جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 7 February, 2025
مجله ویستا
جامعه شناسی راه رفتن
![جامعه شناسی راه رفتن](/mag/i/2/i1r4m.jpg)
آنها به این نتیجه رسیده اند كه راه رفتن موفقیت آمیز نیازمند توجه و مراقبت جدی است. آدم ها بایستی به طور كامل مراقب راه رفتن خود باشند تا راه رفتن موفقیت آمیزی داشته باشند. به نظر این دو معمولاً آدم ها در جمع و زمانی كه تنها هستند به دو شیوه متمایز راه می روند. در جمع راه رفتن و با هم راه رفتن الگوها و قواعدی را می طلبد كه تنها راه رفتن به آن نیازی ندارد.آدم ها برای با هم راه رفتن به یك نوع نقشه راهنما و الگوی جمعی مراجعه كرده و آن را در رفتارهای خود به كار می برند. برای مثال آنها همواره فاصله معینی از یكدیگر را حفظ می كنند. زمانی كه دو نفر با هم راه می روند معمولاً برداشتن گام ها و حالت جسمانی و فیزیكی آنها به گونه ای است كه عمل با هم راه رفتن آنها را خدشه دار نمی سازد. در این میان اگر یكی از طرفین از دیگری جلو یا عقب بیافتد همراه او سعی می كند تا با كند یا تند كردن گام هایش فاصله ایجاد شده را ترمیم كند و در صورتی كه در این كار موفق نباشد، سعی می كند تا توضیح دهد كه چرا نتوانسته است با دیگری به طور همزمان راه برود.این صرف عمل با هم راه رفتن نیست كه باعث می شود طرفین از خدشه دار شدن آن جلوگیری كنند بلكه از آن جایی كه این عمل منتهی به یك سری اعمال مهم دیگر می شود، حائز اهمیت است. در واقع با هم راه رفتن امكان شكل گیری رفتارها و اعمال دیگر را مهیا می سازد كه در صورت به هم خوردن قانون و الگوهای راه رفتن، امكان شكل گیری آنها وجود نخواهد داشت. چرا كه این اعمال تنها زمانی امكان وقوع پیدا می كند كه عمل با هم راه رفتن به طور درستی انجام می شود.صحبت كردن، خود را مخاطب دیگری قرار دادن، لمس كردن همدیگر، خندیدن، تعارف كردن چیزهای مختلف به همدیگر و حتی خداحافظی كردن و اعمال مشابه آن تنها زمانی امكان وقوع دارند كه عمل با هم راه رفتن به درستی انجام شود. از این روی اشخاص معمولاً نهایت سعی خود را می كنند تا عمل با هم راه رفتن را به گونه ای درست انجام دهند.برای راییو وشنكاین، نه تنها عمل با هم و به طور جمعی راه رفتن یك كنش اجتماعی با الگوی خاص می باشد، بلكه چنین الگوی راحتی را می توان در عمل تنها راه رفتن افراد نیز مشاهده كرد. افرادی كه به تنهایی در خیابان راه می روند بایستی به گونه ای عمل راه رفتن را انجام دهند كه باعث سوء برداشت دیگران نشود. مثلاً زمانی كه فردی تنها از كنار شخص یا اشخاص دیگری در حال عبور است، در لحظه عبور سعی می كند با تند كردن گام ها و تغییر ژست فیزیكی بدن خود به گونه ای از كنار او عبور كند كه این تصور برای او و دیگران پیش نیاید كه آنها با هم راه می روند. در صورتی كه این قواعد زیرپا گذاشته شود به راحتی امكان سوءتفسیر وجود خواهد داشت. یعنی در صورت عدم رعایت قواعد «تنها راه رفتن» ممكن است این تصور پیش بیاید كه شخص در حال تعقیب یا تهدید دیگری است. به این ترتیب مردم برای حفظ نظم و ثبات در امور زندگی خود، در جزئی ترین و خردترین سطوح زندگی شان نیز در حال بازتولید مداوم نظم می باشند. از دید اتنومتدولوژیست ها امكان مشاهده و شناخت نظم در همه سطوح زندگی انسان وجود دارد. آنها با بررسی همین سطوح خرد، به این نتیجه می رسند كه بازتولید نظم در این سطوح عامل بقا و ثبات جامعه است.افراد جامعه معمولاً در برابر عدم رعایت الگوی درست راه رفتن، عكس العمل نشان می دهند. اگر كسی به گونه ای راه برود كه به دیگری برخورد كند، یا زمانی كه فرد تنهایی به صورتی راه می رود كه دیگران آن را تهدید یا تعقیب تلقی كنند، به شدت در برابر آن واكنش نشان می دهند. هر چند اغلب اوقات شخصی كه قواعد درست راه رفتن را زیر پا گذاشته است، با عذرخواهی می پذیرد كه می باید چنان قواعدی را رعایت می كرد.چنین الگویی در عمل دویدن اشخاص بیشتر خود را نشان می دهد. متناسب با محركی كه باعث دویدن اشخاص در خیابان می شود، نوع دویدن آنها نیز فرق می كند. نوع دویدن كسی كه به خاطر تأخیر در جلسه و یا هر چیز دیگری می دود با كسی كه به خاطر تعقیب پلیس می دود، متفاوت است.
این تفاوت به خوبی در زبان روزمره نشان داده شده است. زبانی كه عمل فرد نخست را دویدن و عمل شخص دومی را فرار كردن می داند.
با هم دویدن
یكی از مشكل ترین كارها برای بیشتر افراد، هماهنگی با همراه خود در حین دویدن است. افراد جامعه زمانی كه دو نفره یا سه نفره می دوند به طور متناوب نظم های «با هم راه رفتن» را زیر پا می گذارند. از این روی انجام ترمیمات متناوب یكی از ویژگی های دویدن های دسته جمعی است. در دویدن های جمعی علی رغم آشفتگی و بی نظمی ظاهری، نوعی تلاش برای ترمیم این آشفتگی ها وجود دارد؛ به این معنی كه افراد جمع سعی می كنند تا حد امكان سرعت دویدن خود را با طرف دیگر تنظیم كنند، این مسأله به خوبی در دویدن های دو نفره مشخص است؛ به طوری كه اگر این عمل ترمیم انجام نگیرد، معنای با هم دویدن از بین خواهد رفت و به جای آن به دنبال هم دویدن و یا دیگری را تعقیب كردن، خواهد نشست. همان طور كه گارفینگل بیان كرده، بیشتر اعضای جامعه به دلیل آن كه دچار عادت شده اند، چنین مسأله ای را عادی تلقی می كنند، در حالی كه اعضای جامعه در عمل دویدن به گونه ای متفاوت پایبندی خود را به عادات با هم دویدن نشان می دهند.
پیاده روهای دو نفره
زمانی كه به جای دو نفر با چهار نفر در خیابان راه می روید چه اتفاقی می افتد؟ تا به حال به این موضوع توجه كرده اید كه بیشتر پیاده رو های شهرهای ما برای دو نفره راه رفتن ساخته شده است. راه رفتن چهار نفره در اكثر این پیاده رو ها غیرممكن است چرا كه تمام محیط پیاده رو را می پوشاند و اجازه عبور به افراد دیگر را نمی دهد، اما از آنجایی كه ما می دانیم پیاده رو برای همه شهروندان جامعه است، معمولاً به طور دو نفره یا سه نفره، یك نفر پشت سر یا جلو، در خیابان ها راه می رویم تا حداقل فضای ممكن را به دیگران برای عبور و مرور داده باشیم.راه رفتن های بیش از دو نفره مشكلات دیگری نیز دارد. حفظ نظم مستتر در عمل راه رفتن در این گونه موارد دشوار می باشد. مثلاً در راه رفتن سه نفره در غالب اوقات نفر وسط تحت فشار دو نفر كناری خود بوده و غالباً جلو یا عقب می افتد. به عبارت دیگر در این گونه موارد افراد گرایش به یكدیگر را به دور شدن از هم ترجیح می دهند. در حالی كه حتی فضای كافی برای راه رفتن و با فاصله از هم راه رفتن وجود دارد، افراد سعی می كنند به شدت در كنار همدیگر راه بروند. از همین روی معمولاً نفر وسط كه عامل جدایی دو نفر كناری است، تحت فشار مضاعف قرار دارد. او علاوه بر این كه عامل جدایی دو نفر كناری است، در غالب اوقات مانع مواجهه چهره به چهره این دو نفر می شود و همچون واسطه ای بین آنها عمل می كند.در راه رفتن های چهار نفره نیز معمولاً افراد به صورت دو نفره دو نفره راه می روند. با این تفاوت كه فاصله ردیف اول از ردیف دوم بسیار كم می باشد. آنها اغلب با همدیگر صحبت می كنند در حالی كه جدا از همدیگر راه می روند. فاصله ردیف اول و دوم طوری است كه سایرین چهار نفره بودن آنها را تشخیص می دهند.
آیا همان طور كه می خواهیم راه می رویم؟
آیا راه رفتن انسان ها گزینشی است و نظم و قاعده شیوه های راه رفتن های گوناگون با یكدیگر متفاوت می باشد؟ علاوه بر این آیا ما همان طور كه دلمان می خواهد راه می رویم؟ آیا اصلاً قبل از راه رفتنمان به چگونه راه رفتن خودمان فكر می كنیم؟ آیا همان طور كه در مورد لباس های خود و مدل و رنگ آنها و میزان تناسب آن با موقعیت خاصی كه آنها را می پوشیم فكر می كنیم و دست به گزینش می زنیم، درباره شیوه راه رفتنمان نیز می اندیشیم؟
مسأله ای كه در پاسخ به این سؤال ها می توان به آن اشاره كرد این است كه راه رفتن های ما نیز یك پدیده اجتماعی است؛ به این معنی كه در ارتباط با دیگران شكل می گیرد و نوع آن مشخص می شود. علاوه بر تأثیر محیط های فیزیكی و شخصیتی ما در شیوه های راه رفتن ما، شیوه های راه رفتن دیگران و نوع درك و برداشت آنها از راه رفتن های ما و انتظارات آنها، بر چگونگی راه رفتن ما تأثیر می گذارد.
نتیجه
به روش اتنومتدلوژیكی در این مقال خودتان نتیجه بگیرید .
سینا كلهر منابع:
۱- نظریه های جامعه شناسی، حسین ایبی، عبدالمعبود انصاری، انتشارات جامعه تهران، ۱۳۵۸
۲- نظریه های جامعه شناسی، غلامعلی توسلی، انتشارات سمت، تهران، ۱۳۷۲
۳- درآمدی بر مكاتب و نظریه های جامعه شناسی، حسین ابوالحسن تنهایی، تهران، ۱۳۷۱
۴- نظریه های جامعه شناسی در دوران معاصر، جورج ریتزر، محسن ثلاثی، تهران، علمی، ۱۳۷۴
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست