چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

حامل - THE TRANSPORTER


حامل - THE TRANSPORTER
سال تولید : ۲۰۰۲
کشور تولیدکننده : فرانسه و آمریکا
محصول : لوک بسون و استیو چاسمن
کارگردان : لوئی لوتریه و کوری یوئن
فیلمنامه‌نویس : بسون و رابرت مارک کیمن
فیلمبردار : پی‌یر مورل
آهنگساز(موسیقی متن) : استنلی کلارک
هنرپیشگان : جیسن استیتم، مت شولتس، شو کی، ریک یانگ، فرانسوا برلئان، داگ رندو، دیدیه سن ملن
نوع فیلم : رنگی، ۹۴ دقیقه


̎فرانک مارتین̎ (استیتم) کاماندوی سابق نیروهای ویژه، حالا در شهری بندری در جنوب فرانسه زندگی می‌کند و حرفهٔ دومی برای خود جور کرده و به کار پردرآمد حمل و نقل بسته‌های سفارشیِ تبهکاران مشغول است. ̎مارتین̎ هر چیزی را به هر جا که بگویند، حمل می‌کند و تحویل می‌دهد؛ ولی ضمناً سه قاعده برای خودش دارد که هرگز آنها را زیر پا نمی‌گذارد: اول، هیچ تغییری نباید در نقشه صورت بگیرد؛ دوم، نه او و نه مشتری‌هایش، هیچ‌یک نباید از نام‌های واقعی‌شان استفاده کنند؛ و سوم، تحت هیچ شرایطی، او بسته را باز نخواهد کرد. ̎مارتین̎ را استخدام می‌کنند تا بسته‌ای را تحویل آمریکائیِ ثروتمند و بی‌وجدانی معروف به ̎وال استریت̎ (شولتس) دهد؛ ولی وقتی ̎مارتین̎ بسته را توی اتوموبیلش می‌گذارد، متوجه می‌شود که توی بسته، هرچه هست، زنده است. مارتین یکی از قواعد خود را زیرپا می‌گذارد و بسته را باز می‌کند و درونش ̎لای̎ (کی)، زن زردپوستی را کشف می‌کند که دهان و دست و پایش را بسته‌اند. ̎لای̎ ابتدا می‌گریزد ولی ̎مارتین̎ دوباره گیرش می‌اندازد و او را تحویل ̎وال استریت̎ می‌دهد. اما پس از آن‌که بسته‌ای از ̎وال استریت̎ تحویل می‌گیرد تا به مقصد برساند، ̎مارتین̎ متوجه می‌شود که ̎وال استریت̎ با پدر ̎لای̎، ̎آقای کوای̎ (یانگ) زد و بند دارد و ̎وال استریت̎ جزو شبکه‌ای است که مهاجران غیرقانونی را به‌طور قاچاق از آسیای جنوب شرقی وارد فرانسه می‌کنند. ̎مارتین̎ دچار عذاب‌وجدان می‌شود و تصمیم می‌گیرد ̎لای̎ را نجات دهد و ̎وال استریت̎ و ̎آقای کوای̎ را از کار بی‌کار کند؛ ولی انگار این دردسرها کافی نبوده که ̎مارتین̎ ناگهان پی می‌برد ̎تارکونی̎ (برلئان)، کارآ̎گاهی فرانسوی، به حرفهٔ غیرقانونی او بو برده و در پی بازداشت او است.
● حامل درواقع، امتحانی است برای استیتم، بازیگر بریتانیائی، تا خودی نشان دهد و وارد قلمرو اکشن‌کارهای جوانِ معاصر شود. اما با آن‌که این بازیگر با تقلید از بروس ویلیس، در دو تا از فیلم‌های قبلی گای ریچی مورد توجه قرار گرفته بود، بعید بود با چنین مصالح دست دوم و پیش‌پاافتاده‌ای، به یک ستارهٔ بزرگ تبدیل شود. با این همه ضرب و زور بسون که یکی از نویسنده‌ها و تهیه کننده‌های فیلم بوده، این اکشن فرانسوی را که انواع و اقسامش می‌آیند و زود می‌روند، بیش از لیاقتش، به تمام دنیا تحمیل کرد. صحنه‌های اکشن فیلم را یوئن، کارگردان فیلم‌های ورزش‌های رزمی هنگ‌کنگی ساخته و صحنه‌های گفت‌وگودارِ بدون اکشن را لوتریه، ̎کارگردان هنری̎ فیلم و دستیار سابق بسون، هدایت کرده است. فیلم‌نامه را هم بسون هم‌راه با هم‌کارش در عنصر پنجم (۱۹۹۷)، کیمن، قلمی کرده که حالت فیلم‌نامه‌ای را دارد که طرحش همان قهرمانان کم‌حرفی است که می‌گذارد اعمالش گویای افکارش باشند، آدم‌بدها، یک مشت گردن‌کلفت احمق هستند و دوشیزه خانم پریشان و بی‌پناه ماجرا هم وقتی موقعش برسد، می‌تواند به موجودی زبر و زرنگ و بزن‌بهادر تبدیل شود. ادامه: حامل ۲ (لوتریه، ۲۰۰۵).


همچنین مشاهده کنید