دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
فلسفه جان استوارت میل
تاریخ نشر : ۸۵۰۲۲۷
تیراژ : ۳۰۰۰
تعداد صفحه : ۱۹۶
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۴۸۹-۰۷۷-۹
شماره کنگره : ۸۵۲۲۷۰۴۱
رده دیویی : ۱۹۲
محل نشر : تهران
جلد : شومیز
قطع : جیبی
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : ترجمه
مترجم : دیهیمی - خشایار
نویسنده : اندرسن - سوزانلی
نگارنده در نخستین شمارگان از این مجموعه، به منظور معرفی یکی از فیلسوفان (جان استوارت میل) با اشاره به دو اصل 'فایدهگرایی' و 'رسالهی آزادی' این فیلسوف، تصریح میکند: 'حرف میل در فایدهگرایی این بود که اصل فایده، اصل نهایی اخلاق است و اعمالی درست هستند که میتوانند بیشترین لذت (یا شادکامی) خالص را یا کمترین درد (یا تلخکامی) را کما و کیفا و با به حساب آوردن همهی افرادی که از آن اعمال، تاثیر میپذیرند، به بار آوردند. در رسالهی آزادی، نگرانی میل از استبداد اکثریت است. او سخت دلش میخواهد حوزهی آزادی فردی را گسترش دهد، طوری که به نظر میآید برای افراد، این حق را قائل میشود که به شیوههایی عمل کنند که احتمالا بیشترین لذت خالص را برای همه به بار نمیآورند. به نظر عدهی زیادی چنین آمده که گویی دو نویسندهی متفاوت، فایدهگرایی و رسالهی آزادی را نوشتهاند و میل در این دو اثر مشهور خودش، خودش را نقض میکند'. سپس نگارنده در ارزیابی نهایی فلسفهی 'میل' میگوید: 'سیاستهایی که میل در ذهن دارد و به نظرش سیاستهای درسی هستند که میتوانند جامعهای بهتر به بار آورند، همان سیاستهایی هستند که عموما فردگرایان از آنها دفاع میکنند، اما میل از این سیاستها فقط به خاطر خودشان، دفاع نمیکند، چنان که فردگرایان میکنند بلکه این سیاستها را صرفا راهی برای رسیدن به خیر جمع میداند. برای همین است که میتوان بیآن که گرفته تناقض شد، میل را جزو جمعگرایان به حساب آورد.
تیراژ : ۳۰۰۰
تعداد صفحه : ۱۹۶
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۴۸۹-۰۷۷-۹
شماره کنگره : ۸۵۲۲۷۰۴۱
رده دیویی : ۱۹۲
محل نشر : تهران
جلد : شومیز
قطع : جیبی
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : ترجمه
مترجم : دیهیمی - خشایار
نویسنده : اندرسن - سوزانلی
نگارنده در نخستین شمارگان از این مجموعه، به منظور معرفی یکی از فیلسوفان (جان استوارت میل) با اشاره به دو اصل 'فایدهگرایی' و 'رسالهی آزادی' این فیلسوف، تصریح میکند: 'حرف میل در فایدهگرایی این بود که اصل فایده، اصل نهایی اخلاق است و اعمالی درست هستند که میتوانند بیشترین لذت (یا شادکامی) خالص را یا کمترین درد (یا تلخکامی) را کما و کیفا و با به حساب آوردن همهی افرادی که از آن اعمال، تاثیر میپذیرند، به بار آوردند. در رسالهی آزادی، نگرانی میل از استبداد اکثریت است. او سخت دلش میخواهد حوزهی آزادی فردی را گسترش دهد، طوری که به نظر میآید برای افراد، این حق را قائل میشود که به شیوههایی عمل کنند که احتمالا بیشترین لذت خالص را برای همه به بار نمیآورند. به نظر عدهی زیادی چنین آمده که گویی دو نویسندهی متفاوت، فایدهگرایی و رسالهی آزادی را نوشتهاند و میل در این دو اثر مشهور خودش، خودش را نقض میکند'. سپس نگارنده در ارزیابی نهایی فلسفهی 'میل' میگوید: 'سیاستهایی که میل در ذهن دارد و به نظرش سیاستهای درسی هستند که میتوانند جامعهای بهتر به بار آورند، همان سیاستهایی هستند که عموما فردگرایان از آنها دفاع میکنند، اما میل از این سیاستها فقط به خاطر خودشان، دفاع نمیکند، چنان که فردگرایان میکنند بلکه این سیاستها را صرفا راهی برای رسیدن به خیر جمع میداند. برای همین است که میتوان بیآن که گرفته تناقض شد، میل را جزو جمعگرایان به حساب آورد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست