سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
ابن سینا و اخلاق
جناب ابن سینا در علم اخلاق کتابهایی نگاشت. او بسیار مؤدب و بزرگوار بود و آثار عظمت و ادب در نوع نوشتارهای او کاملا به چشم میخورد. از همین رو عارف نامدار «ابو سعید ابوالخیر» از او میخواهد تا رسالهای در زمینه تهذیب و تزکیه نفس، برای وی بنگارد. مرحوم بوعلی نیز رساله سودمند کوتاهی برای جناب ابوسعید ابوالخیر مینگارد.
مرحوم شیخ رئیس رسالههای فراوانی در بحث اخلاق دارد چنانکه رسالههای متعددی در مسئله «عهد» دارد و اخلاق نویسی غیر از تعهد اخلاقی است. تعهد اخلاقی هم ابتدا، از عهد با خدا شروع میشود. قرآن کریم هم به ما آیین عهد با خدا را میآموزد:
«لقد کانوا عاهدوا الله من قبل»
که
«لا یولون الادبار» (۱)
و خدا هم با ما تعهد میکند که:
«ا لم اعهد الیکم یا بنی ادم ان لا تعبدوا الشیطان» (۲) .
این عهد عبد و مولا را قرآن و عترت امضا کردهاند; یعنی خدا آن قدر به ما نزدیک است که ما میتوانیم با او عهد ببندیم:
«هو معکم این ما کنتم» (۳) .
کسانی که سعی میکنند به آنچه فراگرفتهاند عمل کنند و علم را برای گفتن، شنیدن، نوشتن و تدریس نپندارند و اولین بهرهای که از نوشتهها و خواندههای خود میبرند تعهد دینی و تخلق اخلاقی باشد، در حقیقتبا خدا عهد میبندند، قرار داد خاصی بین خود و مولا امضا میکنند و مرحوم شیخ رئیس از کسانی بود که رسالههایی در عهد نوشته است.
● عهد عملی مرحوم بوعلی
رساله «عهد» شیخ رئیس گرچه در زمینه عهد است ولی بخش مهمی از آن، بحثهای اخلاقی یعنی ارائه راههای اخلاقی و فنی است. رساله عهد دیگری نیز از شیخرئیس در حاشیه «شرح الهدایهٔ الاثیریه» صدرالمتالهین (۴) آمده است که عهد عملی است. اولین ماده این رساله دوم که در حقیقت، رساله عملیه است این است: «عهد کردم که عالمی از عوالم عقلی بشوم». چون حکیمان در تعریف حکمت گفتهاند: «صیرورهٔ النفس عالما عقلیا مضاهیا للعالم العینی» (۵) بوعلی نیزمیگوید عهد کردم که در تحقیق معارف، سخنی را بدون برهان نپذیرم; چون انسان تا حکیم نباشد، تخلقی هم ندارد; زیرا هر گونه گرایشی مسبوق به بینش و معرفت است.
بوعلی سپس میگوید. برای این که نفسم بر بدنم مسلط باشد، باید این گونه فضایل را انجام بدهم تا نوبتبه جزئیات زندگیم برسد. کسانی که راه اخلاق را طی کردهاند، از اولین دستور العملهای آنها کم خوردن، کم خوابیدن، کم حرف زدن، تنها بودن، ذکر دائم داشتن است:
صمت و جوع و سهر و خلوت و ذکری به دوام
ناتمامان جهان را کند این پنج تمام
مواظبتبر این امور، خامهای جهان را پخته میکند. عصاره این مطالب پنجگانه در مواد عهد نامه بوعلی آمده است. او در رساله خود میگوید: «عهد بر این است که انسان متعهد لب به مشروب نزند»: «لا تلهیا ولا تشفیا و لا تقویا» (۶) نه برای میگساری، نه برای تقویت و نه برای شفا یابی. این جمله ناظر به آن است که:
«لیس فی حرام شفاء» (۷) .
● معجزه برخاسته از حوزه
ابن سینا طبیب معروفی بود. روزی که در اروپا سخنی از پزشکی نبود، بوعلی از حوزههای علمی برخاست و طبیبانه کتابهای مهم طب را نوشت. بهمنیار، که از شاگردان ابن سیناست در کتاب خود «تحصیل» از هیچ کس حتی از بوعلی نام نمیبرد; ولی میگوید صاحب این رشته (بوعلی) در زمانی زندگی میکرد که در آن، حوزه علمیه، کتابخانه رسمی نبود و اساتید فن نبودند و اگر صاحب این صناعت در حوزه علمیهای رشد میکرد که اساتید و معلمینی او راتربیت میکردند و کتابخانههای فراوانی در اختیار میداشت که از مطالعه آنها طرفی میبست، باز وجودش معجزه بود; ولی او بدون استاد و حوزه و کتابخانه به این اوج عظیم علمی و فنی، بار یافته است. البته در هر هزار سال یا بیشتر چنین انسانهایی ظهور میکنند (۸) .
● شاگرد نماز
مرحوم بوعلی در زندگینامه خود میگوید: من شاگرد نمازم; زیرا هر وقت مشکل عملی برای من پیش میآمد وضو میگرفتم و به جامع شهر (مسجد جامع) میرفتم و در آنجا دو رکعت نماز میخواندم و حل مشکلم را از خدا میخواستم و حل میشد! (۹) .
از بهمنیار نیز نقل شده است که گفت: روزی ابن سینا برای تدریس آمد. در همان ابتدا برای وی معلوم شد که ما درس دیروز را نفهمیدهایم. استاد ماهر از چهره و نگاه شاگرد، میفهمد که او مطلب قبلی را فهمیده یا نفهمیده است. و چون برایش معلوم شد که ما شب گذشته را به مجلس انس گذراندهایم و مطالعهای نکردهایم. متاثر شده اشک از چشمان شریفش جاری شد و به عنوان نصیحت، به ما گفت: طناببازهای شهر میکوشند تا در رشته خود، متخصص شوند; چرا شما در علوم الهی این شوق را ندارید؟ پس از پایان درس، موقع نماز فرا رسید و شاگردان نماز جماعت را به امامتشیخ رئیس خواندند. واظبتبر نماز جماعت، نماز اول وقت و اینکه اگر انسان مشکلی داشت، نماز را به عنوان حلال مشکل خود تلقی کند، انسان را به کمال میرساند و اگر به مقام شیخ رئیس نرسد، از سالکان این کوی میگرداند.
مرحوم شیخ رئیس در رساله عهد خود میافزاید: «و المسموعات...» در مورد آهنگ و موسیقی و شنیدنیها، تعهد میسپارم که از آنچه در پرورش روح، مؤثر است استفاده کنم (۱۰) ; ابن سینا در مبحث «مقامات عارفین» در «نمط نهم» کتاب «اشارات» به «نغمه رخیمه» (۱۱) اشاره کردهاند که سالک، احتیاج به حسن صوت دارد (۱۲) ; اما اگر نامحرمی صدای نامحرم دیگر را بشنود، انسان را از اوج ماورای طبیعتبه حضیض طبیعت، تنزل میدهد، و آهنگی که انسان را فرشته منش نکند، از تعهدات افرادی مانند بوعلی، دور است. حسن صوتی که خواندن قرآن با آن توصیه شده، یا نغمه رخیمهای که گفتهاند سالک، به آن نیازمند است، صوتی است که نه در آن از نظر محتوا لهو و لعب باشد و نه آهنگش جنبه طبیعی را تقویت کند; بلکه نغمهای است که جنبه ماورای طبیعی داشته باشد.
این مطلب را حکمای دیگر مانند شیخ اشراق نیز در نوشتههایشان دارند. این حکیمان و عالمان اخلاق، در باره مشروبات و مسموعات برای خود برنامهای ذکر کردهاند. اینها کسانی بودند که سعی کردند آن «دفائن عقول» را در سایه تعلیم کتاب و عترت، شکوفا کنند و از این رو از مرز حلال نگذشتهاند.
ابن سینا همان طور که در باره معاد میگوید: معاد روحانی را عقل میفهمد; ولی معاد جسمانی را شریعتخاتم انبیا صلی الله علیه و آله و سلم آورده و ما را بی نیاز کرده است. در رساله عهد، در باره جزییات مسائل میگوید: این جزییات را باید ریعتبگوید و عقل، پیرو محض است. نتیجه این که خطوط کلی را هم شرع میگوید و هم عقل میفهمد; ولی هیچ راهی برای تشخیص مسائل جزیی جز شرع وجود ندارد; مسائلی مانند جزییات نماز، روز، زکات و حج، هرگز در عقل راه ندارد. البته عقل میفهمد که بسیاری از احکام را نمیفهمد و سیره شرع را امضا میکند و در پیشگاه آن خاضع است و از اینجا روشن میشود که عقل در برابر نقل است نه در برابر شرع; زیرا خود عقل نیز در محدوده منابع غنی و قوی شرع است و هرگز مقابل آن نیست.
آیهٔ الله جوادی آملی
پینوشتها:
۱. سوره احزاب، آیه ۱۵.
۲. سوره یس، آیه ۶۰.
۳. سوره حدید، آیه ۴.
۴. شرح الهدایهٔ الاثیریه، حاشیه صفحه ۳۳۶.
۵. اسفار، ج ۱، ص ۲۰.
۶. عبارت رساله این است: «واما المشروب فانه یهجر شربه تلهیا بل تشفیا وتداویا وتقویا» (شرح الهدایهٔ الاثیریهٔ، ص ۳۳۷).
۷. کافی، ج ۸، ص ۱۹۳، ح ۲۲۹.
۸. التحصیل، ص ۸۱۷.
۹. روضات الجنات، ج ۳، ص ۱۶۰.
۱۰. عبارت رساله چنین است: «والمسموعات یدیم استعمالها علی الوجه الذی توجبه الحکمهٔ لتقویهٔ جوهر النفس وتایید جمع القوی الباطنهٔ لا لما یرتبط بهذه من الامور الشهوانیهٔ» (شرح الهدایهٔ الاثیریهٔ، حاشیه صفحه ۳۳۶).
۱۱. نغمه رخیمه: صدای نرم و آرام.
۱۲. «وواحد یرجع الی هیئهٔ اللفظ وهو ان یکون بنغمهٔ رخیمهٔ فان لین الصوت یفید هیئهٔ ما نحو المسامحهٔ فی القول...» (خواجه طوسی، شرح اشارات، ج ۳، ص ۳۸۳).
منبع: تفسیر موضوعی آیهٔ الله جوادی آملی تدوین حجهٔ الاسلام آقای سید رسول جعفری
پینوشتها:
۱. سوره احزاب، آیه ۱۵.
۲. سوره یس، آیه ۶۰.
۳. سوره حدید، آیه ۴.
۴. شرح الهدایهٔ الاثیریه، حاشیه صفحه ۳۳۶.
۵. اسفار، ج ۱، ص ۲۰.
۶. عبارت رساله این است: «واما المشروب فانه یهجر شربه تلهیا بل تشفیا وتداویا وتقویا» (شرح الهدایهٔ الاثیریهٔ، ص ۳۳۷).
۷. کافی، ج ۸، ص ۱۹۳، ح ۲۲۹.
۸. التحصیل، ص ۸۱۷.
۹. روضات الجنات، ج ۳، ص ۱۶۰.
۱۰. عبارت رساله چنین است: «والمسموعات یدیم استعمالها علی الوجه الذی توجبه الحکمهٔ لتقویهٔ جوهر النفس وتایید جمع القوی الباطنهٔ لا لما یرتبط بهذه من الامور الشهوانیهٔ» (شرح الهدایهٔ الاثیریهٔ، حاشیه صفحه ۳۳۶).
۱۱. نغمه رخیمه: صدای نرم و آرام.
۱۲. «وواحد یرجع الی هیئهٔ اللفظ وهو ان یکون بنغمهٔ رخیمهٔ فان لین الصوت یفید هیئهٔ ما نحو المسامحهٔ فی القول...» (خواجه طوسی، شرح اشارات، ج ۳، ص ۳۸۳).
منبع: تفسیر موضوعی آیهٔ الله جوادی آملی تدوین حجهٔ الاسلام آقای سید رسول جعفری
منبع : پرسجو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست