یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
مجله ویستا
رویدادهای مهم سینمایی در سال ۱۳۸۶

گیشه ۸۶ علیرغم همه افتوخیزهایش دو فیلم بالای یک میلیارد تومان (اخراجیها و توفیق اجباری) داشت که از این حیث جالب توجه مینمود. البته علیرغم فروش بالای "اخراجیها"، متوسط فروش فیلمهای اکران بهار امسال با افت شدیدی نسبت به اکران بهار ۸۵ روبهرو شد که گسترش لحظهبهلحظه توزیع و تکثیر سیدیهای غیرمجاز فیلمهای روی پرده در این افت، تاثیر مستقیم داشت.
فروش "اخراجیها" بهار امسال توانست متوسط فروش فیلمهای ایرانی در فصل بهار را به حد مطلوبی برساند اما در نهایت فروش سایر فیلمهای اکران بهار با افت شدیدی نسبت به اکران نوروز و نیز اکران بهار ۸۵ روبهرو شد که به عقیده کارشناسان، گسترش لحظهبهلحظه توزیع و تکثیر سیدیهای غیرمجاز فیلمهای روی پرده در این افت، تاثیر مستقیم داشته است. در ادامه، با فعالیت ستاد مبارزه با عرضه فیلمهای غیرمجاز، معضل قاچاق فیلم تا اوایل اسفند و قاچاق عجیب "سنتوری" که ربطی به موارد دیگر نداشت، حل شد و فیلمهای تابستان، پائیز و زمستان با امنیت اکران شدند.
براین اساس، فیلمهای اخراجیها(مسعود دهنمکی) با فروش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی در تهران که این رقم با فروش شهرستان به رقم دومیلیارد و این فیلم به عنوان پرمخاطبترین فیلم امسال سینمای ایران دست یافت و در تاریخ سینمای ایران نیز به جایگاه منحصر به فردی رسید. این فیلم همچنین در شبکه نمایش خانگی هم با استقبال وسیعی روبرو شد.
بعد از "اخراجیها"، این فیلمها در رده ۱۰ فیلم پرمخاطب سال ۸۶ قرار گرفتند:
توفیق اجباری با بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، کلاغپر با ۳۸۶ میلیون تومان، پارک وی با ۳۸۱ میلیون تومان، نصف مال من نصف مال تو با ۳۷۳ میلیون تومان، مهمان با ۳۵۵ میلیون تومان، روز سوم با ۳۳۸ میلیون تومان، رفیق بد با ۲۹۴ میلیون تومان، رئیس با ۲۶۵ میلیون تومان و خونبازی با ۳۴۳ میلیون تومان.
● حاشیههای «نقاب» و «سنتوری»
نقاب و سنتوری به دلیل حاشیههای اکران، دو فیلم جنجالی سینمای ایران در سالی که گذشت بودند. اکران "نقاب" با واکنشهایی همراه شد و بلافاصله نسخه کامل فیلم در سطح شهر پخش شد. این قضیه موجب شد تا تهیهکننده فیلم یک مجلس ختم نمادین برای این فیلم ترتیب دهد تا در قالب آن اعتراض خود نسبت به پخش سیدیهای قاچاق این فیلم را به گوش مسئولان برساند، گرچه نظر صریح وزیر ارشاد در مورد فیلم "نقاب" این بود که نسخه دارای مجوز "نقاب" هم فیلم خوبی نیست.
چند ساعت بعد از این که در روز ۲۶ خرداد بیانیهای از سوی وزارت ارشاد در خصوص "عذرخواهی از مردم از بابت پخش فیلم نقاب" منتشر شده بود، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی اعلام کرد مبنای اطلاعیه عذرخواهی وزارت ارشاد ازاکران فیلم "نقاب"نسخه اولیه و اصلاح نشده این فیلم بوده است، نه آنچه درحال اکران است. اما سه روز بعد، وزیر ارشاد گفت: بعد از ساختن "نقاب" بعضیها وساطت کردند که با حذف چندین صحنه میتوان این فیلم را اکران کرد و شورای اکران نیز مواردی را که باید حذف میشد اعلام نمود ولی متاسفانه سیدی که از این فیلم در جامعه پخش شد بدون حذف موارد مورد نظر شورای اکران بود، گرچه اصلا نسخه مجوز گرفته فیلم نیز، فیلم خوبی نیست.
در همان روز معاونت سینمایی در پی انتشار گسترده سی دیهای نسخه غیرمجاز فیلم "نقاب" طی بیاینهای از اتوبوسهای مسافربری، برخی پروازهای هوایی، مجتمعها، هتلها و دیگر اماکن عمومی خواست تا از نمایش این فیلم و فیلمهای غیرمجاز خودداری کنند.
"علی آشتیانیپور" تهیهکننده فیلم سینمایی "نقاب" هم اظهار داشت:پخش کنندگان سی دی غیرقانونی "نقاب" فیلمی را به دست مردم رساندهاند که مطلوب من نیست.
جالب آن که اول تیر؛ جواد شمقدری مشاور هنری رئیسجمهور در گفتوگو با فارس خبر داد: فکر میکنم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مورد عذرخواهی از اکران فیلم نقاب کار درستی انجام داد و این موضوع مهمی بود ولی جریان قدرتمند موجود در سینمای ایران که خودش را مهمتر میداند، روابط عمومی وزارت ارشاد را وادار به بازپسگیری عذرخواهی از اکران "نقاب" کرد.
اما "سنتوری" نیز در سه نوبت حاشیهساز شد، یکی زمان قبل از موعد اکران که درباره مجوز داشتن یا نداشتن خواننده این فیلم حرف و حدیثهایی وجود داشت، دوم مقطع زمانی سوم مرداد به بعد و در شرایطی که فیلم برای نمایش در این روز آماده شده بود اما مدیر روابط عمومی معاونت سینمایی اعلام کرد، فیلم "سنتوری" ساخته داریوش مهرجویی با تأخیر به نمایش عمومی در میآید و در ادامه صحبت از "غیرقابل نمایش بودن" فیلم توسط وزیر ارشاد شد و در بخش سوم، زمانی که با پایان جشنواره فیلم فجر، به صورت ناگهانی نسخههای دیویدی با کیفیت "سنتوری" به صورت غیرمجاز پخش شد!
وزیر ارشاد در توضیح توقیف فیلمی که پروانه ساخت گرفته، در جشنواره شرکت کرده و پس از دریافت پروانه نمایش در نوبت اکران قرار گرفته؛ گفته بود: فیلمنامه سنتوری سال ۸۱ با نامی دیگر به معاونت سینمایی ارائه شد اما به دلیل مشکلاتی که داشت نتوانست مجوز ساخت دریافت کند. اما حالا که فیلم ساخته شده ، قابلیت نمایش عمومی ندارد.
اما مقطع توزیع سیدیهای این فیلم نیز حاشیهساز بود. تهیهکننده "سنتوری" در گفت و گو با فارس در پاسخ به برخی شائبهها اظهار داشت: "حجت - ف" (سردسته تکثیرکنندگان سنتوری) را نه میشناسم و نه نسبتی با او دارم. این در حالی بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به تهمت کسانی که دستاندرکاران سینمایی را عامل توزیع "سنتوری" میدانند، گفت: شواهد و قرائنی در دست است که بر اساس آن میتوان نقش عوامل فیلم سنتوری در توزیع قاچاق آن را مورد بررسی جدی قرار داد.
۵ اسفند نیز معاونت امور سینمایی در گفتوگویی ویژه با فارس گفت: عدهای با پخش سیدی غیرمجاز فیلم "سنتوری" میکوشند تا ضمن رساندن آسیبهای مادی، به صاحبان فیلم ،آسیبهای کلان معنوی را نیز به سینمای کشور و مسئولین دلسوز این سینما که در شرایطی سخت برای سینمائی بالنده در تلاشاند، وارد کنند.
● توفیق در سالنسازی و مبارزه با قاچاق فیلم
توفیق گسترده در بازسازی سالنهای سینمایی تهران و شهرستانها و احداث سالنهای جدید با حمایت مؤسسه سینماشهر معاونت سینمایی از جمله رخدادهای مهم سینمایی امسال بود.
همچینن ستاد مبارزه با عرضه و تکثیر غیرمجاز فیلمهای ایرانی عملکرد مثبتی داشت و با اقداماتی گسترده و با جلب همکاری اهالی سینما، پلیس امنیت و مقامات قضایی؛ فضای امنی را از آغاز فعالیت در تابستان امسال تا اوائل ماه پایانی سال برای سینمای ایران ایجاد کرد به طوری که حتی پخش سیدی "سنتوری" را هم که توسط همین ستاد بساطش برچیده شد، نمیتوان به ناکارآمدی این ستاد نسبت داد. گرچه "ابراهیم داروغه زاده" دبیر این ستاد و مدیرعامل مؤسسه رسانههای تصویری که در این مؤسسه نیز عملکرد با کاهش قیمت عرضه، کاهش فاصله اکران تا پخش فیلمها در شبکه خانگی و افزایش کیفی کارها، عملکردی کاملا مثبت داشت، رسما از مردم و دستاندرکاران سینما بابت این اتفاق (که به دلیل ضبط و پخش فیلم در خارج از کشور رخ داده بود) عذرخواهی کرد...
از عملکرد مؤسسه سینماشهر در سال ۸۶ نیز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
طراحی و ساخت "نمازخانه" در ۱۷ سینمای کشور، استانداردسازی گیشه ۴۷ سینمای کشور، تعویض و نصب۱۶۷۱۰ صندلی جدید و مدرن در ۵۲ سینمای کشور، بهرهبرداری از سینما بهمن قزوین، سینما قدس بندر انزلی،سینما استقلالزنجان، تجهیز و بازگشایی سینما "آزادی" بابل و لنگرود، مدرنسازی و بازگشایی سینما "آسیا"ی شیراز بعد از ۴۰ سال و...
● حاشیههای خانه سینما اتحادیه و شورای عالی
در سال ۸۶، تشکیل شورایعالی تهیهکنندگان، در ابتدا موجب درگیریهای کلامی شد و حاشیههای پررنگی را ایجاد کرد. کدورتهایی که زمینهساز خروج تعداد زیادی از فیلمهای ایرانی از جشن سینمای ایران با تصمیم "اتحادیه تهیهکنندگان" شد.
اما؛ اولین خبر حاشیهساز در این زمینه، ۱۴ مهر منتشر شد. روزی که سیدرضا میرکریمی مدیر عامل خانه سینما و محمود اربابی مدیر کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفهای اعلام کردند که در جلسهای با حضور محمدرضا جعفری جلوه معاون امور سینمایی، سیدرضا میرکریمی مدیر عامل خانه سینما، محمود اربابی مدیر کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفهای و نمایندگان تشکلهای تهیهکنندگی متشکل از مرتضی شایسته ، منوچهر محمدی ، عزیزالله حمیدنژاد و علیرضا رضاداد در بیانیهای مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به تعامل و ضرورت توجه به منافع ملی سینمایی کشور، مورد تصویب کلیه حاضران قرار گرفت اما به دلیل پارهای اختلافنظرها، تشکیل جلسات آن به تاخیر افتاد.
این رخداد مواضع گاه متفاوت اعضای اتحادیه و کانون تهیهکنندگان را به همراه داشت اما سرانجام در ۲۷ آبان امسال تهیهکنندگان سینمای ایران برای همکاری در "شورایعالیتهیهکنندگان" توافق کردند و سخنگوی اتحادیه تهیهکنندگان و توزیعکنندگان فیلم ایران این توافق را ناشی از هدف اهل سینمای ایران در ایجاد وحدت دانست.
این تشکل بر اساس همفکری و تعامل برای تدوین و تصویب اساسنامه جدید (که تعیین کننده روابط تشکلها بر اساس نظام فراکسیونی خواهد بود)، دستورکار خود را تعیین خواهد نمود و بر این اساس، کلیه مسائل صنف تهیه کنندگی توسط این شورا مورد حل و فصل قرار خواهد گرفت و تا تصویب اساسنامه جدید این شورا نماینده قانونی صنف تهیه کنندگان در کلیه امور خواهد بود.
۲۱ آذر با انتخاب غلامرضا موسوی، مهدی فخیم زاده و منوچهر محمدی اولین هیئترئیسه شورایعالی تهیهکنندگان با هدف ایجاد وفاق در سینمای ملی شکل گرفت.
بر این اساس، سیدغلامرضا موسوی (سخنگوی اتحادیه تهیهکنندگان و توزیع فیلم ایران) رییس شورایعالی تهیهکنندگان تشکیل شد، مهدی فخیمزاده (عضو مجمع فیلمسازان سینمای ایران) به عنوان نایبرییس شورای عالی تهیهکنندگان و منوچهر محمدی (عضو کانون تهیهکنندگان سینمای ایران) به عنوان سخنگوی شورای عالی تهیهکنندگان انتخاب شدند.
● تعزیهخوانی برای مظلومیت سینما در تجمع سینماگران
اردیبهشت امسال در مراسم گردهمایی اهالی سینما در دفاع از حقوق سینماگران ایرانی، نمایش تعزیه ویژهای در باغ فردوس اجرا شد و در بخشی از آن نمایش تعزیه ویژهای در محل مخصوص اجرای برنامهها به روی صحنه رفت که در آن یک قاچاقچی فیلم در قالب شمر، به سراغ پردهنقرهای سینما رفت تا جان او را بگیرد!
در این مراسم اهالی سینما پای طومار قطعنامه مراسم را امضا کردند.
اولین گردهمایی سینماگران در دفاع از حقوق سینمای ایران با صدور بیانیهای در دفاع از حقوق سینمای ایران، به پایان رسید.
تجمع کنندگان در این قطعنامه متذکر شدهاند: نابودی سینمای ملی یعنی نابود فرهنگ و هنر، نابودی و ویرانی سرمایههای ملی، عدم امنیت سرمایهگذاری، افزایش بحران بیکاری موجود در سینما، عدم امنیت شغلی و حرفه ای اعضای خانه سینما و.... نهایتا یعنی نابودی فکر و ذوق ایرانی و به انزوا کشاندن هنرمند اندیشمند ایرانی.در این سالها علیرغم تلاشهای ارزنده دلسوزان و تشکلهای سینمایی، متأسفانه برای اعتراضات مکرر و متداول فردی، جمعی و صنفی خود، گوش شنوایی نیافتهایم و یا اگر هم بوده، چنان عاجز از عمل و اقدام به میدان آمده که راه به جایی نبرده است.
در ادامه بیانیه آمده است: اکنون هنرمندان و دستاندرکاران سینمای ایران بر آن شدهاند تا این بار، از یک حنجره و دست در دست یکدیگر صدای اعتراض و تظلم خویش را به هر نحو و وسیلهای اعلام و ابراز نمایند و تا رسیدن به خواسته های به حق صنفی خود از پای ننشینند. ما چارهنهایی برخورد با این پدیده شوم و امنیت برانداز را، تنها در بروز ارادهای ملی میدانیم و در گام نخست، تمامی نهادها و مسئولین مرتبط را به تحرکی جدی و نه فرمایشی فرامیخوانیم.
در این قطعنامه میخوانیم: سینمای ایران عزم راسخ دارد تا با گسترش دامنه اعتراضات جدی و قاطع خود از تمامی ابزار، امکانات و توانمندیهای خود برای نجات سینمای نوین ایران از محاق موجود استفاده کند. سینمای ایران امیدوار است که مسئولین فرهنگی و نهادهای ذیربط، این اولین هشدار را جدی گرفته و در جریان این جنگ نابرابر سینما در مقابل باندهای مافیایی اقتصادی و ضد فرهنگی، به کمک و یاری آنان شتافت.
● بازگشت سینما آزادی
ساخت و گشایش سینما آزادی، از جمله مهمترین رخدادهای سال ۸۶ سینمای ایران بود. سینما آزادی پس از ۱۰ سال، ۱۷ بهمن در قالب ۵ سالن "آزادی"، "شهرفرنگ"، "شهرقصه"، "شهرهنر" و "شهر هفتم" افتتاح اولیه شد و به نیمه دوم جشنواره فیلم فجر و داوریها رسید.
"حسن بنیانیان" رئیس حوزههنری طی حکمی، "رحمتالله محرابی" را به عنوان مدیر فرهنگی مجتمع فرهنگی سینما آزادی منصوب کرد.
این مجتمع فرهنگی، در زمینی به مساحت ۸۵۰ متر و در زیربنایی بالغ بر ۱۲ هزارمترمربع، پنج سالن را در خود جای داده که گنجایش سالن اصلی آن بیش از ۶۰۰ نفر و ظرفیت هر یک از سالنهای دیگر بالغ بر ۱۶۰ صندلی است. این سینما در پخش تصویر و صدا، از آخرین دستاوردهای تکنولوژیک بهره برده و از طریق ارتباط لحظه به لحظه با سینماهای دنیا میتواند فیلمهای دیجیتال را به نمایش بگذارد.
سیستم پخش صدا این سینما برای سبکهای مختلف موسیقی و فرمت های متنوع سینمایی قابل تغییر و کنترل است و قابل توجه اینکه اتاق فرمان های پخش فیلم و کنسرت آن نیز از هم مستقل هستند.
سیستم اطفا حریق هوشمند، تجهیز ساختمان به ۱۳ دستگاه پله برقی، ۲ آسانسور با ظرفیت ۱۲ نفر، دو مسیر راه پلهای برای دسترسی به طبقات و دستگاه اتوماتیک فروش بلیت، از دیگر امکانات این مجتمع است.
سینما آزادی، سوم اردیبهشت ۱۳۴۸ با اکران فیلم سینمایی مارلیک، در چهارراه عباسآباد تهران آغاز به کار کرده بود. این سینما در سالهای ۵۵ و ۶۹ نیز دچار آتش سوزی خفیف شده بود اما در حادثه فروردین ماه ۱۳۷۶، به طورکامل از بین رفت.
● تغییر مدیریت فارابی
سرانجام پس از مدتها کش و قوس و شایعه، ۲۷ تیر، استعفای "علیرضا رضاداد" از مدیرعاملی بنیاد سینمایی فارابی پذیرفته شد و ۱۰ روز بعد پس از برپایی چند جلسه متعدد برای انتخاب جانشین وی، "مجید شاهحسینی" که از ابتدا صحبت حضور او بر این مسند بر سرزبانها بود، به عنوان مدیرعامل جدید فارابی معرفی شد.
صبح چهارشنبه ۱۰ مرداد، مراسم تودیع "رضاداد" و معارفه "شاهحسینی" برگزار شد.
● دونیمه شدن جشنواره فیلم فجر
از جمله اتفاقات مهم و قابل توجه سالی که گذشت، تصمیم برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر در دو نیمه ساختن این جشنواره بود. تصمیمی که ابتدا با نظرهای مختلفی همراه شد و عدهای برابر آن موضع گرفتند. سرانجام با آغاز جشنواره فیلم فجر، علیرغم همه حرف و حدیثها، دبیر جشنواره فیلم فجر تصمیم خود را عملی ساخت و جشنواره فیلم فجر را در دو نیمه خارجی (۵ روز نخست) و ایرانی (۶ روز بعدی) برگزار کرد و اختتامیه بخش بینالمللی نیز در پایان نیمه اول برپا شد. "شاه حسینی" یکی از دلایل مهم این تفکیک را فاصلهگذاری بیشتر با جشنواره برلین جهت توجه بیشتر مهمانان خارجی جشنواره برای حضور در جشنواره فجر اعلام کرد.
● عدم برپایی جشنواره دفاع مقدس
۷ مهر ۸۶؛ فارس خبری در خصوص احتمال عدم برپایی جشنواره دفاع مقدس را منتشر ساخت و در ادامه آن، ۲۹ مهر ۸۶در میان واکنشهای منفی سینماگران دفاع مقدس، خبر قطعی عدم برپایی جشنواره را روی خط فرستاد.
اما رخداد بعدی، اعلام ادغام دو جشنواره دفاع مقدس و فجر بود. ابتدا ۲۱ آبان ۸۶، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: جشنواره فیلم دفاع مقدس امسال همزمان با جشنواره فیلم فجر برگزار میشود و سپس، سه روز بعد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با فارس اعلام کرد که "جشنواره فیلم دفاع مقدس" از این پس شاخهای از "جشنواره فیلم فجر" خواهد شد.
در ادامه، با توجه با واکنش سینماگران و نیز عدم تولید کافی فیلم در این زمینه؛ وزیر ارشاد ۱۰ آذر درگفتوگو با فارس اعلام کرد: ادغام جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم دفاع مقدس منتفی شده است و سه روز بعد نیز "میرفیصل باقرزاده" در پاسخ به پرسش فارس خبر داد: آینده جشنواره فیلم دفاع مقدس را وزارت ارشاد معلوم خواهد کرد. او همچنین در ۱۳ اسفند ماه، گفت: دیگر دخالتی در برپایی "جشنواره فیلم دفاع مقدس" نخواهیم داشت.
● بودجه سینما و حواشی پیرامون آن
در حالی که امسال اخبار مختلفی پیرامون افزایش یا کاهش بودجه سینمای ایران به گوش میرسید، در نخستین روز جشنواره فیلم فجر خبر رسید: با آغاز برگزاری بیستوششمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر و نیاز سینمای ملی به توجه و همراهی موثر و جدیتر دستگاههای سیاستگذار و قانونگذار، صحبت از کاهش پنجاهمیلیارد ریالی بودجه سینما میشود. این در حالی بود که چند روز قبل از آن امیررضا خادم گفته بود: "سینما نسبت به سایر هنرها از جمله تئاتر، موسیقی و تجسمی بودجه خوبی برخوردار شده" در عین حال که متذکر شده بود: عدم توجه به بودجه دیگر گرایشهای هنری باعث عقیم ماندن سینمای ایران میشود.
این در حالی بود که معاون امور سینمایی در گفتوگو با فارس متذکر شده بود: شش برنامه عملیاتی سینمای ایران در سال ۸۷، نیازمند افزایش چشمگیر بودجه است و با هزینه این بودجه شاهد سینمایی متناسب و در خور و شأن مردم خواهیم بود و محمدحسین صفارهرندی نیز گفته بود: حمایت درست و حسابی در این سالها از سینما نشده است و امیدوارم شاهد نگاه مهربان مجلس به سینما باشیم تا خیزی که برای رونق سینما برداشته شده، متوقف نشود.
● مصدومیت پگاه آهنگرانی
۲۴ تیر ۸۶، پگاه آهنگرانی در حین فیلمبرداری صحنهای از فیلم "آتش سبز" و در شرایطی که باید در یک تور ماهیگیری به ایفای نقش میپرداخت، با بالا رفتن از سطح زمین، بهدلیل پوسیدگی و پاره شدن تور، از ارتفاع سقوط کرده و دچار شکستگی از ناحیه ستون مهرهها شد.
در پی این حادثه، "منیژه حکمت" مادر "پگاه آهنگرانی" درخواست تشکیل"کمیته حقیقتیاب" برای حادثه مصدومیت دخترش را به "خانه سینما" مطرح کرد و درادامه بیانیه انجمن بازیگران در مورد حادثه مصدومیت "پگاه آهنگرانی" و درخواست اتحادیه تهیهکنندگان برای محاکمه صنفی مسئول حادثه و تحقیق شورای صیانت "خانه سینما" درباره مصدومیت این بازیگر منتشر شد.
۲۶ مرداد ۸۶، گزارش کامل شورای صیانت "خانه سینما" درباره حادثه "آتش سبز" اعلام شد و بر این اساس این شورا، ژیلا مهرجویی مسئول طراحی صحنه، مرضیه قریشی مدیر تولید و قاسم قلیپور تهیهکننده این فیلم را جهت اعمال تنبیهات صنفی به اداره کل ارزشیابی و نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرد.
● برقگرفتگی "مصطفی کرمی"
از اتفاقهای مهم سینمای ۸۶، حادثه ناگواری بود که برای یک فیلمبردار جوان به وقوع پیوست. اول مرداد ۸۶ "مصطفی کرمی" سر صحنه فیلم "کاغذ باد" دچار این حادثه شد که در ادامه به قطع تدریجی دست و پای وی برای جلوگیری از نفوذ برقگرفتگی به بخش بیشتری از جوارح وی انجامید. روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان ضمن تکذیب موضوع "جدا شدن و سقوط سیم برقدار"، اعلام کرد: صعود غیر عقلانی و بدون حضور کارشناسان ذیربط، باعث بروز حادثه برای "مصطفی کرمی" شده است. خود وی در گفتوگو با فارس اعلام کرد: قربانی سهل انگاری عدهای شدم که ساخت فیلم کوتاه را خیلی ساده و آسان میبینند در حالی که به این صورت نیست و عوامل این گونه کارها نیز باید بیمه شوند. ۷ مرداد ۸۶، کمیته پیگیری حادثه برقگرفتگی "مصطفی کرمی"، در "خانه سینما" تشکیل جلسه داد.
رئیس سازمان توسعه سینمایی سوره گفت: مجوز ساخت طرحهای تصویب شده کرمی را صادر میکنیم و حسن بنیانیان رئیس حوزه هنری در دیدار با "مصطفی کرمی" برای استخدام مصطفی کرمی در حوزه هنری قول مساعد داد. در ادامه رخشان بنیاعتماد، پرویز پرستویی و رضا میرکریمی از طرف "خانه سینما" از "مصطفی کرمی" عیادت کردند. "پرویز پرستویی" در روزهایی که همهجا از واریز کمکهای مالی به "مصطفی کرمی" خبرهایی شنیده میشد، اعلام کرد: این کمکها نباید بوی جمعآوری صدقه بدهد. من حس میکنم اعلام شماره حساب برای کمک به وی دور از فرهنگ ایرانی است.
در ادامه امیررضا خادم به ملاقات "مصطفی کرمی" رفت و "جواد شمقدری" نیز اعلام کرد رئیس جمهور هزینههای درمان این فیلمبردار حادثه دیده را که در گروه تصویربرداری سفرهای استانی رئیس جمهور نیز فعالیت داشته، تقبل کرده است. انجمن سینمای جوانان ایران نیز با مساعدت معاونت سینمایی کمک ۱۴۰ میلیون ریالی خود را اعلام کرد و در ادامه با رسیدن کمکهای مالی و انجام تسویه حساب؛ "مصطفی کرمی" ۱۸ شهریور از بیمارستان مرخص شد.
منبع : سایت سیمرغ
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست