پنجشنبه, ۱۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 6 June, 2024
مجله ویستا
سفری با کلید های سیاه وسفید
" موسیقی برای پیانو" سفریست چونان سفر نوع بشر. سفریست به خویش. سفریست به فرهنگ خویش. اگر پیوسته بنگری کوره راهی(۲) است چون "باریکه راه مزرعه"(۳) که به نگاه اول به تسخیر در نمیآید و بهای خویش را نمینماید. چندان راهی کوچک که اگر نیک بنگریش بزرگ و بیهمتایش خواهی یافت. کوره راهی از خویش تا خویش. و تو حاصل سفر (۴)"فریماه قوام صدری" را از این باریکه راه میشنوی که تو را نیز به سفر میخواند حتا اگردر شنیدار.
از این سفر دوردست ، قوام صدری با خود روایت ۶ اثر از علیرضا مشایخی را به ارمغان میآورد ودر اجرایی درخشان و صیقل خورده پیش رو میگذارد. "داستانهای کوتاه"ی از ابتدای راه با اجرای شاعرانه و لطیف. داستانهایی که با آن مکاشفهی گذر از راه آغاز میشود.
به مانند هر آغازی، حسی از تولد و هست شدن در اجرای قوام صدری به گوش میخورد. او در روایت "داستانهای کوتاه" بداهه را در نظر دارد شاید حتا بیش از آنچه در "فرم بداهه"ی مشایخی امکانش نهفته است. او درکش از "آن" را در خدمت زیبایی هرچه بیشتر اثر میگذارد و موسیقیای می آفریند که هر لحظهاش خود مکاشفهای آبستن شهود زیبایی است.
چنان که دراجرای فرماتها آزادی بیان زمان را تا به آنجا حرمت میگذارد که نسبتهای طلایی هنر ایرانی بدست آیند. در"داستانهای کوتاه" تغییر تندی اجرا، عنصری در خدمت بداهه و خلق فضای نزدیک به موسیقی ایرانی است، قوام صدری با امانتداری از این امکان برای خلق لحظات زیبا بهره میگیرد .
راه با "نامه ها" ادامه مییابد جایی که رابطهی میان دینامیک و آکوردها باعث شده تک تک صداهای مورد نظر آهنگساز با شفافیت به گوش برسد.
موسیقی با شکوه این بخش زاده تعادل بینظیر در ذهنیت و دستان قوام صدری است. در نامهها آغاز راه در پشت سر است اما نه آنقدر که از کهنگیش سخن به میان آید هنوز گاه گاه از میان لحظات ناب اجرا میشکفد تا شرف خویش را به رخ بکشد.
"در جستجوی زمان از دست رفته" را چنان میشنویم که انگار خود اوست که موسیقیست یا او خود موسیقیست. مگر نه آنکه این قطعه از آن اوست. پس چندان دور نیست که اونیز از آنِ قطعه باشد. در لحظاتی ناب از این میانه راه، مجری و اجرا از یکدیگر بازشناخته نمیشوند و در استحالهای دائمی یکی به دیگری بدل میگردد.
این مجموعه سه گانه با چنان کیفیتی ارائه میشود که تو را به اندیشه ماندن درنیمه راه وا میدارد. بداهه در این لحظات به اوج خود میرسد. اگر بداهه را گزینش آگاهانه از میان امکانات بدانیم لحظه لحظه آن را دایر بر مرگ خواهیم یافت مرگِ آنها که پا به عرصه هستی ننهادند.
و این مرگ پر است از زایش. انگار سوگواره ای برای هستی سروده باشیم یا به عکس نغمه ای شاد برای نیستی. جای جای اجرای این اثر همچون نامش، ثبت حضور ناب همین هستی و نیستی متضاد است. لحظه ها از پس یکدیگر سر میکشند و هر یک تخم مرگ و زندگی را یکجا در خود دارند.
در باقی راه کمال و پختگی چنان که از سفر انتظارداریم در کمین است. چیزی بیش از اوجی که قبلا با نوازنده تجربه کردیم. چیزی مانند دست یافتن به "مروارید" های نهان اندیشه و هویدا شدن پایان راه، حال ابتدا دیگر از دیده پنهان است مگر از میان آنچه در انتها مانده است.
اکنون میتوانیم به راه نگاهی کلی بیندازیم چرا که به یاری قوام صدری ما نیز از راه گذشتیم و برآن دست یافتیم . اگر چنین کنیم اصالت را بارزترین خصیصه خواهیم یافت.
اصالت به این معنی که همه چیز همانست که هست و نه چیز دیگری، و این زیبا ترین گوهر اجرای قوام صدری است.
در اجرا نکته ای را نمیتوان یافت که بگوییم اگر دگرگونه بود بهتر میشد. به خاطر همین اصالت است که اجرایی اندیشمندانه و هنری در اختیار ماست و ما نیز میتوانیم راه و شکوهش را هر چند بر پای کلیدهای پیانو قوام صدری تجربه کنیم.
مکاشفهای که برای هر آشنا با هنر جدی لحظاتی ناب به ارمغان خواهد آورد.
آروین صداقت کیش
۱- نوشتار حاضر نقدی است بر اجرای آثار پیانو علیرضا مشایخی در CD " موسیقی برای پیانو" که در این مقاله به کیفیت اجرای فریماه قوام صدری توجه بیشتری شده و از نقد آهنگسازی خودداری شده است.
۲- در این نوشتار هر کجا به "راه"، "کوره راه"، "سفر" اشاره شده است منظور جریانی است که به آفرینش آثار ملهم از موسیقی ایرانی علیرضا مشایخی منجر شد.
۳- "باریکه راه مزرعه" اشاره به نوشته ای از مارتین هایدگر به همین نام دارد.
۴- در تمثیلی موسیقایی قوام صدری ما را با خود از همان راهی که مشایخی گذشته به سفر میبرد.
۱- نوشتار حاضر نقدی است بر اجرای آثار پیانو علیرضا مشایخی در CD " موسیقی برای پیانو" که در این مقاله به کیفیت اجرای فریماه قوام صدری توجه بیشتری شده و از نقد آهنگسازی خودداری شده است.
۲- در این نوشتار هر کجا به "راه"، "کوره راه"، "سفر" اشاره شده است منظور جریانی است که به آفرینش آثار ملهم از موسیقی ایرانی علیرضا مشایخی منجر شد.
۳- "باریکه راه مزرعه" اشاره به نوشته ای از مارتین هایدگر به همین نام دارد.
۴- در تمثیلی موسیقایی قوام صدری ما را با خود از همان راهی که مشایخی گذشته به سفر میبرد.
منبع : پایگاه اطلاعرسانی گفتگوی هارمونیک
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
ایران انتخابات ریاست جمهوری شورای حکام انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 شورای نگهبان دولت ریاست جمهوری دولت سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم وزارت کشور رهبر انقلاب
ترکیه تهران دستگیری محیط زیست قتل پلیس راهور سیاست ترافیک شهرداری تهران سازمان هواشناسی خانواده بارش باران
خودرو ارز دیجیتال حقوق بازنشستگان قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو سهام عدالت بازار خودرو دلار مالیات برق مسکن
بازی فضای مجازی ازدواج مجید قناد عمو قناد سینما تلویزیون امام خمینی (ره) بازیگر سینمای ایران سریال موسیقی
دانشگاه آزاد اسلامی فضا
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا روسیه جنگ غزه لبنان حماس حزب الله لبنان جو بایدن چین
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال رضا درویش باشگاه پرسپولیس والیبال جواد نکونام لیگ برتر ایران کیلیان امباپه
ناسا همستر کامبت اینترنت سامسونگ اینستاگرام گوگل اپل
آلزایمر کاهش وزن خواب قهوه استرس صبحانه ویتامین D