سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
مجله ویستا
در حال و هوای عاشقی
![در حال و هوای عاشقی](/mag/i/2/i3i5p.jpg)
لوچ درحالیکه میپذیرد سوابق اجتماعی ـ اقتصادی کاراکترهای اصلی این فیلم «فضای متفاوتتری» به فیلم میبخشد، اشاره میکند ـ همانطور که تهیهکنندهٔ فیلم، ربهکا او برایان اخیراً به من گفت ـ این پروژه نسبت به فیلمهای قبلی او که «تجاری»تر است. فیلمهای انگلو ـ آسیایی موفق اخیر مثل «مثل بکهام شوت کن» مسلماً تولیدشان به نظر خیلی بهموقع بوده، هرچند لوچ در رد این نظر که فیلمنامه این فیلم شاید نسبت به همکاریهای قبلیاش با لوچ «مثبتتر» و «امیدوارکننده»تر باشد. شتابزده عمل میکند.هنرپیشههای جوان همگی تحصیلکرده هستند و از خانوادههای ازهمگسیخته نیستند. اما به دلایل فرهنگی، زبان و مذهب در انتخابهاشان دچار محدودیت هستند.»احتمالاً این «صداقت متفاوت» مخالفان لوچ را مات و مبهوت میکند، لوچی که جدی بودن فیلمهایش را رد میکند و از تحسین طنز مؤید زندگی در آنها نیز امتناع میورزد لوچ علیرغم تأثیرگذار بودن ۱۶ فیلم بلندش که طی ۴۰ سال سابقهٔ حرفهایاش ساخته، از لیست اخیر ۴۰ کارگردان برتر گاردین حذف شد، ۱۱ مورد از آنها از زمانیکه شهرت و اعتبار حکیمانهاش با فیلم «دستورالعمل پنهانی» محصول سال ۱۹۹۰، احیا شد، ساخته و آمادهٔ نمایش شدند. حذف او از لیست گاردین (به نفع احتمالاً پاول پائولیکوفسکی، که یکی از فیلمهایش «آخرین پناهگاه» احتمالاً تحت تأثیر لوچ بوده) آنچه را که طرفدارانش بدان مشکوک بودند، تأیید میکند: اینکه لوچ دیگر از طرف هموطنانش بهعنوان یک فیلمساز مهم به حساب نمیآید. لوچ که مورد حملهٔ مطبوعات قرار داشت خصوصاً از طرف الکساندر واکر فقید که مبارزهای علیه فیلم «دستورالعمل پنهانی» به راه انداخت، اخیراً زیر آتش خشم انتقاد BBFC قرار دارد که پیشتر به فیلم «شانزده سالهٔ شیرین» به دلیل زبان متنوع و رنگین آن، ۱۸ گواهی افتخار و تأیید داده بودند. لوچ میگوید «خیلی مرا شرمنده کردند و البته هیچ نفعی برای من نداشت.» معلمها میگفتند که خواستار نمایش فیلم در مدارس هستند اما نمیتوانستند این کار را انجام دهند. این ایده که کلام میتواند مضر باشد درصورتیکه خشونت آشکار نه، جهانبینی احمقانهای است. به نظرم دیگر کمی بزرگتر شدهایم.» اما «یک بوسهٔ پرمهر» نشان داده است که شهرت لوچ در سرتاسر قاره، از بین رفتنی نیست. وقتی عوامل فیلم دو روز برای فیلمبرداری صحنهٔ تفریح نقش اصلیهای فیلم، شامل آفتاب گرفتن و خوردن نوشیدنی در اسپانیا به سر میبردند رسانهها تمایل بیشتری برای حضور در آنجا نشان دادند و خبرنگاران جنجالی کارگردان را دوره کرده بودند. در انگلستان با افکار و عقاید او همینطور برخورد میشد، این افکار خیلی به حساب نمیآیند ـ و همین امر بیشک باعث آسایش لوچ است. یکی از دستیاران به من میگوید اصلاً خوشش نمیآید که عوامل فیلم مثل سیرک سیار وارد شهر شوند و در حقیقت هنرپیشهها، هیچ ملک شخصی یا خانهٔ بسیار خصوصی ندارند، اکثر آنها اشتراکی در آپارتمانهای گلاسگو زندگی میکنند و با مینیبوس همراه با عوامل، سر صحنه میروند. برتیستل میگوید «هیچ مجالی برای تظاهر و خودنمایی وجود ندارد.اگر تظاهر یا خودنمایی هم باشد احتمالاً در وقت تفریح و وقت آزاد خودتان است نه با گروه» برای این بخش از مراحل تولید، سالن کلیسایی محلی برای هنرپیشهها در نظر گرفته شد که یک گوشه آن را به جالباسی و سالن گریم شیفتی تبدیل کردیم که محتوی یک میز، یک آینه و جایی برای لباسها بود. اگر بهتر دقت کنید؛ فکر میکنید یک فیلمبرداری چریکی برای یک فیلم دانشجویی است. درحالیکه تنها تجربهٔ یعقوب در برابر دوربین در دفتر مدلیابی بوده، برتیستل نه بار، بازیگری را تجربه کرده است ـ شاخصترین آنها هم بازی در فیلم یکشنبه (محصول ۲۰۰۲) بود و آکروید مدیریت فیلمبرداری آن را به عهده داشت.این فیلم درام شبکهٔ چهار که فیلمنامهٔ آن نوشتهٔ جیمی مک گاورن بود در مورد حوادث یکشنبه خونین است. اما کار با لوچ متفاوت است. او میگوید «لوچ هرگز قبل از برداشتها تمرین نمیدهد. قبل از هر صحنه، تنها چیزی که ما هنرپیشهها انجام میدهیم اجرای تقریبی است و اولین اجرای نقش ما، اولین برداشت او نیز هست.آدم نمیداند که همبازیاش قرار است چه بگوید چون ممکن است بعداً آن را تغییر بدهد ـ به تو میگوید صحنهها و نقشهایت را حفظ نکن بله با آنها آشنا شو. در این صورت، احساس بداهگی را در فیلم حفظ میکند چون مطمئن نیستی هر صحنه به چه موضوع دیگری خواهد پرداخت.» لوچ که تواناییاش در زمینهٔ بازی گرفتنهای خارقالعاده از بازیگران تازهکار و بااستعداد (به یادماندنیترین آنها از کلوپ لیورپولی راک Chrissy برای فیلم lady bird محصول سال ۱۹۹۴ است) ثابت شده است، همچنان در مورد این شیوهٔ خود کاملاً مصر و مصمم است. او معتقد است «این شیوه، هرگز با شکست مواجه نمیشود... نکتهٔ خارقالعادهای است. ریسک در فیلمهای او، معطوف سوژه و بازیهاست نه ساختار و تکنیک و او زمانیکه تیم همیشگیاش اطرافش هستند؛ فکرش خیلی خوب کار میکند. بخشی از موفقیت او در دههٔ ۱۹۹۰ مسلماً ناشی از این است که توانست برای تونی گارنت، تهیهکنندهٔ بانفوذش در بی.بی.سی در طول دههٔ ۱۹۶۰، جایگزین بیابد، ابتدا سالی هیبسن و بعد ابرایان. بهطور همزمان، تشکیل گروهی کاملاً خلاق با آکروید و لیورتی (و پیشتر با جیم آلن فیلمنامهنویس)، او را به دوران خوش فیلم Kes (محصول سال ۱۹۶۹)، اولین سفر تفریحی او با بری هیشس فیلمنامهنویس و دیپیکریس منگز برمیگرداند، تیمی که برای فیلم Gamekeeper (محصول سال ۱۹۸۰) و نگاهها و لبخندها Look & Smiles (محصول ۱۹۸۱) دور هم جمع کرده بود. لوچ در مورد لیورتی احساس میکند او کسی را یافته که افکار و جهانبینیاش شبیه خود اوست. «او بسیار دقیق و آگاه است، بدون اینکه به کلیشه و ابتذال تنزل کند. کار او در مورد جزئیات سطحی همهچیز، بسیار دقیق و صحیح است.» نقطهٔ آغاز فیلمنامهٔ یک بوسهٔ پرمهر، ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بود و لیورتی و لوچ تازه اهمیت آن را با هم در میان گذاشتند و آن دو در فیلم دورگه ۰۱/۰۹/۱۱ همکاری کرده بودند ـ وی نامهای به بستگان قربانیان برج دوقلو مینویسد و جزئیات کودتای طراحی شدهٔ CIA را میگوید؛ کودتایی که پینوشه را ۲۸ سال قبل در همان تاریخ به قدرت رساند. لیورتی به هنگام حمله تروریستها در توسکان، آریترونا بود. «حضور در آنجا جالب بود ـ شووینیسم و ناسیونالیسم باورکردنی نبود و کمی بعد از آن، سیکی در پمپ بنزین به قتل