چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

هفت پیش‌بینی EA در مورد آینده بازی‌های ویدئویی


هفت پیش‌بینی EA در مورد آینده بازی‌های ویدئویی
دیوید گاردنر از مدیران برجسته شرکت EA که از بزرگ‌‌ترین شرکت‌های تولیدکننده بازی‌های ویدئویی در جهان محسوب می‌شود، چندی قبل در جریان یک سخنرانی در فستیوال تفریحات تعاملی در شهر ادینبورگ پایتخت اسکاتلند دیدگاه خود در مورد آینده بازی‌های ویدئویی را تشریح کرد.
● از دید او طی چند سال آینده هفت تحول مهم در دنیای بازی‌های ویدئویی اتفاق خواهد افتاد که به شرح زیر قابل ذکر است:
الف) افزایش علاقه‌زنان به بازی‌های ویدئویی: به عقیده گاردنر اگر شرکت‌های بزرگ سازنده بازی‌های ویدئویی و از جمله EA به‌دنبال دست یافتن به سهم بیشتری از بازار هستند، باید میلیون‌ها دلار صرف ساخت بازی‌هایی کنند که برای زنان هم جذاب باشد.
به گفته وی برخی طراحان بازی‌های ویدئویی چند سالی است که متوجه اهمیت نقش زنان در دنیای بازی‌های رایانه‌ای شده‌اند، اما کمتر کسی تا به‌حال این مسئله را جدی می‌گرفت.
گاردنر به این نکته اشاره کرد که بازی The Sims که یکی از محبوب‌ترین بازی‌های رایانه‌ای در سراسر جهان است، در میان زنان زیر ۲۵ سال بسیار محبوب بوده، زیرا مهارت اصلی که در این بازی مورد توجه قرار گرفته ایجاد روابط انسانی موفق است و نه نبرد با دشمنان عجیب و غریب یا رانندگی پرشتاب در شهر و بیابان.
وی می‌افزاید: طراحان بازی‌های ویدئویی هنوز کاملا به این مسئله پی نبرده‌اند که چه نوع بازی‌های ویدئویی برای زنان جذابیت دارد و چه مضامینی باید در این بازی‌ها به‌کار گرفته شود، اما به‌طور قطع مضامین مورد علاقه پسرها برای زنان جذاب نیست.
گاردنر در پیش‌بینی خود در مورد اهمیت نقش زنان در فروش برخی بازی‌های ویدئویی تا بدان‌جا پیش می‌رود که می‌گوید موفقیت برخی بازی‌ها در آینده به استقبال آنان بستگی خواهد داشت.
بد نیست بدانید که هم‌اکنون از یازده استودیوی مختلف طراحی بازی شرکت EA چهار استودیو توسط زنان اداره می‌شوند و احتمال می‌رود این تعداد در آینده باز هم افزایش یابد تا زمینه برای طراحی بازی‌های زنانه باز هم افزایش یابد.
ب) افزایش تبلیغات گنجانده شده در بازی‌های ویدئویی: گنجاندن تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم در بازی‌های ویدئویی چند سالی است آغاز شده و امروزه سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد دلاری در این حوزه انجام می‌شود.
به اعتقاد گاردنر تبلیغات محصولات مختلف در جریان اجرای یک بازی با پخش تبلیغ آن از تلویزیون یا حتی در قالب یک سایت اینترنتی تفاوت زیادی دارد. برای تبلیغ مثلا یک گوشی موبایل در یک بازی به‌جای نمایش پوسترها یا بیلبوردهای نمایش‌دهنده آن در محیط بازی می‌توان داستان را به گونه‌ای طراحی کرد که پیشبرد خط سیر بازی کاملا وابسته به نحوه استفاده از گوشی باشد. به‌عنوان مثال باید ارتباطات شخصیت اصلی بازی ویدئویی با استفاده از آن گوشی برقرار شود. در این صورت ضمن آنکه بازی مذکور بسیار واقعی‌تر به‌نظر خواهد آمد، کاربران نیز تبلیغات ارایه شده در مورد آن محصول به‌خصوص را راحت‌تر باور خواهند کرد.
این روندی است که در بازی‌های طراحی شده در چند سال اخیر کاملا جدی گرفته شده و به‌نظر می‌رسد طی سال‌های آینده هم ادامه خواهد یافت.
ج) ارتقای حس تعامل n۹ در کاربران: شکی نیست که مهم‌ترین حسن رسانه‌های نسل جدید اعم از بازی‌های ویدئویی تعاملی بودن آن‌هاست. در این رسانه‌ها کاربر تنها گیرنده اطلاعات نیست و در برابر رسانه موضع انفعالی ندارد. آنچه که طراحان بازی‌های ویدئویی هم‌اکنون به‌دنبال آن هستند، افزایش امکانات تعاملی بازی‌های ویدئویی با هدف جلب تعداد بیشتری از کاربران است.
در این میان ایده‌های مختلفی مطرح می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به کوتاه‌تر کردن مراحل بازی‌ها اشاره کرد. طراحان بازی‌ها معتقدند با کوتاه‌تر کردن این مراحل و سریع‌تر کردن روند دستیابی به موفقیت بر علاقه عموم مردم به اجرای بازی‌های ویدئویی افزوده می‌شود.
اما نکته دیگری که در همین‌جا قابل ذکر است، طراحی بازی‌های "چندکاره" یا "multi-tasking" است. کاربرانی که این بازی‌ها را اجرا می‌کنند، می‌توانند به محتویات متعددی اعم از موسیقی، برنامه‌های ایستگاه‌های رادیویی متعدد و برخی اطلاعات دسترسی داشته باشند. به گفته گاردنر شرکت EA با همکاری رادیو و تلویزیون ESPN محتویات مختلفی اعم از اخبار، موسیقی، برنامه‌های رادیویی و احتمالا برخی برنامه‌های تلویزیونی را در بازی‌های آتی خود خواهد گنجاند.
EA حتی کار را بدان‌جا رسانده که کاربران یک بازی خواهند توانست بدون خروج از محیط بازی به‌طور آنی از آخرین نتایج مسابقات ورزشی مورد علاقه خود مطلع شوند.
د) استفاده از استعدادهای جدید: این روزها سن و سال کسانی که در زمینه طراحی بازی‌های رایانه‌ای فعال می‌شوند، روز به‌روز کاهش می‌یابد، اما این به معنای ناکافی ‌بودن دانش و توانایی‌های آنان نیست.
به گفته گاردنر افراد مختلفی که در حوزه‌هایی مانند سینما، تلویزیون و غیره فعال هستند، به‌طور تدریجی جذب صنعت بازی‌های ویدئویی می‌شوند و تجارب گران‌بهای آنان به ارتقای کیفیت این بازی‌ها کمک فراوانی می‌کند.
از سوی دیگر با گذشت حدود ۱۵ سال از بلوغ صنعت بازی‌های ویدئویی نسلی ظهور کرده که علی‌رغم جوانی با بازی‌های رایانه‌ای زندگی کرده و آن را به‌خوبی درک می‌کنند. همچنین در برخی دانشگاه‌ها و شرکت‌های تجاری دوره‌های تخصصی و حرفه‌ای در این مورد برگزار می‌شود و همه این‌ها باعث شده تا این صنعت یکی از درخشان‌ترین دوره‌های خود را شاهد باشد.
ه) سخت‌گیری قانونی: بر طبق پیش‌بینی این مدیر شرکت EA با افزایش نفوذ بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی در آینده توجه سیاستمداران به آن‌ها افزایش خواهد یافت و قوانین جامع و سخت‌گیرانه‌ای در مورد آن‌ها وضع خواهد شد.
در این میان طراحان و برنامه‌نویسان بازی‌ها وظیفه دارند در مورد تولیداتشان دقت بیشتری به خرج دهند و متعهدانه‌تر عمل کنند. به عقیده گاردنر آنان باید بتوانند در برابر والدین کودکان و مدیران جامعه از عملکرد خود دفاع کنند. البته یک مشکل اساسی در این میان آن است که اکثر قوانین وضع شده در مورد بازی‌ها محصول کار کسانی است که آشنایی چندانی با این پدیده ندارند و شاید در عمرشان حتی یک بار هم دکمه‌های کنسول PlayStation یا Xbox را فشار نداده باشند.
و) ایجاد محتوا برای بازی‌ها از سوی کاربران: به‌منظور افزایش تعامل بین ناشران و طراحان بازی‌ها و کاربران و استفاده‌کنندگان از آن‌ها پیش‌بینی می‌شود در آینده مردم عادی به طراحی و تامین محتوا برای بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی تشویق شوند.
به‌نظر گارنر تجربه موفق سایت‌هایی مانند Yon Tube و My Space باعث شده که طراحان بازی‌‌های ویدئویی هم به خلق محیط‌های این‌چنینی علاقه نشان دهند. البته به‌طور قطع برخورداری از پشتوانه اقتصادی برای موفقیت چنین طرح‌هایی ضروری است. پیش‌بینی می‌شود دسترسی به چنین محتویاتی با پرداخت پول ممکن شود.
گفتنی است که شرکت EA هم‌اکنون در حال طراحی بازی موسوم به Spore است که به‌صورت انفرادی یا گروهی قابل اجراست. کاربران این بازی می‌توانند شخصیت‌های مختلفی را خلق و به آن اضافه کنند.
آن‌ها همچنین می‌توانند شخصیت‌های طراحی شده توسط دیگران را بارگذاری کرده و داستان بازی را از این طریق ادامه دهند.
ز) کشورهای جدید رقیب آمریکا می‌شوند: به اعتقاد گاردنر اگرچه بخش عمده بازار بازی‌های رایانه‌ای هم‌اکنون در کنترل آمریکاست، اما ژاپن همیشه به‌عنوان یک رقیب جدی در این زمینه مطرح بوده و انتظار می‌رود در آینده کشورهای جدیدی به‌عنوان قدرت در این عرصه مطرح شوند. به‌عنوان مثال می‌توان از انگلستان نام برد که در زمینه ساخت بازی‌هایی مانند Grand Theft Auto و Tomb Raider با آمریکا همکاری داشته است.
همچنین پیش‌بینی می‌شود که با توجه به پیچیده شدن فرایند طراحی بازی‌های ویدئویی در آینده پروژه‌های مشترک در این بخش به اجرا درآید.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فن‌آوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید