چهارشنبه, ۲۷ تیر, ۱۴۰۳ / 17 July, 2024
مجله ویستا
نمایشگاه خودرو دیترویت خوب، بد، زشت
![نمایشگاه خودرو دیترویت خوب، بد، زشت](/mag/i/2/cwsmx.jpg)
هفت هزار خبرنگار در روزهای اولیه که مخصوص خبرنگاران بود، در نبردی رسانهای، هنرنمایی صنعتی غولهای خودروساز جهان را پوشش دادند.
آکورا RDX ژاپنی از نخستین خودروهایی است که پردهبرداری میشود. این خودرو قرار است در سال ۲۰۰۷ پردهبرداری شود. شرکت سوبارو نیز مدل B۵TPH را که دارای یک موتور هیبریدی است در همان ساعات اولیه پردهبرداری کرد.
لنز دوربین به پشت یک خودرو هیبریدی نزدیک میشود. گویی موضوع اصلی نمایشگاه خودروهای هیبریدی هستند، تلفیقی بین بنزین و برق. کمی آنسوتر یک سامورایی در حال پردهبرداری از جدیدترین شاهکار ژاپنیها یعنی مدل پرفروش کمری است.
این خودرو عضلانی با چراغها و جلو پنجرهای که به نظر میرسد از آئودی اقتباس شده است، برای کسب بازار آمریکا در سال ۲۰۰۷ لحظهشماری میکند. کمی آنسوتر انگار گرد و خاک ژاپنیها پایانی ندارد. میتسوبیشی با طراحی عضلانی و نوری سفید که هیبتی وحشتناک به این خودرو داده است پردهبرداری میشود و در همین زمان مدیران میتسوبیشی مدل جدید خودرو جدید اکلیپ اسپایدر را که یک خودرو کروکی است برای فتح بازار آمریکا به خبرنگاران معرفی میکننددرهمین زمان هوندا در حال پرده برداری از هوندا سیویک هیبریدی است که تنها ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف دارداما این نمایشگاه در آمریکا برگزار میشود پس شرکتهای آمریکایی کجا هستند.
در چند سال اخیر بسیاری میگفتند که صنایع خودروسازی آمریکایی در برابر حملات رقیبان شرقی دوام نخواهند آورد، اما آیا واقعا آمریکاییها شکست خوردهاند؟!
خبرنگاران حاضر در نمایشگاه امیدوارند این نمایشگاه ورق پیشبینیها را برگرداند. در این نمایشگاه هنگامی که بسیاری از خودروسازان آمریکایی قطع امید کردهاند، ناگاه یک غول و یا یک اسطوره دوباره خودنمایی میکند؛ نام این غول "کامارو" جدید است.
این خودرو که یادآور رویای آمریکایی و یک خودرو عضلانی - قدرتی است، دوباره استادی شورلت در طراحی خودرو را نمایان میکند. دو چراغ گرد و بدنه آیرودینامیک که همانند یک پیکان نوک تیز، هوا را میشکافد. کامارو تنها یک شروع داستان است. حال مدیران جنرال موتورز در کنار خودرو عکس یادگاری میگیرند و در این زمان است که خبرنگاران آمریکایی به هیجان آمده و یکی از آنها به دیگری میگوید از دست این ژاپنیها خستهشده بودیم.
این صحبتها پایان نیافته بود که به ناگاه خودرویی با رنگ زرد و خطهای مشکی روی آن غرشکنان نظر تمامی گزارشگران را به خود جلب میکند. درست است یک شورلت کاماروی قدیمی یادآور خاطرات بسیاری از خبرنگارانی است که در زمان تولید این خودرو تنها یک کودک بودند.
کمی آنسوتر به ناگاه زیبای ایتالیایی خودنمایی میکند. فراری، مدل جدیدش با نام FXX که شبیه یک سفره ماهی است را معرفی میکند. مدیران این شرکت میگویند که این خودرو را مختص بازار آمریکای شمالی طراحی کردهاند.
کمی آنسوتر دوباره یک خودرو ژاپنی گرد و خاک به پا میکند؛ اما چنین نیست، بلکه یک ارابه ژاپنی با سوار کاری عرب در میدان است. کارلس گوسن، مرد لبنانی تباری که قرار است در سال آینده شرکت رنو را هم به جام جهانی خودروسازان در آمریکای شمالی بیاورد، فعلا نیسان - شریک رنو - را به جان شرکتهای آمریکایی انداخته است.
او در سالن نیسان در دیترویت مدل جدید سنترا را معرفی میکند. این خودرو به نظر میرسد برای طبقات متوسط آمریکایی طراحی شده است. در کنار استودیوی نیسان خبرنگاران آلمانی و فرانسوی مغموم بر روی زمین نشستهاند. آنها میگویند چرا در میان شرکتهای آمریکایی و ژاپنی جای شرکتهای کشورشان خالی است. اما انگار آنها زود قضاوت کردهاند، شرکت BMW برای عرض اندام در مقابل رقبای آلمانیاش، مدل جدید BMWZ۴ معروف به کوسه خیابان را به نمایش گذاشته است. اما تنها کمی طول میکشد تا هنرنمایی آلمانیها به پایان رسد تا دوباره ژاپنیها گرد و خاک به پا کنند. گوسن در برابر نمایندگان رسانهها با حالتهایی که فقط مخصوص اوست درباره مدل جدید طراحی مفهومی نیسان توضیح میدهد. خودرویی کوچک که نصف بدنه آن را شیشه تشکیل داده است. در این لحظه خبرنگاران آمریکایی نگرانند. پس غولهای ما کجایند؟ اما طولی نمیکشد که فورد اولین خودروساز واقعی جهان، امید را به رسانههای آمریکایی باز میگرداند. فورد مدل جدید لینکن MKX را به نمایش درمیآورد. خودرویی بسیار زیبا و شاسی بلند، دو دیفرانسیل که طراحی آن انقلاب در فورد را نمایان میکند. مدت زمانی میگذرد تا فورد مدل بعدی لینکن MKS را معرفی کند. خبرنگاران میگویند انگار اتفاق تازهای افتاده است. طراحیهای فورد منقلب شدهاند؛ خودروهای زمخت این خودروسازی که طراحیهایشان تکراری شده بود، حال به صورت بسیار زیبایی طراحی شدهاند. قدرت، زیبایی و تکنولوژی همگی گرد هم آمدهاند. فورد شمشیرش را برای نبرد با ژاپنیها از رو بسته است تا آنها را مغلوب کند. در این خصوص رسانههای ژاپنی شک ندارند.در کنار لینکون مهندسان فورد خودرودیگررا با قوای محرکه هیبریدی طراحی کرده اند که با گازوئیل و بنزین کار می کنند خانم استیونز - قائم مقام فورد - روبروی لینکن جدید از طراحی منحصر به فرد این خودرو راضی به نظر میرسد. اما در حالی که آمریکاییها مطمئنهستند ژاپنیها را شکست خواهند داد، انگار این چشم بادامیها از حمله دست برنمیدارند. آنها مانند تاریخ همچون حمله پرهاربر، آمریکاییها را غافلگیر میکنند. سوبارو مدل فوقالعاده زیبای خود را معرفی میکند. کانالهایی برای جریان هوا به منظور افزایش پایداری خودرو در نظر گرفته شده است،این خودرو همچنین مجهز به قوای محرکه هیبرید موازی است اما آمریکاییها هنوز وقت دارند چون مدل سوبارو تنها یک مدل تحقیقاتی است.
نیمی از زمان نمایشگاه برای خبرنگاران سپری شده است. پس چرا اسمی از اروپاییها شنیده نمیشود؟! ناگهان ولوو که زیر چتر فورد آمریکا قرار دارد، ظاهر میشود. مدیر طراحی ولوو که مردی بلند قامت است در برابر مدل جدید ولوو با عنوان C۳۰ با غرور راه میرود. او به خبرنگاران میگوید: بچهها ما کولاک کردهایم. اما دوباره در میان غرور یک اروپایی، یک عرب پا به عرصه میگذارد.
گوسن - مدیر عامل عرب نیسان ژاپن - در برابر مدل جدید این خودرو با غرور ایستاده و با انرژی زیاد صحبت میکند. خبرنگاران از او درباره تحولات آینده رنو نیسان میپرسند و او تنها میگوید: کمی صبر کنید.
حال میفهمیم که او چگونه میتواند ۴۰ درصد وقت خود را در پاریس برای رنو و ۴۰ درصد وقت دیگرش را در توکیو برای مدیریت نیسان سپری کند؛ ضمن این که ۲۰ درصد باقی وقتش نیز در ایالات متحده برای هدایت نیسان آمریکا صرف میشود. او با انرژی و قدرت چهارمین خودروساز جهان را هدایت میکند.
در نمایشگاه خودرو دیترویت، انگار جنگ تمامی ندارد. ژاپنیها و آمریکاییها گویی نمیخواهند جنگ خود را در صحنه تکنولوژیک پایان دهند. یکی از مدیران کرایسلر آمریکا به حلقه جدید تبلیغاتی شرکتهای آمریکایی متوسل شده است.
او در کنار یکی از هنرپیشگان معروف هالیوود از مدل جدید جیپ پردهبرداری میکند. کمی آنسوتر معاون جنرال موتورز، سیستم جدید هیبریدی ساترن را توضیح میدهد. خودرویی بنزینی و الکترونیکی که مصرف سوخت را به میزان ۴۰ درصد کاهش داده است. در این زمان چشم خبرنگاران به مدیر عامل جنرال موتورز - بزرگترین خودروساز جهان - میافتد. او در میان خبرنگارانی است که به تعداد زیادی دور او جمع شدهاند و از وی درباره نبرد این شرکت با تویوتای ژاپن و مسایل مطرح شده درباره ورشکستگی این شرکت میپرسند.
او با آرامش جواب میدهد: بچهها اوضاع خوب است. همه میگفتند ما به سوی ورشکستگی حرکت میکنیم و تویوتا ادعا میکرد ما را شکست داده، اما ما با رکورد تولید خود طی ۲۷ سال اخیر در سال ۲۰۰۵ همه پیش بینی ها را تغییر دادیم. ما قدرت اول تولید در دنیا هستیم. درست است که در بازار آمریکا فروشمان کاهش یافته اما فروش ما در جهان بسیار افزایش یافته است.
خبرنگاران از هم میپرسند آیا واقعا تویوتای ژاپن شکست را پذیرفته است؟ درست در همین زمان تویوتا مشت آهنین خود را به جنرال موتورز نشان میدهد. بزرگترین خودرو خانوادگی جهان، با طراحی عجیب و ارتفاع زیاد به نمایش درآمده است.
مدیر عامل تویوتا در آمریکا مدل جدید F۳R را معرفی میکند. او یک مرد آمریکایی در یک شرکت ژاپنی است که میگوید: ما در بازار آمریکا پرفروشترین خودروساز خارجی هستیم.
یک آمریکایی در یک شرکت ژاپنی؟! این سوالی بزرگ برای بسیاری از خبرنگاران است که برای اولین بار وی را دیدهاند. آنها به هم میگویند چه میکند این جهانی سازی؛ اما در جهانی سازی نیز جنگ ادامه دارد. دوباره جنرال موتورز در برابر تویوتا خودنمایی میکند. یک غول خیابانی در معرض دید خبرنگاران قرار میگیرد. "سی یوکان" اسم این غول است. میگویند که ژاپنیهای مخترع خودروهای هیبریدی و کم مصرف به صورت صنعتی بودهاند، اما هماکنون جنرال موتورز، جدیدترین و بزرگترین خودرو هیبریدی جهان که یک خودرو عجیب و کم مصرف است را به نمایش گذاشته است. میگویند که خودروهای آمریکایی مصرف سوخت زیادی دارند، اما این یک استثنای واقعی است.
نمایشگاه به پایان خود نزدیک میشود و خبرنگاران از هم میپرسند چه کسی برنده میدان است؟ مدیران آمریکایی در شرکتهای ژاپنی در حال کار هستند. آیا آنها خیمههای آمریکاییها را اشغال کردهاند؟! اما این افراد کمی اشتباه میکنند.
به ناگاه هیساکی آسو مدیر عامل مزدا، مدل جدید طراحی مفهومی خودرو را معرفی میکند. این بار ژاپنیها به لشکر آمریکا پیوستهاند و دلیل آن نیز مشخص است. فورد صاحب شرکت مزدا است؛ اما آیا دیترویت، محل رقابت شرکتهای آمریکایی و ژاپنی است؟ این سوال را یک خبرنگار آلمانی از همتای خود در خبرگزاری فرانسه میپرسد. او هنوز سوالش تمام نشده است که زتچه آلمانی - مدیر عامل شرکت دایملر کرایسلر با آن سبیل درخور توجهش - جلوی دوربین رسانهها ظاهر میشود. او یک آلمانی است، ولی همزمان فرمان هدایت کرایسلر آمریکا و دایملر بنز را در اختیار دارد. او در ابتدا برای بنز به میدان میرود. گویی او هم از این نبرد آمریکایی، ژاپنی خسته شده و میخواهد ثابت کند در دنیای اتومبیل، آلمانیها هنوز قدرت اصلی به شمار میروند. او برای حضور قدرتمند بنز در بازارهای خودرو شاسی بلند، مدل GL کلاس را به همگان معرفی میکند.کمی نمیگذرد که او در میان تعجب تمامی رسانهها برای کرایسلر آمریکا به میدان میرود تا مدلهای جدید این شرکت را معرفی کند.اودرکنار راننده مسابقات اتومبیل رانی و یک هفت تیر کش آمریکایی است تا مدل جدید دوج را معرفی کند اما از همه این موارد جالبتر پوشیدن لباس یک هفت تیر کش برای زت چه آلمانی است. کمی نمیگذرد که پس از هنرنمایی زت چه آلمانی فورد دوباره از راه می رسد شرکت فورد برای رقابت با حریف هموطنش - کرایسلر - مدل قدیمی خود را منقلب کرده است. گوینده سالن به ناگاه این جمله را اعلام میکند: بازگشت کبری به آمریکا.
با این جمله یک خودرو قرمز وحشتناک با نام GT۵۰۰ خاطره "شلپی" اسطوره خودروهای آمریکایی را زنده میکند. انگار آمریکاییها پی بردهاند برای آن که بتوانند با شرکتهای ژاپنی رقابت کنند باید اسطورههای خودروسازیشان مانند موستانگ، کامرو و شلپی را با طراحی جدید از زیر خروارها خاک بیرون بکشند.
کمی آنطرف تر کرایسلر وارد صحنه میشود. در خودرو به روش اتومبیلهای دهه۴۰ میلادی باز میشود و به ناگاه مدیرعامل جدید کرایسلر از جدیدترین محصول این شرکت پیاده میشود. در کنار کرایسلر که تفنگدار سوم خودروسازان امریکایی است، تفنگدار اول - یعنی جنرال موتورز - نیز مدل جدید خود از کارخانه بیوک را با نام Ehclave معرفی میکند. این شرکت تصمیم گرفته با طراحیهای جدید و متنوع خود، ژاپنیها را مبهوت کند، اما شرکتهای آمریکایی انگار از یک چشم بادامی غافل شدهاند. چینیها فاتح بازار پوشاک آمریکا به آرامی در این نمایشگاه در حال خود نمایی هستند. آنها قصد دارند پس از بازار پوشاک، بازار اتومبیلهای سواری در غرب را نیز تصاحب کنند.
شرکت جی.لی که چندی پیش تصمیم داشت خودرو ۳ میلیون تومانی به ایران صادر کند همین برنامه را برای بازار آمریکا در نظر گرفته است؛ البته با این تفاوت که یک خودرو با طراحی متوسط را با نام "سی.کی" در نمایشگاه به نمایش درآورده است.
کرهایها هم در شرکت هیوندایی مدل جدید سوناتا و خودرو شاسی بلند تالس را به نمایش درآوردهاند. لکسوس شاخه لوکس تویوتا نیز مدل LS۴۶۰ را به نمایش درآورده تا دوباره موی دماغ جنرال موتورز شود. نمایشگاه با تنوع مدلهای خود سرگیجه آور است و خبرنگاران خستهشدهاند. آنها برای این که هوایی تازه کنند به فضای بیرونی نمایشگاه میروند، اما جالب است! اما انگار بیرون نمایشگاه نیز دنیای خبر در جریان است. در بیرون فضای نمایشگاه مخالفان جهانی سازی و کارگرانی از اتحادیههای کارگری برای هشدار به مدیران صنایع خودروسازی در جهان گرد هم آمدهاند. آندریاس از جمع تظاهرکنندگان میگوید: طبقه متوسط و کارگر، موتور اقتصادی آمریکا هست؛ پس مدیران نباید آنها را فدا کنند. دیگری از شعارهایی مانند نان برای تمام آمریکاییها و ... استفاده میکند.
خبرنگارانی که در میان جمعیت به زحمت افتادهاند، از خیر هواخوری میگذرند و به سالن بازمیگردند. در اینجا مدل جدید کیا با نام "میسا" به نمایش درآمده و کمی آنسوتر قائم مقام جنرال موتورز در کنار یک کادیلاک جدید از آینده امیدوار کننده برای خودروسازان آمریکایی خبر میدهد.
وی میگوید: ما سعی داریم با کاهش هزینه، حرکت جنرال موتورز را سرعت بخشیم. او پس از صحبتهایش در میان خبرنگاران گرفتار میشود. خبرنگاران از او میپرسند کاهش هزینهها به چه قیمتی؟ به قیمت بیکار شدن کارگران و یا تعطیلی کارخانهها و او میگوید: کاهش هزینهها به نفع همه است. پس از سخنان قائم مقام جنرال موتورز، یک خبر عجیب به گوش خبرنگاران میرسد. " فولکس واگن که زمانی بازوی حزب نازی بود قصد دارد به آمریکا باز گردد." ولی به نظر میرسد این شرکت مدل خوبی را برای ورود انتخاب نکرده باشد. خبرنگاران میگویند: مدل "جتتا" برای ورود به بازار آمریکا کمی بد سلیقگی است. چنین خودروهایی در کنار خودروهای آمریکایی و ژاپنی اصلا جذاب به نظر نمیرسد. این خودرو که در اروپا خودرو هاچبک است، با طراحی نامناسب، صندوقی به آن اضافه شده است. سه روز نمایشگاه برای خبرنگاران در حال پایان است و شرکتهای مختلف با کمک گرفتن از هنرپیشگان و گروههای نمایش نظر بازدیدکنندگان را به سمت خود سوق میدهند.
امین آزاد
منبع : مجله گسترش صنعت
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران علی باقری عزاداری پزشکیان دولت چهاردهم دولت رئیس جمهور ترور انتخابات دولت سیزدهم سعید جلیلی
قتل قم پشه آئدس زلزله هواشناسی افغانستان تیراندازی شهرداری تهران عزاداری محرم تب دنگی شورای شهر تهران سازمان هواشناسی
قیمت طلا قیمت سکه اقتصاد ایران قیمت خودرو قیمت دلار خودرو ترافیک ایران خودرو حقوق بازنشستگان همستر کامبت بازار خودرو قیمت
امام حسین لیلی رشیدی الناز شاکردوست تلویزیون سریال دفاع مقدس مداحی سینمای ایران سینما
فناوری
رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ غزه فلسطین اسرائیل ترامپ آمریکا جنگ غزه ترور ترامپ روسیه ایالات متحده آمریکا جو بایدن
پرسپولیس فوتبال علیرضا بیرانوند استقلال رئال مادرید کیلیان امباپه باشگاه پرسپولیس یورو 2024 رامین رضاییان تیم ملی اسپانیا تیم ملی انگلیس باشگاه استقلال
خودروهای وارداتی دیابت شیائومی ماه هوش مصنوعی ناسا کد مورس
گرمازدگی وزارت بهداشت تخم مرغ کاهش وزن رژیم غذایی جذام حسین فرشیدی