پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
اثر بازیهای سنتی بر کودکان
مادربزرگ نوهٔ خردسالش را در اغوش می گیرد و با محبت تمام كف دست او را نوازش میكند و لیلیحوضك میخواند. بچه های شیطان را كنار هم مینشاند و روی پای آنها میزند و اتل متل توتوله میخواند و با افسانه های شنگول و منگول آنها را شگفت زده میكند و شب با لالالالا گل پونه آنها را میخواباند .
همه این كارها را میكند بدون اینكه هدف آموزش داشته باشد . او با عشق میخواند و با كوله بار تجربه ، خاطرات كودكیاش را زنده و بازگو میكند .
متخصصان ، قصه ها و بازیهای او را ثبت و ضبط و نگهداری میكنند و آنها را گوهری ناب میدانند كه در اثر صیقل زمان سفته و پرداخته شده اند. زواید آنها حذف شده و با زمان خود منطبق میشود و پاسخ نیازهای كودكان را چنان میدهد كه بیننده و شنونده را چه كودك چه بزرگسال شگفت زده میكند .
یكی دو نمونه از این بازیها را بررسی می كنیم تا بتوانیم نتیجه را در مورد بقیه آنها نیز تعمیم دهیم :
● لی لی حوضك
در این بازی مادر یا بزرگتر دیگری دست كودك را در دست میگیرد ، با انگشت دست دیگر كف دست كودك را قلقلك می دهد و می گوید :“ لی لی حوضك ، جوجو اومد آببخوره افتاد تو حوضك . ” انگشت كوچك را جمع میكند:“ این درش آورد .” انگشت دوم را جمع میكند : “ این شستش ” انگشت سوم را جمع میكند: “ این پختش.” ” كی خوردش ؟ ” انگشت شصت را میگیرد و حركت می دهد : “ منِ منِ كله گنده ”
این بازی با انواع شعرگونه های دیگر نیز اجرا می شود . با گرفتن انگشت كوچك :“ اینگفت : بریم دزدی. این گفت چی چی بدزدیم؟ این گفت تشت طلای پادشاه رو . این گفت : جواب خدا رو كی می ده؟ ” با تكان تكان دادن انگشت شصت : این گفت :“ منِ منِ كله گنده !”
یا شعر جدید آن : “ این كوچول موچوله ، این داداشِ (خواهرِ ) كوچوله ، این بابایِ كوچوله ، این مامانِ كوچوله، دوستشون داری؟ بله ، بله ، یك دنیا .”
این بازی علاوه بر آشنایی با ریتم و قافیه و وزن ، علاوه بر رابطهٔ عاطفی با كودك و علاوه بر تحریك حس لامسهٔ كودك ، بیان نكتههای اجتماعی و آموزش ریاضی را نیز برای كودك آغاز میكند .كودك برای اینكه شمارش را بیاموزد مانند اجداد خود از انگشتانش استفاده میكند .
كودك برای یادگیری این امر ابتدا باید بیاموزد كه انگشتان را به نوبت و با عدد مناسب آن مشخص كند . مدتها طول میكشد تا كودك این ترتیب و این تطبیق را فرا گیرد و چه چیز زیباتر و پر انگیزه تر از یك كلام آهنگین دوست داشتنی او را به این كار تر غیب می كند؟
در بازی“ اتل متل تو تو له” نیز همین اتفاق میافتد . به نوبت بر روی هر پا نواخته می شود تا كلام آهنگین به پایان برسد و با بیان“ هاچین و واچین یك پا تو ورچین”، آخرین ضربه نشان جمع شدن پا است . این بازی ادامه پیدا میكند تا آخرین پایی كه جمع نشده باقی می ماند ، برنده میشود. این بازی مناسب گروه سنی بالاتر است . چرا كه قوانین برد و باخت و روابط اجتماعی بر هدفهای بازی قبل افزوده می شود . در این بازی نیز شمارش و ترتیب از مفاهیم پایه ریاضی موضوع نهفته در بازی است ، بدون آنكه كودك متوجه این آموزش دادن شود و در معرض آموزش مستقیم قرار گیرد.
به این ترتیب انواع بازیهای مادربزرگها را بررسی كنید تا به مفاهیم و هدفهایی كه در دل آنها نهفته است دست پیدا كنید و توجه داشته باشید كه مبادا كه با تفكر آموزش این بازیها را لوث كنید !
به نقل از : گفت و گوهای مام
منبع : موسسه مادران امروز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل آمریکا روز معلم رهبر انقلاب معلمان مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم
تهران فضای مجازی هواشناسی شهرداری تهران سیل پلیس قوه قضاییه آموزش و پرورش بارش باران سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
خودرو قیمت خودرو بازار خودرو قیمت دلار دلار قیمت طلا سایپا ایران خودرو بانک مرکزی کارگران تورم حقوق بازنشستگان
مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس تئاتر فیلم
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه فلسطین چین روسیه حماس نوار غزه ترکیه عربستان اوکراین نتانیاهو
پرسپولیس فوتبال استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اینستاگرام همراه اول شبکه های اجتماعی اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب کاهش وزن دیابت قهوه فشار خون داروخانه