رسید. نکتهٔ احمقانهٔ آن... تمام خارجیهای مقیم آنجا به دلیل کار بنلادن، آواره شده بودند.» در بازگشت لیورتی به گلاسگو، برای کار در پروژهٔ شانزد سالهٔ شیرین، دوستان پاکستانیاش به او گفتند که فضای شهر چه تغییری کرده بود. «مردم به قتل نرسیدند بلکه یکی از دوستان قدیمی مسلمانم به من گفت که خواهرزادهاش که در گلاسگو به دنیا آمده بود، میترسد از خانه خارج شود، و واقعاً برای من هم پیش آمد. بسیاری از خواهرزادههای من نیز در اسکاتلند زندگی میکنند اما آنها سفیدپوستند. تصور کنید اگر خواهرزادهٔ شما هم آنجا بود؛ چقدر برایتان سخت میبود. همین امر، مرا مشتاق کرد تا بدانم آنجا چه میگذرد.» لوچ خیلی سریع خاطرنشان میسازد که نژادپرستی، محور اصلی داستان فیلم او نیست. او میگوید «داستان فیلم دربارهٔ جامعهای است که در صدد برقراری ارتباط با جامعهٔ دیگری یعنی خانواده است.» لیورتی که کاتولیک بود در خلال تحقیقاتش تصمیم گرفت اشتراکات بین تجارب زندگی کاتولیکها و مسلمانها را کشف کند.» وقتی کاتولیکها اولین بار، ۱۵۰ سال پیش به اسکاتلند آمدند؛ از نظر مردم بومی، بیگانگانی وفادار و وابسته به دنیای خارجی بودند. احتمالاً پروتستانهای شاد و سرمست، حسابی آنها را کتک میزدند. و حالا ما پناهندگان را...
لیورتی در طول مدتی که برای لوچ فیلمنامه مینوشت، وقت خود را با مردمی با همین پیشینه بهعنوان کاراکترهای فیلمنامهاش سپری میکرد (بخشی از فیلمنامهٔ یک بوسهٔ پرمهر در پنجاب میگذرد.) او زمانیکه با معلمها، بچه مدرسهایها، پدربزرگها، حرفهایها، غیرحرفهایهای «دو جامعه بزرگ جنوب غربی و جنوبی گلاسگو صحبت میکرد، دریافت که «فعالیت و انرژی خانوادهٔ پاکستانی بر داستان فیلم غالب شده است. بهخصوص تزویر پدرانی که فرزندانشان را برای ازدواج از پیش تعیین شده، تحت فشار قرار میدهند درحالیکه با خودشان هم در دوران جوانی «همین رفتار» صورت گرفته است. دغدغههای لوچ و لیورتی، مسائل محیط فرهنگی ـ اجتماعی بود که همچنان در زمینه، بسیار شبیه به هم هستند. هر دو بهکرات به ایدهٔ «خانواده» جانشین خانواده یا چیزی به غیر آن بازگشتهاند ـ چه در انقلابیون ساندنیستایی فیلم ترانهٔ کارلا، چه گروههای AA فیلم نام من جو است، چه اتحادیههای تجاری فیلم نان و گلهای سرخ (محصول سال ۲۰۰۰) و یا اجتماع سنتیتر و از هم گسیختهتر در فیلم شانزده سالهٔ شیرین، هرچند ساخت عاشقانههای محکوم به شکست نیز هزینه خیلی سنگینی دارد و هرچند که ترانهٔ کارلا، فراز و نشیبهای روابط بین جرج راننده اتوبوس، رابرت کارلیل و انقلابی نیکاراگوئهای اویانکا کابزاس را در روابط سیاسی جستوجو میکنند، اما اینجا نوع نژادی آن در مورد کاظم و رویزین از متن اجتماع نشئت میگیرد. لوچ میگوید «خانواده، خانواده است. جزئیات سطحی تغییر میکند اما مسائل نیاز عاطفی و حسی همچنان به قوت خود باقی است. همواره نقاط اتصالی بین والدین و بچهها وجود دارد ـ و همواره شورش و عصیان هم به قوت خود باقی است.» «یک بوسهٔ پرمهر» در بخش مسابقهٔ جشنوارهٔ فیلم برلین شرکت دارد و بهزودی در سال جاری پخش خواهد شد.
منبع: سایت اند ساوند
مارس ۲۰۰۴
مترجم: اکرم ورشوچی
منبع : پایگاه رسمی انتشارات سوره مهر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست