چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
سیستمهای دید در شب
رانندگی در شب، علاوهبر خطراتی که در بر دارد، همواره ترس و واهمهای از عوامل غیرقابل رؤیت را در رانندگان به وجود میآورد. برای حل این مشکل، چراغهای معمولی به هالوژنی و هالوژنی به گزنونی تبدیل شده و در نهایت نسل قابل تطبیق این چراغها به بازار عرضه شد. این چراغها، میدان دید را تا حداکثر ۳۶ متر افزایش دادهاند، حال اینکه در سرعتهای بالاتر و شرایط خاص رانندگی در شب، این میزان فاصلهای مطمئن برای واکنشهای سریع نیست. به همین منظور و برای روشنتر شدن شرایط فراروی راننده، سیستمهای دید در شب در خودروها به خدمت گرفته شد. در ذیل، نگاهی به نمونههای این سیستم خواهیم داشت.
سیستم دید شبانه شرکت اتولیو با استفاده از یک دوربین مادون قرمز۲، کار میکند و به طور قابل ملاحظهای دید راننده در شب را بهبود میبخشد. این سیستم، امکان دیدن فاصله میان دو خودروی نزدیک به هم را به راننده میدهد. فاصلهای را که راننده میتواند در مقابل خودرو ببیند، حداقل کمتر از ۱۰۰ متر با چراغهای نور پایین تا بیش از ۵۰۰ متر در شرایط ایدهآل است. دوربینهای مادون قرمز با گرمای حاصله از بدن انسان و حیوانات، کالیبره بوده و گرمای ایجاد شده توسط اشیا را شناسایی میکند. این دوربینها، قدرت دید راننده را در مه بهبود میبخشند. نتایج حاصله از این دوربینها، روی صفحهای در مقابل راننده نمایش داده میشوند. دوربینهای یاد شده در قسمت جلوی خودرو نصب میشوند.
دوربینهای برد بالای۳ شرکت اتولیو، نه تنها راننده را قادر میسازند تا فاصلههای دورتری را نسبت به نسل قدیم این دوربینها۴ ببیند بلکه این امکان را به راننده میدهند که محیط پیرامون جاده را زیر نظر داشته باشد تا بتواند حیوانات و یا احیاناً کودکان اطراف مسیر را نیز شناسایی کند.
دوربینهای برد بالای جدید، دارای لنز باز ۳۶ درجه هستند که برای پوشش محدوده دید انسان کافی است. این دوربینها، یک لنز نزدیک/ دورنمایی۵ دیجیتال نیز دارند که به صورت اتوماتیک توسط سرعتسنج و غربیلک فرمان کنترل میشود.
شرکت هوندا نیز اعلام کرده است که در حال ساخت اولین سیستم دید در شب است. این سیستم با استفاده از دوربینهای مادون قرمز برد بالا۶ قابلیت شناسایی عابران پیاده در مسیر وسیله نقلیه و یا در حال نزدیک شدن به آن برخوردار بوده و به وسیله یک آلارم صوتی یا تصویری، راننده را از وجود موانع مطلع میسازند و از وقوع تصادف جلوگیری میکنند.
سیستمهای دید شبانه، تصاویر به دست آمده از دوربینهای مادون قرمز موجود در پایین سپر جلو را برای شناسایی موقعیت یا حرکت مواردی که حرارت از آنها ساطع میشود، مورد استفاده قرار میدهند که آیا این موارد در مسیر وسیله نقلیه قرار دارند یا به آن نزدیک میشوند. آنها، براساس شکل و اندازه موانع، تشخیص میدهند که جنبنده مورد نظر، عابر پیاده است یا نه؟
علاوهبر این، سیستمهای دید شبانه قرار است تصویری از مسیر روبهروی راننده را به او بدهند.
همچنین، این سیستم اولین از نوع خود در جهان است که به راننده اطلاع میدهد آیا عابر پیاده در مسیر وسیله نقلیه است و یا قصد عبور از مسیر وسیله نقلیه را دارد.
منبع : خودرو نیوز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست