شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 1 March, 2025
مجله ویستا
مقوا در تجارت قدرتنمائی میکند

آمار نشان میدهد که تولید این کالا بسیار سودآور و باصرفه است ولی میتوان با ارائه انواع مشتریپسند به تولید اقتصادی روی آورد. اخیراً هزینه بستهبندی سودآوری بهجای فرمهای معمول بستهبندی به تولیدکنندگان صنعتی پیشنهاد شده است تیوبهای ضخیم مقوائی را میتوان بهجای حفظههای فلزی، تیوبها یا جارهای پلاستیکی استفاده کرد. بهنظر میرسد تمایل چشمگیری جهت استفاده از بستهبندیهای کاغذی ساندویچی و لفافهای مخصوص Fast Food وجود دارد بهطوری که بستهبندیهای جدید به شدت در حال رقابت با بستهبندیهای پلاستیکی سنتی میباشند. کارشناسان معتقد هستند بستهبندیهای مقوائی تنها گزینه مناسب در بستهبندی تلقی نمیشوند امروزه از ترکیب پلاستیک با مقوا بستهبندیهای محکم و زیبائی ساخته میشود که بیشترین استفاده از این ترکیب را در صنعت بستهبندی نیز جای خاصی را بر خود اختصاص داده است. در جهان کنونی تمایل صاحبان صنایع برای سرمایهگذاری و دست یافتن به کالاها و بستهبندیهای جدید و توانمند ساختن عرصه تولید و ایجاد مدیریت کیفیت تولید حائزاهمیت است، لذا در عرصه بستهبندیهای مقوائی توجه به کیفیت مقوا و داشتن ویژگیهای خاصی چون سبک بودن، نرمی، صافی، و جلای مقوا از شرایط مطرح میباشد این نظم به داشتن خط تولید مناسب نیاز دارد که این مهم برآورده نمیشود مگر اینکه اصلاحاتی در بهبود کیفیت مقوا و ماشینآلات خطوط بستهبندی ایجاد شود تا مقوای تولیدشده پس از استفاده در بستهبندیها به راحتی توسط رباتها جابهجا گردند این امر باعث میشود با استفاده از رباتها در حوزه حمل و نقل کالا قیمت تمامشده محصول تولید و بستهبندیشده کاهش یابد. بهمنظور به نمایش گذاشتن کاربردهای متنوع در زمینه بستهبندی کالا، شرکت پروکارتن اسپانسر انستیتوی بستهبندی استارپک به مدت ۵ سال تا سال ۲۰۰۵ بوده است. و این شرکت در نظر دارد هر ساله جوایزی به بهترین و خلاقترین شرکت بستهبندی استارپک به مدت ۵ سال تا سال ۲۰۰۵ بوده است. و این شرکت در نظر دارد هر ساله جوایزی به بهترین و خلاقترین شرکت بستهبندی موادغذائی و مواد غیرغذائی تقدیم کند، ما یک کلارک سرپرست شرکت پروکارتن در کشور انگلستان، در پاسخ به این سؤال که چرا این شرکت تعهد و ضمانت خود را برای فهرستی متفاوت در حوزه موادغذائی و غیرغذائی ارائه میدهد میگوید: ”ما شاهد کمیت و کیفیت شرکتکنندگان بودیم و تصمیم گرفتیم که فقط یک جایزه به بهترین دربستهبند مقوائی داده شود تا بدین وسیله برگزیده بستهبندیهای مقوائی را بسیار برجسته کنیم ولی از آنجائیکه فهرست شرکتهای بستهبندی موادغذائی و غیرغذائی بستهبندیهای بسیار متفاوتی را ارائه میدهند کار را به دو حوزه منحرف کردیم و از طرح چنین راهحل خلاق و نتیجهبخش بسیار خرسند هستیم.
● نظرسنجی درباره مقواها
شرکت پروکارتن اخیراً در یک پرسشنامه از ۳۰۰ مشتری و ۳۱ کارشناس بستهبندی سؤالاتی را مطرح کرده است این پرسشها به عملکرد و نحوه اجراء شکل گرفتن بستهبندیهای مختلف بهعنوان یک ابزار اطلاعرسانی مربوط میشود و نظرگاه آنها را در مورد بستهبندیهای مقوائی جویا شده است، در این نظرسنجی یافتههای بسیار جالبی از عقاید مشتریها و کارشناسها بهدست آمد که نشان میدهد تفاوت فاحش و کاملاً واضحی در نظریات این دو گروه وجود دارد در پرسشنامه از آنها خواسته شد آگهیهای مربوط به علایم تجاری یک بستهبندی را با اشکال دیگر تبلیغاتی چون تلویزیون، رادیو، اینترنت و ایمیل مقایسه کنند سپس آنها باید به این پرسش که کدامیک از انواع تبلیغات توجه شما را بیشتر بهسوی خود جلب میکنند پاسخ میدادند. تلویزیون حدود ۴۴% از آراء مشتریان و ۷۴% از آراء کارشناسان را به خود اختصاص داد اما در پرسش بعدی که چگونه میتوان به اطلاعات مفید درباره محصولات پی برد بستهبندی بهعنوان یک رسانه تبلیغاتی مؤثر در رتبهٔ اول قرار گرفت پرسش بعدی این بود کدام رسانه میتواند تمایل بر خرید مجدد را در شما ایجاد کند ۴۵% آراء مشتریان و ۶۵% آراء کارشناسان معتقد بودند که بستهبندی مناسب عاملی برای خرید مجدد آن کالا به حساب میآید. وقتیکه از مشتریها و کارشناسها در مورد اینکه کدام یک از انواع بستهبندیها را میپسندند.
بستهبندیهای مقوائی ۴۱% نظر مشتریان و ۷۱% نظر کارشناسان را به خود اختصاص داد این افراد معتقد بودند که مقوا علاوه بر داشتن کاربردهای متنوع در صنعت دوست طبیعت نیز شمرده میشود. کارشناسان بیان میکردند شکل بستهبندی وسیله مهمی برای فروش کالاها میباشد و ۸۷% اذعان داشتند با افزایش تولید، گسترش علایم تجاری، صداقت در پروسه تکوین این علایم در آینده بستهبندیها را به یک رسانهٔ مهم تبلیغی برای ارائه محصولات تبدیل خواهد کرد.
بهنظر میرسد که بستهبندیهای مقوائی شیوه مناسبی برای آبنده تلقی میشود همچنان که امروزه نیز بهعنوان بستهبندی دلخواه برای بسیاری صاحبان صنایع مورد تأیید قرار گرفته است در مطالعهای که اخیراً صورت گرفته است نشان میدهد افراد بالای ۶۰ سال بستهبندیهای مقوائی را بر دیگر انواع بستهبندی ترجیح میدهند. مطالعات نشان میدهد فاکتورهائی در بستهبندی باید وجود داشته باشد که برای افراد بالای شصت سال حائزاهمیت است این فاکتورها شامل وضوح و دسترسی آسان بر جزئیات کالاها توضیحات جذاب گرافیکی و اطلاعات علمی کافی در یک بستهبندی میباشد. کارشناسان دریافتهاند چون مقوا دارای سطح صافی است لذا برای چاپ مناسب است و میتواند این افراد را به حس مطلوبی دربارهٔ کالا برساند. مراحل بعدی بررسی انتخاب افراد بیست ساله بهعنوان گروه شاهد بود پس از مقایسهای که بین نظرات این دو گروه دربارهٔ انواع بستهبندی انجام شد هر دو گروه سنی بستهبندی کالا را امر مهمی در فروش آن میدانستند و معتقد بودند تأثیر چاپ در بستهبندیهای مقوائی به مراتب بیشتر از سایر بستهبندیها میباشد. متخصصان میگویند شیوههای چون استفاده از تصاویر سهبعدی براق کردن بستهبندیها، استفاده از فویل آلومینیومی یا پتهای براق و ورقه فیلم، برجستهکاری روی مقوا با استامپهای فویلی داغ نیازهای این دو گروه سنی را برآورده کند.از نظر این دو گروه مقوا مادهای متعلق به طبیعت است. و انسان میتواند با آگاهی مسئولیتپذیری نسبت به محیط پیرامون خود بهراحتی از آن استفاده کند چرا که مصرف این ماده مغایرتی با سازگاری - احترام و احساس مسئولیت انسان نسبت به طبیعت ندارد.
● مقوا و اهمیت محیط پیرامون ما
گرچه بسیاری از مواد در چرخهٔ طبیعت صدمات جبرانناپذیری را به آن وارد میکنند اما مقوا در میان مواد مورد مصرف برای بستهبندی از موقعیت ویژهای برخوردار است سازگاری بسیاری با محیط پیرامون ما دارد تا همانند سایر مواد این محیط را آلوده نسازد. با این همه، همین مقوا میتواند خطر بالقوهای برای محیطزیست باشد چرا که از نظر تأمین مواد اولیه برای تولید آن یعنی چوب محدودیت وجود دارد.
مقوا از فیبرهای سلولزی تشکیل شده است که خود از چوب ساخته شدهاند که این چوب در واقع مادهٔ خاصی است که بهطور طبیعی وجود دارد این چوب از جنگلهائی که به دقت برای اینکار در نظر گرفته شده است بهدست میآید مکان اصلی این جنگلها در کشورهای اسکاندیناوی و اروپایغربی است. جنگلها که در صنعت کاغذ و مقوا مورد استقاده قرار میگیرد جنگل درختان نازک و جوان است درختان کوچک را تا آنجا جدا میکنند که باقیمانده آنها خود به گیاه کاملی تبدیل شود از مواد زاید کارخانههای چوببری نیز برای تولید کاغذ دو مقوا استفاده میشود. این جنگلها هنوز هم در این صنعت از کارآئی لازم برخوردار هستند و هر سال میتوان از این درختها چوب بیشتری بهدست آورد. بهمنظور بهرهبرداری و پرورش درختان استانداردهای خاصی برای محافظت از این جنگلها تدوین شده است که کشورهای اروپائی با کمک گرفتن از افراد یا سازمانهای جهانی چون WWF ایفاء نقش میکنند.
استانداردهای جنگلبانی انگلستان در سال ۱۹۹۸ منتشر شد. گواهینامهٔ جنگلبانی پاداشی است که توسط یک سازمان خارجی که دارای مجوز قانونی است داده میشود. این سازمان با بررسی منطقه جنگلی تعریفشدهای که با استانداردهای جنگلبانی مورد توافق، سرپرستی میشود گواهینامه ارائه کند. یکی از مشکلات بزرگ جامعهٔ بهتری بازیافت زبالههای خانگی است مشکلی که نمیتوان برای مدت طولانی آن را نادیده گرفت یا نسبت به آن بیتفاوت بوده هماکنون شیوه مناسب برای بازیافت زبالههای خانگی به یکی از اهداف بزرگ دولتها تبدیل شده است و آنها سعی میکنند تا با اتخاذ روشهای گوناگون و نوین زبالهها را بستهبندی کنند در دستهبندی زبالههای خانگی سعی بر این است زبالههائی را که از نظر استاندارد در لیست زبالههای خانگی وارد نشوند اما بستهبندیهای کاغذی و مقوائی جز آن دسته موادی هستند که بهراحتی وارد چرخهٔ بازیافت شده تا برای ساخت مجدد محصولات مقوائی یا کاغذی ورد استفاده قرار گیرند.
مثلاً بخش عمدهای از مقوای مصرفی کشورهای اروپائی که حدود ۵۷% را به خود اختصاص میدهند و از بازیافت فیبر بهدست میآید که این بالاترین رقم در بازیافت مواد بستهبندی بهشمار میرود. کارشناسان معتقد هستند یکی از روشهائی که میتواند در صنعت و در بازیافت زبالهها بسیار مؤثر واقع شود استفاده از صنایع همجوار است. بنا بر گزارشات رسمی در سال ۲۰۰۳ میزان ۳۰% از بستهبندیهای مقوائی نوشابههای فروشگاه بهجا مانده است که از ۳۰% فقط ۱۵% آن بازیافت شده است.
●چالشهای پیشرو
صنایع بستهبندیهای مقوائی همانند سایر صنایع در سالهای گذشته از افزایش قیمت چشمگیری برخوردار بوده است. در ادامه همین روند بالا رفتن تدریجی قیمت کارتن و بستهبندی مقوائی باعث شده بود تا تولیدکنندگان کالا و بهخصوص مغازهدارانی که در چرخهٔ عرضه بودند و کالاهای تزئینی و لوکس میفروختند تمایل کمتری به استفاده از بستهبندی مقوائی داشتند چرا که میتوانستند کالای خود را با قیمت مناسبی و البته بدون بستهبندی در اختیار مصرفکننده قرار دهند، ولی امروزه همین واحدها دوباره تمایل دارند تا از بستهبندیهای مقوائی استفاده کنند. گرایش مصرفکننده به سمت مصرف کالاها با بستهبندی مناسب موجب آن شده است تا عرضهکنندگان کالا به بستهبندی اهمیت داده و دیگر تنها به فکر فروش محصولات با قیمت پائینتر نباشد. از چالشهائی که پیش روی این صنعت وجود دارد این است که باید بتوان با بدعت گذاشتن و استفاده از روشهای نوین به ارتش کالاها افزود لذا برقراری ارتباط مؤثر در بین قسمتهای مختلف این چرخه مانند وجود طرحهای مناسب و با کیفیت، ایجاد توانائیهای تکنیکی و مهارتهائی که برای یافتن نقصانها بهکار برده میشود امری حیاتی است. به گفته آقای Richard Dalgleish در دنیای امروز که رقابت در عرصه تجارت بسیار شدید است مقوا عنوان بهترین راهحل در زمینه بستهبندی محسوب میشود.
ترجمه: از مجله THE PACKAGING PROFESSIONAL
ترجمه: آذر کهوائی
منبع : ماهنامه فناوری و توسعه صنعت بسته بندی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست