دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
مجله ویستا
آثار فرهنگی، اجتماعی و تربیتی نماز جماعت
حضرت پیامبر(ص) فرمودند: «اگر تعداد نمازگزاران صفوف جماعت از ۱۰ نفر فراتر رود، پاداش هر ركعت آن، آنقدر زیاد میگردد كه حتی اگر تمام آسمانها كاغذ شود و تمام دریاها مركّب، و همه درختان قلم گردند و همه فرشتگان مأمور نوشتن آن، نمیتوان پاداش آن را ثبت نمود و پاداش آن فقط در خور محاسبه ذات بیكران الهی است.»۲
در حدیثی دیگر حضرت فرمودند: «هر كس مقیّد به حضور در نماز جماعت تحت هر شرایطی باشد از پل صراط همچون برق عبور میكند و به بهشت نائل میگردد.»۳
مقاله حاضر به بررسی مختصری در مورد آثار فرهنگی، اجتماعی و تربیتی نماز جماعت میپردازد.
لكن در این میان نباید از مكان نماز جماعت (مسجد) غفلت كرد.
واژه «صلاة» در لغت به معنای دعاست از آنجا كه نماز شامل دعا نیز میباشد این واژه از معنی لغوی خود به اعمالی كه نماز خوانده میشود، نامگذاری شد. بنابراین انسان نمازگزار روزانه ۳ یا ۵ نوبت به درگاه خالق خود دعا میكند. به این معنا كه خدا را به یاری خود میطلبد و از او انتظار امید به زندگی شایسته را دارد.
این نوع ارتباط معنوی به اعتقاد روانشناسان به (درونی شدن) منجر میشود. كه در این صورت انسان موحّد كسی را جز خدای سبحان امید و پشتوانه خود نمیداند و این احساس مایه انگیزش او در تمام عرصهها خواهد بود. با توجه به اینكه خالق هستی (رب العالمین) است و تمامی فرهنگ از جانب او به بشر رسیده است، شیوه دعا كردن را به بنده خود آموزش داده كه چگونه با خدای خود سخن بگوید و چه چیزی را از او مسئلت نماید. آنچه در منابع روایی به عنوان عمود دین از نماز یاد شده، در واقع میتوان گفت، به منزله شاهرگ حیات طیّبه است كه بنده نمازگزار به دست خود مقدمات آن را فراهم كرده و بنایی محكم و رو به آسمان، به طرف بالا پیش میبرد. تا در هنگام نیاز، بر آن تكیه زده و كمر راست كند.
پس بنابراین، این ستون هرچه بیشتر و محكمتر بنا شود بهرهوری آن نیز افزون خواهد بود.
حال كه دانستیم نماز دعا و نیایش به سوی معبود و ستون دین است، سزاوار است كه این ستون در مكانهای مقدس مسجد توسط افراد صالح و پرهیزگار برپا شده و حفظ و حراست گردد.
با مرور آیات و روایات در مورد نماز به این نكته مهم پیمیبریم كه نماز سررشته ارتباط بنده با خالق بوده و جذابیت این رشته بسان آهنربا نمازگزاران متعهد را در اوقات معین روزانه سه یا پنج بار به سوی مكانهای برگزاری نماز جماعت به قصد احیاء ستونهای جدید و بسیار میكشاند.
قطع نظر از احیاء ستونهای جدید و افزون، استحكام بنای عظیم دین و آئین نیز افزون گردیده و سالیان دراز نسلهای آینده در زیر سایه آرامش بخش آن به حیات طیّبه خود ادامه خواهند داد. در این رابطه قرآن كریم میفرماید:
«إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَی الزَّكَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَی أُوْلَـئِكَ أَن یَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ».۴
واژه «انّما» كه در عربی به معنای حصر است، تعمیر مساجد منحصر به افراد نمازگزار شده میفرماید: «منحصرا تعمیر مساجد خدا به دست كسانی است كه به خدا و روز قیامت ایمان آورده و نماز (پنجگانه) بپا دارند و زكاة مال خود بدهند و از غیر خدا نترسند آنها امیدوار باشند كه از هدایت یافتگان راه خدا هستند.»
علی علیه السّلام :
ذِكرُ الله سَجیَّةُ كلِّ محسِنٍ، و شیمةُ كلّ مؤمن (غرر الحكم، ج۱، ص۳۶۴، ح۱۵)
به یاد خدا بودن روش هر نیكوكار و شیوه هر مؤمن است.
آثار فرهنگی در نماز جماعت چگونه تحصیل میشود؟
همانطور كه مسجد در صدر اسلام محل پذیرش افراد مختلف و محل اجتماعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی بود، امروز نیز پذیرای مربیان و متربیان جهت تعلیم و تربیت و مكان اوج سالكان راستین است.
در اینجا ذكر این نكته لازم است و آن اینكه حضور فیزیكی امام جماعت عملاً در میان همه اقشار مختلف مردم مسلمان و نمازگزار یا ممكن نیست و یا به صورت ملاقات با بخش كوچكی از مردم امكانپذیر است. اما به بركت حضور در نماز جماعت ارتباط معنوی و صمیمانه مردم با امام جماعت میسّر میگردد و مردم به عنوان پیام رسانان دین از وجود ائمه جماعات بهرهمند میگردند. و متقابلاً آنها نیز درصدد بالابردن سطح فرهنگ و آگاهی اسلامی مردم نمازگزار تلاش میكنند. و به یاری یكدیگر یك فضای سالم و پاكیزه برای رشد اركان اسلامی و ارزشی مهیّا مینمایند.
همانطور كه میدانیم تربیت، اركان حیات اجتماعی انسان است، و لذا توجه به ابعاد مختلف تربیتی، توجه به شخصیت والای انسان است. در اصول تربیتی، محیط زیست یكی از عوامل تأثیرگذار بوده و میتواند كفه ترازوی تربیت را به نفع خود سنگین نماید. بنابراین مساجد و مكانهای برگزاری نماز جماعت به عنوان یكی از محورهای تربیتی قابل توجه میباشد.
به هنگام اوقات نماز یومیه، با ندای مؤذن بندگان صالح، وقتشناس و وظیفه شناس به سوی میعادگاه روانه میشوند حضور به موقع و منظّم نمازگزاران اثر تربیتی مطلوب در ارج نهادن به ندای «حیّ علی خیر العمل» دارد و نشانگر نیاز انسانها به اعمال نیك میباشد كه در سایه انجام عمل خیر به آرامش درونی میرسند و با عطر معنویت كه از وجود افراد صالح و متقی تراوش میكند، روح خود را نیز معطر مینماید.
انجام اعمال عبادی نماز جماعت به صورت یك دست و منظم، بیانگر این حقیقت است كه اگر افراد مسلمان اراده بكنند میتوانند در تمام امور زندگی نظم و انضباط داشته و با بهره گرفتن از قابلیتهای نهان و آشكار خود، حلاّل مشكلات خود و دیگران باشند.
به عبارت دیگر هم اكنون كه جماعت مؤمن نمازگزار اراده كرده و به دلخواه و به صورت اختیاری همه با هم، در كنار هم برای احیاء شعائر اسلامی قدم پیش گذاشته و مصمم به انجام آن هستند، به همان نسبت خواهند توانست در سایر امور دینی پیش گام بوده و با بهرهگیری از نیروی ایمان و استعدادهای موجود، قلّههای كمال را تسخیر كنند. و هرگاه این رفتارها به صورت مدام و مستمر صورت بگیرد (حضور در جماعت) از خلاقیتها و صفات خدا پسندانه افراد صالح بهره برده و متأثر شده، در نتیجه به اصلاح و خودسازی پرداخته و این شكوفایی را به جامعه نیز سرایت خواهند داد. در علم روانشناسی این مرحله از رفتار به رمز خویشتن یابی معروف است، مساجد و سایر مكانهای نماز جماعت علاوه بر محل نیایش بودن، منابع اشاعه فرهنگ اسلامی و محل به نمایش گذاشتن قدرت و اقتدار امت اسلامی نیز میباشد. و روزانه سه یا ۵ بار افراد مؤمن در خدمت خالق خود بوده و برای جان نثاری و اطاعت از سایر اوامر مولا اعلان آمادگی میكند و نفس این عمل هشداری است برای دشمنان اسلام، و گام نخستین برای حركت احیاء عدالت اجتماعی و ظلم ستیزی.
علاوه بر مطالب ذكر شده اجتماع مسلمین در نماز جماعت بسان دژ محكم و سنگر مقاومت و مقرّ فرماندهی و محل تصمیم گیریهای مهم سیاسی، فرهنگی و اجتماعی میباشد. و در برابر توطئهگران و بدخواهان دین، اعلام موضع كرده و آرامش نسبی آنها را به هم میریزد.
امام راحل(ره) در این رابطه فرمودند: «شما ملت برای اسلام قیام كردید و برای اسلام این همه زحمت كشیدید و دارید میكشید. مراكزی كه مراكز بسط حقیقت اسلام است،... فقه اسلام است و آن مساجد است، اینها را خالی نگذارید این یك توطئه است كه میخواهند مسجدها را كم كم خالی كنند. مساجد باید مركز تربیت صحیح باشد...»۵
اكنون كه سخن از مسجد به میان آمده اشارهای هم به محراب مسجد داشته باشیم. همانطور كه در مقرّ فرماندهی، فرمانده ارشد در مكان مخصوص قرار میگیرد و خط و رمز را مشخص مینماید و دیگران از او پیروی میكنند، در مسجد نیز محراب مسجد از یك چنین جایگاهی برخوردار است و امام جماعت به عنوان مربّی و رهبر در محل محراب به انجام اعمال عبادی نماز مشغول شده وسایر نمازگزاران از وی پیروی كرده و دنباله رو وی میباشند.
محراب مسجد همانطور كه از نامش پیداست محل جنگ با شیطان است. در اینجا لازم است به نكتهای ظریف اشاره كنیم و آن اینكه از نظر روانشناسی ممارست دائمی انسان با هر چیزی اثر پذیری را به دنبال خواهد داشت و انسان را قرین خود خواهد كرد.
بنابراین مشاهده روزانه (محراب عبادت) با توجه به فلسفه وجودی محراب، به تدریج توجه افراد نمازگزار را از دشمن درون به دشمن بیرونی معطوف خواهد كرد.به عبارت دیگر اكنون كه شیطان درونی به چشم مشاهده نمیشود شیطان بیرون كه همانا دشمنان دین اسلام هستند مظهر شیطانند. و قابل موضعگیری، پس اولین گام، مبارزه با شیطان و ظلم ستیزی در نماز جماعت برداشته خواهد شد.
هرگاه این احساس و طرز تفكر در جمع نمازگزاران به وجود بیاید، بدون آنكه در این باره با یكدیگر به گفتگو بپردازند همگان نسبت به دشمن خویش اظهار تنفّر میكنند و مانند هیزمی هستند كه مهیّای روشن كردن است و این احساس زمانی به اوج میرسد كه خطیب علی علیه السّلام :
ذِكرُ الله دَواءُ اعلالِ النّفوس (غرر الحكم، ج۱، ص۳۶۳، ح۱۱)
یاد خدا دوای بیماریهای نفوس است.
جمعه یا جماعت، طی خطابهای مردم را نسبت به دشمنان دین آگاه كرده و یا در آنها
انگیزههای نفرت را بیدار كند. و لذا دیده میشود غالب تظاهرات و اظهار تنفّر، نسبت به دشمنان و توطئه گران بعد از نمازهای جماعت و جمعه صورت میگیرد.
در تاریخ فلسطین آمده است كه غالب راهپیماییهای مردمی به رهبری روحانیت بعد از نمازهای جماعت شكل میگرفت و همراه با پیروزی بود.»
روانشناسان معقتدند هرگاه افرادی عصبانی باشند و در عین عصبانیت اگر با اسباب و ابزاری كه از عوامل تحریك كننده است روبرو شوند عصبانیت آنها شدت خواهد یافت. پس بنابراین نظریه حضور نمازگزاران متنفر از شیطان و مظاهر شیطانی در كنار محراب عبادت، انگیزه ظلم ستیزی را تقویت میكند و فرهنگ ظلم ستیزی به دست فراموشی سپرده نمیشود. و بلكه همواره افراد مسلمان در حال آماده باش روحی وفیزیكی قرار میگیرند و از دشمن خود غافل نمیباشند. چنانچه در شكلگیری و تداوم انقلاب اسلامی ما این تفكر و احساس نقش كلیدی به همراه داشت.
در واقعه كربلا روز عاشورا امام حسین(ع) و انصار باوفایش بعد از انجام نماز ظهر، لباس شجاعت و شهامت بر تن كرده و بر علیه ظلم بنیامیه وارد میدان نبرد شدند و دلیرانه در ركاب امام، جام شهادت را نوشیدند.
سربازان دلیر ایران زمین نیز غالبا بعد از نماز جمعه و جماعت عازم جبهههای نبرد میشدند. و طبق آنچه كه راویان جنگ نقل میكردند، حملههای بسیاری، بعد از نماز صورت میگرفت.
فرهنگ همكاری و تعاون
همكاری و تعاون كه از عوامل وحدت آفرین و استحكامبخش جامعه هستند غالبا در نماز جماعت بیش از سایر اجتماعات به چشم میخورد. مراعات حقوق دیگران و یاری آنها، رسیدگی به مشكلات برادران دینی در نماز جماعت مطرح شده و به همت مردم كارهای مفید و مهم صورت میگیرد.
به عنوان مثال در اجتماع جمعه و جماعت از مردم خواسته میشود كه برای رفع خشك سالی در نماز استسقاء حاضر بشوند. و مردم با انگیزه «تعاونوا علی البرّ» سه روز به خاطر همنوعان خود روزه گرفته و نماز میخوانند. اینگونه اعمال نه تنها مشكلات مؤمنین را از سر راه برمیدارد، بلكه از عوامل پیوند اجتماع و مردم نیز هست، افراد نمازگزار با حضور خود در صفوف نماز به «اعتصموا بحبل الله» جامه عمل میپوشانند.
امام صادق(ع) میفرمایند: «به هم بپیوندید و با هم نیكی كنید و به هم مهربانی كنید و برادران خوشرفتاری باشید، چنانكه خدای عزّوجل به شما فرموده»۶ از فرمایشات امام استفاده میشود كه تعاون و نیكی مهربانی به همراه داشته و موجب جلب سایر مؤمنین به جمع نمازگزاران میگردد. امروز در جوامع غیر مسلمان عامل اصلی از هم گسیختگی ملتها و دولتها عدم وجود عاطفه و تعاون و دلسوزیست.
رسول مكرّم اسلام میفرمایند: «مَنْ اَصْبَحَ لا یَهتمّ بامورِ المسلمین فلیسَ بِمُسلم؛۷ هر كس صبح كند و اهتمامی به كار مسلمانان ندارد، پس مسلمان نیست.» هرگاه مؤمنین در سه وعده حضور به امور برادران خود همت بگمارند دیگر تنش روانی در جامعه وجود نخواهد داشت. خداوند سبحان دعایی را قرین اجابت كرده كه در جمع مسلمین دعا شده باشد كه نوعی تعاون به شمار میرود.
فرهنگ ایثار و انفاق
از دیگر بركات نماز جماعت اشاعه فرهنگ ایثار و انفاق است، كه گاهی در حدّ اعلا و ممتاز مشاهده میشود.
جمع نمازگزارانی كه در حال نماز از خدای مهربان هدایت و نعمت را مسئلت مینمایند «صراط الذین انعمت علیهم...» به تبع این درخواست خود نیز گامی در جهت نعمت بودن برای سایر برادران خود برمیدارد. اعلام نیاز بعد از نماز و به دنبال آن اقدام عمل افراد، از شاخصههای فرهنگ جمع نمازگزار است زمانی كه آیات «اهدنا الصراط» خوانده میشود همگان هدایت را برای همنوعان خود میخواهند، در واقع با دعای خود به دیگران احسان میكنند. در برخی از آیات نماز و انفاق قرین هم آمدهاند:
«وَالَّذِینَ صَبَرُواْ ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ»۸
و هم در طلب رضای خدا راه صبر پیش میگیرند و نماز بپا میدارند و از آنچه نصیبشان كردیم پنهان و آشكار انفاق میكنند» «الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ * أُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُوءْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِیمٌ»۹ و نماز را با حضور قلب بپا میدارند و از هرچه روزی آنها كردیم (علم و جاه و مال) انفاق میكنند. آنها براستی و حقیقت اهل ایمانند و نزد خدا مراتب بلند و آمرزش و روزی نیكو (علم و ادب) مخصوص آنهاست.
بطور طبیعی اطلاع رسانی در مورد نیاز و مشكلات مردم محروم در حالت عادی امكانپذیر نیست و در صورت اقدام به اطلاع رسانی تنها بخش كوچكی از جامعه مطلع میشوند. اما حضور در جماعت این كار را سهل و ساده و به صورت مطلوب امكانپذیر مینماید. و اقشار مختلف مردم از هر گوشه و كنار شهر در اسرع وقت به ندای هل من ناصر برادران محروم خود لبیك میگویند و این رفتار و اعمال انسانی احساس عاطفی را رشد میدهد.
آثار اجتماعی ـ تعهد
میان ادیان و مكاتب، اسلام بیشترین توجه را برای مراعات و حقوق انسانها قائل شده و به عنوان حق الناس در جایگاه عدالت اجتماعی آن را مطرح كرده است. هنگام برپایی نماز جماعت مؤمنین ملزم به مراعات آداب و احكام علی علیه السّلام :
ذِكرُ اللّه یُنیرُ البَصائر، و یونِسُ الضّمائر (غرر الحكم، ج۱، ص۳۶۳، ح۹)
یاد خدا بینشها را روشن و باطنها را مونس است.
نماز از جمله غصبی نبودن مكان نماز هستند، به این معنا كه هرگاه مؤمن سجاده خود را قبل از سایرین در محل نماز گسترده باشد دیگران حق ندارند آن را برداشته و خود در آن محل به نماز بایستند. همین تعهد در وجود جمع نمازگزار ملكه شده و در سایر امور آنها نیز سرایت داده میشود و ناخودآگاه تبدیل به یك رفتار اجتماعی میگردد.
تعهّد به حضور مستمرّ و منظم در نماز
جماعت نیز تمرینی است برای سایر تعهدات ملی و مذهبی، به بركت این اخلاق پسندیده محیط كاری و زندگی از یك امنیت و آرامش مطلوب برخوردار میشود و از سوی دیگر به تنش زدایی كمك چشمگیری میكند. احساس مسئولیت قطعا انسان را به تعهد وادار میكند و سبب حل بسیاری از مشكلات اجتماعی میگردد. به عنوان مثال در محیط كاری پاسخ به موقع به نیاز ارباب رجوع، احساس عاطفی و صمیمی آنها را به دنبال خواهد داشت، كه هرگاه این نوع برخورد در همه محیطهای كاری و زندگی اجرا شود، جامعه از یك امنیت نسبی برخوردار خواهد شد و اعتماد همگان را جلب خواهد كرد و مشاركت و همكاری را نیز به دنبال خواهد داشت.
همدردی و...
با تجدید حضور در نماز جماعت پیوند عاطفی و معنوی نیز تجدید میگردد. حضور معنوی كه عامل گسترش مشتركات معنوی میباشد، جمع نمازگزار را به همسویی و همفكری فرا میخواند و این احساس در آنها به وجود میآید كه بنیآدم اعضای یكدیگرند و بنابراین نباید از درد و رنج هموطنان خود غافل بشوند. و همین احساس از قوه به فعل تبدیل شده و افراد مؤمن را به سراغ دردمندان میفرستد و با حضور فیزیكی و معنوی باعث تسكین آلام آنها میگردد.
در جبهه عمل نیز این رفتار به سایر مؤمنین انتقال داده میشود و عزم همگان برای رفع گرفتاریها و احیاء آرامش روانی در جامعه فراهم میگردد. همدردی و همدلی با مؤمنین در مكتب انسان ساز اسلام سرآغاز خردمندی است، بعد از ایمان به خدا، و در منابع روائی بدان توصیه شده است.
یكی از علل شاد كردن قلب مؤمن كه در روایات به آن توجّه شده است این است كه فرد مسلمان با انگیزه شاد كردن دل مسلمانی، با حضور سبز خود بار سنگین درد و رنج را از دوش برادر خود برگرفته و خود را با او شریك میداند و عامل امیدواری برای آنهاست و از سوی دیگر احساس همبستگی، مودّت، همكاری بین اقشار مردم مسلمان زنده و با طراوت پابرجا میماند و آثار مطلوب آن در پرورش و تربیت نسل آینده متجلّی میگردد.
بیشك شكوه و عظمت همدردی در نمازهای جماعت بیش از سایر اجتماعات خواهد بود و به علت حضور مستمر مردم بدین سان پایههای بهداشت روانی در جامعه متزلزل نخواهد شد و جامعه از ابتلا به بیماری دردناك (بیتفاوتی) نجات پیدا خواهد كرد. به قول روانشناسان در اثر ممارست فكری و عمل مردم در سه وعده نماز جماعت به درونی شدن این افكار و رفتار منجر خواهد شد. و یك زندگی ایده آل را برای نسل امروز و آینده تدارك خواهد دید. احساس همدردی و همفكری زمانی پدیدار میگردد كه برادری از درد و رنج برادرش مطلع شود و آن را درك كند.این احساس در اجتماع جماعت نمازگزار به راحتی قابل رؤیت و لمس میباشد. كه مؤمنان در كنار هم قرار گرفته ضمن عبادت از حال یكدیگر نیز باخبر میشوند و با هم تشریك مساعی مینمایند و در صورت عدم حضور دوستی، سراغ او را میگیرند. و چه بسا در پی او به تكلّف نیز میافتند. اسلام همدردی با سایر بندگان را امری ضروری تلقی میكند و آن را عامل ثبات و آرامش جامعه میداند. زمانی كه سپاه معاویه به یكی از شهرهای بلاد اسلامی حمله میكردند و خلخال از پای زن یهودی درآوردند، مولای متقیان فرمودند: اگر مسلمانی از این غصه بمیرد جای سرزنش نیست. همدردی و همدلی در پایداری ارزشهای اسلامی نقش خوبی را ایفا میكنند و یك حالت عرفان در دلها به وجود میآورد كه همگان را به سوی معنویت سوق میدهد.
الكسیس كارل میگوید: «احساس عرفانی جنبش است كه از اعماق فطرت ما سرچشمه گرفته است و یك غریزه اصلی است، انسان همانطور كه به آب نیاز دارد، به خدا [ومعنویّت [نیز محتاج است، اما آنچه كه این احساس را پدید آورده یا بیزار كرده نقش اساسی را دارد.»۱۰
امام صادق(ع) فرمودند: مؤمن برادر مؤمن است، چشم و راهنمای اوست به او خیانت نكند و به او ستم نكند و او را گول نزند و با او وعده خلاف نكند.۱۱
در موردی دیگر امام چنین میفرماید: «مؤمن برادر مؤمن است چون یك تنند و اگر یكی را دردی رسد، در دیگر پارههای تن دریافت میشود، و روحشان از یك روح است و براستی روح مؤمن به روح خدا پیوستهتر است از پیوستن پرتو آفتاب بدان.»۱۲
با توجه به توصیههای امام بر همه مؤمنان لازم است كه در هر حال از احوال یكدیگر باخبر بشوند و تا عضوی از اعضاء پیكر اسلامی آرام نگیرد آنها نیز آرامش نداشته باشند.
دوستیها
از آنجا كه انسان موجود اجتماعی است در روابط اجتماعی ناگزیر از انتخاب دوست میباشد. میتوان گفت یكی از اركان (وحدت) معاشرتها و دوستیهای صحیح و سالم در مكانهای نمازجمعه و جماعت است كه در اثر آشنایی و دیدارهای روزانه به شكل احسن انتخاب دوست میسّر میباشد. و حتی ادامه دوستی این گونه افراد میتواند در روز قیامت هم به صورت شفاعت چهره بنمایاند. «این گروه میتوانند در چارچوب اذن الهی درباره افراد خاصی كه روابط معنوی آنان با خدا برقرار بوده و پیوند روحی آنها با شفیعان الهی نگسسته باشد، درخواست آمرزش گناه وطلب مغفرت بنمایند. لازم به ذكر است شفاعت مخصوص افرادی است كه خداپسندانه وارد صحنه قیامت گردند و از گناهانی كه سلب شایستگی شفاعت را میكنند برحذر باشند.»۱۳
دوستانی كه در نماز جماعت انتخاب میشوند براساس تولی و تبرّی است و از اعتیاد و قاچاق و... سر درنمیآورد، دوستانی كه با معیارهای دینی برگزیده شدهاند همواره موجب زینت و سرافرازی انسان بودهاند نمونههای بارز این گونه دوستیها را در دفاع مقدس به وضوح مشاهده كردهایم كه چگونه تا پای جان دوستان زخمی خود را از صحنه نبرد خارج میكردند. و نكته مقابل این نوع دوستی، دوستی افراد غیر صالح و غیر منفی است كه غالبا به هنگام گرفتاری نه تنها از دوست خود حمایت نمیكنند، بلكه او را لو میدهند و یا تنها رها میكنند!
قرآن میفرماید: «وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَی یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلا
۱۴ یَا وَیْلَتَی لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلانًا خَلِیلا * لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءنِی وَكَانَ الشَّیْطَانُ لِلإِنسَانِ خَذُولا»۱۵
به خاطر بیاور روزی كه ظالم دست خویش را از شدت حسرت به دندان میگزد و میگوید: ای كاش من با رسول حق راه دوستی و اطاعت پیش میگرفتم. ای وای بر من كاش فلان را دوست خود انتخاب نكرده بودم او مرا از یاد حق گمراه ساخت، بعد از آنكه آگاهی به سراغ من آمده بود و شیطان همیشه مخذول كننده انسان بوده است. بنابر فرموده مفسران، این كار شاید به خاطر این باشد كه این گونه اشخاص هنگامی كه به گذشته خویش مینگرند خود را مقصّر میدانند و تصمیم بر انتقام از خویشتن میگیرند و لذا پشت دست خود را گاز میگیرند.
حضرت علی(ع) میفرمایند: «همنشینی با دوست عاقل روح را زنده میكند».۱۶
و نیز میفرمایند: «با دانشمندان و حكما مجالست و همنشینی كردن عقلها را زندگی میبخشد و نفوس را از بیماریهای اخلاقی شفا میبخشد.»۱۷
در منابع روایی آمده است كه انسان با هر چیزی كه مونس شده و آن را دوست داشته باشد روز قیامت با همان محشور میشود.
نقش تربیتی
تربیت زمینه ساز شكوفایی و تقویت رفتارها و اخلاق و آداب صحیح برای زندگی بهتر است .
سالیان متمادی علمای تربیتی با تلاش خود سعی در پیدا كردن راهحلهای مناسب برای تربیت بودهاند، اما علی رغم زحمات انجام شده هنوز هم بشر نتوانسته است به یك تربیت ایدهآل دست یابد، یك فرد مسلمان برای تربیت به ابزار و لوازمی نیاز دارد كه خمیر مایه آن از منابع اسلامی دریافت میشود مگر نه این است كه ما معتقدیم اصول اولیه تربیت توسط انبیاء الهی به دست بشر رسیده است بنابراین قبل از آنكه سراغ كتب و علوم جامعهشناسی، روانشناسی و تربیتی برویم بهتر است به منابع اسلامی و در رأس آنها به كتاب خدا رجوع كنیم. خداوند در كلام خود میفرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ»۱۸ ای اهل ایمان (با رسول با ادب سخن بگویید) فوق صوت پیامبر صدا بلند نكنید كه اعمال نیكتان (در اثر بیادبی) محو و باطل شود و شما فهم نكنید.
در این آیه شریفه اشاره به حفظ حرمت مربی شده كه متربی ملزم به رعایت آن میباشد. به این معنا كه هرگاه انسانهای هدایت نیافته و تربیت نشده به دیده عظمت و بزرگ به مربی خود ننگرند. در سخنان تربیتی او راهكارهای تربیتی پیدا نخواهند كرد. و از نظر عمل خداوند سبحان در آداب نماز سلسله مراتب را به اینگونه مشخص كرده است كه شخص نمازگزار ابتدا با تكبیرةالاحرام وارد نماز میشود و در ركعت دوم شهادت به رسالت پیامبر خدا میدهد و در پایان نماز با درود به صالحان نماز را به پایان میرساند.
نكته تربیتی این جاست كه جمع نمازگزاران به جماعت، طبق یك تربیت اسلامی كه ریشه آن در خانوادهها بنا نهاده شده احترام به امام جماعت، افراد مسن و سایر افراد مؤمن را به فراخور حال و موقعیت معنوی و... رعایت میكنند. امور تربیتی غالبا با روان سر و كار دارند تا با جسم و آنچه از تربیت در رابطه با جسم بكار گرفته میشود اكتسابی است از این رو حضور در جمع تربیت شده میتواند راه سهل و آسان كسب آداب و اخلاق مقبول جامعه اسلامی را در اختیار جمع نمازگزار قرار میدهد.
علمای تربیتی نیز به این مطلب اذعان دارند كه اجرای مناسك دینی به منزله یادآوری و بازخوانی عقاید دینی است «و تقید و التزام به قواعد و قوانین اخلاقی، نوعی در قید شدن است و انسانهای خویشتندار بهتر میتوانند این قید را بر خویشتن تحمیل كنند. مناسك دین نوعی تمرین برای خویشتن داری و تحمل قیود است و میتواند مقاومت در برابر جاذبههای نفسانی را افزایش دهد و موانع زیست اخلاقی را كم كند.»۱۹
از دیگر نكات تربیتی نماز جماعت میتوان به وقتشناسی اشاره كرد. حاضر شدن منظم و مستمر بر سر نماز جماعت نوعی نظم در زندگی و سایر امور دینی آنها به وجود میآورد به ویژه نظم در انجام فریضه نماز هر چند در غیر نماز جماعت بكند.
خلاصه اینكه نماز جماعت مكان مقدسی است برای عروج به درجات عالی انسانی و رشتهای است برای پیوند دلها و تفكرها در جهت استحكام اتحاد و همبستگی و منبعی است برای تقسیم مهربانیها و صفا و صمیمیتها.
منابع:
اصول كافی,jeld=۳,safhe=۲۶۹
پرستش آگاهانه,safhe=۱۵۸
نماز و زندگی، هشتمین اجلاس سراسری نماز (مقالات),safhe=۱۱۲
نماز و زندگی,safhe=۱۲۴
مروارید غلطان,safhe=۶۴
اصول كافی,jeld=۳,safhe=۲۵۵
تربیت اسلامی، ویژه تربیت اخلاق,safhe=۱۰۱
فاطمه وثوقی
در حدیثی دیگر حضرت فرمودند: «هر كس مقیّد به حضور در نماز جماعت تحت هر شرایطی باشد از پل صراط همچون برق عبور میكند و به بهشت نائل میگردد.»۳
مقاله حاضر به بررسی مختصری در مورد آثار فرهنگی، اجتماعی و تربیتی نماز جماعت میپردازد.
لكن در این میان نباید از مكان نماز جماعت (مسجد) غفلت كرد.
واژه «صلاة» در لغت به معنای دعاست از آنجا كه نماز شامل دعا نیز میباشد این واژه از معنی لغوی خود به اعمالی كه نماز خوانده میشود، نامگذاری شد. بنابراین انسان نمازگزار روزانه ۳ یا ۵ نوبت به درگاه خالق خود دعا میكند. به این معنا كه خدا را به یاری خود میطلبد و از او انتظار امید به زندگی شایسته را دارد.
این نوع ارتباط معنوی به اعتقاد روانشناسان به (درونی شدن) منجر میشود. كه در این صورت انسان موحّد كسی را جز خدای سبحان امید و پشتوانه خود نمیداند و این احساس مایه انگیزش او در تمام عرصهها خواهد بود. با توجه به اینكه خالق هستی (رب العالمین) است و تمامی فرهنگ از جانب او به بشر رسیده است، شیوه دعا كردن را به بنده خود آموزش داده كه چگونه با خدای خود سخن بگوید و چه چیزی را از او مسئلت نماید. آنچه در منابع روایی به عنوان عمود دین از نماز یاد شده، در واقع میتوان گفت، به منزله شاهرگ حیات طیّبه است كه بنده نمازگزار به دست خود مقدمات آن را فراهم كرده و بنایی محكم و رو به آسمان، به طرف بالا پیش میبرد. تا در هنگام نیاز، بر آن تكیه زده و كمر راست كند.
پس بنابراین، این ستون هرچه بیشتر و محكمتر بنا شود بهرهوری آن نیز افزون خواهد بود.
حال كه دانستیم نماز دعا و نیایش به سوی معبود و ستون دین است، سزاوار است كه این ستون در مكانهای مقدس مسجد توسط افراد صالح و پرهیزگار برپا شده و حفظ و حراست گردد.
با مرور آیات و روایات در مورد نماز به این نكته مهم پیمیبریم كه نماز سررشته ارتباط بنده با خالق بوده و جذابیت این رشته بسان آهنربا نمازگزاران متعهد را در اوقات معین روزانه سه یا پنج بار به سوی مكانهای برگزاری نماز جماعت به قصد احیاء ستونهای جدید و بسیار میكشاند.
قطع نظر از احیاء ستونهای جدید و افزون، استحكام بنای عظیم دین و آئین نیز افزون گردیده و سالیان دراز نسلهای آینده در زیر سایه آرامش بخش آن به حیات طیّبه خود ادامه خواهند داد. در این رابطه قرآن كریم میفرماید:
«إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَی الزَّكَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَی أُوْلَـئِكَ أَن یَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ».۴
واژه «انّما» كه در عربی به معنای حصر است، تعمیر مساجد منحصر به افراد نمازگزار شده میفرماید: «منحصرا تعمیر مساجد خدا به دست كسانی است كه به خدا و روز قیامت ایمان آورده و نماز (پنجگانه) بپا دارند و زكاة مال خود بدهند و از غیر خدا نترسند آنها امیدوار باشند كه از هدایت یافتگان راه خدا هستند.»
علی علیه السّلام :
ذِكرُ الله سَجیَّةُ كلِّ محسِنٍ، و شیمةُ كلّ مؤمن (غرر الحكم، ج۱، ص۳۶۴، ح۱۵)
به یاد خدا بودن روش هر نیكوكار و شیوه هر مؤمن است.
آثار فرهنگی در نماز جماعت چگونه تحصیل میشود؟
همانطور كه مسجد در صدر اسلام محل پذیرش افراد مختلف و محل اجتماعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی بود، امروز نیز پذیرای مربیان و متربیان جهت تعلیم و تربیت و مكان اوج سالكان راستین است.
در اینجا ذكر این نكته لازم است و آن اینكه حضور فیزیكی امام جماعت عملاً در میان همه اقشار مختلف مردم مسلمان و نمازگزار یا ممكن نیست و یا به صورت ملاقات با بخش كوچكی از مردم امكانپذیر است. اما به بركت حضور در نماز جماعت ارتباط معنوی و صمیمانه مردم با امام جماعت میسّر میگردد و مردم به عنوان پیام رسانان دین از وجود ائمه جماعات بهرهمند میگردند. و متقابلاً آنها نیز درصدد بالابردن سطح فرهنگ و آگاهی اسلامی مردم نمازگزار تلاش میكنند. و به یاری یكدیگر یك فضای سالم و پاكیزه برای رشد اركان اسلامی و ارزشی مهیّا مینمایند.
همانطور كه میدانیم تربیت، اركان حیات اجتماعی انسان است، و لذا توجه به ابعاد مختلف تربیتی، توجه به شخصیت والای انسان است. در اصول تربیتی، محیط زیست یكی از عوامل تأثیرگذار بوده و میتواند كفه ترازوی تربیت را به نفع خود سنگین نماید. بنابراین مساجد و مكانهای برگزاری نماز جماعت به عنوان یكی از محورهای تربیتی قابل توجه میباشد.
به هنگام اوقات نماز یومیه، با ندای مؤذن بندگان صالح، وقتشناس و وظیفه شناس به سوی میعادگاه روانه میشوند حضور به موقع و منظّم نمازگزاران اثر تربیتی مطلوب در ارج نهادن به ندای «حیّ علی خیر العمل» دارد و نشانگر نیاز انسانها به اعمال نیك میباشد كه در سایه انجام عمل خیر به آرامش درونی میرسند و با عطر معنویت كه از وجود افراد صالح و متقی تراوش میكند، روح خود را نیز معطر مینماید.
انجام اعمال عبادی نماز جماعت به صورت یك دست و منظم، بیانگر این حقیقت است كه اگر افراد مسلمان اراده بكنند میتوانند در تمام امور زندگی نظم و انضباط داشته و با بهره گرفتن از قابلیتهای نهان و آشكار خود، حلاّل مشكلات خود و دیگران باشند.
به عبارت دیگر هم اكنون كه جماعت مؤمن نمازگزار اراده كرده و به دلخواه و به صورت اختیاری همه با هم، در كنار هم برای احیاء شعائر اسلامی قدم پیش گذاشته و مصمم به انجام آن هستند، به همان نسبت خواهند توانست در سایر امور دینی پیش گام بوده و با بهرهگیری از نیروی ایمان و استعدادهای موجود، قلّههای كمال را تسخیر كنند. و هرگاه این رفتارها به صورت مدام و مستمر صورت بگیرد (حضور در جماعت) از خلاقیتها و صفات خدا پسندانه افراد صالح بهره برده و متأثر شده، در نتیجه به اصلاح و خودسازی پرداخته و این شكوفایی را به جامعه نیز سرایت خواهند داد. در علم روانشناسی این مرحله از رفتار به رمز خویشتن یابی معروف است، مساجد و سایر مكانهای نماز جماعت علاوه بر محل نیایش بودن، منابع اشاعه فرهنگ اسلامی و محل به نمایش گذاشتن قدرت و اقتدار امت اسلامی نیز میباشد. و روزانه سه یا ۵ بار افراد مؤمن در خدمت خالق خود بوده و برای جان نثاری و اطاعت از سایر اوامر مولا اعلان آمادگی میكند و نفس این عمل هشداری است برای دشمنان اسلام، و گام نخستین برای حركت احیاء عدالت اجتماعی و ظلم ستیزی.
علاوه بر مطالب ذكر شده اجتماع مسلمین در نماز جماعت بسان دژ محكم و سنگر مقاومت و مقرّ فرماندهی و محل تصمیم گیریهای مهم سیاسی، فرهنگی و اجتماعی میباشد. و در برابر توطئهگران و بدخواهان دین، اعلام موضع كرده و آرامش نسبی آنها را به هم میریزد.
امام راحل(ره) در این رابطه فرمودند: «شما ملت برای اسلام قیام كردید و برای اسلام این همه زحمت كشیدید و دارید میكشید. مراكزی كه مراكز بسط حقیقت اسلام است،... فقه اسلام است و آن مساجد است، اینها را خالی نگذارید این یك توطئه است كه میخواهند مسجدها را كم كم خالی كنند. مساجد باید مركز تربیت صحیح باشد...»۵
اكنون كه سخن از مسجد به میان آمده اشارهای هم به محراب مسجد داشته باشیم. همانطور كه در مقرّ فرماندهی، فرمانده ارشد در مكان مخصوص قرار میگیرد و خط و رمز را مشخص مینماید و دیگران از او پیروی میكنند، در مسجد نیز محراب مسجد از یك چنین جایگاهی برخوردار است و امام جماعت به عنوان مربّی و رهبر در محل محراب به انجام اعمال عبادی نماز مشغول شده وسایر نمازگزاران از وی پیروی كرده و دنباله رو وی میباشند.
محراب مسجد همانطور كه از نامش پیداست محل جنگ با شیطان است. در اینجا لازم است به نكتهای ظریف اشاره كنیم و آن اینكه از نظر روانشناسی ممارست دائمی انسان با هر چیزی اثر پذیری را به دنبال خواهد داشت و انسان را قرین خود خواهد كرد.
بنابراین مشاهده روزانه (محراب عبادت) با توجه به فلسفه وجودی محراب، به تدریج توجه افراد نمازگزار را از دشمن درون به دشمن بیرونی معطوف خواهد كرد.به عبارت دیگر اكنون كه شیطان درونی به چشم مشاهده نمیشود شیطان بیرون كه همانا دشمنان دین اسلام هستند مظهر شیطانند. و قابل موضعگیری، پس اولین گام، مبارزه با شیطان و ظلم ستیزی در نماز جماعت برداشته خواهد شد.
هرگاه این احساس و طرز تفكر در جمع نمازگزاران به وجود بیاید، بدون آنكه در این باره با یكدیگر به گفتگو بپردازند همگان نسبت به دشمن خویش اظهار تنفّر میكنند و مانند هیزمی هستند كه مهیّای روشن كردن است و این احساس زمانی به اوج میرسد كه خطیب علی علیه السّلام :
ذِكرُ الله دَواءُ اعلالِ النّفوس (غرر الحكم، ج۱، ص۳۶۳، ح۱۱)
یاد خدا دوای بیماریهای نفوس است.
جمعه یا جماعت، طی خطابهای مردم را نسبت به دشمنان دین آگاه كرده و یا در آنها
انگیزههای نفرت را بیدار كند. و لذا دیده میشود غالب تظاهرات و اظهار تنفّر، نسبت به دشمنان و توطئه گران بعد از نمازهای جماعت و جمعه صورت میگیرد.
در تاریخ فلسطین آمده است كه غالب راهپیماییهای مردمی به رهبری روحانیت بعد از نمازهای جماعت شكل میگرفت و همراه با پیروزی بود.»
روانشناسان معقتدند هرگاه افرادی عصبانی باشند و در عین عصبانیت اگر با اسباب و ابزاری كه از عوامل تحریك كننده است روبرو شوند عصبانیت آنها شدت خواهد یافت. پس بنابراین نظریه حضور نمازگزاران متنفر از شیطان و مظاهر شیطانی در كنار محراب عبادت، انگیزه ظلم ستیزی را تقویت میكند و فرهنگ ظلم ستیزی به دست فراموشی سپرده نمیشود. و بلكه همواره افراد مسلمان در حال آماده باش روحی وفیزیكی قرار میگیرند و از دشمن خود غافل نمیباشند. چنانچه در شكلگیری و تداوم انقلاب اسلامی ما این تفكر و احساس نقش كلیدی به همراه داشت.
در واقعه كربلا روز عاشورا امام حسین(ع) و انصار باوفایش بعد از انجام نماز ظهر، لباس شجاعت و شهامت بر تن كرده و بر علیه ظلم بنیامیه وارد میدان نبرد شدند و دلیرانه در ركاب امام، جام شهادت را نوشیدند.
سربازان دلیر ایران زمین نیز غالبا بعد از نماز جمعه و جماعت عازم جبهههای نبرد میشدند. و طبق آنچه كه راویان جنگ نقل میكردند، حملههای بسیاری، بعد از نماز صورت میگرفت.
فرهنگ همكاری و تعاون
همكاری و تعاون كه از عوامل وحدت آفرین و استحكامبخش جامعه هستند غالبا در نماز جماعت بیش از سایر اجتماعات به چشم میخورد. مراعات حقوق دیگران و یاری آنها، رسیدگی به مشكلات برادران دینی در نماز جماعت مطرح شده و به همت مردم كارهای مفید و مهم صورت میگیرد.
به عنوان مثال در اجتماع جمعه و جماعت از مردم خواسته میشود كه برای رفع خشك سالی در نماز استسقاء حاضر بشوند. و مردم با انگیزه «تعاونوا علی البرّ» سه روز به خاطر همنوعان خود روزه گرفته و نماز میخوانند. اینگونه اعمال نه تنها مشكلات مؤمنین را از سر راه برمیدارد، بلكه از عوامل پیوند اجتماع و مردم نیز هست، افراد نمازگزار با حضور خود در صفوف نماز به «اعتصموا بحبل الله» جامه عمل میپوشانند.
امام صادق(ع) میفرمایند: «به هم بپیوندید و با هم نیكی كنید و به هم مهربانی كنید و برادران خوشرفتاری باشید، چنانكه خدای عزّوجل به شما فرموده»۶ از فرمایشات امام استفاده میشود كه تعاون و نیكی مهربانی به همراه داشته و موجب جلب سایر مؤمنین به جمع نمازگزاران میگردد. امروز در جوامع غیر مسلمان عامل اصلی از هم گسیختگی ملتها و دولتها عدم وجود عاطفه و تعاون و دلسوزیست.
رسول مكرّم اسلام میفرمایند: «مَنْ اَصْبَحَ لا یَهتمّ بامورِ المسلمین فلیسَ بِمُسلم؛۷ هر كس صبح كند و اهتمامی به كار مسلمانان ندارد، پس مسلمان نیست.» هرگاه مؤمنین در سه وعده حضور به امور برادران خود همت بگمارند دیگر تنش روانی در جامعه وجود نخواهد داشت. خداوند سبحان دعایی را قرین اجابت كرده كه در جمع مسلمین دعا شده باشد كه نوعی تعاون به شمار میرود.
فرهنگ ایثار و انفاق
از دیگر بركات نماز جماعت اشاعه فرهنگ ایثار و انفاق است، كه گاهی در حدّ اعلا و ممتاز مشاهده میشود.
جمع نمازگزارانی كه در حال نماز از خدای مهربان هدایت و نعمت را مسئلت مینمایند «صراط الذین انعمت علیهم...» به تبع این درخواست خود نیز گامی در جهت نعمت بودن برای سایر برادران خود برمیدارد. اعلام نیاز بعد از نماز و به دنبال آن اقدام عمل افراد، از شاخصههای فرهنگ جمع نمازگزار است زمانی كه آیات «اهدنا الصراط» خوانده میشود همگان هدایت را برای همنوعان خود میخواهند، در واقع با دعای خود به دیگران احسان میكنند. در برخی از آیات نماز و انفاق قرین هم آمدهاند:
«وَالَّذِینَ صَبَرُواْ ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ»۸
و هم در طلب رضای خدا راه صبر پیش میگیرند و نماز بپا میدارند و از آنچه نصیبشان كردیم پنهان و آشكار انفاق میكنند» «الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ * أُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُوءْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِیمٌ»۹ و نماز را با حضور قلب بپا میدارند و از هرچه روزی آنها كردیم (علم و جاه و مال) انفاق میكنند. آنها براستی و حقیقت اهل ایمانند و نزد خدا مراتب بلند و آمرزش و روزی نیكو (علم و ادب) مخصوص آنهاست.
بطور طبیعی اطلاع رسانی در مورد نیاز و مشكلات مردم محروم در حالت عادی امكانپذیر نیست و در صورت اقدام به اطلاع رسانی تنها بخش كوچكی از جامعه مطلع میشوند. اما حضور در جماعت این كار را سهل و ساده و به صورت مطلوب امكانپذیر مینماید. و اقشار مختلف مردم از هر گوشه و كنار شهر در اسرع وقت به ندای هل من ناصر برادران محروم خود لبیك میگویند و این رفتار و اعمال انسانی احساس عاطفی را رشد میدهد.
آثار اجتماعی ـ تعهد
میان ادیان و مكاتب، اسلام بیشترین توجه را برای مراعات و حقوق انسانها قائل شده و به عنوان حق الناس در جایگاه عدالت اجتماعی آن را مطرح كرده است. هنگام برپایی نماز جماعت مؤمنین ملزم به مراعات آداب و احكام علی علیه السّلام :
ذِكرُ اللّه یُنیرُ البَصائر، و یونِسُ الضّمائر (غرر الحكم، ج۱، ص۳۶۳، ح۹)
یاد خدا بینشها را روشن و باطنها را مونس است.
نماز از جمله غصبی نبودن مكان نماز هستند، به این معنا كه هرگاه مؤمن سجاده خود را قبل از سایرین در محل نماز گسترده باشد دیگران حق ندارند آن را برداشته و خود در آن محل به نماز بایستند. همین تعهد در وجود جمع نمازگزار ملكه شده و در سایر امور آنها نیز سرایت داده میشود و ناخودآگاه تبدیل به یك رفتار اجتماعی میگردد.
تعهّد به حضور مستمرّ و منظم در نماز
جماعت نیز تمرینی است برای سایر تعهدات ملی و مذهبی، به بركت این اخلاق پسندیده محیط كاری و زندگی از یك امنیت و آرامش مطلوب برخوردار میشود و از سوی دیگر به تنش زدایی كمك چشمگیری میكند. احساس مسئولیت قطعا انسان را به تعهد وادار میكند و سبب حل بسیاری از مشكلات اجتماعی میگردد. به عنوان مثال در محیط كاری پاسخ به موقع به نیاز ارباب رجوع، احساس عاطفی و صمیمی آنها را به دنبال خواهد داشت، كه هرگاه این نوع برخورد در همه محیطهای كاری و زندگی اجرا شود، جامعه از یك امنیت نسبی برخوردار خواهد شد و اعتماد همگان را جلب خواهد كرد و مشاركت و همكاری را نیز به دنبال خواهد داشت.
همدردی و...
با تجدید حضور در نماز جماعت پیوند عاطفی و معنوی نیز تجدید میگردد. حضور معنوی كه عامل گسترش مشتركات معنوی میباشد، جمع نمازگزار را به همسویی و همفكری فرا میخواند و این احساس در آنها به وجود میآید كه بنیآدم اعضای یكدیگرند و بنابراین نباید از درد و رنج هموطنان خود غافل بشوند. و همین احساس از قوه به فعل تبدیل شده و افراد مؤمن را به سراغ دردمندان میفرستد و با حضور فیزیكی و معنوی باعث تسكین آلام آنها میگردد.
در جبهه عمل نیز این رفتار به سایر مؤمنین انتقال داده میشود و عزم همگان برای رفع گرفتاریها و احیاء آرامش روانی در جامعه فراهم میگردد. همدردی و همدلی با مؤمنین در مكتب انسان ساز اسلام سرآغاز خردمندی است، بعد از ایمان به خدا، و در منابع روائی بدان توصیه شده است.
یكی از علل شاد كردن قلب مؤمن كه در روایات به آن توجّه شده است این است كه فرد مسلمان با انگیزه شاد كردن دل مسلمانی، با حضور سبز خود بار سنگین درد و رنج را از دوش برادر خود برگرفته و خود را با او شریك میداند و عامل امیدواری برای آنهاست و از سوی دیگر احساس همبستگی، مودّت، همكاری بین اقشار مردم مسلمان زنده و با طراوت پابرجا میماند و آثار مطلوب آن در پرورش و تربیت نسل آینده متجلّی میگردد.
بیشك شكوه و عظمت همدردی در نمازهای جماعت بیش از سایر اجتماعات خواهد بود و به علت حضور مستمر مردم بدین سان پایههای بهداشت روانی در جامعه متزلزل نخواهد شد و جامعه از ابتلا به بیماری دردناك (بیتفاوتی) نجات پیدا خواهد كرد. به قول روانشناسان در اثر ممارست فكری و عمل مردم در سه وعده نماز جماعت به درونی شدن این افكار و رفتار منجر خواهد شد. و یك زندگی ایده آل را برای نسل امروز و آینده تدارك خواهد دید. احساس همدردی و همفكری زمانی پدیدار میگردد كه برادری از درد و رنج برادرش مطلع شود و آن را درك كند.این احساس در اجتماع جماعت نمازگزار به راحتی قابل رؤیت و لمس میباشد. كه مؤمنان در كنار هم قرار گرفته ضمن عبادت از حال یكدیگر نیز باخبر میشوند و با هم تشریك مساعی مینمایند و در صورت عدم حضور دوستی، سراغ او را میگیرند. و چه بسا در پی او به تكلّف نیز میافتند. اسلام همدردی با سایر بندگان را امری ضروری تلقی میكند و آن را عامل ثبات و آرامش جامعه میداند. زمانی كه سپاه معاویه به یكی از شهرهای بلاد اسلامی حمله میكردند و خلخال از پای زن یهودی درآوردند، مولای متقیان فرمودند: اگر مسلمانی از این غصه بمیرد جای سرزنش نیست. همدردی و همدلی در پایداری ارزشهای اسلامی نقش خوبی را ایفا میكنند و یك حالت عرفان در دلها به وجود میآورد كه همگان را به سوی معنویت سوق میدهد.
الكسیس كارل میگوید: «احساس عرفانی جنبش است كه از اعماق فطرت ما سرچشمه گرفته است و یك غریزه اصلی است، انسان همانطور كه به آب نیاز دارد، به خدا [ومعنویّت [نیز محتاج است، اما آنچه كه این احساس را پدید آورده یا بیزار كرده نقش اساسی را دارد.»۱۰
امام صادق(ع) فرمودند: مؤمن برادر مؤمن است، چشم و راهنمای اوست به او خیانت نكند و به او ستم نكند و او را گول نزند و با او وعده خلاف نكند.۱۱
در موردی دیگر امام چنین میفرماید: «مؤمن برادر مؤمن است چون یك تنند و اگر یكی را دردی رسد، در دیگر پارههای تن دریافت میشود، و روحشان از یك روح است و براستی روح مؤمن به روح خدا پیوستهتر است از پیوستن پرتو آفتاب بدان.»۱۲
با توجه به توصیههای امام بر همه مؤمنان لازم است كه در هر حال از احوال یكدیگر باخبر بشوند و تا عضوی از اعضاء پیكر اسلامی آرام نگیرد آنها نیز آرامش نداشته باشند.
دوستیها
از آنجا كه انسان موجود اجتماعی است در روابط اجتماعی ناگزیر از انتخاب دوست میباشد. میتوان گفت یكی از اركان (وحدت) معاشرتها و دوستیهای صحیح و سالم در مكانهای نمازجمعه و جماعت است كه در اثر آشنایی و دیدارهای روزانه به شكل احسن انتخاب دوست میسّر میباشد. و حتی ادامه دوستی این گونه افراد میتواند در روز قیامت هم به صورت شفاعت چهره بنمایاند. «این گروه میتوانند در چارچوب اذن الهی درباره افراد خاصی كه روابط معنوی آنان با خدا برقرار بوده و پیوند روحی آنها با شفیعان الهی نگسسته باشد، درخواست آمرزش گناه وطلب مغفرت بنمایند. لازم به ذكر است شفاعت مخصوص افرادی است كه خداپسندانه وارد صحنه قیامت گردند و از گناهانی كه سلب شایستگی شفاعت را میكنند برحذر باشند.»۱۳
دوستانی كه در نماز جماعت انتخاب میشوند براساس تولی و تبرّی است و از اعتیاد و قاچاق و... سر درنمیآورد، دوستانی كه با معیارهای دینی برگزیده شدهاند همواره موجب زینت و سرافرازی انسان بودهاند نمونههای بارز این گونه دوستیها را در دفاع مقدس به وضوح مشاهده كردهایم كه چگونه تا پای جان دوستان زخمی خود را از صحنه نبرد خارج میكردند. و نكته مقابل این نوع دوستی، دوستی افراد غیر صالح و غیر منفی است كه غالبا به هنگام گرفتاری نه تنها از دوست خود حمایت نمیكنند، بلكه او را لو میدهند و یا تنها رها میكنند!
قرآن میفرماید: «وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَی یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلا
۱۴ یَا وَیْلَتَی لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلانًا خَلِیلا * لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءنِی وَكَانَ الشَّیْطَانُ لِلإِنسَانِ خَذُولا»۱۵
به خاطر بیاور روزی كه ظالم دست خویش را از شدت حسرت به دندان میگزد و میگوید: ای كاش من با رسول حق راه دوستی و اطاعت پیش میگرفتم. ای وای بر من كاش فلان را دوست خود انتخاب نكرده بودم او مرا از یاد حق گمراه ساخت، بعد از آنكه آگاهی به سراغ من آمده بود و شیطان همیشه مخذول كننده انسان بوده است. بنابر فرموده مفسران، این كار شاید به خاطر این باشد كه این گونه اشخاص هنگامی كه به گذشته خویش مینگرند خود را مقصّر میدانند و تصمیم بر انتقام از خویشتن میگیرند و لذا پشت دست خود را گاز میگیرند.
حضرت علی(ع) میفرمایند: «همنشینی با دوست عاقل روح را زنده میكند».۱۶
و نیز میفرمایند: «با دانشمندان و حكما مجالست و همنشینی كردن عقلها را زندگی میبخشد و نفوس را از بیماریهای اخلاقی شفا میبخشد.»۱۷
در منابع روایی آمده است كه انسان با هر چیزی كه مونس شده و آن را دوست داشته باشد روز قیامت با همان محشور میشود.
نقش تربیتی
تربیت زمینه ساز شكوفایی و تقویت رفتارها و اخلاق و آداب صحیح برای زندگی بهتر است .
سالیان متمادی علمای تربیتی با تلاش خود سعی در پیدا كردن راهحلهای مناسب برای تربیت بودهاند، اما علی رغم زحمات انجام شده هنوز هم بشر نتوانسته است به یك تربیت ایدهآل دست یابد، یك فرد مسلمان برای تربیت به ابزار و لوازمی نیاز دارد كه خمیر مایه آن از منابع اسلامی دریافت میشود مگر نه این است كه ما معتقدیم اصول اولیه تربیت توسط انبیاء الهی به دست بشر رسیده است بنابراین قبل از آنكه سراغ كتب و علوم جامعهشناسی، روانشناسی و تربیتی برویم بهتر است به منابع اسلامی و در رأس آنها به كتاب خدا رجوع كنیم. خداوند در كلام خود میفرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ»۱۸ ای اهل ایمان (با رسول با ادب سخن بگویید) فوق صوت پیامبر صدا بلند نكنید كه اعمال نیكتان (در اثر بیادبی) محو و باطل شود و شما فهم نكنید.
در این آیه شریفه اشاره به حفظ حرمت مربی شده كه متربی ملزم به رعایت آن میباشد. به این معنا كه هرگاه انسانهای هدایت نیافته و تربیت نشده به دیده عظمت و بزرگ به مربی خود ننگرند. در سخنان تربیتی او راهكارهای تربیتی پیدا نخواهند كرد. و از نظر عمل خداوند سبحان در آداب نماز سلسله مراتب را به اینگونه مشخص كرده است كه شخص نمازگزار ابتدا با تكبیرةالاحرام وارد نماز میشود و در ركعت دوم شهادت به رسالت پیامبر خدا میدهد و در پایان نماز با درود به صالحان نماز را به پایان میرساند.
نكته تربیتی این جاست كه جمع نمازگزاران به جماعت، طبق یك تربیت اسلامی كه ریشه آن در خانوادهها بنا نهاده شده احترام به امام جماعت، افراد مسن و سایر افراد مؤمن را به فراخور حال و موقعیت معنوی و... رعایت میكنند. امور تربیتی غالبا با روان سر و كار دارند تا با جسم و آنچه از تربیت در رابطه با جسم بكار گرفته میشود اكتسابی است از این رو حضور در جمع تربیت شده میتواند راه سهل و آسان كسب آداب و اخلاق مقبول جامعه اسلامی را در اختیار جمع نمازگزار قرار میدهد.
علمای تربیتی نیز به این مطلب اذعان دارند كه اجرای مناسك دینی به منزله یادآوری و بازخوانی عقاید دینی است «و تقید و التزام به قواعد و قوانین اخلاقی، نوعی در قید شدن است و انسانهای خویشتندار بهتر میتوانند این قید را بر خویشتن تحمیل كنند. مناسك دین نوعی تمرین برای خویشتن داری و تحمل قیود است و میتواند مقاومت در برابر جاذبههای نفسانی را افزایش دهد و موانع زیست اخلاقی را كم كند.»۱۹
از دیگر نكات تربیتی نماز جماعت میتوان به وقتشناسی اشاره كرد. حاضر شدن منظم و مستمر بر سر نماز جماعت نوعی نظم در زندگی و سایر امور دینی آنها به وجود میآورد به ویژه نظم در انجام فریضه نماز هر چند در غیر نماز جماعت بكند.
خلاصه اینكه نماز جماعت مكان مقدسی است برای عروج به درجات عالی انسانی و رشتهای است برای پیوند دلها و تفكرها در جهت استحكام اتحاد و همبستگی و منبعی است برای تقسیم مهربانیها و صفا و صمیمیتها.
منابع:
اصول كافی,jeld=۳,safhe=۲۶۹
پرستش آگاهانه,safhe=۱۵۸
نماز و زندگی، هشتمین اجلاس سراسری نماز (مقالات),safhe=۱۱۲
نماز و زندگی,safhe=۱۲۴
مروارید غلطان,safhe=۶۴
اصول كافی,jeld=۳,safhe=۲۵۵
تربیت اسلامی، ویژه تربیت اخلاق,safhe=۱۰۱
فاطمه وثوقی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست