سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
مجله ویستا
تفسیر و تاویل
![تفسیر و تاویل](/mag/i/2/bd4p2.jpg)
۱ ) عـلم فهم قرآن ( قانون تفسیر , سید علی كمالی
۲) تفهیم مراد اللّه تعالی از قرآن است در حد مستطاع بشر , مستند به قواعد لسان عرب , و اسلوب آن , و كتاب اللّه و اثر مرفوع پیغمبر اكرم (ص ) و اوصیاء او , غیر معارض با عقل و كتاب و سنت و اجماع . ( پیشین , ۴۶ ـ ۴۷ ).
۳ ) عـلـمـی اسـت كه درباره قرآن كریم از حیث دلالتش بر مراد اللّه تعالی به قدر طاقت بشری بحث می كند. ( مـنـاهل العرفان , زرقانی , ۱/۴۷۱ )
۴ ) علمی است كه در آن از احوال قرآن از جهت نزول و سند و اداء و الفاظ و معانی متعلق به الفاظ و متعلق به احكام بحث می كند. ( پیشین , ۱/۴۷۱ ). سیوطی می نویسد كه برای مفسر لازم است كه در پانزده علم یا فن مهارت داشته باشد.
۱ ) لـغـت
۲ ) نحو
۳ ) صرف
۴ ) اشتقاق
۵ , ۶ , ۷ ) معانی و بیان و بدیع
۸ ) علم قرائت [ و اختلاف قراآت ]
۹ ) اصول دین [ و توسعا علم كلام ]
۱۰ ) اصول فقه
۱۱ ) شناخت اسباب نزول
۱۲ ) شناخت ناسخ و منسوخ
۱۳ ) فقه
۱۴ ) احادیثی كه مجمل و مبهم را بیان [ و روشن ] می كند.
۱۵ ) علم موهبت ; و آن علمی است كه خدای تعالی به كسی كه به آنچه دانست عمل كند , به ارث مـی سپارد و اشاره به همین است حدیث هر كس به آنجه می داند عمل كند , خداوند علم آنچه نمی داند را به او خواهد سپرد. ( تـرجـمـه اتـقان , ۲/۵۷۰ ـ ۵۷۲ ) و به دنبالش می افزاید كه هر كس بدون شناختن این علوم و فنون اقدام به تفسیر قرآن كند , تفسیر به رای كرده است ; كه از آن نهی شده است .
● مصادر تفسیر :
عبارت است از
الف ) خود قرآن ( چنانكه گفته اند القرآن یفسر بعضه بعضا ) كه چه بسیار آیه هایی كه دربردارنده تفصیل برای اجمال آیه دیگر , یا تخصیص برای اطلاق آن است .
ب ) سنت رسول اللّه (ص ) و در عرف شیعه سنت معصومین علیهم السلام . اهل سنت قول صحابی و قول تابعی را نیز جزو مصادر تفسیر می شمارند. شیعه در پذیرفتن احادیث تفسیری از صحابه و تابعین تسامح بیشتری دارد تا سایر احادیث آنان . و احادیث تفسیری صحابه ای چون ابن عباس و ابن مسعود و تابعانی چون مجاهد و سعید بن جبیر را به حسن قبول تلقی می كند. تاویل , لغتا از اول به معنای رجوع است ( قاموس ). این كلمه در قرآن مجید به كار رفته است ( آل عمران , ۷ ; نساء , ۵۹ و چند آیه دیگر ). در قرون اولیه بین تفسیر و تاویل فرقی نبوده است . چـنانكه حتی طبری همواره در تفسیر خود از كلمه تاویل استفاده می كند و مرادش همان تفسیر است .
غزالی در مستصفی می نویسد : تاویل گاه در تاویل كلام و معنی به كار می رود. چنانكه در مورد آیات متشابه , و گاه در تاویل رؤیا و احلام , چنانكه در قصه یوسف هست , و گاه در تـاویل اعمال ,چنانكه در قصه موسی با رجل صالح ( خضر ) هست , و اصطلاحا عبارت است از اخـراج دلالـت لـفظ از دلالت حقیقی به دلالت مجازی بی آنكه از عادت و عملكرد زبان عربی در تـجـوز عدول شود و باید بر وفق قواعد علاقه های مجازی باشد مانند تسمیه شی ء به شبه آن یا به سبب آن یا به لاحق آن یا مقارن آن , یا نظایر آن . بـعـضـی تاویل را عبارت از توجیه متشابهات دانسته اند و كشف معنای ثانوی كلام كه آن را بطن گویند , در برابر معنای آشكار كه آن را ظهر گویند. ( الـتـمـهـیـد , ۳/۲۸ ) استاد معرفت در تعریف دیگر از تاویل می گوید عبارت است از معنی و مفهوم نهفته و پنهان از ظاهر كلام است كه نیاز به دلالت صریحی از خارج آن لفظ دارد. ( التمهید , ۳/۳۰ ـ ۳۱ ).
راغـب در مـفـردات مـی گـوید : اكثر استعمال تفسیر در الفاظ است و موارد استعمال تاویل در معانی . تفسیر در مفردات الفاظ است و تاویل در جمله ها. بعضی گفته اند تفسیر با وضع عبارت كار دارد و تاویل با معانی مستفاد از اشارات ( قانون تفسیر , ۳۱ ). محمد حسین ذهبی پس از بیان انواع تعریفها و فرقها بین تفسیر و تاویل می نویسد : تفسیر راجع به روایت است , و تاویل راجع به درایت . ( التفسیر و المفسرون , ۱/۲۲ ). در لـزوم تـاویل , هم قرآن ناطق است و هم ائمه (ع ) و صحابه و هم قرآن پژوهان اعصار بعد , ولی تاویل قرآن , كار هركسی نیست .
زیرا تفسیر چنانكه اشاره شد به دانستن پانزده علم و فن و اخذ از چهار مصدر احتیاج دارد , و تاویل از آن فراتر و دشوارتر است . و طـبـق قـرائت شـیـعه امامیه و بعضی از بزرگان اهل سنت از آیه هفتم سوره آل عمران چنین مستفاد می شود كه راسخان در علم دانای تاویل قرآنند. و احادیثی هست كه ائمه فرموده اند : ما راسخان در علمیم و تاویل قرآن را می دانیم . نـخستین مفسر قرآن در تاریخ اسلام , شخص پیامبر اكرم (ص ) شمرده می شوند كه در پاسخ به سؤال صحابه , بسیاری از مفردات و تعبیرات قرآنی را تفسیر فرموده اند. در كتب احادیث فریقین و نیز در اتقان سیوطی ( آخرین فصل ) نمونه های بسیاری از تفسیر نبوی منقول است . پس از حضرت رسول (ص ) , بزرگترین قرآن شناس , حضرت امیرالمؤمنین (ع ) است . مبالغه نیست اگر گفته شود كه تاریخ تفسیر قرآن به قدمت خود تاریخ قرآن است . و تـفـسیر بعضی از صحابه مانند ابن عباس و بعضی از تابعان , مانند مجاهد , علاوه بر آنكه در دل تفسیر طبری به نحو پراكنده , محفوظ است , جداگانه هم به طبع رسیده است .
● تفسیر به دو نوع عمده تقسیم می گردد.
الف ) تفسیر نقلی [ بالماثور , روایی ] كه عمدتا متشكل از احادیث تفسیری است .
ب ) تـفـاسـیـر عـقـلـی [ یـا درایی ] كه متكی به احادیث نیست بلكه به بحث عقلی و علمی آزاد می پردازد.
تفاسیر را طبع موضوعشان نیز شناسایی و طبقه بندی می كنند. تـفـاسـیـر نحوی مانند تفسیر فراء و ابوحیان غرناطی , تفاسیر كلامی كه اشهر آنها , تفسیر كشاف زمـخـشـری و مفاتیح الغیب امام فخر رازی است ; تفاسیر عرفانی , مانند تفسیر سهل شوشتری و سـلـمـی و قشیری و میبدی و ابن عربی ; تفاسیر فقهی مانند احكام القرآن ابن عربی و جصاص و كنزالعرفان سیوری و زبدهٔ البیان اردبیلی , نخستین تفسیر مهم اهل سنت جامع البیان طبری ( م ۳۱۰ ق ) است .
در شـیعه , تفسیر علی بن ابراهیم قمی ( از اعلام قرن سوم و چهارم هجری ) و تفسیر عیاشی ( از اعـلام اواخـر قرن سوم هجری ) یا تفسیر فرات كوفی ( معاصر كلینی ) كه هر سه روایی است , چه بسا قدیمترین تفسیرها به شمار آیند. ولـی مهمترین تفسیر در میان تفاسیر اولیه شیعه , تبیان شیخ طوسی ( م ۴۶۰ ق ) كه آمیزه ای از شیوه عقلی و نقلی است . در میان اهل سنت چند تفسیر هست كه اهمیت علمی بسیاری دارد و خوشبختانه از آنجا كه قرآن كریم و قرآن پژوهی و علوم قرآنی مابه الاتفاق فریقین وحدت بخش مذاهب اسلامی است , شیعیان نیز از دیرباز به تفاسیر اهل سنت توجه و استناد كرده اند. اهل سنت نیز ( مخصوصا در عصرهای جدیدتر ) به تفاسیر شیعه نظر داشته اند. مهمترین تفاسیر اهل سنت پس از تفسیر روایی عظیم طبری عبارتند از تفسیر میبدی ( م ۵۲۰ ق ) ( كشف الاسرار و عدهٔ الابرار ) كه از امهات متون عرفانی به زبان فارسی به شمار می آید ; تفسیر كشاف زمخشری ( م ۵۳۸ ق ) كه مهمترین میراث فكری و مكتبی بازمانده از معتزله است .
گـفـتـنی است كه تنزیه القرآن عن المطاعن , و متشابه القرآن آثار قاضی عبدالجبار همدانی ( م ۴۱۵ ق ) نـیز جزو میراث قرآن پژوهی معتزله است و هر دو به چاپ رسیده است ; تفسیر كبیر امام فـخـر رازی ( م ۶۰۶ ق ) مـوسوم به مفاتیح الغیب كه علی الاطلاق مهمترین تفسیر كلامی جهان اسـلام بـر وفـق مشرب اشاعره یعنی مكتب رسمی اهل سنت است ; تفسیر قرطبی ( م ۶۷۱ ق ) ; تفسیر نسبتا كوتاه بیضاوی ( م ۶۸۵ ق ) موسوم به انوارالتنزیل و اسرار التاویل كه قرآن پژوهان اهل سـنـت و شـیـعـه دهـها حاشیه بر آن نوشته اند , تفسیر روح البیان اسماعیل حقی ( ۱۱۳۷ ق ) كه تفسیری است عرفانی به عربی و آكنده از شعر فارسی ; تفسیر روح المعانی اثر آلوسی ( م ۱۲۷ ق ) و در عـصـر جـدیـد تـفـسـیر قاسمی ( م ۱۳۳۲ ق ) موسوم به محاسن التاویل ; تفسیر المنار ( اثر مشترك شیخ محمد عبده و رشید رضا ) ; تفسیر فی ظلال القرآن سید قطب و دهها تفسیر دیگر.
( برای اطلاع از تفاسیر قدیم و جدید ـ قرآن پژوهی , صفحات ۱۶۶ ـ ۲۸۵ ). تفاسیر عمده شیعه پس از تفسیرهایی كه یاد شد عبارتند از مجمع البیان شیخ طبرسی ( م ۵۴۸ ق ) كـه خـوش تـدویـن تـریـن و چه بسا مهمترین تفسیر شیعه در طی اعصار و قرون است , تفسیر ابـوالـفـتوح رازی [ روض الجنان و روح الجنان ] ( م ۵۵۶ ق ) كه قدیمترین تفسیر فارسی شیعه امامیه است ; تفسیر منهج الصادقین ملا فتح اللّه كاشانی ( م ۹۸۸ ق ) ; تفسیر صافی اثر ملامحسن فیض ( م ۱۰۹۱ ق ) ; و دو تفسیر روایی ( ماثور ) معروف : یكی تفسیر برهان اثر سید هاشم بحرانی ( م ۱۱۰۷ ؟
ق ) , و دیگری نور الثقلین اثر حویزی ( ۱۱۱۲ ق ) و تفسیرهای چندگانه شبر ( م ۱۲۴۲ ق ). مـهـمـتـریـن تـفـسـیر عرفانی شیعه در قرن چهاردهم تفسیر بیان السعادهٔ , اثر سلطان علیشاه گنابادی ( م ۱۳۲۷ ق ) است , و مهمترین و جامع ترین تفسیر جدید شیعه كه مجموعه متوازنی از تـفـسـیـر عقلی و نقلی است تفسیر المیزان اثر علامه محمد حسین طباطبائی ( م ۱۳۶۰ ش ) در بیست جلد به عربی كه به فارسی هم ترجمه شده است .
منبع : مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست