پنجشنبه, ۱۳ دی, ۱۴۰۳ / 2 January, 2025
مجله ویستا
نقدی بر هیاهوی غربی ها درباره «حقوق بشر»
برخلاف تبلیغات سرسام آور و پرهیاهویی كه محافل و كانون های قدرت سرمایه داری بین المللی و به ویژه ایدئولوگ ها و تئوریسین های لیبرال ـ دموكراسی به راه انداخته اند، آنچه كه غربی ها تحت عنوان «حقوق بشر» مطرح می كنند، امری مطلق و فراتاریخی نیست، بلكه فقط روایتی از مفهوم اومانیستی حقوق بشر است كه بر پایه اصالت موضوعیت نفسانی و به عبارت فلسفی، «سوبژكیتویسم» قرار گرفته است.
سوبژكیتویسم ( اصالت موضوعیت نفسانی) اختصاص به دوران مدرن و عصر جدید دارد و در جهان باستان و یا قرون وسطای غرب و نیز در ساحت تمدن های اسطوره ای و شبه دینی شرق اساسا وجود نداشته است. هم اكنون نیز تعمیم مفهوم اومانیستی حقوق بشر به همه حوزه های تمدنی و فرهنگی و همه اقوام و ملل كه امانات و ودایع تاریخی دیگری دارند، امری خطا و باطل است. بگذریم از این كه چون جوهر وجودی بشر عین ربط و تعلق است و فطرت انسان بر این پایه سرشته شده است، تعریف خودبنیادانه و نفسانیت محور از آدمی ( یعنی كاری كه مدرنیته به طور اعم و لیبرال دموكراسی به طور اخص انجام می دهد) اساسا با سنخ وجودی انسان و فطرت او ناسازگار و در تقابل است و از این روی مفهوم اومانیستی حقوق بشر به دلیل تقابل ذاتی آن با جوهر وجودی و سرشت فطری انسان نه تنها استیفاگر حقوق انسانی بشر نبوده و نمی باشد بلكه به مسخ حقیقت آدمی و تقلیل آن به نازلترین سطوح حیوانیت می انجامد. امری كه تجربه عینی و اجتماعی بشر مدرن در غرب معاصر گواه بیّن و بارز آن است. در یونان باستان مدار تفكر نه بر پایه سوبژكیتویسم كه بر اساس نوعی «عالم محوری » یا «كاسموسانتریسم» و «دنیامداری» می چرخید. بهترین جلوه های این تفكر را می توان در فلسفه افلاطون و یا رواقیان و نیز تفسیر خاص ارسطو از نسبت عقل بشری با عقل فعال و عقول مجرده شاهد بود. در ساحت تفكر یونانی ـ رومی اگرچه دنیاگرایی و نحوی نیست انگاری متافیزیكی حاكم بود اما بشر به عنوان یك نفسانیت خودبنیاد ( سوبژه دكارتی) تعریف نمی شد و فلذا درك و تعریفی كه از نظام تكالیف و حقوق بشر وجود داشت با آنچه در دوران سوبژكیتویسم مدرن مطرح است تفاوت ماهوی و مبنایی داشت. البته تفسیر یونانی ـ رومی از بشر نیز با جوهر و حقیقت آدمی سازگاری نداشت زیرا فطرت معنوی انسان را نادیده می گرفت و این غفلت را سرشت معنوی انسان در اندیشه یونانی ـ رومی ریشه در ذات متافیزیكی ـ نیست انگارانه و صیغه غیر دینی آن تمدن داشت. مفهوم واقعی نظام تكالیف و حقوق بشر زمانی قابلیت طرح شدن و امكان تحقق دارد كه مبتنی بر تعریفی دقیق و درست از بشر و نیازها و سرشت و غایات وجودی او باشد. روشن است كه فقط و فقط خداوند به عنوان خالق بشر است كه نیازها و اقتضائات سرشت و فطرت آدمی و غایات وجودی او را به درستی می شناسد و فلذا تعریف درست و كمال گرایانه نظام تكالیف و حقوق بشر فقط و فقط در قلمرو تفكر اصیل دینی و وحیانی امكان پذیر می باشد. بنابراین و در جمع بندی آنچه كه تا به حال گفته شد در مقام مقابله با امواج سرسخت هیاهوهای تبلیغاتی و جنگ روانی ـ فرهنگی و سیاسی ـ تبلیغاتی امپریالیسم جهانی باید بر چهار نكته اساسی متمركز شد و آنها عبارتند از این كه:
اولا، تعریف اومانیستی حقوق بشر، یگانه تعریف و یا تعریف مطلق از حقوق بشر نمی باشد و جوامع غیرغربی با پیشینه های مختلف تاریخی ـ فرهنگی هر یك دارای صور و انواعی از نظام های تكالیف و حقوق در ارتباط با آدمی هستند.
ثانیا، در خود غرب هم در ادوار ماقبل مدرن ( نظیر دوره یونانی ـ رومی و یا سده های میانه) تعاریفی از نظام تكالیف و حقوق بشر وجود داشته است كه اگرچه دینی نبوده و ماهیت غربی داشته اند اما در تقابل با تعریف رایج اومانیستی تكالیف و حقوق بشر قرار داشته اند.
ثالثا، تعریف اومانیستی از نظام تكالیف و حقوق بشر دقیقا به دلیل ماهیت اومانیستی و غیردینی آن، در تقابل با فطرت آدمی قرار دارد و فلذا موجب مسخ فطرت آدمی و انحطاط وجودی او می گردد و نه تنها برای بشر، نجات بخش و رهایی آفرین نیست كه كاملا به عكس تخریبگر و ویرانگر نیز می باشد چنان كه شاهد بسیاری از نتایج و توالی فاسد آن هستیم.
رابعا، چون خداوند خالق بشر بوده و نیازها و گرایش ها واقتضائات وجودی و وجوه كمال و اعتلاء او را می شناسد، فقط و فقط تعریف دینی نظام تكالیف و حقوق بشر است كه تعریفی سالم، كامل و رهایی بخش می باشد و باید مبنای نظام حقوقی در ارتباط با انسان قرار گیرد و هرگونه تعریف غیردینی از تكالیف و حقوق بشر علی الخصوص تعریف اومانیستی آن، كاملا و مطلقا باطل و لغو و غلط است.
شهریار زرشناس
منبع : روزنامه جوان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست