یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
مجله ویستا
سهم توسعه ملی از نفت؟

● نمایههای سیاسی یک مصوبه
گرچه مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیلاتی با حضور تعدادی از مسوولان و چهرههای عالی نظام سیاسی است و تصمیمات آن به شکل شورایی و نیز با نظر گروههای کارشناسی مرتبط با این نهاد اتخاذ میشود، اما کمتر ناظر سیاسی است که در این مصوبات، نقش و تاثیر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت، را نبیند و حتی این نهاد را به مثابه اصلیترین ابزار نفوذ هاشمی در ساختار سیاسی موجود نپندارد. از آن سو و با توجه به رویکردی که احمدینژاد در هزینهکرد درآمدهای نفتی داشته، مخاطب اصلی این مصوبه او قلمداد میشود؛ گرچه بعید نیست که در زمان آغاز برنامه پنجم توسعه، وی دیگر در جایگاه رئیس دولت نباشد. چنین است که مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عملا به نمایهای تازه از جدال احمدینژاد و هاشمیرفسنجانی در بخش نفت میماند. گویی نه تنها هنوز پژواک مجادلات هاشمی و احمدینژاد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نهم که بخش قابل توجهی از آن به بحث نفت و مافیای آن برمیگشت، فرو نخفته؛ که تازه مجادله رنگ جدی به خود گرفته است. طبعا در ساختار برآمده از اقتصاد تکمحصولی نفت، چنین مجادلاتی در ساختار قدرت همواره جریان دارد.
● بیمعنا شدن تفکیک قوا
اما ورود مجمعتشخیص مصلحت نظام به این سطح از تصمیمگیری برای رویههای جاری در ساختار سیاسی، دچار مشکلات حقوقی آشکاری هم هست. مجمع تشخیص مصلحت نظام که در ابتدا صرفا برای رفع اختلافات میان مرجع قانونگذاری اصلی (مجلس شورای اسلامی) و نهاد ناظر بر آن (شورای نگهبان قانون اساسی) بنا نهاده شده بود، در سالهای اخیر و تحت عنوان «تدوین و نظارت بر سیاستهای کلی نظام» عملا به نهادی فراتر از سه قوه تشکیلدهنده نظام سیاسی تبدیل شده و با توجه به ترکیب نسبتا فراجناحی آن (که البته گرایش آن به طیف سنتی راست زیاد است)، به محلی برای تعیین سیاستها و روند کلی مدیریت کشور با استفاده از رویکردهای فراقانونی و بهزبان بهتر «ریشسفیدی» تبدیل شده است. از این منظر، مجمع تشخیص مصلحت نظام، عملا نظام سیاسی را در آنچه بزرگان و پیران قوم «مصلحت» میدانند، منحل میکند. در چارچوب این انحلال ساختاری است که عملا اصول اصیل قانون اساسی همچون «تفکیک قوا» به حاشیه میرود و در اصلیترین اختلال سیستمی، مجلس شورای اسلامی به نهاد درجه دوم و فرعی قانونگذاری کشور فروکاسته میشود. مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد واریز درآمدهای اضافی نفت به صندوق توسعه ملی نیز گرچه از نظر اقتصادی و اداری میتواند اقدامی دوراندیشانه و مصلحتجویانه تلقی شود، اما واقعیت آن است که مصلحتی بزرگتر (یعنی پاسداشت قانون اساسی و ارکانی چون مجلس شورای اسلامی) به پای این مصلحت و مصلحتجوییهای مشابه قربانی شده و میشود؛ آنچه عملا معنایی جز بیمعنا شدن رژیم حقوقی جمهوری اسلامی نخواهد داشت.
محمدجواد روح
پی نوشتها:
۱- طبعا اقدام مجلس هفتم با انتقاد طراحان برنامه چهارم توسعه مواجه شد. این افراد در برابر تبلیغات اصولگرایان که بهره مالکانه را به مثابه فروش داراییهای دولت معرفی میکردند، استدلالهایی جدی داشتند. دکتر مهدی عسلی، رئیس موسسه مطالعات بینالمللی انرژی، از جمله طراحان این ماده بود که همان زمان در گفت وگویی با نشریه «اقتصاد ایران» توضیحات کاملی را درباره بهره مالکانه، ارائه کرد. در رابطه مالی کنونی میان دولت و ملت در کشور ما مشخص نیست درآمدهای دولت از محل صدور نفت چه ترکیبی دارد. به عبارت دیگر، مشخص نیست چند درصد از این درآمد مربوط به بهره مالکانه است، چند درصد به مالیات ویژه، مالیات بر درآمد و چند درصد نیز به سود سهام شرکت ملی نفت مربوط میشود. از سوی دیگر، رابطه مالی کنونی - به دلیل قیمتهای دولتی در نفت خام تحویلی به پالایشگاهها و نیز قیمتهای پایینتر از قیمت بینالمللی فرآوردههای نفتی - موجد حجم بزرگی از رانت است که این رانتها موجد فعالیتهای رانتجویانه است و بهرغم نظارتها به هر حال بین عوامل مختلف اقتصادی توزیع میشود که لزوما موید عدالت اجتماعی نیست. در مقابل، در نظام مالی پیشنهاد شده، این منابع تحت عنوان مالیات ویژه به خزانه دولت واریز میشود و دولت میتواند با پسانداز آن بخش از درآمد نفت که مربوط به بهره مالکانه و متعلق به تمام نسلهای آینده است، منابع مالی قابل توجهی را پسانداز و از محل عواید آن تامین اجتماعی مناسبی برای کل جمعیت کشور ایجاد کرده و به عدالت اجتماعی کمک کند. با حذف ماده ۳ برنامه چهارم تمامی این نکات مثبت از دست میرود و طبعا مایه تأسف است.
۲- جدیترین دفاع دولت نهم از حذف بهره مالکانه توسط «فرهاد رهبر» رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامهریزی در جریان مناظره تلویزیونی با «محمد ستاریفر» رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی دولت خاتمی صورت گرفت که رهبر بهعنوان طرف حامی دولت در آنجا حتی از این مصوبه بهعنوان «اقدامی مشکوک» یاد کرد.
۳- سایت خبری آفتاب در ۲۰ اسفندماه ۸۶ خبر داد که دولت مصوب کرده ۱۵۰ میلیون یورو از دارایی صندوق ذخیره ارزی جهت ساخت سد و نیروگاه در نیکاراگوئه صرف شود.
۴- هدف از تاسیس این صندوق، «ارائه تسهیلات ارزی به بخشهای خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی با هدف تولید و توسعه، سرمایهگذاری داخلی و خارجی با در نظر گرفتن شرایط رقابتی و بازدهی مناسب اقتصادی» اعلام شده است
پی نوشتها:
۱- طبعا اقدام مجلس هفتم با انتقاد طراحان برنامه چهارم توسعه مواجه شد. این افراد در برابر تبلیغات اصولگرایان که بهره مالکانه را به مثابه فروش داراییهای دولت معرفی میکردند، استدلالهایی جدی داشتند. دکتر مهدی عسلی، رئیس موسسه مطالعات بینالمللی انرژی، از جمله طراحان این ماده بود که همان زمان در گفت وگویی با نشریه «اقتصاد ایران» توضیحات کاملی را درباره بهره مالکانه، ارائه کرد. در رابطه مالی کنونی میان دولت و ملت در کشور ما مشخص نیست درآمدهای دولت از محل صدور نفت چه ترکیبی دارد. به عبارت دیگر، مشخص نیست چند درصد از این درآمد مربوط به بهره مالکانه است، چند درصد به مالیات ویژه، مالیات بر درآمد و چند درصد نیز به سود سهام شرکت ملی نفت مربوط میشود. از سوی دیگر، رابطه مالی کنونی - به دلیل قیمتهای دولتی در نفت خام تحویلی به پالایشگاهها و نیز قیمتهای پایینتر از قیمت بینالمللی فرآوردههای نفتی - موجد حجم بزرگی از رانت است که این رانتها موجد فعالیتهای رانتجویانه است و بهرغم نظارتها به هر حال بین عوامل مختلف اقتصادی توزیع میشود که لزوما موید عدالت اجتماعی نیست. در مقابل، در نظام مالی پیشنهاد شده، این منابع تحت عنوان مالیات ویژه به خزانه دولت واریز میشود و دولت میتواند با پسانداز آن بخش از درآمد نفت که مربوط به بهره مالکانه و متعلق به تمام نسلهای آینده است، منابع مالی قابل توجهی را پسانداز و از محل عواید آن تامین اجتماعی مناسبی برای کل جمعیت کشور ایجاد کرده و به عدالت اجتماعی کمک کند. با حذف ماده ۳ برنامه چهارم تمامی این نکات مثبت از دست میرود و طبعا مایه تأسف است.
۲- جدیترین دفاع دولت نهم از حذف بهره مالکانه توسط «فرهاد رهبر» رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامهریزی در جریان مناظره تلویزیونی با «محمد ستاریفر» رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی دولت خاتمی صورت گرفت که رهبر بهعنوان طرف حامی دولت در آنجا حتی از این مصوبه بهعنوان «اقدامی مشکوک» یاد کرد.
۳- سایت خبری آفتاب در ۲۰ اسفندماه ۸۶ خبر داد که دولت مصوب کرده ۱۵۰ میلیون یورو از دارایی صندوق ذخیره ارزی جهت ساخت سد و نیروگاه در نیکاراگوئه صرف شود.
۴- هدف از تاسیس این صندوق، «ارائه تسهیلات ارزی به بخشهای خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی با هدف تولید و توسعه، سرمایهگذاری داخلی و خارجی با در نظر گرفتن شرایط رقابتی و بازدهی مناسب اقتصادی» اعلام شده است
منبع : روزنامه کارگزاران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست