پنجشنبه, ۲۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 13 February, 2025
مجله ویستا
نگاهی به «خانم نویسنده» نوشته طاهره علوی
![نگاهی به «خانم نویسنده» نوشته طاهره علوی](/mag/i/2/gyi8y.jpg)
در مجموع با مشخص شدن همه اینها مرکزگرایی متن، به مرکزیت راوی به سیالیت ذهن راوی منسوب می شود که با توجه به عینی بودن ناهید و زندگی اش، راوی بودن امر نویسندگی یا امر نمادین اش را می توان عینیت دیگر برشمرد چرا که تعاریف متن در جهان معاصر از تعین عینی برخوردار شده اند.حال اگر بحث را به روانشناسی مولف بکشانیم، مولف، راوی و مخاطب درونی در کتاب خانم نویسنده هم ارز یکدیگر شده اند که در نتیجه به مونث بودن هر سه می انجامد؛ که پرسش قدیمی «نویسندگی امری مردانه است یا زنانه؟» را تداعی می کند که در این مجال نمی گنجد.از سویی دیگر در ساختاری تاویلی راوی کتاب را می توان به مثابه ادراک مخاطب درونی اش به شمار آورد که در این صورت راوی مولفه ای روانشناسانه که اگر بخواهیم به دنبال ما به ازای بیرونی برایش باشیم، مشاور خانواده یافت می شود که به درک متقابل بیمار می پردازد تا بتواند او و تلویحاً متن را به آرامش و تعادل فرا بخواند. البته از آنجا که راوی همچون موجودی مستتر رفتار می کند، آگاهی و ادراکش لحنی کارآگاهی و پلیسی به خود پذیرفته است که در استفاده از قیدهایی مانند «اما»، «اگر»، «حالا»، «باید» و... تشدید شده اند. ناگفته نماند چنین قیدهایی مولفه احتمال را در متن بارور ساخته اند که علاوه بر موکد کردن ژانرهای روان شناختی و پلیسی، خطی بودن مولفه «زمان» را از لحاظ وقوع ترتیبی وقایع مورد تردید قرار داده و به اصطلاح «زمان» را پس و پیش اجرا کرده است.داستان با توصیف جسمانی و شخصیت ناهید شروع می شود که به زیبایی، نوع غیرمتعارفی از ورودی های مکان گرا در پیشینه داستان نویسی محسوب می شود. سپس متن با موقعیت مکانی دیگری مواجه می شود؛ «حالا آنها دم در ایستاده بودند.» (ص ۹) در واقع ناهید پیشنهاد ازدواج با مردی مطلقه که دختری پنج ساله دارد را پذیرفته است؛ ناهید به همراه آنها دم در ایستاده است و مردد مانده، چرا که با ورود آنها به مثابه بیگانگان به حریم خصوصی- خانه اش- آرامش و تعادل اش تهدید خواهد شد. در چنین حالتی، «دم در» به مثابه مرز میان دو حالت، دو موقعیت، دو گفتمان و... همانند یک ترجیع بند چهار بار در صفحات ۹ ، ۱۱ و ۱۵ تکرار شده است که در هر یک راوی بخشی از روایت را برساخته است. چنین موقعیتی، موقعیت مبنایی متن اطلاق می شود که اجراکننده بی تردید و متعاقباً «احتمالی نویسی» شده است. اما از آنجا که چنین رویکردی تنها در نحوه روایت و تلویحاً در ساختار رخ داده و همچون لحن و بافتار راوی، بدون تغییر باقی می ماند؛ متن همان طور که در ابتدای این مجال گفته شد؛ به قالب بدل شده که آن را به یکنواختی نزول داده است البته مولفه «تخطی» می توانست علاوه بر رهایی از یکنواختی جهش هایی روایی ایجاد کند که بر معاصرتر شدن ادبیات «خانم نویسنده» صحه بگذارد. در واقع، علت عدم تخطی متن را در واقع نمایی و در رعایت دال و مدلولی، می توان مشاهده کرد.در نهایت، کتاب از کاستی های فلسفی رنج می برد. مولفه «احتمال» از دو آلیته متضاد بلی یا خیر استفاده کرده که رعایت بیش از حدش، آن را واپسگرا جلوه داده است.
نژند بیزکی
منبع : روزنامه شرق
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست