جمعه, ۲۸ دی, ۱۴۰۳ / 17 January, 2025
مجله ویستا
هنر قرآنی سیر در صراط مستقیم
هنر قرآنی همواره رو به سوی وحدت دارد: «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا و اذکروا نعمت الله علیکم اذ کنتم اعداء فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخوانا؛» و همگی به رشته دین خدا چنگ زده و به راههای متفرق نروید و به یاد آورید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید، خدا در دل های شما الفت و مهربانی انداخت و به لطف خداوند، همه برادر دینی یکدیگر شدید.» (آل عمران : ۱۰۳)
وحدت جامعه اسلامی از مقولات مهمی است که تعالیم قرآنی بر آن تاکید ورزیده و مسلمین را به وحدت و یگانگی دعوت و ترغیب نموده است. برای این وحدت نیز مختصاتی را برشمرده و عواملی را نیز باعث تقویت آن شمرده است، از جمله:
ـ تمسک به ریسمان الهی (آل عمران : ۱۰۳)
ـ همکاری بر مبنای تقوا (سوره مائده: ۲)
ـ عبادت خدا (سوره انبیاء: ۹۲)
ـ امر به معروف و نهی از منکر (آل عمران : ۱۰۵ و ۱۰۴)
ـ سیر در صراط مستقیم الهی (سوره انعام: ۱۵۳ و آل عمران: ۵۱)
ـ برادری (انبیاء: ۹۲) تالیف قلوب. (انفال : ۶۳)
تعالیم قرآن کریم یکسری احکام و تکالیف و بایدها و نبایدهایی را به مسلمین معرفی نموده و همگان را به مرعی داشتن آنها دعوت و توصیه مینماید. تاثیر این احکام در شکل گیری هنر معنوی از چند جهت حائز اهمیت است. یکی از این جهات، توجه هنرمند به اشاعه و معرفی خوبیها و حسنات و حذف زشتیها و پلشتیهاست. جهت مهم دیگر، تاثیری است که اثر هنری روی مخاطب و به طور کلی بر جامعه میگذارد. در واقع بایدها و نبایدها از سویی بر روند خلق اثری هنرمند و در نتیجه بر پیام آن اثر نهاده و از سوی دیگر از طریق پیام اثر هنری بر آموزش و هدایت جامعه تاثیر میگذارد. برخی از این احکام عبارتند از:
● عبرت:
عبرت گیری از آثار و اعمال پیشینیان و دیگر تمدنها و هر آنچه که در اطراف انسان وجود دارد، یکی از موضوعات مورد توجه تعلیمات قرآنی بوده و مسلمین و همه انسان ها به آن توصیه شدهاند؛ «اولم یسیروا فی الارض فینظروا کیف کان عاقبه الذین من قبلهم کانوا اشد منهم قوه و اثاروا الارض و عمروها اکثر مما عمروها: آیا در زمین سیر نکردند تا عاقبت کار پیشینیان شان که از اینها بسیار تواناتر بودند و بیش از اینها در زمین کشتزار و کاخ و عمارت برافراشتند را مشاهده کنند.» (روم: ۹)
● احتراز از لغو بیهودگی:
انجام هر عمل و همچنین ایجاد هر شیء لغو و بیهوده جنبه ای از فساد در زمین و اسراف است و احتراز از عمل لغو و بیهوده، صفتی است که طبق تعالیم قرآنی، یکی از ویژگیهای مومنین است: «قد افلح المومنون، الذینهم فی صلاتهم خاشعون والذینهم عن اللغو معرضون: همانا اهل ایمان به فیروزی و رستگاری رسیدند. آنان که در نماز خاضع و خاشع هستند و آنان که از لغو و سخن باطل اعراض میکنند.» (مومنون: ۱-۳)
● اجتناب از استکبار و تفاخر:
استکبار و فخرفروشی به عنوان اولین گناهی که پس از خلقت آدم (ع) و توسط شیطان به وقوع پیوست، از صفاتی است که مسلمین از آنها به شدت نهی شدهاند: « ابی و استکبر و کان من الکافرین: شیطان ابا و تکبر کرد و از فرقه کافران گردید.» (بقره: ۳۴) علاوه بر آن، آیات دیگری از قرآن کریم نیز به زشتی این صفت دلالت دارند، از جمله: «و اعبدوا الله و لا تشرکوا به شیئا و بالوالدین احسانا و بذی القربی و الیتامی و المساکین و الجار ذی القربی و الجار الجنب و الصاحب بالجنب وابن السبیل و ما ملکت ایمانکم ان الله لایحب من کان مختالا فخورا:» خدای یکتا را بپرستید و هیچ چیزی را شریک وی نگیرید و نسبت به پدر و مادر و خویشان و یتیمان و فقیران و همسایه که بیگانه است و دوستان موافق و رهگذران و بندگان که زیر دست تصرف شمایند، در حق همه نیکی و مهربانی کنید که خدا مردم خودپسند متکبر را دوست ندارد.» (نساء : ۳۶) از این آیات میتوان چنین استنباط نمود که ترک این صفات مذموم نه تنها در گفتار و اندیشه که در اعمال انسانی و از جمله خلق آثار هنری نیز بایستی مد نظر مسلمین قرار گیرد.
اجتناب از فساد:
آیاتی از قرآن کریم، انسان را از فساد در زمین نهی فرموده و یا آن را زشت و ناپسند معرفی مینماید: «و لا تفسدوا فی الارض بعد اصلاحها: هرگز در زمین پس از آنکه کار آن به امر حق، نظم و صلاح یافت، به فساد و تبهکاری برنخیزید.» (اعراف: ۵۶) اجتناب از فساد را میتوان در بسیاری از زمینهها و از جمله مقولات زیر جستجو کرد: اجتناب از هرآنچه به گمراهی انسان بینجامد و هر آنچه به تباهی روحی و جسمی انسان کمک کند و همچنین اعمالی که به اسراف و لغو و بطالت منتهی شده و ضد اصلاح باشند.
● اجتناب از اسراف:
اسراف یکی از صفات مذمومی است که در همه اعمال انسان میتواند بروز نماید و تعلیمات اسلامی، مسلمین را به شدت از آن نهی فرموده است تا جایی که صریحا میفرماید: «و لا تسرفوا انه لا یحب المسرفین: و اسراف نکنید که خداوند، مسرفان را دوست نمیدارد.» (انعام: ۱۴۱) علاوه بر این، آیاتی که مسلمین را از اسراف منع نموده و یا به نحوی اسراف را نکوهش نمودهاند، عبارتند از:
ـ اسری: ۲۷،
ـ مومنون: ۴۳،
ـ اعراف: ۳۱،
ـ بنی اسرائیل: ۱۶،
ـ شعرا: ۲ - ۱۵۱،
ـ یونس: ۸۳ و
ـ دخان: .۳۱
اسراف علاوه بر همه معایبی که دارد صریحا به عنوان فساد در زمین و ضد اصلاح زمین معرفی شده است. این صفت مذموم همچنین زمینه ساز و همین طور نتیجه برتری جویی و استکبار و تفرعن است، چنانچه در مورد فرعون آمده است: «و ان فرعون لعال فی الارض و انه لمن المسرفین: و فرعون در زمین بسیار علو و سرکشی داشت و او از مسرفین بود.» (یونس : ۸۳)
توجه به آخرت و عدم تمرکز بر دنیا:
«فاعرض عن من تولی عن ذکرنا و لم یرد الا الحیوه الدنیا: تو هم ای رسول از هر کس که از یاد ما روی گردانید و جز زندگانی دنیا نخواست به کلی اعراض کن.» (نجم: ۲۹)
● تعاون:
«و تعاونوا علی البر و التقوی و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان: و باید شما به یکدیگر در نیکوکاری و تقوی کمک کنید نه بر گناه و ستمکاری.» (مائده: ۲) در واقع هنر باید روحیه تعاون و همکاری در نیکوکاری در جامعه را تقویت نماید.
● امر به معروف و نهی از منکر:
«ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون: و باید از شما مسلمانان برخی خلق را به خیر و صلاح دعوت نموده و مردم را به نیکوکاری امر و از بدکاری نهی کنند و اینان که به حقیقت واسطه هدایت خلق هستند در عالم فیروزبختی و رستگاری خواهند بود.» (آل عمران: ۱۰۵ - ۱۰۴)
● عفاف:
«قل للمومنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم ان الله خبیر بما یصنعون: ای رسول ما! مردان مومن را بگو تا چشم ها (از نگاه ناروا) بپوشانند و فروج و اندامشان را (از کار زشت) محفوظ دارند که این بر پاکیزگی (جسم و جان) شما اصلح است و البته خدا به هرچه کنید کاملا آگاه است.» (نور: ۳۰)
سیر در صراط مستقیم:
«و ان هذا صراطی مستقیما فالتبعوه ولا تتبعوالسبل فتفرق بکم عن سبیل ذلکم وصیکم به لعلکم تتقون: و این است راه راست من، پیروی آن کنید و از راههای دیگر که موجب تفرقه و پریشانی شماست متابعت نکنید، این است سفارش خدا به شما که پرهیزکار شوید.» (انعام: ۱۵۳) و «ان الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم: همانا خدا پروردگار من و شماست، او را بپرستید که همین خداپرستی، راه راست است.» (آل عمران: ۵۱)
● اجتناب از ریا:
یکی از صفات مذمومی که حتی بروز آن در عبادت مهم و بنیادینی همچون نماز نیز نکوهش شده است، عمل ریا میباشد؛ «فویل للمصلین الذینهم عن صلاتهم ساهون الذینهم یراوون: وای بر آن نمازگزاران که دل از یاد خدا غافل دارند، همانان که نماز به ریا و خود نمایی کنند.» (ماعون: ۴ -۶) و طبیعی است که هر گونه تجلی ریا در فعالیتها و تولیدات انسان (که هنر نیز جزئی از آن است) قابل پذیرش تعالیم اسلامی نخواهد بود.
عبدالحمید ریاحی
منبع : روزنامه رسالت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست