چهارشنبه, ۲۳ آبان, ۱۴۰۳ / 13 November, 2024
مجله ویستا
مقررات ورزش سوارکاری
● کلیات
۱) مسابقه پرش با اسب نوع یامتحان برای اسب و سوارکار در شرایط مختلف در مسیری از موانع است که در طی این آزمون آزادی، انرژی، مهارت و اطلاعت اسب و همچنین قدرت سوارکار سنجیده میشود.
۲) در طی یک مسابقه ممکن است سوارکار به خاطر ارتکاب خطاهای مختلف، جریمه شود. بنابراین بسته به نوع مسابقه سوارکاری که کمترین خطا و یا کمترین زمان و یا بیشترین امتیاز را کسب کرده برنده مسابقه است.
۳) منظور نهائی، یکنواختی و استاندارد نمودن مسابقات پرش با اسب نیست بلکه ایجاد جاذبه و تنوع یکی از مهمترین عوامل در ایجاد علاقه برای سوارکار و تماشاچی است.
۴) با توجه به این مطالب یکسان بودن شرایط مسابقه برای کلیه شرکتکنندگان ضروری است و راه ریدن به این هدف، تهیه و چاپ قوانین و اجراء دقیق آن در حین مسابقه میباشد.
۵) سن اسبهای شرکتکننده در بازیهای المپیک قهرمانی جهان حداقل ۸ سال است. اسبهای شرکتکننده در کلیه مسابقات بینالمللی دیگر بایستی حداقل دارای ۶ سال تمام باشند.
● مانژهای پرش با اسب
میدان مسابقه پرش با اسب باید محصور بوده و در هنگامیکه اسب داخل میدان است باید کلیه ورودیها و خروجیها بسته باشند.
● میادین تمرین و مانع تمرین
۱) سوارکاران تنها یکبار مجاز به آمدن به داخل مانژ مسابقه جهت بازدید مسیر مسابقه هستند (این مسئله شامل باراژ نیز میباشد. اجازه ورود به میدان جهت بازدید مسیر توسط هیئت داوران بهوسیله تابلو (میدان باز است) و یا بلندگوی عمومی به سوارکاران اعلام میگردد. همچنین در مسابقات دو راندی که راند دوم مسابقه متفاوت از رائد اول است. سوارکاران میتوانند قبل از شروع راند دوم نیز مسیر مسابقه را بازدید کنند.
۲) برگزارکنندگان مسابقات در مانژهای سرپوشیده در شرایط خاص بهدلیل محدودیت مکانی ممکن است اجازه تمرین در مانژ اصلی را بدهند.
۳) در مواقعی که ابعاد میدان تمرین اجازه تمرین را ندهد یک مانع که جزء مسیر مسابقه نیست را میتوان در مانژ اصلی برای تمرین در نظر گرفت.
۴) سوارکاران حق تلاش با پرش از موانع مسابق در حین رژه قبل از مسابقه را ندارند. انجام این کار ممکن است جریمه نقدی و یا محرومیت به همراه داشته باشد.
۵) برنده مسابقه ممکن است از روی یک مانع بپرد که این مانع نبایستی جزء موانع دور بعدی باشد.
پریدن برخلاف جهت از این مانع ممکن است موجب محرومیت سوارکار شود. برای پرش از این مانع سوارکار ۹۰ ثانیه وقت دارد که این وقت از لحظه زدن زنگ توسط داوران شروع میشود. امتناع یا انداختن این موانع بهعنوان یک تلاش به حساب میآید. اگر انداختن همراه با امتناع باشد. سوارکار برای تلاش بعدی باید منتظر تصحیح مانع شود. (زمان نگه داشته خواهد شد) هیئت داوران زنگ شروع مسابقه را پس از تلاشهای سوارکار برای پرش از این مانع با اتمام ۹۰ ثانیه بعداً در میآورند. پس از زده شدن زنگ، سوارکار تنها میتواند یک بار برای پرش از این مانع سعی کرده و در حد فاصل ۴۵ ثانیه مسابقه اصلی را شروع کند.
● زنگ
۱) زنگ ابزاری است جهت برقراری ارتباط با شرکتکنندگان و مسئول به صدا درآوردن ان یکی از اعضاء هیئت داوران است. زنگ، در موارد زیر کاربرد دارد.
الف) جهت اعلام باز بودن مانژ جهت بازدید از مسیر مسابقه
ب) اعلام اجازه شروع مسابقه به سوارکر پس از زدن زنگ که سوارکار بایستی خط شروع را در جهت درست ظرف مدت ۴۵ ثانیه قطع کند. سیستم مزانگیری اتوماتیک شمارش معکوس ۴۵ ثانیه را روی صفحه نتایج نشان میدهد. بهطوری که برای سوارکاران به وضوح قابل مشاهده باشد. اگر سوارکار ظرف مدت ۴۵ ثانیه مسابقه را شروع نکند. زمان مسابقه وی پس از ۴۵ ثانیه شروع خواهد شد. زمین خوردن و کلیه نافرمانیها طی فاصله زدن زنگ و شروع مسابقه خطا محسوب نمیشود و در فاصله زمانی ۴۵ ثانیه داوران میتوانند در موارد بروز برخی از مسائل زمان را نگه دارند.
ج) به منظور متوقف کردن سوارکار در حین مسابقه (به هر دلیلی) و یا اجازه برای ادامه آن.
چ) اعلام اجازه ادامه دادن مسابقه به سوارکاری که مانع آن پس از امتناع افتاده است و همچنین پس از تصحیح مایع و یا آماده بودن مسیر.
ح) اعلام دستور اخراج یک سوارکار به وسیله به صدا درآوردن ممتد و یا تکراری زنگ
۲) اگر سوارکار به زنگ داوران توجه نکند ممکن است بنا به نظر داوران اخراج شود.
۳) اگر پس از وقفه زمانی قبل از زدن زنگ سعی در پرش از مانع نموده و یا از مانع بپرد اخراج میشود.
الف) مسئولیت ماندن در نزدیکی موانع قبل از زدن زنگ مجدد با سوارکار است.
ب) این وظیفه داوران است که زنگ مجدد را در لحظهای بزنند که سوارکار در موقعیت خوبی قرار دارد.
ج) پس از نگاه داشتن زمان به هر دلیل سوارکار بایست تا ایجاد شرایط مناسب جهت ادامه مسیر در نزدیکی مانع مذکور باقی بماند و هیئت داوران نیز باید زنگ را در لحظهای به صدا درآورند که سوارکار موقعیت مناسبی نسبت به مانع داشته باشد (یعنی سوارکار در نزدیکی مانعی که نسبت به آن امتناع کرده و یا آن را انداخته است قرار نداشته باشد). هیئت داوران وظیفهای ندارد که زمان را در شرایط مناسب به نفع سوارکار بازنمایند لذا با زدن زنگ زمان نیز باز خواهد شد.
● مسیر مسابقه و اندازهگیری
۱) مسیر مسابقه خط سیری است که سوارکار از دروازه شروع تا دروازه پایان طی میکند. این مسیر بایستی با دقت تمام به خصوص در محل گردشها اندازهگیری شود (خط سیر طبیعی که اسب طی میکند از مرکز موانع است).
۲) در مسابقات مهم هیئتداوران باید به همراه طراح مسیر و یا در صورت امکان با ناظر فنی مسابقه مسیر را مجدداً اندازهگیری کنند و در این صورت هیچگونه تغییری در زمان مجاز جایز نمیباشد.
۳) در صورتی که هیئت داوران تشخیص دهد که خطائی در اندازهگیری مسیر مسابقه (پس از برش سه نفر که مسیر را بدون نافرمانی و یا افتادن طی نمودهاند) رخ داده است میتوانند مسیر مسابقه را مجدداً اندازهگیری نموده و مجدداً زمان مجاز جدیدی را اعلام کنند. و زمان نفرات قبلی نیز میبایست با زمان جدید تصحیح و محاسبه شود.
۴) اگر شرایط زمین و آب و هوا مناسب باشد هیئتداوران میتوانند پیش از شروع مسابقه سرعت مسابقه را تغییر دهند.
۵) کل طول مسیر مسابقه نبایستی از ۶۰ برابر تعداد موانع بیشتر باشد.
۶) فاصله خط شروع تا مانع اول و خط پایان تا مانع آخر بین ۶ تا حداکثر ۱۵ متر است و این دو خط بایستی با پرچمهای قرمز و سفی و حروف S (شروع) و F (پایان) مشخص شده باشند.
● نقشه مسیر
۱) یک نقشه از مسیر مسابقه که د رآن کلیه اطلاعات دقیق مسیر نشان داده شده است میبایستی حداقل نیم ساعت قبل از شروع مسابقه در نزدیکی میدان تمرین نصب و همچنین یک نسخه نیز به هیئت داوران تسلیم شود.
۲) شماره موانع به ترتیب عبور از آنها میبایست در کنار موانع نصب شوند.
۳) موانع متوالی که دارای یک شماره تکراری هستند با حروف a,b,c که در کنار آن قرار دارد مانند AC,AB,AA مشخص میشوند.
۴) مورد زیر باید در نقشه مسیر مسابقه مشخص شوند.
الف) خط شروع و پایان
ب) محدوده قرارگیری موانع، نوع موانع (عمودی - اکسر - تریپل بار)، شماره موانع.
پ) نقاط چرخش اجباری
ج) خط سیر سوارکار را میتوان با یکسری خطوط شکسته نشان داد. ضمناً مسیرهای اجباری نیز باید با خطوط توپر مشخص شوند.
چ) جدول داوری مورد استفاده
ح) موانع، طول مسیر، زمان مجاز و محدود و یا زمان ثابت برخی از مسابقات مخصوص
خ) نوع موان متوالی (باز - بسه - نیمهباز)
د) کلیه تغییرات و یا تصحیحات هیئت داوران در مورد مسیر.
● تغییرات در مسیر مسابقه
۱) اگر شرایط طوری ایجاب کند که پس از نصب نقشه مسیر، تغییری در مسیر بهوجود آید. ین تغییر باید فقط با نظر هیت داوران انجام شود و به اصطلاع کلیه سوارکاران شرکت کننده و سرپرست تیمها در مسابقه برسد.
۲) اگر بهدلیل شرایط بد جوی، نور و یا غیره متوقف کردن مسابقه ضروری باشد پس از شروع مجدد بایستس مسیر و موانع به همان شکل اولیه خود باشند و مسابقه نیز از همان نقطهای که متوقف شه است مجداً شروع شود.
۳) در موارد خاص مانند خرابی زمین، مانژ و یا ... بنا به تشخیص هیئت داوران ممکن است محل یکی از موانع کمی تغییر کند.
در مورد موانعی که امکان تغییر محل آن وجود ندارد مانند مانع آب ثابت ممکن است آن مانع از مسیر مسابقه حذف شود لذا کلیه خطای انجام شده روی آن مانع از مسیر مسابقه حذف شود. لذا کلیه خطای انجام شده روی آن مانع برای سوارکاران قبلی نیز در نظر گرفته نخوهد شد.
خطای اخراج و خطای زمانی به حساب سوارکاران گذشته خواهد شد.
۴) در صورتی که ضرری باشد زمان مجاز و محدود مسابقه پس از اعمال تغییر محل یا حذف مانع، مجدداً محاسبه خواهد شد.
منبع : مجله دانش ورزش
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست