جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 7 February, 2025
مجله ویستا
با امام کاظم(ع) در سایه قرآن
![با امام کاظم(ع) در سایه قرآن](/mag/i/2/o5i98.jpg)
۱) صدای زیبا و حزنآور
عالم بزرگوار شیخ مفید(ره) مینویسد: طبق ادله گذشته،آن حضرت دانشمندترین مردم زمانه بود و بیش از همه حافظ كتاب الهی وخوشصداترین آنان در قرائت قرآن بود. هنگام قرائت، آهسته و حزنآور میخواند ومیگریست و شنوندگان هم گریه میكردند، اهل مدینه او را «زین المجتهدین»مینامیدند. (۱)
در روایتی دیگر آمده است:(و كانت قراته حزنا) یعنی قرائت آنحضرت حزنآوربود. (۲) به ابرهه مسیحی فرمود: «با كتاب خودت چقدر آشنایی؟ پاسخداد: به متن و تاویل آن آگاهم، هشام میگوید: حضرت كاظم(ع) شروع كرد به قرائتانجیل، آنگاه ابرهه گفت: «حضرت مسیح اینچنین میخوانند و جز او هیچ كسی چنیننخوانده است و از پنجاه سال پیش تا كنون در جستجوی چنین شخصیتی بودم» و دراین هنگام، ابرهه به دست امام مسلمان شد. (۳)
۲) ترتیل
یعنی حروف كاملا ادا وبیان و وقوف رعایت گردد.
حضرت كاظم(ع) میفرماید: از پیامبر اكرم در باره معنای «و رتل القرآنترتیلا» (۴) پرسیدند، در پاسخ فرمود:
بینه تبیانا و لا تنثره نثر الرهل و لا تهذه هذالشعر، قفوا عند عجائبه و حركوابه القلوب و لا یكون هم احدكم آخر السوره. (۵)
یعنی قرآن را واضح و كاملا روشنبیان كن و حروفش را مانند رمل و شنهایی كه باد یكباره میپاشد بر روی هم نریزو آن را مانند شعرخوانی پشتسر هم و با شتاب مخوان; نزد شگفتیهای قرآنبایستید و دلها را با آن تكان دهید و همت و نظر شما رسیدن به آخر سورهنباشد، یعنی به كیفیتبپردازید نه به كمیت. (۶)
۳) ارج نهادن به حاملان قرآن
آن حضرت در حدیثی از جد بزرگوارش نقل میفرماید: خدای تعالی بخشنده است و جودرا دوست دارد و كارهای عالی را دوست میدارد و از كارهای پست ناخرسند است وواقعا از احترام به جلال الهی بزرگداشتسه گروه است:
الف) ریش سفید مسلمان،
ب) امام عادل،
ج) آن كسی كه حامل و تسلیم قرآن كریم استبه گونهای كه نه اهل غلو است ونه از بار تكالیفش شانه خالی میكند. (۷)
۴) اهدای ثواب قرائتبه معصومان(ع)
علی بنمغیره به امام كاظم(ع) میگوید:
پدرم از جد شما پرسید آیا رواستشبی یك ختم قرآن بخوانم؟
جد شما فرمود: هر شب. دوباره پرسید: آیا در ماه رمضان هم؟ جد شما فرمود: درماه رمضان نیز، جدم عرض كرد: بلی هر چه توانستم.
و برنامه پدرم این بود كه در ماه رمضان چهل بار قرآن را ختم میكرد; و من نیزپس از پدر قرآن میخوانم بیشتر و گاهی كمتر از پدرم، كم و زیادیش بستگی داشتبه اندازه فرصت و فراغت و یا كار و سرگرمی و نشاط و بیماریم و هنگام عیدفطر، قرآنهایی كه خوانده بودم، یك ختمش را برای رسول اكرم(ص) یكی برایعلی(ع)، یكی برای فاطمه(ع) و همچنین برای هر كدام از امامان تا به شما رسیدو یكی هم برای شما قرار میدادم، از هنگامی كه خدا این بینش و حال را به منعنایت كرده است و در سلك پیروان شما قرار گرفتهام.
حال آیا برای خودم نیز پاداشی هست؟ حضرت فرمود: پاداش تو آن است كه در قیامتبا آنها هستی، گفتم اللهاكبر، آیا چنین اجری دارم؟ حضرت سه بار فرمود:
بلی. (۸)
● شیعه و قرائت قرآن
حضرت كاظم به مردی فرمود: آیا دوست داری در دنیا بمانی؟ پاسخ داد:
بلی، پرسید: برای چه؟ گفت: به خاطر قرائت قل هو الله احد، آنگاه حضرت ساكتشد و پس از زمانی گفت: ای حفص! هركس از دوستان و شیعیان ما بمیرد و قرآن راخوب نداند، در عالم برزخ آموزش داده میشود تا خدا به واسطه آن درجه و مقامشرا بالا ببرد زیرا درجات بهشتبه قدر آیههای قرآن كریم است: به قاری گفتهمیشود: بخوان و ترقی كن پس او میخواند و ترقی میكند. حفص گوید:
در عمرم ندیدم كسی را كه از امام كاظم (ع) بیشتر خدا ترس و به رحمتحقامیدوارباشد و قرآن خواندنش همراه با حزن بود و گویا هنگام قرائتبه شخصیخطاب میكند. (۹)
● پیز از بحثهای بیفایده
همچنانكه امروزه، پرداختن به طرح و حل بسیاری از معماهای قرآنی، وقتگیر،كمفایده و مایه غفلت از اهداف اصلی قرآن كریم است، در گذشته نیز مباحثیچون مخلوق بودن یا قدیم بودن قرآن، به صورت مشكلی جنجالی درآمده بود ومایه درگیری و خونریزیها و اتلاف وقت و... میشد. هنگامی كه در این باره ازامام كاظم(ع) نظرخواهی و گفته شد مردم در این باره اختلاف دارند برخیقرآن را مخلوق میدانند و بعضی غیر مخلوق; فرمود: من آنچه را آنان میگویند، نمیگویم ولی میگویم: «انه كلام الله» قرآن سخن خداست. (۱۰)
این روش و منشباید سرمشق امروز و همیشه ما باشد، كه از مباحث نظری بیفایده و مشكلآفرینبپرهیزیم.
● عنایتبه تفسیر قرآن
به جاست كه قاری به معنی و تفسیر هم توجه نماید، در سخنان امام كاظم(ع)مواردی از تفسیر آیات بیان شده مثلا «توبه نصوح» در آیه«یا ایها الذین آمنوا توبوا الی الله توبه نصوحا» (۱۱) را چنین تفسیرمیفرماید: بنده به درگاه خدا توبه میكند و دیگر برنمیگردد و توبه نمیشكند وبراستی كه محبوبترین بندگان خدا در پیشگاه حق، فریب خوردگانتوبهكنندهاند. (۱۲)
● تفسیر واژههای مشكل
در تفسیر «الذین هم عن صلاتهم ساهون» (۱۳) سهو در نماز را تضییعنماز میداند. (۱۴) و یا در تفسیر «الله الصمد» (۱۵) میفرماید: «الصمد الذیلا جوف له» (۱۶) یعنی صمد كسی است كه توخالی نیست; بدیهی است كه اجسام همهتوخالی و دارای هسته مركزی و پروتون هستند، و طبق این تفسیر صمد یعنی غیرمادی و غیر جسم.
● بیان مصداق و مورد آیه
شان نزول و یا روشنترین مصداقهای برخی آیات، در سخنان امام بیان شدهاست مثل مصداق «ماء معین» كه منظور از آن غیبتحضرت مهدی امام زمان(ع)است. در این آیه از انسان سؤال شده: «قل ارءیتم ان اصبح ماوكم غورا فمنیاتیكم بماء معین» (۱۷) یعنی بگو: به من خبر دهید، اگر آب شما فرو رود،چه كسی آب روان برایتان خواهد آورد؟
و در توضیح «فجار» در آیه: «كلا ان كتاب الفجار لفی سجین» (۱۸) میفرماید:
بدكاران و فاجران كسانی هستند كه در حق ائمه (علیهم السلام) نافرمانی و برآنان قلدری كردند. (۱۹) گفتنی است كه بیشترین تفسیرهای آن بزرگوار در شرحآیههایی است كه در اثبات امامت و رهبری و یا بیزاری و مذمت منحرفان از امامتنازل شده است.
در معرفی مهمترین مصداق منافقان، كسانی را نشان میدهد كه به ولایتحضرتعلی(ع) ایمان نمیآوردند، قرآن كریم میفرماید:
«هنگامی كه منافقان نزد تو آیند میگویند:
«ما شهادت میدهیم كه یقینا تو رسول خدایی» خداوند میداند كه تو رسول اوهستی، ولی خداوند شهادت میدهد كه منافقان دروغگو هستند...» (۲۰)
این به خاطرآن است كه نخست ایمان آوردند سپس كافر شدند از اینرو بر دلهای آنان مهرنهاده شده و حقیقت را درك نمیكنند. امام(ع) میفرماید: منظور منافقانی است كهنخست ایمان آوردند به رسالت پیامبر(ص) و سپس به لایتحضرت علی(ع) وصی آنحضرت كفر ورزیدند.
● ثواب تلاوت
در سخنان امام(ع) ثواب و آثار تلاوت بسیاریاز آیهها و سورهها بیان شده كه نمونههایی را مرور میكنیم:
۱) هرگاه از چیزی ترسیدی صد آیه از هر جای قرآن كه خواستی، بخوان، آنگاهسه بار بگو: اللهم اكشف عنی البلاء. (۲۱)
۲) امام كاظم(ع): نسیم رحمت الهی در هر روز جمعه هزار بار میوزد، و به هربندهای هر چه خدا بخواهد میدهد پس هر كه بعد از عصر جمعه صد بار سوره قدر رابخواند خداوند آن هزار رحمت و همانند آن را به او میبخشد. (۲۲)
علی مختاری
پینوشتها:
۱ ارشاد مفید، ص ۲۳۵; بحارالانوار، ج ۴۸، ص ۱۰۲.
۲ كافی، ج ۲، ص۶۰۶، به نقل از مسند الامام الكاظم(ع)، ج ۲، ص ۱۱.
۳ بحارالانوار، ج ۴۸، ص ۱۰۴.
۴ سوره مزمل، آیه ۴.
۵ بحارالانوار، ج۷۶، ص۶۳; مسند الامام الكاظم(ع)، ج ۲، ص ۴۴.
۶ مسند الامام الكاظم(ع)، ص ۴۴، نقل از بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۲۱۵.
۷ بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۱۸۴.
۸ كافی، ج ۲، ص ۴۱۸; مسند الامام الكاظم(ع)، ج ۲، ص ۹۸.
۹ همان، ص۶۰۶; نقل از مسند الامام الكاظم(ع)، ص ۱۱.
۱۰ توحید صدوق، ص ۲۲۴; مسند الامام الكاظم(ع)، ج ۲، ص۷.
۱۱ سوره تحریم، آیه۷۷.
۱۲ تفسیر نورالثقلین، ج ۵، ص ۳۷۴; مسند الامام الكاظم(ع)، ج ۲، ص ۴۲، بااندكی تفاوت.
۱۳ سوره ماعون.
۱۴ مسند الامام الكاظم(ع)، ج ۲، ص۴۷.
۱۵ سوره توحید.
۱۶ مسند الامام الكاظم(ع)، ج ۲، ص ۴۸.
۱۷ سوره ملك، آیه ۳۰.
۱۸ سوره مطففین، آیه ۸.
۱۹ مناقب ابن شهرآشوب، ج ۲، ص ۳۵۲، نقل از مسند الامام الكاظم(ع)، ج ۲، ص۴۶.
۲۰ سوره منافقون، آیه۳ ۱.
۲۱ مناقب ابن شهرآشوب، ج ۱، ص۵۵۹، نقل از مسند الامام الكاظم(ع)، ص ۴۱.
۲۲ ثواب الاعمال، ص۱۵۷، نقل از مسند الامام الكاظم(ع)، ج ۲، ص ۱۱.
۲۳ امالی صدوق، ص ۳۶۱، نقل از مسند الامام الكاظم(ع)، ج ۲، ص۹.
پینوشتها:
۱ ارشاد مفید، ص ۲۳۵; بحارالانوار، ج ۴۸، ص ۱۰۲.
۲ كافی، ج ۲، ص۶۰۶، به نقل از مسند الامام الكاظم(ع)، ج ۲، ص ۱۱.
۳ بحارالانوار، ج ۴۸، ص ۱۰۴.
۴ سوره مزمل، آیه ۴.
۵ بحارالانوار، ج۷۶، ص۶۳; مسند الامام الكاظم(ع)، ج ۲، ص ۴۴.
۶ مسند الامام الكاظم(ع)، ص ۴۴، نقل از بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۲۱۵.
۷ بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۱۸۴.
۸ كافی، ج ۲، ص ۴۱۸; مسند الامام الكاظم(ع)، ج ۲، ص ۹۸.
۹ همان، ص۶۰۶; نقل از مسند الامام الكاظم(ع)، ص ۱۱.
۱۰ توحید صدوق، ص ۲۲۴; مسند الامام الكاظم(ع)، ج ۲، ص۷.
۱۱ سوره تحریم، آیه۷۷.
۱۲ تفسیر نورالثقلین، ج ۵، ص ۳۷۴; مسند الامام الكاظم(ع)، ج ۲، ص ۴۲، بااندكی تفاوت.
۱۳ سوره ماعون.
۱۴ مسند الامام الكاظم(ع)، ج ۲، ص۴۷.
۱۵ سوره توحید.
۱۶ مسند الامام الكاظم(ع)، ج ۲، ص ۴۸.
۱۷ سوره ملك، آیه ۳۰.
۱۸ سوره مطففین، آیه ۸.
۱۹ مناقب ابن شهرآشوب، ج ۲، ص ۳۵۲، نقل از مسند الامام الكاظم(ع)، ج ۲، ص۴۶.
۲۰ سوره منافقون، آیه۳ ۱.
۲۱ مناقب ابن شهرآشوب، ج ۱، ص۵۵۹، نقل از مسند الامام الكاظم(ع)، ص ۴۱.
۲۲ ثواب الاعمال، ص۱۵۷، نقل از مسند الامام الكاظم(ع)، ج ۲، ص ۱۱.
۲۳ امالی صدوق، ص ۳۶۱، نقل از مسند الامام الكاظم(ع)، ج ۲، ص۹.
منبع : مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست