شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
مجله ویستا
فلسفه و حکمت روزه

روزه از نظر بهداشت جسم و سلامتبدن و ابعاد دیگر دارای فواید فراوانی است، روزه در سلامت معده و پاكسازی آن از انواع غذاها كه موجب انواع بیماریهاست اثرات فوق العادهای دارد. مركز بیماریها معده است
پیامبر خدا فرمود: "المعدهٔ بیت كل داء، و الحمئهٔ راس كل دواء" (۱) معده مركز و خانه هر دردی است، و پرهیز و اجتناب (از غذاهای نامناسب و زیاد خوری) اساس و راس هرداروی شفابخش است. پیامبر(ص) سه باب از علوم بروی ما گشود پیامبر عظیم الشان اسلام در یك بیانیه كوتاه، اثرات و فوائد سه چیز را به این شرح بیان میفرماید: "اغزوا تغنموا، و صوموا تصحوا، و سافروا تستغنوا" اول، جنگ و جهاد كنید تا مستغنی شوید، كه غنائم جنگی باعث استغنا میباشد، دوم، روزه بگیرید تا صحت و سلامتی خویش را تضمین كنید، سوم، سفر كنید تا مالدار شوید، زیرا مسافرت و حمل كالای تجارتی از شهری به شهر دیگر یا از كشوری به كشور دیگر باعث رفع نیازمندیهای جامعه و عمران كشورها میگردد، در این سه جمله پیامبر(صلی الله علیه و آله) سه باب از درهای علم: جهاد (كه خود باعث تمكن و امكانات مالی میشود)، بهداشت جسم و اقتصاد جامعه را بر روی ما میگشاید.
●امام علی(ع) در فلسفه روزه چه میفرماید؟
ما اگر پویای فلسفه روزه و حكمت تشریع آن باشیم و از خواص و فوائد آن بخواهیم اطلاعات بیشتری پیدا كنیم و به اشكال تراشیهای منتقدین پاسخ اقناع كننده بدهیم به سخنان حكیمانه و درربار حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه گوش فرا میدهیم در قسمتی از این خطبه امام میفرماید: "و مجاهدهٔ الصیام فی الایام المفروضات، تسكینا لاطرافهم، و تخشیعا لابصارهم، و تذلیلا لنفوسهم و تخفیضا لقلوبهم، و اذهابا للخیلاء عنهم لما فی ذلك من تعفیر عتاق الوجوه بالتراب تواضعا و التصاق كرائم الجوارح بالارض تصاغرا و لحقوق البطون بالمتون من الصیام تذللا" (۲) امیرمؤمنان علیه السلام به دنباله مطالب ارزشمندی میفرماید: از خدا بترسید و از كیفر تباهكاری در دنیا، و از زیان ستمگری در آخرت ... و خداوند بندگان مؤمنش را حفظ میفرماید، به وسیله نمازها و زكاتها، ( و سپس فوائد و پارهای از علل و فلسفه روزه را بیان میفرماید) و كوشش در گرفتن روزه در روزهای واجب، برای آرام ماندن دست و پا و اندام و دیگر ایشان (از معصیت و نافرمانی) و چشم به زیر انداختنشان و فروتنی جانهاشان، و زبونی دلهاشان، و بیرون كردن كبر و خودپسندی از آنان، چون در نماز است مالیدن رخسارهای نیكو برای فروتنی، و (هنگام سجده نمودن) چسبانیدن اعضاء شریفه (هفت موضع) را به زمین برای اظهار كوچكی و "ذلتبه پیشگاه با عظمتش" و در روزه رسیدن شكمها به پشتها برای خضوع و ناچیز دانستن خویش كه روزه و نماز و زكات فلسفهاش سازندگی و تزكیه، و تذلل و تقلل به پیشگاه حضرت حق است، و از چیزهائی است كه میتواند آدمی را از چنگ شیطان نجات بخشد، و از انواع بیماریهای ظاهری و باطنی برهاند، و مخصوصا درس مقاومت و مبارزه را عملا یاد آدمی دهد، مخصوصا روزه است كه از امتیازات بخصوص برخوردار است، كه پاداش آن فقط به خداوند بزرگ برگزار شده است. كه امیرالمؤمنین(علیه السلام) درجائی دیگر میفرماید:"و الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق" ۳)
روزه برای آزمایش اخلاص مردم است خداوند روزه را برای آزمایش اخلاص مردم واجب فرموده است، كه روزه در اخلاص عمل بسیار مؤثر است، یعنی كسی كه روزه میگیرد و تمامی روز را با همه امكان بخوردنیها و آشامیدنیهایی كه در اختیار دارد، در عین حال امساك مینماید، جز اخلاص به پیشگاه حضرت حق مفهومی دیگر ندارد، و در قسمتی از نهج البلاغه میفرماید: "و صوم شهر رمضان فانه جنهٔ من العقاب" (۴) و یكی از دلائل وجوب روزه این است كه روزه ماه رمضان سپر است از عقاب الهی، یعنی روزه موجب غفران و آمرزش گناهان و معاصی انسان است، كه به وسیله روزه نجات از آتش جهنم و عقوبت پروردگار به دست میآید.
●خدایا از گرسنگی بتو پناه میآوریم
فوائد كم خوری از نظر بهداشت و تندرستی جسم و روح، درست است كه آدمی تاب گرسنگی زیاد را ندارد، و اسلام هم نخواسته است كه انسان خود را در زحمت تحمل گرسنگی زیاد قرار دهد، بلكه در بعضی روایات رسیده است: "اللهم اعوذبك من الجوع" (۵) خدایا از گرسنگی به تو پناه میبرم، ولی در عین حال باید متوجه بود، كه مقداری از گرسنگی برای انسان لازم است! و فوائد بسیاری در بردارد، و بر عكس پورخوری و سیر بیماری زیادی به همراه میآورد.
از نظر بهداشت و تندرستی، باید غذا كمتر مصرف شود، و هنوز اشتهاء تمام نشده، دست از غذا خوردن بكشد، به تجربه ثابتشده است. افرادی كه كم میخورند، از كسانی كه همیشه سیر میخورند سالمتر میباشند، و تن درستترند.
●ابعادی در فلسفه روزه از بیان امام صادق(ع)
هشام بن حكم از رئیس مذهب تشیع حضرت جعفر بن محمد (علیهما السلام) میپرسد از علت و فلسفه روزه، امام میفرماید: "انما فرض الله الصیام لیستوی به الغنی و القیر و ذلك ان الغنی لم یكن لیجد مس الجوع، فیرحم الفقیر، لان الغنی كلما اراد شیئا قدر علیه، فاراد الله تعالی ان یسوی بین خلقه، و ان یذیق الغنی مس الجوع و الالم لیرق علی الضعیف و یرحم الجائع" (۶) حضرت صادق(علیه السلام): براستی خداوند روزه را واجب كرد، تا به وسیله او بین اغنیاء و فقراء مساوات و برابری به وجود آید، و این برای آن است كه ثروتمندانی كه هرگز درد گرسنگی را احساس نكردهاند، به فقراء ترحم نمایند، زیرا اغنیاء هرگاه (خوردنی و آشامیدنی را) اراده نمودند (و هوس هر نوع ماكولات و مشروبات كردند) برایشان میسر است، پس خداوند متعال "روزه را واجب نموده" كه تا بین بندگانش از فقیر و غنی، برابری به وجود آورد، و اینكه سرمایه داران مسلمان الم جوع و گرسنگی را لمس نمایند، تا بر ضعفاء رقت آوردند، و بر گرسنگان عالم ترحم نمایند، (و این تنها شعار اسلام است، آری تنها مكتبی كه به حال گرسنگان عالم ترحم نمایند، (و این تنها شعار اسلام است، آری تنها مكتبی كه به حال گرسنگان و محرومان میاندیشد اسلام است.
●خصال هفتگانه مخصوص روزهداران
در حدیثی طویل حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) چنین نقل میفرماید كه پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: "ما من مؤمن یصوم شهر رمضان احتسابا الا اوجب الله تبارك و تعالی له سبع خصال: اولها یذوب الحرام من جسده، و الثانیهٔ یقرب من رحمهٔ الله عزوجل، و الثالثهٔ قد كفر خطیئهٔ ابیه آدم، و الرابعهٔ یهون الله علیه سكرات الموت و الخامسهٔ امان من الجوع و العطش یوم القیمهٔ و السادسهٔ یطعمه الله عزوجل من طیبات الجنهٔ، و السابعهٔ یعطیه الله عزوجل برائهٔ من النار، قال: صدقتیا محمد" (۷) .
هیچ مؤمنی نیست كه ماه رمضان را فقط به حساب خدا روزه بگیرد، مگر آنكه خدای تبارك و تعالیخصلت را برای او واجب و لازم گرداند:
۱- هر چه حرام در پیگرش باشد محو و ذوب گرداند،
۲- به حمتخدای عزوجل نزدیك میشود،
۳- (با روزه خویش) خطای پدرش حضرت آدم را میپوشاند،
۴- خداوند لحظات جان كندن را بر وی آسان گرداند،
۵- از گرسنگی و تشنگی روز قیامت در امان خواهد بود،
۶- خدای عزوجل از خوراكیهای لذیذ بهشتی او را نصیب دهد،
۷- خدای و عزوجل برائت و بیزاری از آتش دوزخ را به او عطا فرماید. (پرسش كننده در این حدیث مفصل، عالم یهودی بود) كه عرض كرد راست گفتی ای محمد.
●فلسفه و دلائل وجوب روزه از امام رضا(ع)
امام رضا(علیه السلام) در فلسفه و دلائل وجوب روزه میفرماید: "انما امروا بالصوم لكی یعرفوا الم الجوع و العطش، فیستدلوا علی فقر الآخرهٔ، و لیكون الصائم خاشعا ذلیلا مستكینا ماجورا و محتسبا عارفا، صابرا علی ما اصابه من الجوع و العطش، فیستوجب الثواب مع ما فیه من الامساك عن الشهوات و یكون ذلك واعظا لهم فی العاجل و رائضا لهم علی اداء ما كلفهم و دلیلا لهم فی الآجل و لیعرفوا شدهٔ مبلغ ذلك علی اهل الفقر و المسكنهٔ فی الدنیا فیؤدوا الیهم ما افترض الله لهم فی اموالهم" (۸)
وقتی از حضرت درباره فلسفه روزه میپرسند، میفرماید: همانا (مردم) مامور به روزه شدند تا بشناسند درد و ناگواریهای گرسنگی و تشنگی را، و آنگاه استدلال كنند بر سختیهای گرسنگی و تشنگی و فقر آخرت، (كه پیامبر صلی الله علیه و آله در خطبه شعبانیه میفرمود: و اذكروا بجوعكم و عطشكم جوع یوم القیمهٔ و عطشهٔ، یاد آورید از گرسنگی و تشنگی روزه داریتان گرسنگیها و تشنگیهای روز قیامت را، كه این یادآوری انسان را به فكر تدارك قیامت میاندازد كه تا سعی كند، جد و جهد بیشتری در كسب رضای خداوند و كمك به مخلوق ضعیفش بنماید و آنان را از امكانات مادی و غیر مادی خویش بهرهمند سازد).
(آنگاه امام علیه السلام خصوصیات صائم را این چنین توصیف میفرماید) و هر آینه روزهدار باید (به پیشگاه خداوند) بندهای خاشع و ذلیل و دارای استكانت و وقار باشد، (و خود و عمل خویش را) ماجور و مثاب دانسته، (و بداند كه اعمال و زحماتش) به حساب میآید، (و نادیده گرفته نمیشود) و در همه حال به آنچه كه انجام میدهد از عبادات عارف باشد، و بر آنچه كه از گرسنگی و تشنگی به او میرسد صبر كند، و در آن هنگام با امساك از شهوات (و پیروی نكردن از نفس اماره بسوء) مستوجب ثواب فراوانی میشود، (و خداوند اجر و ثواب عبادت روزهداریش را به او مرحمتخواهد فرمود) و این اوصاف حمیده (كه برای صائم ذكر شد) واعظ خوبی برای روزهداران در دنیا خواهد شد، (كه اثرات وضعی این اوصاف كاملا در چهره و اعمال و رفتار آنان مشهود خواهد گشت) و رائض و راغب استبر روزهداران بر اداء آنچه كه مكلف به آنند و راهنمای خوبی برای آنان است در عالم عقبی، و آنان باید بشناسند شدت و اهمیت مشكلات فقرا و بیچارگان را كه تا رحمت آورند بر فقراء و مساكین در دنیا، سپس اداء نمایند حقوق آنان را كه خداوند در اموالشان مقرر فرموده است. (یعنی اینطور نباشد كه خود خوب بخورند و بپوشند و دیگران گرسنه باشند). شاعر عرب "حاتم بن عبد الله طائی" میگوید:
و حسبك داء ان تبیتببطنهٔ و حولك اكباد تحن الی القد! (۹) یعنی: این درد برای تو بس است كه شب با شكم پر بخوابی و در گردت جگرها باشد كه قدح پوستی را آرزو كنند (و برای آنان فراهم نشود چه جای آنكه طعام داشته باشند.
●بحثی دیگر در فلسفه روزه از امام رضا(ع)
امام رضا (علیه السلام) در یك پرسش دیگر از فلسفه روزه چنین میفرماید: "علهٔ الصوم لعرفان مس الجوع و العطش لیكون العبد ذلیلا مستكینا ماجورا محتسبا صابرا فیكون ذلك دلیلا علی شدائد الآخرهٔ، علت روزه از برای فهمیدن الم و درد گرسنگی و تشنگی است، تا بنده ذلیل و متضرع و ماجور و صابر باشد و بفهمد شدائد آخرت را، مع ما فیه من الانكسار له عن الشهوات و اعظاله فی العاجل دلیلا علی الآجل لیعلم مبلغ ذلك من اهل الفقر و المسكنهٔ فی الدنیا و الآخرهٔ" (۱۰) علاوه بر این كه در روزه انكسار شهوات و موعظه هست از برای امر آخرت تا بداند حال اهل فقر و فاقه را در دنیا و عقبی. بلی این است قسمتی از فلسفه روزه از بیان حضرت رضا علیه آلاف التحیهٔ و الثناء.
بلی روزه از افضل طاعات است، زیرا كه روزه مشتمل بر انكسار شهوات بهیمیه است كه شریعت آسمانی و احكام الهی نیامده مگر برای تعدیل شهوات و توقیف و مهار آنها كه در حد اعتدال انجام گرفته، و برای تزكیه و طهارت نفس و تصفیه آن از اخلاقیات رذیله، زیرا مقصود از صوم مجرد امساك از اكل و شرب و مباشرت با نسوان نیست، بلكه غرض نهائی آن كف نفس و نگهداری آن از شهوترانیهای حیوانی است، چنان كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: الصوم جنهٔ فاذا صام احدكم فلا یرفث و لا یجهل و ان امرء جادله او شاتمه فلیقل انی صائم: كه روزه سپری است از برای شخص، زیرا یكی از شما اگر روزه گرفتسخن زشت نگوید، و كارهای بیهوده نكند، و اگر كسی با وی مجادله كند یا او را شماتت نماید، او بگوید من روزه هستم، مراد از این حدیثشریف نبوی (صلی الله علیه و آله) این است: كه روزه وقایهای است كه نگه میدارد آدمی را از انحرافات و لغزشها، كه به واسطه آن از دشمنانی بزرگ چون شیطان نفس، دشمن درونی، خلاصی میجوید، پس نفس را كنترل مینماید از شهوات نابجا، و شیطان را از خود دور مینماید.
●مجرای نفوذ شیطان را با روزه ضیق نمائید
بر این مبنا رسول الله (صلی الله علیه و آله) فرمود: "ان الشیطان لیجری من ابن آدم مجری الدم فضیقوا مجاریه بالجوع"، كه شیطان جریان مییابد و نفوذ میكند در فرزندان آدم، مانند جریان خون در بدن پس مجاری شیطان را در وجود خود به واسطه گرسنگی یعنی روزه تنگ نمائید، (۱۱) و الحق، كه روزه بدون اثر چه فایده و ثمری دارد؟ آری فائده و اثری ندارد كه آدمی غذای ناهار خویش را به افطار تاخیر اندازد، و از امساك و اجتناب از یك سری مبطلات روزه، انواع تهمتها و دروغها و غیبتها و شهوترانیها و هتك حرمتخلق الله و حفظ نكردن ناموس خویش از نامحرمان و سوء تربیت فرزندان و سرعت غضب به حادثه كوچكی و ایجاد ضرب و شتم و صدها گناه دیگر مرتكب شود و بگوید من روزه هستم خیر؟ این نوع روزه اثری و فایدهای ندارد، باید روزه قدرت ساختن و اصلاح نفس داشته باشد و روزه این قدرت را دارد، لكن این مائیم ارزش و اهمت او را تشخیص ندادیم، و از این نوع روزههای بی اثر ثمری جز گرسنگی و تحمل تشنگی عاید ما نمیشود، و چه فایدهای است از برای روزهدار كه فریضهای اداء كند و كبیرهای مرتكب گردد، و با خیانتبر بندگان خدا در مال و عرض ایشان تجاوز نماید
روزه رابطه مستقیم با اخلاص دارد
خلاصه كنم و این بخش را "فلسفه روزه و حكمت مشروعیت" به سخن مولای متقیان (علیه السلام) مزین نمایم كه امام علیه السلام در آنجا كه فلسفه پارهای از احكام را تشریح میفرماید: "و الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق" (۱۲)
خداوند، روزه را برای آزمایش اخلاص مردم مقرر و فرض فرموده است، و كسی كه به پیشگاه حضرت حق اخلاص ورزد، تمامی اوصافی كه در فلسفه روزه بیان شده استشامل حالش میشود، و روزه كاملا با اخلاص روزهدار، در رابطه است.
حسین موسوی راد لاهیجی
پینوشتها:
۱- اركان الاسلام، ص ۱۰۸ این عبارت حدیثی است كه از پیامبر اسلام در بحار الانوار، ج ۱۴ روایتشده است، لكن این كتاب بحارث بن كلده نسبت داده است.
۲- نهج البلاغه فیض، ص ۷۹۸.
۳- از حكمت ۲۴۴ نهج البلاغه فیض الاسلام.
۴- نهج البلاغه، چاپ صبحی صالح، ص ۱۶۳.
۵- مجمع البحرین، ماده جوع.
۶- وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۳ - و من لا یحضره الفقیه، ص ۷۳، ج ۲.
۷- خصال شیخ صدوق، ص ۳۸۶.
۸- وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۴.
۹- حاتم به عبد الله طائی.
۱۰- علل الشرایع صدوق علیه الرحمه.
۱۱- از مجموعهای از سخنان پیشوایان معصوم(ع) استخراج شده است.
۱۲- نهج البلاغه، ص ۱۱۹۷.
روزه، درمان بیماریهای روح و جسم ص ۸۱
پینوشتها:
۱- اركان الاسلام، ص ۱۰۸ این عبارت حدیثی است كه از پیامبر اسلام در بحار الانوار، ج ۱۴ روایتشده است، لكن این كتاب بحارث بن كلده نسبت داده است.
۲- نهج البلاغه فیض، ص ۷۹۸.
۳- از حكمت ۲۴۴ نهج البلاغه فیض الاسلام.
۴- نهج البلاغه، چاپ صبحی صالح، ص ۱۶۳.
۵- مجمع البحرین، ماده جوع.
۶- وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۳ - و من لا یحضره الفقیه، ص ۷۳، ج ۲.
۷- خصال شیخ صدوق، ص ۳۸۶.
۸- وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۴.
۹- حاتم به عبد الله طائی.
۱۰- علل الشرایع صدوق علیه الرحمه.
۱۱- از مجموعهای از سخنان پیشوایان معصوم(ع) استخراج شده است.
۱۲- نهج البلاغه، ص ۱۱۹۷.
روزه، درمان بیماریهای روح و جسم ص ۸۱
منبع : مجمع جهانی شیعه شناس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست