چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
دینداری و پنداشت سختگیرانه نسبت به جرم
"موضوع پنداشت سختگیرانه نسبت به جرم، از سال ۱۹۶۴ در حوزه پژوهشهای جرمشناسی و جامعهشناسی انحرافات وارد و پس از آن به تدریج به بخش ثابتی از پژوهشهای پیمایشی درباره جرم تبدیل شد. در واقع ورود این مفهوم، به نظام حقوقی كمك میكرد كه تلقی افراد جامعه را در نسبت با مجازاتهای مختلفی که او برای جرائم پیشبینی كرده است، بسنجد. به بیان دیگر، مشخص شود که مردم جرائم مختلف را چقدر سخت یا آسان میبینند و چه مجازاتهایی برای آنها پیشبینی میكنند؛ چرا كه ثابت شده اگر میان آنچه در متون رسمی حقوقی در نظر گرفته شده و آنچه مردم میپندارند، هماهنگی و تناسب لازم وجود نداشته باشد، به نوعی نظام حقوقی مورد تأیید جامعه نبوده و در نتیجه نمیتواند خیلی تداوم داشته باشد."
دكتر سیدحسین سراج زاده عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم، در نشستی كه در گروه علمی ـ تخصصی جامعهشناسی دین انجمن جامعهشناسی ایران تحت عنوان ”دینداری و پنداشت سختگیرانه نسبت به جرم: یافتههای یك پژوهش تجربی“ برگزار شد، با بیان این مقدمه، گفت: مطالعات محدودی كه در این زمینه انجام شده، نشان میدهند که بین جوامع اسلامی و سایر جوامع، در میزان جرائم و پنداشت سختگیرانه نسبت به جرم، تفاوتهایی وجود دارد. براساس آمارهایی كه سالانه منتشر میشوند، كشورهای اسلامی تا امروز جزء گروه كشورهای با نرخ پایین جرم شناخته شده اند و عموما مردم این کشورها نسبت به دیگران، در مواجهه با جرائم بسیار سخت گیرترند و این مسأله خود دلیلی بود كه من موضوع تحقیقم را ارتباط میان دینداری و پنداشت سختگیرانه نسبت به جرم انتخاب كردم.
از سوی دیگر، یافته های پژوهشی در كشورهای مختلف نشان میدهند كه نگرش مسلمانان نسبت به انواع جرائم، به خصوص جرائم جنسی و اخلاقی با سختگیری بیشتری همراه است و در این زمینه پژوهشگران برای تبیین تفاوت در میزان جرم و نگرش مسلمانان، دو عامل فرهنگی و اقتصادی را به عنوان عوامل مؤثر معرفی كردهاند.
سخنران این نشست، در ادامه جلسه به بحث درباره سابقه نظری موضوع پرداخت و در این زمینه گفت: همانطور كه میدانید از نظر دوركیم، نظام حقوقی همراه با همبستگی اجتماعی مكانیك، نوعی نظام حقوقی تبیینی است كه به دنبال مجازات های سخت برای كسانی است كه مرتكب جرم میشوند؛ در حالی كه نظام حقوقی با همبستگی ارگانیك، نوعی نظام ترمیمی است و از آنجا كه نظامهای مكانیك عموماً در جوامع سنتی و تحت نفوذ دین هستند، ما نوعی همبستگی بین سختگیری نسبت به جرم و دینداری میبینیم و به تعبیری دین و دینداری را عامل مؤثری در سختگیری نسبت به جرم میدانیم. از سوی دیگر، در نگاه وبر، عوامل فرهنگی در نگرشها و رفتار پیروان مؤثر هستند و در نتیجه دینداری و دین اسلام عامل مؤثری در نوع نگرش و سختگیری نسبت به جرم شناخته میشود. گیرتز انسانشناس آمریكایی نیز فرد دیگری است كه میتوان به مطالعات او درباره دین اشاره كرد. او در نظریات خود دین را به عنوان یك نظام فرهنگی معرفی میكند كه تأثیر بسزایی در انگیزهها و خلقیات پیروان دارد و در كتابی نظام فرهنگی دینی (اسلامی) اندونزی و مراكش را با هم مقایسه میكند و نشان میدهد كه چگونه می شود که حتی خود در اسلام نیز نظامهای معنایی، رفتارها، خلقیات و انگیزههای مختلفی بروز پیدا می کنند.
مطالعات تجربی و تحقیقات انجام شده در این زمینه نیز در مجموع نشان میدهند كه نوعی ساختار هنجاری گسترده و یك توافق عام در سطح بیشتر جوامع وجود دارد و بنابر آن جرائمی كه آسیب جسمی به دنبال دارند، جدیترین جرائم هستند. در عین حال، جرائمی كه به تخلف از مقررات اداری مربوط میشوند، جزء كم اهمیتترین جرایم نزد مردم شناخته شدهاند. همچنین میانگین نمره جدی پنداشتن در گروههای مختلف جنسی، تحصیلاتی، سكونت گاهی و فرهنگی متفاوت است. در این زمینه، مطالعات محدودی كه بین فرهنگ های مختلف انجام شده، تفاوتهای فرهنگی و مذهبی را به عنوان عوامل مؤثر در میزان سختگیری نسبت به انواع جرائم معرفی كردهاند. به ویژه مشخص شده كه جوامع اسلامی و مسلمانان تفاوت زیادی با سایر جوامع و پیروان سایر ادیان دارند. نخستین مطالعه بین فرهنگی و مقایسهای در این زمینه، در سال ۱۹۷۶ توسط نیومن انجام شد و طی آن از مردم شش كشور درباره ۹ رفتار انحرافی شامل دزدی، زنای با محارم، سوء استفاده از اموال عمومی، هم جنسگرایی، سقط جنین، مصرف مواد مخدر، آلودگی محیط زیست، اعتراضهای عمومی، كمك نكردن به فردی كه در معرض خطر است، پرسیده شد كه ”آیا به نظر شما این رفتارها باید غیرقانونی باشند؟“ و در واقع از طریق این پرسش، میانگین مدارا نسبت به جرم در فرهنگهای مختلف مورد سنجش قرار گرفت. در یافته های این پژوهش، میانگین پاسخهای مثبت، یعنی كسانی كه در جمع گفته اند كه این كارها باید غیرقانونی باشد، به ترتیب اندنزی ۶/۸۹%، ایران ۶/۸۷%، ایتالیا ۷/۸۴، یوگسلاوی ۷۷%، هند ۷۲%، آمریكا ۵۸% بود.
سراجزاده نمونه دیگر مطالعه پیمایشی در این زمینه را تحقیق اسكات و الثاقب در سال ۱۹۸۰ معرفی كرد كه طی آن، نمونهای از كشورهای دانمارك، فنلاند، هلند، بریتانیا، نروژ، سوئد، آمریكا و كویت با هم مقایسه شدهاند. بنابر نتیجه این پژوهش، در میان کشورهای فوق، كویتیها شدیدترین مجازاتها را پیشنهاد كرده اند. نمونه ها در سایر كشورها نیز معتقد بودند که جرم های خشونتآمیز، مواد مخدر، اقتصادی، مالی ـ سیاسی و جرائم جنسی به ترتیب حائز اهمیت بیشتری بوده و مجازات های نسبتا شدیدتری می طلبند اما كویتی ها جرائم خشونتآمیز، مواد مخدر، جرائم جنسی، اقتصادی و مالی ـ سیاسی را با فاصله بسیار کم میان جرائم جنسی و موارد قبلی، به ترتیب جرائم سخت تری دانسته اند.
عضو گروه جامعهشناسی دین انجمن جامعهشناسی ایران افزود: نمونه سوم نیز مطالعهای است كه ایوانز و اسكات در ۱۹۸۲ انجام دادند و طی آن دو نمونه از دانشجویان آمریكایی و كویتی را با هم مقایسه كردند آنها هر یک از جرائم را با توضیح موقعیت ارتكاب جرم به دانشجویان نمونه ارائه كردند؛ سپس خود، آنها را در سه دسته جرائم خشونتآمیز، اقتصادی، یقه سفید و جرائم اخلاقی تقسیم كردهاند. براساس این پژوهش میانگین سخت پنداشتن انواع جرم از نظر دانشجویان آمریكایی، به ترتیب برای جرائم خشونتآمیز ۲/۱۱%، جرائم اقتصادی ۸/۷%، جرائم یقه سفید ۱/۶% و جرائم اخلاقی ۱۱/۴% بوده است. در حالی كه در كویت، از نظر دانشجویان نمونه جرائم خشونتآمیز با ۶/۱۱%، جرائم اخلاقی ۵/۱۰% جرائم اقتصادی ۴/۸% و جرائم یقه سفید با ۸/۷% و جرائم یقه سفید ۸/۷% سختترین جرائم پنداشته شدهاند. همچنین در این تحقیق رتبه اول جرایم در آمریكا، این بوده كه ”مردی همسر خود را در جریان یك مشاجره بكشد“ (میانگین ۱/۱۳) اما در مورد كویت این جرم رتبه ششم را در میان جرائم سخت داشته است. این در حالی است که رتبه اول در کویت به جرمی مربوط شده که طی آن، ”یك زن ازدواج كرده مرتكب زنا شود“. این جرم در نزد پاسخگویان آمریکایی رتبه سی و دوم را اخذ کرده است.
دکتر سراج زاده تصریح كرد: عدهای مانند اسكات و الثاقب، در این زمینه، تفاوت كشورهای اسلامی با سایر كشورها را در مرحله اول، ناشی از قانون مجازات اخلاقی میدانند. البته اسكات در كار دیگری كه با اوانز انجام داده، موضوع و نقش مذهب در فرهنگ خاورمیانه را عامل این تفاوت دانسته است. در عین حال گرو و همكارانش معتقدند كشورهای اسلامی جزء كشورهای توسعه نیافته هستند و زمانی كه این توسعه نیافتگی از میان برود، تأثیرات دین نیز محو خواهد شد و در واقع این تفاوت ناشی از عدم توسعه اقتصادی و اجتماعی و نه دین است.
بنا به تحلیل سراجزاده، این نظرات، هر سه بهره ای از واقعیت دارند. به هر حال توسعه باعث میشود كه كشورهای اسلامی آرام آرام به سمت گرایشهای آسانگیرتر نسبت به جرایم پیش روند، اما با وجود این، تأثیر نظام معنایی و فرهنگی دین اسلام نیز در این زمینه تعیینكننده است. به طوری كه وقتی ما كشورهایی در سطح توسعه نسبتاً مشابه با كشورهای اسلامی را مقایسه میكنیم میبینیم باز كشورهای اسلامی تلقی سختگیرانهتری دارند.
وی پس از ارائه این مقدمات نظری و یافتههای پژوهش های بین المللی، فرضیههای خود را در مورد ایران چنین مطرح كرد:
۱) در ایران میانگین پنداشت سختگیرانه نسبت به جرم نسبتاً بالاست.
۲) جرایم اخلاقی (به ویژه جنسی) در بین جرائم سخت قرار میگیرند.
۳) افراد دیندارتر، پنداشت های سختگیرانه تری دارند.
۴) آنهایی كه از فرآیند مدرنیزاسیون تأثیر پذیرفتند، پنداشتشان كمتر سختگیرانه است.
۵) افرادی كه دارای دیدگاه مذهبی و سیاسی مدرنتر هستند، نگرش مداراجویانهترین نسبت به جرم دارند.
دکتر سراجزاده، روش پژوهش خود را تحلیل ثانویه اطلاعات یك طرح پیماشی با عنوان ”سنجش گرایشها، رفتار و آگاهیهای دانشجویان دانشگاههای دولتی“ معرفی كرد و گفت كه این طرح در سالهای ا۸ـ۱۳۸۰ در دفتر برنامهریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم انجام شده انجام شده و نمونه آن، ۱۵۲۲ نفر از دانشجویان دختر و پسر در ۲۰ دانشگاه تحت پوشش وزارت علوم در تهران و برخی شهرستانها بوده است. در بخشی از این طرح، ۲۴ عنوان جرم به افراد داده و از آنها خواسته شده که نظرشان را راجع به اینكه این جرائم چقدر مهماند، در یك طیف ردهبندی كنند. متغیر وابسته تحلیل ثانویه، جدی پنداشتن جرم یا سختگیری نسبت به جرم بوده است. متغیرهای مستقل تحلیل نیز، جنسیت، پایگاه اقتصادی اجتماعی، منزلت شغلی پدر، تحصیلات خانواده، محل سكونت خانواده، شهری یا روستایی بودن محل تولد و دینداری كه با یك مقیاس لیكرت و تقریباً براساس مدل گلارك و استارك در نظر گرفته شده، بوده است. برای تعیین نوع دینداری از افراد سؤال شده بوده كه خود را چه نوع مسلمانی (نواندیش یا ولایی انقلابی) میدانند. جهتگیری سیاسی نیز با این پرسش سنجیده شده بود که اگر انتخاباتی برگزار شود، از میان كاندیداهای دو گروه اصولگرا و محافظه كار یا اصلاحگرا و آزادیخواه به کدام یک رأی میدهند. مدارای فكری نیز سنجهای بود كه در این طرح با ۱۲ سؤال تحلیل میشد. از افراد پرسیده شده بود كه با انتشار و گرایش به آزادی بیان افراد مخالف، موافقند یا مخالف. سنجههای دینداری و مدارای فكری از پایایی و اعتبار قابل قبولی برخوردار بودند.یافتههای پژوهش دكتر سراجزاده نشان داده است كه سختترین جرم از نظر دانشجویان ایرانی قتل عمد، بعد از آن تجاوز به عنف، لواط، زنای زن و پایینتر از آنها اختلاس، زنای مرد، قاچاق مواد مخدر، اقدام علیه امنیت ملی، جاسوسی، كلاهبرداری، رشوه، دزدی شناخته میشود. در ادامه نیز جرائم اخلاقی، عقیدتی سیاسی، نشر مطالب ضد دین، تخریب محیط زیست، پخش فیلم مستهجن، مصرف مواد مخدر، ارتداد، ضرب و جرح، مصرف مشروبات اخلاقی، قتل غیرعمد به ترتیب به عنوان جرائم لایق مجازات های سخت شناخته شدهاند.
وی گفت: به نظر من، یکی از نکات جالب اینجاست که در تحقیقات كشورهای غربی ضرب و جرح در رتبهبندی جرائم از نظر سختی بسیار بالاست ولی در جامعه ما، اگر به قتل منجر نشود، جزء جرائم كم اهمیت خواهد بود. همچنین این تحقیق نشان میدهد كه مردها كمتر از زنان سختگیر بودند که این خود شاید یكی از تفاوتهای كشورهای اسلامی باشد. محل سكونت تأثیر چندانی در میزان سختگیری افراد نداشته و پایگاه فرد در مجموع در حد کوچكی موثر است.
سراجزاده تأكید كرد: تحلیلهای آماری این پژوهش نشان میدهند كه دینداری قویترین متغیر تأثیرگذار در سختگیری نسبت به جرائم است. به نظر میرسد تفاوت اصلی انواع دینداری در سختگیری نسبت به جرائمی است كه از جنس اخلاقی، عقیدتی، سیاسی و فكری هستند. به طوری كه كسانی كه خود را دیندارانی نواندیش، اصلاحطلب و با مدارای فكری دانستهاند, عموما در این زمینه ها ملایمتر و آسانگیرتر بودهاند.
استادیار دانشگاه تربیت معلم، در پایان، نتایج تحقیق خود را اینگونه جمعبندی كرد:
۱) در مجموع پاسخگویان این پژوهش ، پنداشت سختگیرانهای نسبت به جرم دارند (در مقایسه با دیگر كشورها).
۲) با توجه به اینكه پاسخگویان دانشجو هستند، میتوان پیشبینی كرد که در میان سایر اقشار و كل جامعه پنداشت سختگیرانه بیشتر باشد.
۳) تفاوت مهم دیگر رتبهبندی از نظر پنداشت سختگیرانه نسبت به جرم است. جرائم جنسی از جمله جرائمی هستند كه بیشترین پنداشت سختگیرانه نسبت به آنها وجود دارد و این مهمترین تفاوت جوامع اسلامی و جوامع دیگر، به خصوص جوامع غربی است.
۴) در میان متغیرهای تأثیرگذار، متغیرهای زمینهای و دموگرافیك اثر چندانی بر پنداشت سختگیرانه نسبت به جرم نداشته و بیشترین متغیرهای اثرگذار متغیرهای فرهنگی و فكری بودند و از میان آنها بیشترین تأثیر به دینداری و عمدتاً نسبت به جرائم جنسی، اخلاقی، سیاسی و ایدئولوژیك مربوط میشود.
۵) میان مدارای فكری و اصلاحگرایی و نواندیشی دینی با دینداری و همینطور با پنداشت سختگیرانه نسبت به جرم، همبستگی منفی وجود دارد و این موضوعی است كه ما را به بازنگری سنجههای دینداری در شرایط جدید جامعه و نیز تأمل نسبت به تفسیرهای سنتی و جدید از دین وامیدارد.
۶) تفاوت جوامع اسلامی و جوامع دیگر، از نظر پنداشت سختگیرانه نسبت به جرم، به خصوص نسبت به جرائم جنسی، اخلاقی و عقیدتی میتواند این نظر را تقویت كند كه تأثیر دین اسلام و به خصوص قانون مجازات اسلامی به عنوان شریعت مقدس، می تواند دلیل اصلی این تفاوت ها باشد. اما همین امر در نگرش نواندیشها و اصلاحگران میتواند نشان از آن باشد كه چنانچه تفاوتهای نگرشی بتوانند جایی برای خود باز كنند و به عنوان یك تفسیر موجه دینی جای بیفتند، میتوان انتظار داشت که فرآیندهای مدرنیزاسیون روحیات و انگیزههای مسلمان را نیز دستخوش تغییر كند و نتیجه آن در پنداشتهای آسانگیرانهتر با مدارای بیشتر نسبت به جرم خود را نمایان سازد.
منبع : هفته نامه فصل نو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست