یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

ساخت شخصیت‌های انیمیشن با برنامه evolver


ساخت شخصیت‌های انیمیشن با برنامه evolver
ساخت یک شخصیت دیجیتالی کار چندان ساده‌ای نیست. بلکه به مهارت‌های یک مجسمه‌ساز برای ساخت مدل، مهارت‌های یک نقاش برای طرح زدن شالودهٔ بیرونی و سطحی و همچنین تجربه مدیر تکنیکی برای ساخت بدنه (اسکلت) و تجهیز شخصت نیاز دارد. بیشتر کارخانه‌های تولیدی با استخدام هنرمندان و کارشناسان فنی گوناگون برای تکمیل پروژه‌های خود، کار را پیش می‌برند.
ساخت یک نمونه ساده ممکن است روزها و حتی هفته‌ها طول بکشد. برنامهٔ evolver محصول کمپانی ”دیمانسیون داروین“ با ساده کردن هر چه بیشتر این سری عملیات به‌صورت عمده و بهره‌گیری از توان ایجاد تغییرات تغییرات اساسی در رابط برنامه‌ها به‌منظور دسترسی سریع، خلق مدل و شخصیت کامل با تجهیزات موردنیاز و شبیه‌سازی هر چه بیشتر انسان، ساخته شده است.
این برنامه یکی از برنامه‌های ابتدائی در ویندوز اکس‌پس است که شامل دو بخش اصلی و جداگانه می‌شود: نخست ماژول ”سازنده شخصیت“ که شما می‌توانید طرح‌های خود را به‌صورت دیجیتالی در این مکان ساخته و استفاده کنید و دیگری ”مولد شخصیت“ که طرح‌های موجود را با تجهیزات کامل می‌آفریند.
▪ این نرم‌افزار در سه مرحله به فروش می‌رسد:
evolver مقدماتی که تنها شامل ساختار شخصیت‌ها است و حدود ۳۹ دلار قیمت دارد. کسانی‌که تنها این مدل را می‌خرند باید طرح‌های خود را به مؤسسه ”دیمانسیون داروین“ که به‌طور ثابتی رندر می‌شوند، ارائه دهند. این حالت کارآمدترین حالت ممکن برای دانشجویان در استودیوهای کوچک است که به طرح‌های محدودی نیاز دارند.
evolver حرفه‌ای با افزودن برنامه مولد شخصیت‌ها به شما امکان آفرینش و تولید طرح‌هائی در حد نیاز را می‌دهد و به بهاء ۴۹۹۵ دلار به فروش می‌رسد. این سخت‌افزار می‌تواند بهترین انتخاب برای استودیوهائی باشد که طرح‌های بسیاری را در دست اجراء دارند و در نهایت evolver کامل که در آینده به بازار خواهد آمد به شما برای ساخت و افزودن طرح‌ها و مدل‌های موردنظرتان در زمان نامحدود آزادی بیشتری می‌دهد. استفاده از این نرم‌افزار بسیار لذت‌بخش است. کر با رابط اولیه سازنده شخصیت (Character Builder) برای کاربران معمولی و حتی مبتدی بسیار ساده است.
در بخش بالائی رابط، یک سری از شخصیت‌های پایه وجود دارند که الگوهای اولیه انسان‌ها از جمله مردها یا زن‌های چاق، لاغر، آسیائی، آفریقائی، قفقازی و غیره را تولید می‌کنند. برخی از این شخصیت‌ها بسیار کوچک، برخی دیگر بسیار زیبا و برخی هم غول‌مانند هستند. رابط برنامه به شما این امکان را می‌دهد که تا چهار نمونه از این ”مدل‌های پایه“ را انتخاب کنید، با هم بیامیزید و در پایان طرح و شکل شخصیت موردنظر خود را بیافرینید. این نرم‌افزار دارای توانمندی Open GL است، به‌گونه‌ای که شما می‌توانید برای اینکه ببینید شخصیت شما به چه شکلی درآمدە، آن را بچرخانید و بزرگ کنید.
رابط سازنده شخصیت دارای دو سربرگ جداگانه است: بخش نخست برای ساختن سر و بخش دوم برای ساخت بدن به‌کار می‌رود. وقتی مشغول تهیه سر هستید، می‌توانید چهار نمونه از ”شخصیت‌های آماده“ را همزمان برای یک بدن با هم بیامیزید تا به شکل دلخواه خود برسید. به‌طور مثال اگر بینی دیگری نیاز دارید، می‌توانید قسمت بینی را قفل نکرده و از چهار نمونه دیگر ”شخصیت‌های آمده“ تنها برای به‌دست آوردن بینی مورد علاقه‌تان استفاده کنید.
چشم‌ها، لب‌ها، گوش‌ها و انواع گوناگون سرها هم به‌طور جداگانه قابل تنظیم هستند. در حالی که این روش بسیار نتیجه‌بخش است اما تنها می‌تواند تأثیرهائی روی کلیات شکل و شمایل شخصیت شما داشته باشد.
ابزارهای دیگری هم وجود دارند که می‌توانند آزادی عمل بیشتری را برای دستکاری مستقیم اعضاء صورت به هنرمند بدهند. این امکانات شامل بزرگ یا کوچک کردن تدریجی لب یا دور و نزدیک کردن چشم‌ها از یکدیگر م‌شوند. هنگامی‌که طرح اولیه سر تنظیم شود می‌توان به شخصیت شالوده اولیه را نیز تخصیص داد. این نرم‌افزار در حدود ۱۲ نوع پوسته دارد که می‌توان از منو انتخاب کرد. اما به شما اجازه ترکیب این پوسته‌ها و رنگ آنها را نمی‌دهد. بافت‌های ایجاد شده پوست توسط برنامه در حدود ۴K در اندازه هستند. بنابراین برای به‌کارگیری در شخصیت‌ها به‌نظر خوب و قابل استفاده می‌رسند.
قدم بعدی در این برنامه ساخت بدن است. شما می‌توانید با انتخاب چهار مورد از شخصیت‌های نمونه و آمیختن آنها بدن مورد علاقه خود را بسازید. همچنان که پارامترهائی هم چون قد، اندازه گردن و تناسب سر یا بدن را هم می‌توانید، تغییر دهید البته اگر توانمندی کنترل جداگانه اندازه دست‌ها و پاها در این برنامه وجود داشت کارآئی را بیشتر می‌کرد.
پس از پایان کار ساخت شخصیت‌ها، شما می‌توانید آنها را به‌طور اختصاصی همانگونه که مولد شخصیت برنامه برای مدل‌های خود استفاده می‌کنند. به‌نام خود نگهداری کنید برای کسانی‌که به evolver مقدماتی دسترسی دارند این فایل قابل ایمیل شدن مستقیم به کمپانی است. جائی‌که این شخصیت‌ها در آنجا تولید شده و دوباره پس فرستاده می‌شوند. کسانی‌که نسخه حرفه‌ای را دارند، خودشان می‌توانند این شخصیت‌ها را تولید کنند.
این برنامه توانائی ساخت فایل‌های ASCII مایا یا فایل‌های FBX متحرک‌سازی را دارد. شخصیت‌های نهائی به‌طور باورنکردنی خوب ساخته می‌شوند، به‌ویژه برای کسانی‌که از مایا استفاده می‌کنند شخصیت‌ها نیز در چهار طرح گوناگون از شخصیت‌های بازی تا شخصیت‌های فیلم بررسی و تحلیل می‌شوند که همه این بررسی‌ها به‌طور کامل با استخوان‌بندی و بافت‌های پوستی کامل صورت می‌گیرد.
شخصیت‌ها به کمک بافت‌های پوستی حالتی رؤیائی به خود می‌گیرند، اما این‌گونه شخصیت‌پردازی با انواع گوناگون حرکات کارآئی بیشتری دارند تا شخصیت‌هائی که تنها دارای اسکلت و استخوان‌بندی هستند و هیچ‌گونه حالتی در چهره آنها به‌کار نرفته است. هدف‌های به‌کار برده برای ساخت حالت‌های مربوط به‌صورت عالی به‌نظر می‌رسند. هر شخصیت در حدود ۶۶ حالت گوناگون وابسته به این اهداف دارد و این نمایانگر میزان آزادی عمل و کنترل حالت‌های صورت است.
این هدف‌هایش عامل حالت‌های معمولی از جمله چشم، چشمک زدن و حالت‌های لب و غیره می‌شود. همچنین شامل حالت‌های درونی موجود در اجزاء مانند ورم و برآمدگی گردن است. در نسخه مایا این اهداف به‌هم مرتبط شده و در کنار یکدیگر پیش می‌روند. بنابراین دستکاری صورت، دندان‌ها را نیز تغییر خواهد داد.
در نسخه FBX، این اهداف ربطی به‌هم ندارند و شما مجبور به ساخت دندان‌ها و حالت‌های گوناگون چهره به‌صورت جداگانه و سپس در کنار هم قرار دادن آنها می‌شوید. شخصیت‌های ساخته‌شده در FBX را می‌توان به Motionbuilder هم انتقال داد این نسخه اول برنامه است که جای زیادی برای پیشرفت دارد. شاید نخستین کار ممکن در نسخه‌های بعدی افزایش شخصیت‌های آماده و تنوع بیشتر آنها باشد و البته اگر این شخصیت‌ها شامل حیوانات و موجودات دیگر هم باشند، بسیار بهتر خواهد بود. مورد دیگر قابل ذکر این است که همه شخصیت‌ها عریان و بدون مو هستند که شما را به زمان بیشتری برای طراحی لباس و مدل موی مناسب نیازمند می‌کند.
این برنامه در کل بسیار هیجان‌انگیز است، در حالی‌که همچنان به پیشرفت در بسیاری از زمینه‌ها نیاز دارد. کمپانی ”دیمانسیون داروین“ همچنان در استودیوهای کوچک و بزرگ خوب کار می‌کند. همچنین به دانشجویان انیمیشن که همیشه مشغول شکایت از مدل‌ها و طرح‌های موجود هستند، می‌تواند کمک بسیاری کند.
منبع : نشریه تخصصی هنر و رایانه


همچنین مشاهده کنید