چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مجله ویستا
آیا می توان موجودات فضایی را خالق جهان و انسان دانست؟
یكی از احتمالاتی كه در این میان مطرح شده است آن است كه شاید موجوداتی فضایی كه از شعور بالایی برخوردارند و از چشم ما پنهانند آفریده باشند و...
سرشت خداجوی بشر، از دیرباز او را به اندیشیدن دربارهٔ آفریدگار هستی وا داشته است. عقل بشر به عنوان حجتی باطنی، همواره در تكاپو بوده است تا بتواند به راز آفرینش و ویژگیهای آفریدگار پی ببرد، اما گاهی راه را به خطا رفته است و گاهی – با كمك فرستادگان خدا – هدف را یافته و به مقصد رسیده است. گاه ستارگان و یا خورشید را آفریدگار خود دانسته و گاه بشری چون خود را و ... .
یكی از احتمالاتی كه در این میان مطرح شده است آن است كه شاید موجوداتی فضایی كه از شعور بالایی برخوردارند و از چشم ما نهانند، ما را آفریده باشند. بررسی این احتمال – مانند هر احتمال دیگری – جز با پیمودن روشهای منطقی و بهرهگیری از برهان و دلیل، امكان ندارد. پس برای آن كه بدانیم چنین موجوداتی – بنابر فرض – آفریدگار ما هستند یا نه، ناگزیر باید مقدماتی را مورد توجه قرار دهیم:
۱) تعریف چند اصطلاح
هر مفهومی نسبتی با وجود دارد كه از این سه حالت خارج نیست:
الف) آن مفهوم «باید» وجود داشته باشد؛ یعنی اتّصاف آن به وجود «ضروری» است و محال است كه وجود نداشته باشد. در فلسفه به چنین مفهومی «واجبالوجود بالذات» گفته میشود؛ یعنی چیزی كه ذاتاً واجب است وجود داشته باشد.
ب) آن مفهوم «میتواند» وجود داشته باشد؛ یعنی اتصاف آن به وجود «ممكن» است، اما ضروری نیست و نبودنش محال نیست. به دیگر سخن، هم میتواند وجود داشته باشد. و هم میتواند وجود نداشته باشد، و از بودن یا نبودنش محالی لازم نمیآید. ارتباط چنین مفهومی با وجود، گسسته و جدا شدنی است. به چنین مفهومی در اصطلاح «ممكنالوجود» میگویند.[۱][۱]
ج) آن مفهوم «نمیتواند» وجود داشته باشد؛ یعنی اتصاف آن به وجود «محال» است. چنین مفهومی هرگز وجود نخواهد داشت و در اصطلاح «ممتنعالوجود بالذات» نامیده میشود.[۲][۲]
برای درك بهتر این سه نسبت و معنای این سه اصطلاح به این مثال؛ توجه كنید:
«شیرینی و شكر» همانند «وجود و واجبالوجود» فرض میشوند؛ چرا كه شیرینی هرگز از شكر جدا نمیشود و همواره همراه اوست. نمیتوان شكر غیر شیرین را تصور كرد؛ چون اگر شیرین نباشد، دیگر شكر نیست.
«شیرینی و آب» را نیز میتوان همانند «وجود و ممكنالوجود» فرض كرد، به این بیان كه آب، هم میتواند شیرین باشد و هم میتواند شیرین نباشد؛ یعنی هم تصور آب شیرین شدنی است و هم آب غیر شیرین، و هیچ نسبت ضرورتی بین آب و شیرینی وجود ندارد.
«شكر و شوری» نیز همانند «ممتنعالوجود و وجود» فرض میشود، به این بیان كه هرگز شكر شور نخواهد بود و محال است كه شكری شور باشد؛ چنان كه «ممتنعالوجود» هرگز «موجود» نخواهد شد.[۳][۳]
۲) ویژگیهای «واجبالوجود بالذات»
پس از تعریف كلی واجبالوجود، برای آشنایی بیشتر لازم است به برخی از ویژگیهای آن نیز توجه كنیم:
الف) وجودش از دیگری نیست، بلكه از خود اوست؛ چرا كه معنای وجوب ذاتی این است كه آفرینندهای به او وجود نبخشیده باشد، وگرنه باید آن را «وجوب بالغیر» خواند كه با ممكنالوجود قابل جمع شدن است. پس وجود «واجبالوجود» از ذات خود اوست و نه از دیگری.[۴][۴]
ب) «مركب» نیست؛ یعنی از اجزای مختلف تشكیل نشده است؛ چرا كه هر مركبی به اجزای تشكیل دهندهٔ خود نیازمند است، حال آن كه «واجبالوجود بالذات» به هیچ چیز نیازمند و محتاج نیست.
ج) تمام حقیقت و «اِنّیّت» او، همان وجود اوست و او چیزی جز وجود نیست؛ چرا كه اگر ماهیتی برای آن فرض كنیم، باید بگوییم: وجود بر آن ماهیت عارض شده شده است و صفت آن واقع شده است، لازمهٔ این جمله آن است كه وجود او محتاج ماهیت باشد؛ چرا كه هر صفتی به موصوف خود محتاج است. حال آن كه واجب الوجود نیازمند هیچ چیزی نیست. از اینها گذشته، ماهیت مفهومی است كه از موجودات محدود و معلول انتزاع میشود، ولی واجبالوجود، نامحدود است و معلول هیچ علتی نیست، بلكه خود علت چیزهای دیگر است.[۵][۵]
د) واجب الوجود یكی بیشتر نیست. از آنجا كه صرافت وجود (ویژگی ج) مساوی با كمال محض است و لازمهٔ آن نامحدود بودن در وجود است، جایی برای واجب الوجود دیگر (یعنی وجود مستقل دیگر) باقی نمیماند،[۶][۶] پس محال است كه بیش از یك واجب الوجود داشته باشیم.
۳) ویژگیهای ممكن الوجود
الف) ذات «ممكن الوجود» نه اقتضای وجود دارد و نه اقتضای عدم؛ چرا كه اگر ذاتاً مقتضی وجود باشد، واجب الوجود خواهد بود، و اگر ذاتاً مقتضی عدم باشد، ممتنع الوجود خواهد بود، پس در هر دو صورت «ممكن الوجود» نخواهد بود.[۷][۷]
ب) «امكان ذاتی» وصف جدایی ناپذیر آن است و هرگز از آن منفك نخواهد شد.[۸][۸]
ج) امكان ذاتی، سبب نیاز ممكن به علت است و چون این سبب همواره همراه اوست، پس همواره به علت نیازمند است؛ هم در اصل وجود خویش (پیدایش) و هم در بقا و استمرار خویش (بْوِش).[۹][۹]
حال با توجه به این سه مقدمه، میتوانیم پاسخی در خور برای پرسش آغازین خود بیابیم. موجودات فضایی كه در پرسش فرض شدهاند از دو حال خارج نیستند:
الف) واجب الوجود بالذات هستند. ب) ممكن الوجود هستند؛ چه مادی باشند و چه غیر مادی (هرچند «فضایی» بودن آنها حكایت از مادی بودنشان میكند).
در فرض الف اگر بگوییم چندین واجبالوجود داریم، با ویژگی چهارم واجب الوجود منافات دارد؛ چرا كه واجب الوجود یكی بیشتر نیست و حقیقتاً واحد است. و اگر بگوییم این واجب الوجود مفروض یكی بیشتر نیست، همان یك واجب خالق وآفریننده جهان خواهد بود و ما تنها نام آن را «موجود فضایی» نهادهایم وگرنه جز همان خدای آشنای ذهن ما نیست.
اما در فرض ب كه موجود فضایی، ممكن الوجود باشد، خود نیازمند علت است؛ چرا كه یكی از ویژگیهای جدایی ناپذیر ممكن الوجود آن است كه در وجود خود مستقل نیست و همواره نیازمند علت دیگری است و هرگز مختار نیست تا چیزی را بیافریند و اگر هم بر فرض چیزی را آفریده باشد و بتوانیم نام «آفریننده» را بر آن بگذاریم، خالق و آفریدگار اصلی، فرد دیگری است؛ چرا كه خود این هم آفریدهٔ موجود دیگری است. این سخن را میتوان این گونه شرح داد كه هرگاه موجودی كه خود مخلوق است در پدید آوردن موجود دیگری مؤثر باشد، باید علت اصلی را همان آفریدگار واجب الوجود بدانیم كه این خلق، جلوهای از خالقیت اوست كه به اذن و خواست او واقع شده است، پس چنین موجودی خلقت استقلالی ندارد.[۱۰][۱۰]
این كه میگوییم تنها خداوند در افعال خود مستقل است، از آن جهت است كه خداوند كمال مطلق است و هیچ نقص و نیاز و محدودیتی در ذات او راه ندارد. حال اگر بخواهیم چنین فرض كنیم خداوند در یكی از افعال خود – مانند خلقت انسان – به موجود دیگری نیازمند باشد – مثلاً به موجودات فضایی -، این فرض با كمال مطلق خداوند سازگار نیست. پس هر موجودی غیر از خداوند، در افعال خود محتاج خداست ولی خدا محتاج دیگری نیست. از اینرو نمیتوان گفت كه موجود دیگری – مثلاً یك موجود فضایی – شریك و همكار خداوند در امر آفرینش است، نهایت این كه موجودات دیگر به اذن خداوند میتوانند وسیلهای برای انجام كاری قرار گیرند وگرنه در افعال خود استقلال ندارند؛ چرا كه افعال آنها توابع و آثار ذاتشان است و چون ذات آنها مستقل نیست، افعالشان نیز مستقل نخواهد بود.[۱۱][۱۱]
● نكته:
با توجه به این سخن، این سؤال مطرح میشود كه: رابطهٔ رفتار و كردار ما با خداوند چگونه است؟ اگر ما در افعال خود مستقل نیستیم، چگونه آنها منسوب به ما هستند؟ آیا میتوان این افعال را به خداوند نسبت داد؟ فیلسوفان معتقد بودند كه هر پدیدهای را – و حتی افعال اختیاری انسان را – میتوان به خداوند استناد داد و توجیه آن را هم «علهٔ العلل» بودن خداوند میدانستند؛ یعنی چون خداوند علت همهٔ علتهاست، پس هر چیزی كه معلول چیز دیگری قرار گیرد، در حقیقت معلول خداوند نیز هست، اما حكیم سرشناس، ملاصدرای شیرازی، این رابطه را به گونهای دیگر تبیین كرده است كه كاملتر از این بیان است. او معتقد بود كه چون همهٔ علتهایی كه واسطه قرار میگیرند تا پدیدهای حاصل شود، خود معلول خداوند متعال هستند و هیچگونه استقلالی ندارند، پس سرچشمهٔ هر وجودی، خداوند است و موجودات دیگر همگی «مجرای» فیض وجود هستند و هر كدام در مرتبهٔ خود نقش یك واسطه را بازی میكنند تا فیض وجود كه از خداوند سرچشمه گرفته است، به مخلوقات دیگر كه در مرتبهٔ پایینتر هستند برسد.[۱۲][۱۲]
پس موجودات واسطه، هرچه باشند، مجرای فیض از سوی خداوند هستند؛ چه موجودات فضایی باشند و چه غیر فضایی، و هرگز در آفرینش خود استقلال ندارند؛ همانگونه كه مادر فرزند خود را نمیآفریند، بلكه واسطهای از سوی خداوند است تا فیض وجود از طریق مادر به فرزند برسد و او پای در عرصهٔ وجود بگذارد. موجودات فضایی نیز، اگر نقشی در آفرینش آدمی داشتند، بیش از نقش یك واسطه و مجرای فیض نبود. و چنان كه خداوند خود فرموده است:
«الله خالق كل شیءٍ و هو علی كل شیءٍ وكیل؛ خداوند آفرینندهٔ همه چیز است و او بر همه چیز نگاهبان است.»[۱۳][۱۳]
توحیدی
[۱][۱]. البته بد نیست بدانید كه گاهی منظور از ممكنالوجود، «موجود نیازمند» است؛ یعنی امكان را به معنای «امكان وجودی» اراده میكنند كه همان معنای تعلّق به علت و نیاز داشتن به علت است؛ یعنی چیزی كه «هست» ولی در بودن و بقای خود مستقل نیست. برای توضیح بیشتر نگاه كنید به: نهایهٔ الحكمهٔ، علامه طباطبایی، ص ۴۸ و ۴۴ و ۶۵؛ درر الفوائد، شیخ محمدتقی آملی، ج ۱، ص ۴۲۷؛ بدایهٔ المعارف، ج ۱، ص ۳۲ و ۳۳.
[۲][۲]. برای آشنایی بیشتر با این سه مفهوم، میتوانید به كتابهای فلسفی رجوع كنید. از آن جمله: اشارات، ج ۳، ص ۱۸؛ نهایهٔ الحكمهٔ، ص۴۲.
[۳][۳]. ر. ك: آموزش كلام اسلامی، محمد سعیدی مهر، ج ۱، ص ۵۵؛ خطوط برجستهای از فلسفه و كلام اسلامی، محمدجواد مغنیه، ترجمهٔ محمدرضا عطایی، ص ۴۲ – ۴۵.
[۴][۴]. ر. ك: نهایهٔ الحكمه، ص ۴۹-۵۳ و ۲۶۹؛ آموزش فلسفه، مصباح یزدی، ج ۲، ص ۳۴۰.
[۵][۵]. ر. ك: نهایهٔ الحكمه، ص ۵۷ و ۲۵۷ – ۲۷۷؛ آموزش فلسفه، ج ۲، ص ۳۵۱ – ۳۵۲.
[۶][۶]. ر. ك: نهایهٔ الحكمه، ص ۵۱ و ۲۷۳.
[۷][۷]. همان، ص ۵۷ و ۲۷۶؛ آموزش فلسفه، ج ۲، ص ۳۸۴.
[۸][۸]. نهایهٔ الحكمه، ص ۴۲.
[۹][۹]. همان، ص ۶۵.
[۱۰][۱۰]. همان، ص ۶۱ – ۶۳؛ آموزش فلسفه، ج ۲، ص ۳۴۲.
[۱۱][۱۱]. ر. ك: آموزش كلام اسلامی، ص ۱۱۱؛ بدایهٔ المعارف، سید محسن خرازی، ج ۱، ص ۳۰
[۱۲][۱۲]. ر. ك: آموزش فلسفه، ج ۲، ص ۳۶۱؛ بدایهٔ المعارف، ج ۱، ص ۳۴.
[۱۳][۱۳]. سورهٔ زمر، آیه ۶۲
[۱][۱]. البته بد نیست بدانید كه گاهی منظور از ممكنالوجود، «موجود نیازمند» است؛ یعنی امكان را به معنای «امكان وجودی» اراده میكنند كه همان معنای تعلّق به علت و نیاز داشتن به علت است؛ یعنی چیزی كه «هست» ولی در بودن و بقای خود مستقل نیست. برای توضیح بیشتر نگاه كنید به: نهایهٔ الحكمهٔ، علامه طباطبایی، ص ۴۸ و ۴۴ و ۶۵؛ درر الفوائد، شیخ محمدتقی آملی، ج ۱، ص ۴۲۷؛ بدایهٔ المعارف، ج ۱، ص ۳۲ و ۳۳.
[۲][۲]. برای آشنایی بیشتر با این سه مفهوم، میتوانید به كتابهای فلسفی رجوع كنید. از آن جمله: اشارات، ج ۳، ص ۱۸؛ نهایهٔ الحكمهٔ، ص۴۲.
[۳][۳]. ر. ك: آموزش كلام اسلامی، محمد سعیدی مهر، ج ۱، ص ۵۵؛ خطوط برجستهای از فلسفه و كلام اسلامی، محمدجواد مغنیه، ترجمهٔ محمدرضا عطایی، ص ۴۲ – ۴۵.
[۴][۴]. ر. ك: نهایهٔ الحكمه، ص ۴۹-۵۳ و ۲۶۹؛ آموزش فلسفه، مصباح یزدی، ج ۲، ص ۳۴۰.
[۵][۵]. ر. ك: نهایهٔ الحكمه، ص ۵۷ و ۲۵۷ – ۲۷۷؛ آموزش فلسفه، ج ۲، ص ۳۵۱ – ۳۵۲.
[۶][۶]. ر. ك: نهایهٔ الحكمه، ص ۵۱ و ۲۷۳.
[۷][۷]. همان، ص ۵۷ و ۲۷۶؛ آموزش فلسفه، ج ۲، ص ۳۸۴.
[۸][۸]. نهایهٔ الحكمه، ص ۴۲.
[۹][۹]. همان، ص ۶۵.
[۱۰][۱۰]. همان، ص ۶۱ – ۶۳؛ آموزش فلسفه، ج ۲، ص ۳۴۲.
[۱۱][۱۱]. ر. ك: آموزش كلام اسلامی، ص ۱۱۱؛ بدایهٔ المعارف، سید محسن خرازی، ج ۱، ص ۳۰
[۱۲][۱۲]. ر. ك: آموزش فلسفه، ج ۲، ص ۳۶۱؛ بدایهٔ المعارف، ج ۱، ص ۳۴.
[۱۳][۱۳]. سورهٔ زمر، آیه ۶۲
منبع : حلقه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست