چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
حقیقت شب قدر
«قدر» در لغت به معنای اندازه و اندازهگیری است.(۱) «تقدیر» نیز به معنای اندازهگیری و تعیین است.(۲) اما معنای اصطلاحی «قدر»، عبارت است از ویژگی هستی و وجود هر چیز و چگونگی آفرینش آن(۳) به عبارت دیگر، اندازه و محدوده وجودی هر چیز، «قدر» نام دارد. (۴)
بنابر دیدگاه حکمت الهی، در نظام آفرینش، هر چیزی اندازهای خاص دارد و هیچ چیزی بیحساب و کتاب نیست. جهان حساب و کتاب دارد و بر اساس نظم ریاضی تنظیم شده، گذشته، حال و آینده آن با هم ارتباط دارند.
استاد مطهری در تعریف قدر میفرماید: « ... قدر به معنای اندازه و تعیین است... حوادث جهان ... از آن جهت که حدود و اندازه و موقعیت مکانی و زمانی آنها تعیین شده است، مقدور به تقدیر الهی است.»(۵) پس در یک کلام، «قدر» به معنای ویژگیهای طبیعی و جسمانی چیزهاست که شامل شکل، حدود، طول، عرض و موقعیتهای مکانی و زمانی آنها میگردد و تمام موجودات مادی و طبیعی را در برمیگیرد.
این معنا از روایات استفاده میشود؛ چنان که در روایتی از امام رضا علیه السلام پرسیده شد: معنای قدر چیست؟ امام فرمود: «تقدیر الشیء، طوله و عرضه»؛ «اندازهگیری هر چیز اعم از طول و عرض آن است.» (۶) و در روایت دیگر، این امام بزرگوار در معنای قدر فرمود: «اندازه هر چیز اعم از طول و عرض و بقای آن است.»(۷)
در این شب تمام حوادث سال آینده به امام هر زمان ارائه میشود و وی از سرنوشت خود و دیگران با خبر میگردد. امام باقر علیه السلام میفرماید: «انه ینزل فی لیلهٔ القدر الی ولی الامر تفسیر الامور سنهًٔ سنهًٔ، یؤمر فی امر نفسه بکذا و کذا و فی امر الناس بکذا و کذا؛ در شب قدر به ولی امر (امام هر زمان) تفسیر کارها و حوادث نازل میشود و وی درباره خویش و دیگر مردمان مأمور به دستورهایی میشود.»
بنابراین، معنای تقدیر الهی این است که در جهان مادی، آفریدهها از حیث هستی و آثار و ویژگیهایشان محدودهای خاص دارند. این محدوده با اموری خاص مرتبط است؛ اموری که علتها و شرایط آنها هستند و به دلیل اختلاف علل و شرایط، هستی، آثار و ویژگیهای موجودات مادی نیز متفاوت است. هر موجود مادی به وسیله قالبهایی از داخل و خارج، اندازهگیری و قالبگیری میشود. این قالب، حدود، یعنی طول، عرض، شکل، رنگ، موقعیت مکانی و زمانی و سایر عوارض و ویژگیهای مادی آن به شمار میآید. پس معنای تقدیر الهی در موجودات مادی، یعنی هدایت آنها به سوی مسیر هستیشان است که برای آنها مقدر گردیده است و در آن قالبگیری شدهاند. (۸)
اما تعبیر فلسفی قدر، اصل علیت است. «اصل علیت همان پیوند ضروری و قطعی حوادث با یکدیگر و این که هر حادثهای تحتّم و قطعیت ضروری و قطعی خود و نیز تقدّر و خصوصیات وجودی خود را از امری یا اموری مقدم بر خود گرفته است.
(۹) اصل علیت عمومی و نظام اسباب و مسببات بر جهان و جمیع وقایع و حوادث جهان حکمفرماست و هر حادثی، ضرورت و قطعیت وجود خود و نیز شکل و خصوصیت زمانی و مکانی و سایر خصوصیات وجودیاش را از علل متقدمه خود کسب کرده است و یک پیوند ناگسستی میان گذشته و حال و استقبال میان هر موجودی و علل متقدمه او هست.»(۱۰)
اما علل موجودات مادی ترکیبی، فاعل و ماده و شرایط و عدم مانع است که هر یک تأثیر خاص بر آن دارند و مجموع این تأثیرها، قالب وجودی خاصی را شکل میدهند. اگر تمام این علل و شرایط و عدم مانع، کنار هم گرد آیند، علت تامه ساخته میشود و معلول خود را ضرورت و وجود میدهد که از آن در متون دینی به «قضای الهی» تعبیر میشود. اما هر موجودی با توجه به علل و شرایط خود قالبی خاص دارد که عوارض و ویژگیهای وجودیاش را میسازد و در متون دینی از آن به «قدر الهی» تعبیر میشود.
با روشن شدن معنای قدر، امکان فهم حقیقت شب قدر نیز میسر میشود. شب قدر شبی است که همه مقدرات تقدیر میگردد و قالب معین و اندازه خاص هر پدیده، روشن و اندازهگیری میشود.
به عبارت روشنتر، شب قدر یکی از شبهای دهه آخر ماه رمضان است. طبق روایات ما، یکی از شبهای نوزدهم یا بیست و یکم و به احتمال زیادتر، بیست و سوم ماه مبارک رمضان است.(۱۱) در این شب - که شب نزول قرآن به شمار میآید - امور خیر و شر مردم و ولادت، مرگ، روزی، حج، طاعت، گناه و خلاصه هر حادثهای که در طول سال واقع میشود، تقدیر میگردد.(۱۲) شب قدر همیشه و هر سال تکرار میشود. عبادت در آن شب، فضیلت فراوان دارد و در نیکویی سرنوشت یک ساله بسیار مؤثر است.(۱۳) در این شب تمام حوادث سال آینده به امام هر زمان ارائه میشود و وی از سرنوشت خود و دیگران با خبر میگردد. امام باقر علیه السلام میفرماید: «انه ینزل فی لیلهٔ القدر الی ولی الامر تفسیر الامور سنهًٔ سنهًٔ، یؤمر فی امر نفسه بکذا و کذا و فی امر الناس بکذا و کذا؛ در شب قدر به ولی امر (امام هر زمان) تفسیر کارها و حوادث نازل میشود و وی درباره خویش و دیگر مردمان مأمور به دستورهایی میشود.»(۱۴)
پس شب قدر شبی است که:
۱) قرآن در آن نازل شده است.
۲) حوادث سال آینده در آن تقدیر میشود.
۳) این حوادث بر امام زمان - روحی فداه - عرضه و آن حضرت مامور به کارهایی میگردد.
بنابراین، میتوان گفت شب قدر، شب تقدیر و شب اندازهگیری و شب تعیین حوادث جهان ماده است.
این مطلب مطابق آیات قرآنی نیز میباشد؛ زیرا در آیه ۱۸۵ سوره مبارکه «بقره» میفرماید: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ»؛ ماه رمضان که در آن قرآن نازل شده است.» طبق این آیه، نزول قرآن (نزول دفعی) در ماه رمضان بوده است. و در آیات ۳ - ۵ سوره مبارکه دخان میفرماید: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهٍٔ مُبارَکَهٍٔ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ* فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ* أَمْراً مِنْ عِنْدِنا إِنَّا کُنَّا مُرْسِلِینَ.» این آیه نیز تصریح دارد که نزول [دفعی] قرآن در یک شب بوده است که از آن به شب مبارک تعبیر شده است. همچنین در سوره مبارکه قدر تصریح شده است که قرآن در شب قدر نازل شده است.
«قدر» در لغت به معنای اندازه و اندازهگیری است. «تقدیر» نیز به معنای اندازهگیری و تعیین است. اما معنای اصطلاحی «قدر»، عبارت است از ویژگی هستی و وجود هر چیز و چگونگی آفرینش آن به عبارت دیگر، اندازه و محدوده وجودی هر چیز، «قدر» نام دارد.
پس با جمع آیات سه گانه بالا روشن میشود:
۱) قرآن در ماه رمضان نازل شده است.
۲) قرآن در شبی مبارک از شبهای ماه مبارک رمضان نازل شده است.
۳) این شب، در قرآن شب قدر نام دارد.
۴) ویژگی خاص این شب بر حسب آیات سوره مبارکه دخان دو امر است:
الف) نزول قرآن.
ب) هر امر حکیمی در آن شب مبارک جدا میگردد.
اما سوره مبارکه قدر که به منزله شرح و تفسیر آیات سوره مبارکه «دخان» است، شش ویژگی برای شب قدر میشمارد:
الف) شب نزول قرآن است (إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِٔ الْقَدْرِ).
ب) این شب، شبی ناشناخته است و این ناشناختگی به دلیل عظمت آن شب است ( وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَهُٔ الْقَدْرِ).
ج) شب قدر از هزار ماه بهتر است. (لَیْلَهُٔ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ).
د) در این شب مبارک، ملائکه و روح با اجازه پروردگار عالمیان نازل میشوند (تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُٔ وَالرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ) و روایات تصریح دارند که آنها بر قلب امام هر زمان نازل میشوند.
ه) این نزول برای تحقق هر امری است که در سوره «دخان» بدان اشاره رفت (مِنْ کُلِّ أَمْرٍ) و این نزول - که مساوی با رحمت خاصه الهی بر مومنان شب زندهدار است - تا طلوع فجر ادامه دارد (سَلامٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ).
و) شب قدر، شب تقدیر و اندازهگیری است؛ زیرا در این سوره - که تنها پنج آیه دارد - سه بار «لیلهٔ القدر» تکرار شده است و این نشانه اهتمام ویژه قرآن به مسئله اندازهگیری در آن شب خاص است.
مرحوم کلینی در کافی از امام باقر علیه السلام نقل میکند که آن حضرت در جواب معنای آیه «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهٍٔ مُبارَکَهٍٔ» فرمودند: «آری شب قدر، شبی است که همه ساله در ماه رمضان و در دهه آخر آن، تجدید میشود. شبی که قرآن جز در آن شب نازل نشده و آن شبی است که خدای تعالی دربارهاش فرموده است: «فیها یفرق کل امر حکیم؛ در آن شب هر، امری با حکمت، متعین و ممتاز میگردد.» آنگاه فرمود: «در شب قدر، هر حادثهای که باید در طول آن سال واقع گردد، تقدیر میشود؛ خیر و شر، طاعت و معصیت و فرزندی که قرار است متولد شود یا اجلی که قرار است فرارسد یا رزقی که قرار است برسد و ... .»(۱۵)
پینوشتها:
۱- قاموس قرآن، سید علی اکبر قرشی، ج ۵، ص ۲۴۶ و ۲۴۷ .
۲- همان، ص ۲۴۸.
۳- المیزان، سید محمد حسین طباطبایی، ج۱۲ ص ۱۵۰ و ۱۵۱.
۴- همان، ج ۱۹، ص ۱۰۱.
۵- انسان و سرنوشت، شهید مطهری، ص ۵۲.
۶- المحاسن البرقی، ج۱، ص ۲۴۴.
۷- بحار الانوار، ج ۵، ص ۱۲۲.
۸- المیزان، ج ۱۹، ص ۱۰۱ - ۱۰۳
۹- انسان و سرنوشت، ص ۵۳
۱۰- همان، ص ۵۵ و ۵۶
۱۱- اقبال الاعمال، سید بن طاووس، تحقیق و تصحیح جواد قیومی اصفهانی، ج۱، ص ۳۱۲ و ۳۱۳ و ۳۷۴ و ۳۷۵ .
۱۲- الکافی، کلینی، ج ۴، ص ۱۵۷ .
۱۳- المراقبات، ملکی تبریزی، ص، ۲۳۷ - ۲۵۲
۱۴- الکافی، ج۱، ص ۲۴۸
۱۵- المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۲۰، ص، ۳۸۲/ بحث روایی ذیل سوره مبارکه قدر.
۱- قاموس قرآن، سید علی اکبر قرشی، ج ۵، ص ۲۴۶ و ۲۴۷ .
۲- همان، ص ۲۴۸.
۳- المیزان، سید محمد حسین طباطبایی، ج۱۲ ص ۱۵۰ و ۱۵۱.
۴- همان، ج ۱۹، ص ۱۰۱.
۵- انسان و سرنوشت، شهید مطهری، ص ۵۲.
۶- المحاسن البرقی، ج۱، ص ۲۴۴.
۷- بحار الانوار، ج ۵، ص ۱۲۲.
۸- المیزان، ج ۱۹، ص ۱۰۱ - ۱۰۳
۹- انسان و سرنوشت، ص ۵۳
۱۰- همان، ص ۵۵ و ۵۶
۱۱- اقبال الاعمال، سید بن طاووس، تحقیق و تصحیح جواد قیومی اصفهانی، ج۱، ص ۳۱۲ و ۳۱۳ و ۳۷۴ و ۳۷۵ .
۱۲- الکافی، کلینی، ج ۴، ص ۱۵۷ .
۱۳- المراقبات، ملکی تبریزی، ص، ۲۳۷ - ۲۵۲
۱۴- الکافی، ج۱، ص ۲۴۸
۱۵- المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۲۰، ص، ۳۸۲/ بحث روایی ذیل سوره مبارکه قدر.
منبع : تبیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست