دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
مجله ویستا
موانع نماز
در راه حركت انسان به سوی نماز ، این واقعیت پر بركت الهی ، موانعی هست ، كه لازم است ، عاشق نماز ، با تمام وجود با این موانع به مبارزه برخیزد ، سستی در مقابل این موانع ، انسان را از فیض با عظمت نماز باز داشته و از رحمت حضرت حق محروم می كند ، در متن قرآن مجید در باره موانع نماز در ضمن چند آیه می خوانیم :
( یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالاَْنْصَابُ وَالاَْزْلاَمُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ * إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَكُمُ الْعَدَاوَهَٔ وَالْبَغْضَاءَ فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَیَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللهِ وَعَنِ الصَّلاَهِٔ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ )(۱) .
ای كسانی كه ایمان آورده اید جز این نیست كه شراب و قمار و بت ها و تیرهای قرعه ، برنامه های پلیدی است از عمل شیطان ، دوری از آنها بر شما واجب است ، كه رستگاری شما در گرو دوری از آنهاست .
بطور حتم شیطان می خواهد میان شما در مسئله خمر و قمار دشمنی و كینه بیندازد و شما را از یاد خدا و از نماز باز دارد ، آیا این كارها را ترك می كنید ؟
( قُلْ أَنفِقُوا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً لَن یُتَقَبَّلَ مِنكُمْ إِنَّكُمْ كُنتُمْ قَوْماً فَاسِقِینَ * وَمَا مَنَعَهُمْ أَن تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَاتُهُمْ إِلاَّ أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللهِ وَبِرَسُولِهِ وَلاَ یَأْتُونَ الصَّلاَهَٔ إِلاَّ وَهُمْ كُسَالَی وَلاَ یُنفِقُونَ إِلاَّ وَهُمْ كَارِهُونَ )(۲) .
به منافقین دو رو و پست بگو :
انفاق كنید به حال رغبت یا اكراه ، این انفاق از شما پذیرفته نخواهد شد ، به حقیقت كه شما گروهی فاسق هستید .
چه مانع شد اینان را كه انفاقشان پذیرفته نشود مگر كفرشان به خدا و رسول خدا ، اینان به نماز حاضر نمی شوند مگر با حال كسالت ، و انفاق نمی كنند مگر از روی بی رغبتی !
آنچه به عنوان موانع نماز از آیات ذكر شده استفاده می شود می توان در چهار قسمت خلاصه كرد :
۱ ـ شراب
۲ ـ قمار
۳ ـ بت پرستی
۴ ـ تظاهر و خودنمائی
در اینجا لازم است به توضیح هر یك از این چهار مانع اقدام شود ، باشد كه گمراهی با خواندن آن از خواب غفلت بیدار گردد .
۱ ـ شراب
مشهور است كه مخترع شراب شیطان رجیم بود ، او با اختراع این ماده فساد كه اهل دل آن را ام الخبائث نامیده اند ، به عقل و قلب و روح و ایمان و عمل و ادب و تربیت انسان حمله برد ، و در این حمله ناجوانمردانه هم در طول تاریخ موفق بود ، زیرا آنان كه به این ماده فساد آلوده شدند ، قوای عاقله را از دست دادند ، و در نتیجه تبدیل به حیوانی بی فكر شدند ، و چون از اندیشه در عواقب امور بازماندند ، از اثر بی فكری به انواع گناهان و معاصی آلوده شدند ، و در آلودگی به معاصی حركت الهی قلب و روح را از دست داده خود را به هلاكت ابدی دچار كردند !
امتیاز انسان بر سایر موجودات عالم به عقل اوست ، چون عقل را از دست بدهد ، از تمام موجودات بی ارزش تر و پست تر می گردد .
عقل حوزه جاذبه ، تكالیف و مسؤولیت های الهی و انسانی است ، وقتی جاذبه این حوزه نورانی از دست برود ، خود بخود ظرف وجود و صفحه حیات از تابش نور پر فروغ تكلیف و مسئولیت محروم می گردد .
كسی كه از نور عقل و تفكر بهره مند است ، جز به سوی خیر دنیا و آخرت حركتی ندارد ، عقل محبوب ترین خلق خداست ، و عاقل كه عقلش را بكار گیرد محبوب ترین بنده الهی است .
در آثار « طبسی » صفحه سی و یك آمده :
بدان كه تفكر سیر انسانی است از مبادی به مقاصد ، و نظر را همین معنا گفته اند .
و هیچ كس از مرتبه نقصان به مرتبه كمال نتواند رسید الا به سیری ، و به این سبب اول واجبات تفكر و نظر است .
و بدان كه مبادی سیر ، كه از آنجا حركت باید كرد ، آفاق و انفس است ، و سیر استدلال است از آیات هر دو ، یعنی از حكمت هائی كه در هر ذره از ذرات هر یكی از این دو كون یافته شود ، بر عظمت و كمال مبدع هر دو ، تا مشاهده نور ابداع او در هر ذره ذره كرده شود :
( سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الاْفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ )(۳) .
تفكر اسباب را به حق قائم دیدن است ، و فاضل ترین اعمال ، فكرت است و ورع .
بدان كه هر كه را سخن نه از سر حكمت است آن عین آفت است ، و هر كه را خاموشی نه از سر فكرت است آن همه شهوت و غفلت است ، و هر نظر كه نه از سر عبرت است آن همه سهو و زلت است .
قالَ النَّبِیُّ تَفَكُّرُ ساعَهٔ خَیْرٌ مِنْ عِبادَهِٔ سَبْعینَ سَنَهًٔ .
بعثت انبیاء و امامت امامان بنا به فرموده علی(ع) در خطبه اول نهج البلاغه برای حركت فكری انسان بوده .
اگر بخواهید آثار و نتائج و محصولات و ثمرات اندیشه و فكر را در طول تاریخ به حساب بیاورید ، در هیچ كتاب و كتابخانه ای گنجایش نخواهد داشت .
تمام كتب علمی ، و تمدن با عظمت انسانی بر این صفحه خاك و در این میدان تابناك نتیجه اندیشه انسان در امور مادی و معنوی است .
شما خود فكر كنید كه شراب این دو ماده فساد ، چه تیشه ای به ریشه انسانیت ، كه عبارت از قوه اندیشه اوست می زند ، و چگونه آدمی را از دست راه راست الهی و صراط مستقیم ربانی به كجی و ضلالت می برد ، حركت در راه راست چه سودها ، و سیر در راه ضلالت چه ضررها و خسارتها برای انسان دارد ؟
امام باقر (علیه السلام) می فرماید :
شراب خوار با روی سیاه ، دهان كج ، زبان بیرون آمده ، و با ناله و فریاد سخت از شدت تشنگی وارد قیامت می شود ، و از چاهی كه چرك بدن زناكاران در آن است به او می آشامانند !
امام ششم (علیه السلام) به یونس بن ظبیان فرمود :
از طرف من كه به مردم لطف و محبت دارم بگو : هر كس یك جرعه شراب بنوشد ، خداوند و ملائكه و انبیاء و مؤمنان او را لعنت می كنند ، مستی شراب روح ایمان را از كالبد برده و بجایش روح پست و كثیف و لعنت شده قرار می دهد .
پیامبر بزرگ در مسئله شراب ده طائفه را لعنت كردند :
غرس كننده مُو ، نگهبان آن ، فشار دهنده انگور جهت شراب ، خورنده ، ساقی ، حمل كننده ، تحویل گیرنده ، خریدار ، فروشنده ، دریافت كننده پول .
پیامبر فرمودند :
از اولین برنامه هائی كه خداوند منع فرمود ، عبارت است از بت پرستی ، شرابخواری .
و نیز آن حضرت فرموده :
شراب خواری مبدء تمام گناهان است(۴) .
امام ششم (علیه السلام) می فرماید :
شراب منع تمام آلودگی هاست و شراب خوار ، تكذیب كننده قرآن است ، زیرا اگر قرآن را باور داشت ، حرامش را حرام می دانست ! !
امام باقر (علیه السلام) می فرماید :
خداوند به چیزی همانند شرابخواری معصیت نشده ، برای شراب خوار مست زنای با مادر و دختر و خواهر امری است عادی ، زیرا به هنگام مستی ، آنان را تشخیص نمی دهد كه چه كسی هستند و نیز برای مشروبخوار ترك نماز برنامه ای است سهل و آسان .
به امیرالمؤمنین (علیه السلام) عرضه داشتند ، شما فرموده اید شراب از دزدی و زنا بدتر است فرمود : آری ، زناكار ممكن است گناه دیگری مرتكب نشود ، ولی شراب خوار چون مست شد زنا می كند ، آدم می كشد ، و نماز را ترك می نماید(۵) .
در این روایات ملاحظه كردید ، كه از جمله موانع راه نماز آلوده بودن به شراب است .
دانــــــا نخورد شراب و مستی نكند *** با طبع بلند میل پستی نكند
خوشبخت كسی بود كه اوقات عزیز *** صرف هوس و هواپرستی نكند
مضرات شراب و شرابخواری ، و خسارتهائی كه از این ناحیه به تاریخ حیات خورده قابل شمردن نیست ، همین بس كه در باره شراب در روایات خواندید كه شراب ریشه همه خبائث و آلودگی ها و گناهان است .
ابلیس شبی رفــت به بالین جوانی *** آراسته با شكل مهیبی سر و بر را
گفتا كه منم مرگ اگر خواهی زنهار *** باید بگزینی تو یكی زین سه خطر را
یا آن پدر پیـــــر خودت را بكشی زار *** یا بشكنی از مادر خود سینه و سر را
یا آن كه بنوشی و سه جامی تو از این می *** تا آن كه بپوشم زهلاك تو نظر را
لرزید از این بیم جوان بر خود و جا داشت *** كز ترس فتد لرزه بتن ضیغم نر را
گفتا پدر و مادر مـــــــن هر دو عزیزند *** هرگز نكنم ترك ادب این دو نفر را
لكن چو به می دفع شر از خویش توان كرد *** نوشم دو سه جامی و كنم دفع خطر را
نوشید دو جامی و چو شد خیره زمستی *** هم مادر خود را زد و هم كشت پدر را
ای كاش شود خشك بن تاك ، خداوند *** زین مایه شر حفظ كند نوع بشر را
۲ ـ قمار
قمار عمل پلیدی است كه مانند شراب مخترعش شیطان است ، و از جمله علل كینه و دشمنی بین مردم است .
مالی كه از قمار بدست می آید بر اساس آیات و روایات حرام است ، و با آن مال هیچ برنامه ای نمی توان داشت ، و بر بدست آورنده مال واجب است ، آن مال را به صاحبش بازگرداند .
قمار برنامه كثیفی است كه برای دو طرف آن مایه دشمنی و علت رنجش ، و كینه توزی است .
قمارباز اگر ببازد دشمن برنده می شود و اگر ببرد ، بازنده دشمن او می گردد ، كمتر مجلسی برای قمار تشكیل می شود كه در آن نزاع و كینه برنخیزد ، و چه بسا بازنده مال به خاطر مالی كه با حسرت و اندوه نسبت به باختنش مواجه شده دست به خودكشی بزند . قمارباز موجودی به تمام معنی بی رحم است ، زیرا مالی كه باید نفقه زند و فرزند شدو ، و در راه خدای مهربان به انفاق و صدقه و خیرات و مبرات خرج گردد ، مفت به یك مفت خواری مانند خودش می بازد ، و زن و فرزند را از نفقه و خویش را از رحمت حضرت حق محروم می كند .
بعید نیست كه قمارباز بخاطر باختن مال و بدست آوردن مایه جدید ، دست به دزدی ، خدعه ، مكر و حیله و آدم كشی بزند .ساختن و نگاه داشتن و خرید و فروش جمیع ادوات قمار از نظر مكتب عالی اسلام حرام است .
روایات حرمت قمار ، همانند حرمت شراب در كتاب وسائل قرار دارد ، شما می توانید به این منبع ارزنده الهی مراجعه كنید :
امام ششم می فرماید :
فروش شطرنج و خوردن پولش و نگاه داشتنش كفر و بازی با آن شرك ، و سلام به بازی دهنده اش گناه و یاد دادن آن به مردم معصیت بزرگ است .
كه دست به شطرنج می زند ، همانند این است كه دست در گوشت خوك فرو برده ، و كسی كه به آن بنگرد ، همانند نظر كردن بر عورت مادر است ! !
بازی كننده با وسیله قمار و سلام دهنده بر بازیگر ، و تماشاگر بازی ، در گناه مساوی هستند ، و هر كس به بازی با شطرنج بنشیند برای خود در دوزخ جا تهیه می كند ، و در زندگی آن جهان دچار حسرت می گردد .
از همنشینی با قماربازان بپرهیزید ، زیرا اهل آن مجلس محل خشم خدایند و هر ساعت در معرض غضب حقند ، اگر عذاب خدا نازل شود ، شما را هم خواهد گرفت(۶) .
قمار بازان چون به قمار بنشینند همه حواس آنان متوجه بردن مال و ثروت طرف مقابل است ، و این برنامه اكثراً از سر شب تا صبح یا از صبح تا شب به طول می انجامد و پس از پایان كار قمار ، قماربازان با خستگی مفرط و اعصاب كوبیده و فكر از كار افتاده مواجهند و مجبورند برای جبران این همه رنج و خستگی به خواب روند و مدتها در بستر غفلت و خواب مرگ بمانند و نماز آنان ضایع گردد .
و چه بدبخت انسانی با اتصال به این عمل شیطانی دچار رجس روحی و پلیدی نفس شود و از طرف دیگر به خاطر ضایع شدن نمازش از بركات و عنایات الهی محروم گردد .
۳ ـ بت پرستی
بت پرستی یعنی بریدن از حق و تعلق قلبی و عملی پیداكردن به اشیاء یا احوال .
بت هائی كه معمولاً مورد پرستش قرار گرفته اند بر دو دسته اند :
۱ ـ بیجان
۲ ـ جاندار
جاندار همانند طواغیت و ستمگران تاریخ كه خویش را بر جان و مال ملت ها مالك می دانستند ، و گروهی بدنبال این رشته غرق در پیروی از آنان می شدند ، البته كسی آنان را خالق نمی دانست ، بلكه از خالق دست برداشته و خود را مملوك آنان می كرد ، و به هر چه آنان امر می كردند اینان بدون چون و چرا از امر آن پلیدان و ستمگران پیروی می كردند .
اینگونه بت های جاندار ، همیشه بوسیله پیروانشان به راه كثیف و تحمیل اراده خود بر مردم ادامه می دادند ، و اگر در میان ملت ها اینگونه پیروان و مطیعان و بقول قرآن بت پرستان را نداشتند ، هرگز حكومت و سلطه آنان پایه نداشت
و ادامه زندگی ننگین و شیطانی آنان برایشان میسر نبود .
بت ، جاندار یا بی جانش بخودی خود قدرت ندارد ، فرعون یك نفر بود ، نمرود یك شخص بود ، معاویه و یزید ، ابوسفیان و ابولهب هر كدام یك نفر بودند ، آنچه باعث حكومت و سلطه و جنایت و خیانت آنان شد ، بت پرستی بت پرستان بود .
امام ششم (علیه السلام) به مردی كه از كارگزاران حزب كثیف اموی بود ، فرمودند ، شما پیروان بنی امیه باعث این همه جنایت در میدان حیات مردم شدید ، ورنه بنی امیه قدرتی نداشتند و عده زیادی نبودند ! !
با توجه به این واقعیت ببینید بت پرست چه گناه عظیمی را مرتكب می شود و حمایت چه گناهان عجیب و غریبی در عالم می شود . امروز شرق و غرب به مثابه همان فرعون و نمرود و ابو سفیان و معاویه و یزید هستند یعنی بت جاندار .
ما برای قدرتهای ظالم جهان معنائی جز این نمی توانیم داشته باشیم ، قرآن مجید اینان را ائمه كفر می داند و امام كفر طاغوت و طاغوت صنم یا بت است و پیرو طاغوت و امام كفر بت پرست و كثیف ترین موجود روی زمین است ! !
بت بی جان همانند خورشید ، ماه ، ستاره ، درخت ، پول ، ریاست ، و از همه بدتر هوای نفس و غرائز و شهوات است .
آری انسان وقتی دچار بت بیرونی یا درونی شود از حركت فكری و روحی باز مانده و در تمام عبادات كه باعث سعادت دنیا و آخرت آدمی است به روی انسان بسته می شود .
اینكه به هنگام گرفتار آمدن به پرستش بت های جاندار و بی جان ، یا درونی و بیرونی ، آدمی از همه فضائل مخصوصاً عبادت حق و بخصوص نماز باز می ماند جای تردید نیست .
ولی در میان اینها ، بت هوای نفس از همه زیانبارتر و خسارت آورتر است ، و دچار شدن به پرستش هوای نفس و شهوات و غرائز ، و زیانهای این پرستش ، مسئله ای است كه عمیقاً در خور تحقیق است و كتابی جداگانه می خواهد .
زیرا به طور قطع می توان گفت منشأ پرستش بت های جاندار و بیجان درون خود انسان است .
آدمی اول هواپرست می شود سپس فرعون پرست یا آمریكاپرست یا شوروی پرست یا شاه پرست یا پول پرست یا زن پرست ! !
این قلب و روح است كه اگر با قواعد عالی الهی و معارف حقه و قرآن مجید و بیانات پیامبران و ائمه و اولیاء تزكیه نشود ، آدمی دچار بت پرستی می گردد و اگر تصفیه شد و با تعالیم الهی زنده گردد ، آدمی را از اسارت بت های درون و برون حفظ كرده و به اوج كمال می رساند . اما با خواب رفتن دل و افسردگی جان ، وجود آدمی در تنگنای پرستش های غلط قرار خواهد گرفت ، و در این صورت است كه از انسان نباید توقع نیكی و شرف و فضیلت و انسانیت داشت ، چگونه می توان پس از اسارت در بند بت پرستی در مدار عبادت و به خصوص نماز كه رمز حریت و آزادی است قرار گرفت ؟ !
خوش ترین حال انسان ، حال آزادی و حریت از بت های درونی و بیرونی است و این حال بدست نمی آید ، مگر با دنبال كردن خط با عظمت معرفت .
معرفت به اینكه در دار وجود اصالت از خداست و بقیه موجودات چه غیبی و چه شهودی نمودی بیش نیستند ، و هیچ كدام لیاقت آن را ندارند كه انسان آنان را اصل بداند چه رسد به اینكه دست وجود خویش را به پرستش سنگ و چوب یا یك ظالم ستمگر یا حیوانی همانند گاو و گوساله آلوده و نجس كند ! !
معرفت به اینكه در دار حقیقت فقط و فقط حق مطلب خداست و كل موجودات سایه و تجلی اسماء و صفات او هستند ، و حیثیتی جز علت و سبب آنهم نه علت و سبب مستقل ، ندارند .
معرفت به اینكه او اگر بخواهد وجود موجود اثر می بخشد و اگر نخواهد از هیچ موجودی هیچ اثری ظاهر نمی شود .
اگــــر تیـــــغ عالم بجــنبد زجای *** نبرد رگی گر نخواهد خدای
برد كشتی آنجا كه خواهد خدای *** اگـر جامه بر تن درد ناخدای
معرفت به اینكه وجود مقدس حضرت او ، موجودات و بخصوص جنس انسان را در این صفحه پهناور هستی ، سرخود و عبث رها نكرده ، بلكه حكمت بالغه او اقتضا كرده كه هر موجودی برای ظهور آثار وجودیش در چارچوب شرایط و مقررات خداوندی باشد .
و این چهارچوب و شرایط در كنار حیات انسان عبارت از كتاب و نبوت و امامت و فقاهت است .
معرفت به اینكه این دنیای چند روزه بی اعتبار و كم ارزش پایان حیات نیست ، بلكه این زندگی محدود اگر مطابق با روش انبیاء و قواعد قرآن و سنت امامان و فقه فقیهان پایه گذاری شود مقدمه ای برای پدید آمدن سعادتی ابدی در جهان بعد است كه جهانی است جاویدانی و همیشگی .
معرفت به اینكه عشق و محبت در قلب انسان باید وقف حریم مقدس او باشد و بقیه محبت ها سایه ای و ظلی از این محبت باشد .
معرفت به اینكه مقصود و محبوب و معبود و معشوق یكی است و باید دل و جان و قلب و روح و نفس و عقل در گرو عشق و محبت او باشد ، و تمام حركات و اعمال انسان پرتو آن محبت و شعله فروزان آن عشق باشد ، كه بدون این عشق ، پیداكردن معنای حیات محال و آدم شدن و به انسانیت رسیدن و مقصد اصلی را پیدا كردن امری صد در صد غیر ممكن است .
۴ ـ ریا
ریا علامت نفاق است ، و قرآن و روایات به شدت به ریاكاران حمله آورده و آنان را از حریم انسانیت دور می دانند .
كسی كه آلوده به ریا است بدون شك اگر بیننده ای نباشد ، به نماز برنمی خیزد ، و چون نماز بخواند بقول قرآن ظاهرش با كسالت و باطنش محضر جلب توجه دیگران است .
آری ریا هم چون شراب و قمار و بت پرستی از موانع راه نماز است و به خواست خدا ، این مسئله در ضمن ابواب آینده مصباح الشریعه كه یك فصلش مخصوص ریا است توضیح بیشتری داده خواهد شد .
۱ ـ سوره مائده (۵) : ۹۰ ـ ۹۱ .
۲ ـ سوره توبه (۹) : ۵۳ ـ ۵۴ .
۳ ـ سوره فصلت (۴۱) : ۵۳ .
۴ ـ تمام این روایات در وسائل ۱۷ / است .
۵ ـ وسائل ۱۷ / ۲۵۰ .
۶ ـ وسائل ۶ / ۲۴۱ باب ۱۰۳ .
منبع : عرفان اسلامی (شرح جامع مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه)جلد ۵
۲ ـ سوره توبه (۹) : ۵۳ ـ ۵۴ .
۳ ـ سوره فصلت (۴۱) : ۵۳ .
۴ ـ تمام این روایات در وسائل ۱۷ / است .
۵ ـ وسائل ۱۷ / ۲۵۰ .
۶ ـ وسائل ۶ / ۲۴۱ باب ۱۰۳ .
منبع : عرفان اسلامی (شرح جامع مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه)جلد ۵
منبع : عرفان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست