شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
مجله ویستا
کد زمان - timecode
سال تولید : ۲۰۰۰
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : آنی استورات و مایک فیگیس
کارگردان : فیگیس
فیلمنامهنویس : فیگیس
فیلمبردار : پاتریک الکساندر استوارت
آهنگساز(موسیقی متن) : آنتونی مارینلی و فیگیس
هنرپیشگان : هالی، سالما هایک، جین تریپلهورن، ریجارد ادسن، جولیان سندز، سفرون باروز، استلان اسکارسگارد، زاندر برکلی، گلن هدلی، دانی هیدستن و کایل مکلاکلن.
نوع فیلم : رنگی، ۹۸ دقیقه.
چهار نفر در جلسهٔ انتخاب بازیگر برای فیلمی تحت عنوان ̎پتیارهٔ لوییزیانا̎ به کارگردانی ̎لستر مور̎ (ادسن) شرکت کردهاند؛ ̎الکس گرین̎ (اسکارسگارد)، مدیر استودیو که بر پروژهٔ ̎مور̎ نظارت دارد و همسرش، ̎اما̎ (باروز)؛ گنگستری بهنام ̎لارن هاتاوی̎ (تریپلهورن) و محبوبهاش، ̎رز̎ (هایک). در این بین وقوع یک زلزله و پیامدهایش زندگی آنان را بر هم میریزد و مسیر زندگی این چهار تن با قتل و زدوبند و بیوفائی در هم میآمیزد...
● همه چیز این ساختهٔ فیگیس به فرم بدیع و ساختمان غیر عادی آن مربوط میشود؛ ایدهٔ بصری جاه طلبانهٔ تقسیم کردن پرده به چهار قسمت و نمایش بخشهای مختلف داستان در هر کدام از این تکهها، آنقدر غریب و نوآورانه بود که فیلم را جنجالی و پر سروصدا کند. چیزی که پس از گذشتن چند سال از این تجربه هنوز آن را جالب و تماشائی نگه داشته و علاوه بر جسارت فرمی، به دقت و توجه فیگیس نسبت به داستان و شخصیتپردازی آدمهای کد زمان مربوط میشود؛ فیلمی که ایدهٔ داستانیاش را از حادثههای افشاگرانهٔ پشت صحنهٔ سینما میگیرد و جائی اطراف یکی از دفاتر فیلمسازی لسآنجلس میگذرد. هر چهار بخش فیلم با یک برداشت ۹۸ دقیقهای و با دوربین دیجیتال گرفته شده، اما نشانی از آماتوریسم ندارد و شیوهٔ ظاهراً بداههپردازانهٔ کارگردان، حاصل دقت و برنامهریزی و نمابندی دقیق و وسواسگونهای بهنظر میرسد. شخصیتها و وقایع ابتدا جداگانه و مستقل به نظر میرسند، اما به مرور به هم دیگر مربوط میشوند و میژیوندند تا قالب فرمی اثر با مضمون آن پیوندی قدرتمند پیدا کند و توجیه مناسبی بیابد. گفتوگوها بداههپردازانه است و بازیگران پرشمار و نامدار فیلم عالی هستند. اعتماد به نفس فیگیس و اعتقادش به این شیوهٔ روائی تازه باعث میشود تا بار دراماتیک فیلم در سایهٔ این تجربه̎ری نماند و نگاه انتقادآمیز او به صنعت فیلمسازی امریکا به نمونههای خوب گذشته ـ مثل سانست بولوارد (بیلیوایلدر، ۱۹۵۰) و بازیگر (رابرت آلتمن، ۱۹۹۲) ـ پهلو میزند. ̎رد مالیت̎ که وقایع فیلم در اطرافش رخ میدهد، کمپانی فیلمسازی خود فیگیس است.
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : آنی استورات و مایک فیگیس
کارگردان : فیگیس
فیلمنامهنویس : فیگیس
فیلمبردار : پاتریک الکساندر استوارت
آهنگساز(موسیقی متن) : آنتونی مارینلی و فیگیس
هنرپیشگان : هالی، سالما هایک، جین تریپلهورن، ریجارد ادسن، جولیان سندز، سفرون باروز، استلان اسکارسگارد، زاندر برکلی، گلن هدلی، دانی هیدستن و کایل مکلاکلن.
نوع فیلم : رنگی، ۹۸ دقیقه.
چهار نفر در جلسهٔ انتخاب بازیگر برای فیلمی تحت عنوان ̎پتیارهٔ لوییزیانا̎ به کارگردانی ̎لستر مور̎ (ادسن) شرکت کردهاند؛ ̎الکس گرین̎ (اسکارسگارد)، مدیر استودیو که بر پروژهٔ ̎مور̎ نظارت دارد و همسرش، ̎اما̎ (باروز)؛ گنگستری بهنام ̎لارن هاتاوی̎ (تریپلهورن) و محبوبهاش، ̎رز̎ (هایک). در این بین وقوع یک زلزله و پیامدهایش زندگی آنان را بر هم میریزد و مسیر زندگی این چهار تن با قتل و زدوبند و بیوفائی در هم میآمیزد...
● همه چیز این ساختهٔ فیگیس به فرم بدیع و ساختمان غیر عادی آن مربوط میشود؛ ایدهٔ بصری جاه طلبانهٔ تقسیم کردن پرده به چهار قسمت و نمایش بخشهای مختلف داستان در هر کدام از این تکهها، آنقدر غریب و نوآورانه بود که فیلم را جنجالی و پر سروصدا کند. چیزی که پس از گذشتن چند سال از این تجربه هنوز آن را جالب و تماشائی نگه داشته و علاوه بر جسارت فرمی، به دقت و توجه فیگیس نسبت به داستان و شخصیتپردازی آدمهای کد زمان مربوط میشود؛ فیلمی که ایدهٔ داستانیاش را از حادثههای افشاگرانهٔ پشت صحنهٔ سینما میگیرد و جائی اطراف یکی از دفاتر فیلمسازی لسآنجلس میگذرد. هر چهار بخش فیلم با یک برداشت ۹۸ دقیقهای و با دوربین دیجیتال گرفته شده، اما نشانی از آماتوریسم ندارد و شیوهٔ ظاهراً بداههپردازانهٔ کارگردان، حاصل دقت و برنامهریزی و نمابندی دقیق و وسواسگونهای بهنظر میرسد. شخصیتها و وقایع ابتدا جداگانه و مستقل به نظر میرسند، اما به مرور به هم دیگر مربوط میشوند و میژیوندند تا قالب فرمی اثر با مضمون آن پیوندی قدرتمند پیدا کند و توجیه مناسبی بیابد. گفتوگوها بداههپردازانه است و بازیگران پرشمار و نامدار فیلم عالی هستند. اعتماد به نفس فیگیس و اعتقادش به این شیوهٔ روائی تازه باعث میشود تا بار دراماتیک فیلم در سایهٔ این تجربه̎ری نماند و نگاه انتقادآمیز او به صنعت فیلمسازی امریکا به نمونههای خوب گذشته ـ مثل سانست بولوارد (بیلیوایلدر، ۱۹۵۰) و بازیگر (رابرت آلتمن، ۱۹۹۲) ـ پهلو میزند. ̎رد مالیت̎ که وقایع فیلم در اطرافش رخ میدهد، کمپانی فیلمسازی خود فیگیس است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست