چهارشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 12 February, 2025
مجله ویستا
تعدیل کیفی شاخص قیمت به روش هدانیک
![تعدیل کیفی شاخص قیمت به روش هدانیک](/mag/i/2/i3brx.jpg)
شاخص قیمت مصرفکننده معیار سنجش تغییرات قیمت تعداد ثابت و معینی از کالاها و خدمات است که توسط خانوارهای یک کشور به مصرف میرسد. تغییرات قیمت که به علت تغییر کیفیت در کالاهای این سبد ایجاد میشود باعث ایجاد اریبی در محاسبه شاخص قیمت مصرفکننده خواهد شد. روش هدانیک یکی از روشهای تعدیل کیفیت است که با بررسی تغییر مشخصات و قیمت کالا، اثر تغییر قیمت ناشی از ارتقای کیفیت را از تغییر قیمت مجزا میکند. این روش از چندین سال قبل در مطالعات تعدیل کیفیت شاخصهای قیمت مورد استفاده قرار گرفته ولی با وجود آنکه مراکز و آژانسهای آماری کشورهای مختلف از روش هدانیک بهره گرفتهاند، لیکن انتقادهائی که به آن میشود استفاده از این روش را با تردید مواجه کرده است.
محمود چلویان
رئیس دایره شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی اداره آمار اقتصادی
رئیس دایره شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی اداره آمار اقتصادی
منبع : مجله روند اقتصادی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست