چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

پشتیبانی در نگهداری و تعمیرات


پشتیبانی در نگهداری و تعمیرات
با گسترش استفاده از ماشین آلات و دستگاه های پیچیده، ارائه خدمات قراردادی(پس از فروش) توسط فروشندگان این دستگاه ها نیز افزایش یافته است.این خدمات ممکن است شامل نصب، راه اندازی، تهیه قطعات یدکی، تعمیرات جزئی و یا تعمیرات طی دوره ی شش ماه اول و یا دو سال اول کار دستگاه گردد.
خدمات پس از فروش فروشندگان دستگاه های معمولی(دستگاه نهویه، حرارت مرکزی، سردخانه و ...) کمتر معمول می باشد.این قبیل خدمات از طربق شرکت هایی که به همین منظور تاسیس شده اند، انجام می شود.
از آنجایی که به کارگیری سیستم های پیچیده و کامپیوتری، نیاز به مهارت های بیشتری در زمینه نگهداری و تعمیرات دارد، ارائه خدمات از طریق فروشنده لازم و ضروری می باشد.لیکن مدیران نگهداری و تعمیرات سعی می کنند تا از این خدمات، فقط به مدت کوتاهی استفاده نمایندواستفاده مستمر و مداوم از خدمات فروشنده در زمینه نگهداری و تعمیرات تجهیزات سبب بروز مشکلاتی می شود.این مشکلات عبارتند از:
۱) انجام فعالیت های مربوط به نگهداری و تعمیرات تجهیزات توسط فروشنده هزینه بالایی را دربر خواهد داشت.بخصوص اگر فروشنده لازم بداند در مواقع اضطراری مهندسان مجرب را به محل اعزام نماید.
۲) فعالیتها با تاخیر انجام می شود و بسا یک ساعت بیکاری ماشین آلاتی که تولیدشان زیاد است بسیار زیان آور باشد.
۳) ممکن است در این صورت بعضی از اصلاحات و تعمیرات جزئی انجام شده بر روی ماشین آلات ثبت نشود.
۴) به بهبود پیشرفت تخصصی تعمیرکاران کارخانه لطمه فراوان وارد می شود.
۵) قطعات یدکی مورد نیاز هر تعمیر، توسط فروشنده ماشین عرضه می شود و ممکن است این قطعات یدکی به علت خرید جزئی بسیار گرانتر از حد معمول تمام شود.
۶) اطلاعات فنی در مورد نگهداری و تعمیرات ماشین بطور ناقص و نارسا در اختیار پرسنل نگهداری و تعمیرات کارخانه قرار داده می شود.
نیاز مداوم به خدمات فروشنده در زمینه اعزام مهندس و انجام تعمیرات، سبب وابستگی هر چه بیشتر کارخانه به فروشنده می گردد.در صورتی که این امر با سهل انگاری در زمینه آموزش افراد نگهداری و تعمیرات نیز به همراه باشد و اطلاعات فنی به طور ناقص و نارسا جمع آوری گردد، زیانهای جبران ناپذیری را باعث خواهد شد.
یک زمینه استفاده از خدمات پس از فروش که ممکن است سبب صرفه جویی در هزینه ها شود، تهیه و نگهداری قطعات یدکی می باشد. به این ترتیب که فروشنده تهیه و نگهداری و تعمیر قطعات یدکی را تعهد می نماید.این امر از یک طرف سبب کاهش سرمایه گذاری خریدار برای نگهداری و تعمیرات دستگاه ها خواهد شد و از طرف دیگر فروشنده قادر خواهد بود با داشتن یک ذخیره محدود از قطعات به خریداران زیادی کمک نماید.بهرحال باید خریدار ارزیابی نماید که آیا خرید و نگهداری فطعاتتی که در در مدت قرارداد مصرف می شود هزینه ای کمتر از هزینه های ناشی از انعقاد قرارداد دارد؟ در ضمن باید دقت شود که خود فروشنده، تولید کننده واقعی قطعات باشد.در صورتی که فروشنده واسطه باشد، سودی که وی از این واسطه گری می برد موجب افزایش هزینه های خریدار می گردد.خریدار باید در موقع خرید ماشین آلات یا تجهیزات جدید؛ تجزیه و تحلیل دقیقی در مورد هزینه خدمات قابل ارائه توسط فروشنده بنماید.به این منظور باید هزینه این خدمات به تفکیک مشخص شود، برای ارزیابی و تجزیه و تحلیل هزینه ها، صرف معلوم بودن هزینه کلی خرید به همراه خدمات پس از فروش، کافی نیست بلکه باید هزینه های نصب و راه اندازی، خدمات فنی پس از فروش و غیره به تفکیک معلوم باشد.از این رو بهتر است کل هزینه ها در یکی از حالات زیر مشخص گردد تا بر اساس آن تصمیم گیری صورت پذیرد.
۱) بستن قرارداد صرفا برای خرید ماشین آلات است و ترتیب جداگانه ای جهت آموزش افراد ، راه اندازی و نگهداری و تعمیرات داده خواهد شد.
۲) اعزام افراد بخش نگهداری و تعمیرات کارخانه به کارخانه سازنده ماشین آلات برای فراگیری نحوه نصب و راه اندازی و سایر فعالیت های لازم. پس از پایان دوره ی آموزشی این افراد مسولیت نصب و راه اندازی را به عهده خواهند داشت.
۳) استفاده از خدمات فروشنده در زمینه های نصب، راه اندازی و سرویس ماشین آلات.

http://mwm۲.blogfa.com/۸۶۰۶.aspx


همچنین مشاهده کنید