پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
مجله ویستا
مهارت های برقراری ارتباط مطلوب

راهکارهای زیر میتواند شما را در این فرایند دشوار یاری دهد:
● ایجاد شرایط مناسب برای مخاطب
برای بحث کردن، نیاز است که تمامی شرایط روحی، جسمی، فیزیکی و محیطی فرد را در نظر بگیریم به گونهای که این عوامل ثانویه باعث پیش داوری و یا قطع بحث نشود، شرایط باید آنچنان مناسب باشد که فرد خود اشتیاق به ادامه صحبت داشته باشد. ما میتوانیم برای بهتر استفاده کردن از این عامل مهم ارتباطی، گفتگو در محیطهای سرسبز در نظر بگیریم یا یک محیط آرام در کنار یک آبشار یا رودخانه را به فرد پیشنهاد کنیم. زمانی که فردی به چنین محیطی دعوت میشود، خود را برای صحبت آماده کرده است و در واقع تا آماده نباشد این دعوت را قبول نمیکند. در نتیجه با قبول این دعوت، شما میتوانید برای انجام یک گفت وگو شرایط را مناسب بدانید.
● کسب اطلاعات درباره موضوع
در شروع گفتوگو سعی کنیم از موضوعات جدالآفرین و پرخاشگر صحبت نکنیم. مثلاً زمانی که در یک محیط دلباز هستیم اول سعی کنیم درباره طبیعت و محیط صحبت کنیم و بعد وارد بحث شویم. در ضمن برای صحبت در مورد یک موضوع باید اطلاعات و معلومات نسبت به آن را داشته باشیم و یک شناخت نسبی هم قبلاً از طرف مقابل خود بدست آورده باشیم.
● گفتگو همراه با حس همدردی
بعد از صحبت کردن در مورد اطرافمان و یا موضوعاتی که بحثانگیز نیست، میتوانیم با کلمات «خب، از آن موضوع چه خبر؟»، «بگو ببینم چطور شد؟» و با یک احساس همدردی شروع به صحبت کنیم و وارد موضوع اصلی شویم. ما باید به گونهای این بحث را سر بگیریم که هم بتوانیم مفاهیمی را که در ذهن ماست انتقال دهیم و هم اشتیاقی ایجاد کنیم که فرد به ادامه بحث تمایل نشان دهد. برای این کار لازم است منافع شخص مقابل را در نظر بگیریم و سعی نکنیم صحبتهای ما مقاومت فرد را برانگیزد.
حتی اگر در شروع احساس کردیم که فرد در حال مقاومت کردن است با همدردی و فاش کردن درونیات فرد، مقاومت او را کاهش دهیم. ما باید آنقدر اطلاعات درباره موضوع بحث داشته باشیم تا بتوانیم با فرد همدردی کنیم و خودمان را جای او بگذاریم و به درونیات ذهنی او پی ببریم. به زبان عامیانه متوجه شویم که او اکنون در چه فکری است و زمانی که ما بتوانیم فکرش را دریابیم با بیان چیزی که او درصدد پنهان کردنش است مقاومت او را میشکنیم.
● تعریف و تمجید
سعی کنیم در صحبت کردن از نقاط مثبت فرد شروع کنیم. مهم نیست درجه این نقاط مثبت در فرد به چه اندازهای است. مهم این است که این نقاط برای ما چقدر مهم است. یعنی ما میتوانیم با بزرگ شمردن این نقاط مثبت، او را برای شکوفا کردن آن تشویق کنیم و در واقع فرد را به سمتی رهنمود کنیم که خودمان علاقه داریم و میخواهیم بحث مان به آن سمت ادامه یابد. مثلاً به او بگوییم «شما خیلی انتقادپذیر هستید» و برای این که خود فرد از این صفت خود مطمئن شود یک مثال برای او بزنید و بگویید: «من توجه کردم زمانی که به شما می گوییم این طرز رفتار با فرزندتان در میان جمع درست نیست، شما به جای اینکه ناراحت شوید و یا حتی از دست من عصبانی شوید، سعی میکنید رفتارتان را با کودکتان تغییر دهید». در این مثال فرد ممکن است آنقدر از دست کودکش خسته شده باشد که نخواهد واکنش نشان دهد. ولی تعبیری که ما از رفتارش میکنیم، فرد را به تغییر رفتار سوق میدهد و این نوعی تقویت است که در گفتوگوها مؤثر واقع میشود.
● آگاهی از حس مخاطب نسبت به خود
ما باید از حسی که فرد نسبت به ما دارد، آگاه باشیم و از این حس برای ادامه گفت وگو استفاده کنیم. سعی کنیم بدانیم فرد به چه اندازهای به ما علاقه دارد و با توجه به این علاقه ما میتوانیم به نفع شخص صحبت کنیم. زیرا زمانی که نفع شخصی خود را در نظر نمیگیریم و در عوض منافع او برایمان محترم است، به فرد احساس راحتی دست میدهد و میداند که کسی حامی او هست و موضوع را میپذیرد.
● خودفاشسازی
در ادامه بحث برای اینکه موضوع روشن شود، باید یک مثال زنده در مقابل فرد نشان دهیم، میتوانیم یکی از مشکلات خودمان و یا مشکل یک فرد نزدیک را که هر دو طرف میشناسند. البته با اجازه فرد ثالث ـ بازگو کنیم. این موضوع باعث میشود که فرد مشکل خود را یگانه مشکل دنیا نداند و یا حتی با راهحلهایی که دیگران برای مشکل خود در پیش گرفته بودند و موفق شدند، مشکل خود را حل کند.
● مخاطب خود را دوست داشته باشید
ما باید سعی کنیم آنقدر احساس همدلی و همرنگی با مخاطب داشته باشیم که در ضمیر ناخودآگاه، او را دوست داشته باشیم و علاقهمند باشیم به اینکه مشکلاش را حل کنیم. کارل آر. راجرز را بیشتر به خاطر کار در رواندرمانی میشناسند و این کار او در شکلگیری نظریهاش نیز تأثیر داشته است. او معتقد بود که برخی روابط در زندگی روزمره، موجب افزایش کارکرد مناسب روانی میشود. در بحث ارتباطات میگوید برای داشتن یک بحث سالم و ادامه یافتن آن به ۳ اصل اساسی باید توجه کرد:
ـ پذیرفتن فرد بدون قید و شرط
ـ همدلی و همدردی
ـ صداقت و همرنگی
● پذیرفتن فرد بدون قید و شرط
یعنی فرد را با تمامی خوبیها و بدیها بپذیریم و برای پذیرفتن آن شرطی نگذاریم. مثلا نگوییم چون شخصی پولدار نیست، نباید با او در مورد این مسأله صحبت کرد و یا اگر احساس کنیم که عقیده او با عقاید ما در یک خط سیر نمیکند، با او وارد مذاکره نشویم. ما باید یاد بگیریم که هر کسی را با هر توانایی و شرایطی بپذیریم. یعنی زمانی که با او صحبت میکنیم به جز موضوع بحث و یا مشکل به چیز دیگری توجه نکنیم و سو گیری نداشته باشیم؛ این یعنی پذیرش بیقید و شرط.
● همدلی، همدردی
سعی کنیم با او همدردی کنیم، خودمان را جای او بگذاریم و احساسش را درک کنیم. اگرچه احساس، انتقال دادنی نیست ولی با اندکی سعی میتوانیم در جایگاه فرد قرار بگیریم، این بدان معنا نیست که اگر فرد به اندازه ای ناراحت است که گریه میکند ما هم با او گریه کنیم، بلکه با حالت غمگینی خود میتوانیم حالت غمانگیز او را درک کنیم. بعضی اوقات میتوانیم با سر تکان دادن، حرفهای او را تأیید کنیم و حتی با تکرار حرف او میتوانیم به او بفهمانیم که به حرفهایش گوش میدهیم.
● صداقت و همرنگی
ما باید یک رابطهای را ایجاد کنیم که صداقت و همرنگی جزء ارکان اصلی باشد. باید این اطمینان را به فرد بدهیم که همه حرفهایی که زده میشود، همه با صداقت است و دروغی وجود ندارد. باید فضایی به وجود آورده شود که اعتماد و اطمینان در آن حاکم باشد و فرد بداند که این حرفها از ته دل گفته میشود و همچنین این اطمینان را به مخاطب بدهیم که این حرفها به گونه راز هیچ گاه بر ملاء نمیشود.
در پایان این ارکان چیزی که خیلی مهم است، پیش داوری نکردن است. ما نباید قبل از این که با مخاطب صحبت بکنیم درباره او نظر دهیم و همچنین نباید در نتیجهگیری بحث ، سوگیری داشته باشیم. یعنی نظر خودمان را القاء کنیم و جمعبندی بحث را فقط از آن جنبه که خودمان میبینیم، انجام دهیم. علاوه بر مسائلی که ذکر شد، عواملی دیگر در یک ارتباط مؤثر وجود دارد.از جمله اینکه ما باید یک ارتباط غیرکلامی با مخاطب به وجود آوریم. خود این ارتباط به ۳ دسته تقسیم میشود:
ـ وضع بدنی ـ تماس چشمی ـ لبخند
● وضع بدنی
هنگامی که افراد از لحاظ هیجانی، عصبی و ناراحت هستند، در حالتی ناآرام. با دستانی به هم فشرده و گره خوردهگویی که در برابر باد مقاومت میکنند، میایستند یا مینشینند. وضعیت آرمیده یا تنیده احتمالا از سوی دیگران به عنوان علامتی دال بر علاقه یا بیعلاقگی نسبت به آنها تلقی میشود، خمشدن به سمت جلو با حالتی که زاویه ملایمی دارد، شاید علاقهمندی یا توجه است. تکیه به عقب و زاویه باز نسبت به جلو، علامت بیعلاقگی یا علاقه کم است. خم شدن به سمت جلو و همراه با حالت خودمانی و گشوده به طرف مقابل این علامت را میدهد که به صحبت خود ادامه دهد.
● تماس چشمی
هنگامی که کسی مشغول شنیدن است، نسبت به زمانی که مشغول صحبت است، تماس چشمی بیشتری برقرار ساخته و آن را حفظ میکند. همین طور زمانی که کسی طرف مقابل را دوست دارد، تماس چشمی بیشتری برقرار میشود. افزایش تماس چشمی (اما نه خیره شدن، که ممکن است علامت مخالفت و عناد تفسیر شود) میتواند علامتی برای تشویق دیگری باشد. دوختن چشمها به کف اتاق میتواند علامتی باشد برای آن که دیگری حرف خود را قطع کند. افزایش تماس چشمی نیز میتواند نشانه صمیمیت باشد، اما خیرگی دائمی ممکن است باعث ناراحت کردن طرف مقابل شود.
● لبخند
افرادی که لبخند میزنند، معمولاً جذابتر از افراد دیگر درجه بندی میشوند، حتی زمانی که به افراد درجهبندی کننده بگوییم مواظب تأثیر لبخند بر ارزیابی خود باشند.
● استفاده از علائم غیرکلامی برای بهبود ارتباط
به یک معنا، مهارتهای خوب گوش فرا دادن را میتوان مهارتهای خوب تماشا کردن دانست. اگر به علائم غیرکلامی طرف مقابل توجه کرده و آن را درست تفسیر کنید، میتوانید پیام کلی آن فرد را کاملتر درک کنید. به عنوان یک شنونده، زبان بدنی شما پیامهایی به گوینده ارسال میدارد. شما میتوانید مقداری اعتماد ارائه کرده و فضایی فراهم آورید که نشان میدهد خواهان شنیدن آن چیزی هستید که او میخواهد به شما بگوید. چنین وضعیتی با استفاده از حالت بدنی باز و آرمیده، تمایل به سوی جلو، تماس چشمی خوب و تکان دادن سر در زمانهای مختلف به دست خواهد آمد.
به یک معنای دیگر، مهارتهای خوب صحبت کردن عبارتند از مهارتهای خوب رفتار کردن. شاید بخواهید از این موضوع مطمئن شوید که نکند زبان بدنی شما به جای تقویت پیام کلماتتان، آن را تضعیف میکند. اگر شدت آهنگ صدایتان را متوسط کرده و تماس چشمی خوبی برقرار کنید، شاید احتمال جدی گرفتن تقاضای شما بیشتر شود. اما صدای آرام با چشمانی روبه پایین چنین حالتی را ندارد.علائم غیرکلامی میتوانند مانع ارتباط روشن و صریح شوند، اما این نیز درست است که آنها میتوانند صراحت یک ارتباط را تسهیل کنند.
کاظم رضوانی
منبع : روزنامه اطلاعات
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست