسانی میرساند، اخلاق نیكوست. اخلاق نیكو، فقط خوش اخلاقی با مردم نیست؛ بلكه به معنای پروراندن صفات نیكو و خلقیات فاضله در دل و جان خود و انعكاس آنها در عمل خود است. مردمی كه در بین خود، دچار حسد باشند، دچار بدخواهی یكدیگر باشند، دچار حیلهگری باشند، دچار حرص به دنیا و بخل نسبت به مال دنیا باشند و دچار كینهورزی با یكدیگر باشند، در این جامعه، حتی اگر قانون هم به طور دقیق عمل شود، سعادت وجود ندارد اگر علم هم پیشرفت كند و تمدن ظاهری هم به منتهای شكوه برسد، این جامعه، جامعه بشری مطلوب نیست.
جامعهای كه انسانها در آن از یكدیگر احساس ناامنی كنند، هر انسانی احساس كند كه به او حسد میورزند، نسبت به او بددلی دارند، نسبت به او كینهورزی میكنند، برای او توطئه میچینند و نسبت به او و داراییاش، حرص میورزند، راحتی در این جامعه نیست؛ اما اگر در جامعهای، فضایل اخلاقی بر دل و جان مردم حاكم باشد، مردم نسبت به یكدیگر، مهربان باشند، نسبت به یكدیگر، گذشت و عفو و اغماض داشته باشند، نسبت به مال دنیا حرص نورزند، نسبت به آنچه دارند، بخل نورزند، به یكدیگر حسد نورزند، در مقابل راه پیشرفت یكدیگر، مانعتراشی نكنند و مردم آن دارای صبر و حوصله و بردباری باشند، این جامعه، حتی اگر از لحاظ مادی هم پیشرفتهای زیادی نداشته باشد، باز مردم در آن احساس آرامش و آسایش و سعادت میكنند؛ اخلاق، این است. ما به این احتیاج داریم. ما باید در دل خود، خلقیات اسلامی را روزبهروز پرورش دهیم. قوانین فردی و اجتماعی اسلام در جای خود، وسیلههایی برای سعادت بشرند؛ اما اجرای درست همین قوانین هم احتیاج به اخلاق خوب دارد.۲
● روش پیامبر در تربیت جامعه
یك وقت كسی دستور میدهد یا توصیه میكند كه مثلاً مردم حسن خلق، گذشت، صبر و استقامت در راه خدا داشته باشند و ظلم نكنند و دنبال اقامه عدل و داد باشند؛ یعنی توصیه، دستور دادن و تعلیم دادن مطرح است كه البته كار لازمی است و پیامبر اسلام هم تعلیم میداد و درس معرفت و زندگی به مردم میآموخت؛ اما یك وقت مطلب از یاد دادن بالاتر است؛ یعنی معلم كاری میكند و رفتاری در پیش میگیرد كه این اخلاق و وظیفه اسلامی، در جامعه، به شكل رنگ ثابت درمیآید؛ با عقاید غلط مردم، به مقابله برمیخیزد؛ با احساسات جاهلی و تهماندههای رسوب كرده اخلاق غیراسلامی، مبارزه و مقابله میكند؛ به جامعه و مردم، شوك وارد میكند و در مقاطع مناسب و با روشهای مناسب، كاری میكند كه فضای جامعه و محیط زندگی مردم، با این صفات و اخلاق و روش خوب، كاملاً ممزوج میشود.
اگر یك جامعه بخواهد رشد كند و اخلاق صحیح اسلامی را در خود به وجود آورد، محتاج همین روش است. شاید در چند آیه قرآن كه «یزكیهم» پس از «یعلمهم» یا قبل از آن اشاره شده است، مراد از تزكیه همین مطلب باشد؛ یعنی پاك كردن، طاهر كردن و پیراسته كردن مردم؛ مثل طبیبی كه به مریض خود فقط نمیگوید این كار را بكن و این كار نكن؛ بلكه او را در محل مخصوصی قرار میدهد و آن چه را كه او لازم دارد، به او میدهد و میخوراند و آن چه كه برای او مضر است، از او باز میگیرد. پیامبر اكرمصلیاللَّهعلیهوآله، چنین وضعیت و روشی را در طول بیست و سه سال نبوت، دنبال میكرد؛ مخصوصاً در ده سالی كه در مدینه زندگی میكرد و دوران حاكمیت اسلام و تشكیل حكومت اسلامی بود.۳
● یك لحظه دچار سستی نشد
كار مهم پیامبر خدا، دعوت به حق و حقیقت و جهاد در راه این دعوت بود. در مقابل دنیای ظلمانی زمان خود، پیامبر اكرم، دچار تشویش نشد؛ چه آن روزی كه در مكه تنها بود یا جمع كوچكی از مسلمانان او را احاطه كرده بودند و در مقابلش سران متكبر عرب، صنادید قریش و گردنكشان، با اخلاقهای خشن و با دستهای قدرتمند قرار گرفته بودند، وحشت نكرد؛ سخن حق خود را گفت؛ تكرار كرد؛ تبیین كرد؛ روشن كرد؛ اهانتها را تحمل كرد؛ سختیها و رنجها را به جان خرید تا توانست جمع كثیری را مسلمان كند و چه آن وقتی كه حكومت اسلامی تشكیل داد و خود در موضع رئیس این حكومت، قدرت را به دست گرفت. آن روز، دشمنان ومعارضان گوناگونی در مقابل پیامبر بودند؛ چه گروههای مسلح عرب - وحشیهایی كه در بیابانهای حجاز و یمامه، همه جا پراكنده بودند و دعوت اسلام باید آنها را اصلاح میكرد و آنها مقاومت میكردند - و چه پادشاهان بزرگ دنیای آن روز - دو ابرقدرت آن روز عالم، یعنی ایران و امپراتوری روم - كه پیامبر نامهها نوشت؛ مجادلهها كرد؛ سخنها گفت؛ لشكركشیها كرد؛ سختیها كشید؛ در محاصره اقتصادی افتاد و كار به جایی رسید كه مردم مدینه، گاهی دو یا سه روز، نان برای خوردن پیدا نمیكردند. تهدیدهای فراوان از همه طرف، پیامبر را احاطه كرد. بعضی از مردم نگران میشدند؛ بعضی متزلزل میشدند؛ بعضی نق میزدند؛ بعضی پیامبر را به ملایمت و سازش، تشویق میكردند؛ اما پیامبر در این صحنه دعوت و جهاد، یك لحظه دچار سستی نشد و با قدرت، جامعه اسلامی را پیش برد تا به اوج عزت و قدرت رساند و همان نظام و جامعه بود كه به بركت ایستادگی پیامبر در میدانهای نبرد و دعوت، در سالهای بعد، توانست به قدرت اول دنیا تبدیل شود.۴
۱. از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان و قشرهای مختلف مردم، ۱۴.۶.۷۲.
۲. از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با بسیجیان، ۶.۱.۸۵.
۳. از سخنان مقام معظم رهبری در خطبههای نماز جمعه تهران، ۲۸.۷.۶۸.
۴. از سخنان مقام معظم رهبری در خطبههای نماز جمعه تهران، ۵.۷.۷۰.
۲. از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با بسیجیان، ۶.۱.۸۵.
۳. از سخنان مقام معظم رهبری در خطبههای نماز جمعه تهران، ۲۸.۷.۶۸.
۴. از سخنان مقام معظم رهبری در خطبههای نماز جمعه تهران، ۵.۷.۷۰.
منبع : نشریه الکترونیکی پرسمان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست