سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا


مانع شورش کالاهای خارجی شویم


مانع شورش کالاهای خارجی شویم
صنعت چوب و مبلمان که با قدمتی دارای تاریخ بشر، از انسان بدوی با انسان مدرن همگام با قافله تمدن بشری طی طریق نموده، امروز باگذشت هزاران سال پررنگ‌تر از گذشته جایگاه ‌اصیل خود را در بدنه اقتصاد مدرن جهان حفظ کرده است.
صنعت بهره‌برداری از چوب با هدف تولید فرآورده‌های مورد نیاز بشر، در مقاطع مختلف تاریخ با پیشرفت‌ها و جهش‌های علمی و تکنولوژیک انسان هماهنگ و همراه شد و وضعیتی را پدید آورد، به‌طوری که ‌ارزش تولیدات انواع مبلمان چوبی جهان به ارقام میلیاردی رسیده است.
واقعیت امروز این است که صنعت تولید مبلمان و مصنوعات چوبی که تا اواسط قرن بیستم به عنوان یکی از اصناف تولیدی هرکشور، صرفا منطبق با فرهنگ و نیاز بومی آن کشور به تولید محصولات مورد نیاز مردم می‌‌پرداخت، رفته‌رفته به یکی از مهم‌ترین شاخه‌های صنعتی مولد اشتغال و ثروت در درون کشورهای در حال توسعه و نیز یکی از شاخه‌های مهم تجارت بین‌الملل بدل گشت.
نگاهی به ‌تاریخ کهن ایران حاکی از آن است که ‌صنایع چوب، ریشه در تاریخ چند هزار ساله این کشور دارد، گذری برخط سیر صنعت چوب و مبلمان ایران در ۵۰ سال گذشته نشان می‌‌دهد این صنعت که تا اواسط دهه ۴۰ خورشیدی به صورت سنتی دنبال می‌شد به تدریج تحت‌تاثیر جهش‌های علمی و تکنولوژیک بهره‌‌برداری از چوب و تولید مبلمان در جهان، حرکت رو به رشدی را آغاز کرد و کمتر از یک دهه ظهور و بروز جدیدی را در عرصه صنعت و اقتصاد ایران به نمایش گذاشت.
با آغاز دهه ۷۰ رشد و نمو مجدد اقتصاد ایران آغاز و پس از بازسازی زیرساختهای اقتصاد کشور در این دهه، رفته‌رفته شرایط رشد و توسعه مجدد صنعت چوب و مبلمان در ایران فراهم گردید و هم‌اکنون ما درآستانه ‌تکمیل این رشد و نمو دوباره هستیم و قرار است صادرات مبلمان در کشور به میلیاردها تومان برسد، بنابراین در صورت همت،‌درصدد به بلوغ رساندن صنعت مبلمان ایران هستیم.
به ‌اعتقاد کارشناسان، فعالیت در عرصه اقتصاد ایران اقتضائاتی دارد که مهم‌ترین آن شناخت صحیح و کامل رویکرد جدید دولت به این عرصه است. رویکردی که بدون تردید، حضور پررنگ و قدرتمند تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی صنعتی و عامی هر صنف را طلب می‌‌کند.
این کارشناسان با اشاره به پتانسیل‌های قوی صنعت چوب در خصوص ایجاد اشتغال معتقدند که افزایش بی‌‌رویه واردات مبلمان خارجی و سیر نزولی صادرات مبلمان ایران که طی چند سال اخیر اتفاق افتاده به‌طور یقین در خور و شایسته صنعت مبلمان ایران نیست، زیرا محصولات داخلی از کیفیت بالایی برخوردار است.
برخی تولیدکنندگان معتقدند با توجه ‌به ‌کیفیت کالاهای داخلی، متاسفانه هنوز آن طور که‌ باید نتوانسته ‌ایم دربازارهای داخلی جایگاه مناسبی داشته باشیم، از سوی دیگر بالا بودن هزینه‌های مبلمان در کشورها برای تولیدکنندگان، امکان استفاده از این ابزار برای شناساندن محصولات تولیدی را گرفته و همین مساله ‌سبب شده کالاهای تولیدی هم در داخل و هم در خارج از کشور ناشناخته باقی بمانند.
متاسفانه ‌صنعت چوب در کشور ما جزو منابعی است که مورد حمایت واقع نشده در حالی که جامعه امروزی به‌ ایجاد اشتغال نیازمند است و این صنعت در زمینه اشتغالزایی توانمندی‌های زیادی دارد.
ایرانی‌ها در کارصنایع دستی تبحر و تجربه خاصی دارند که با توجه به این امر، اگر از جانب دولت حمایت شوند، می‌توانند در بازارهای جهانی جایگاه مناسبی به‌دست آورند.
صنعت چوب از لحاظ اشتغالزایی، ارزآوری و ارزش افزوده، یک صنعت مطرح است اما به اندازه کافی در کشور به آن بها داده نمی‌‌شود و مطابق آمارها حدود ۹۰‌درصد مواد اولیه تولیدمبلمان کشوروارداتی است. همچنین اما در زمینه مبلمان کلاسیک حدود ۹۰‌درصد مواداولیه در داخل کشور وجود دارد.
اما برای اینکه ‌ایران در بازارهای جهانی بتواند جایگاه ‌خوبی داشته باشد باید سرمایه‌گذاری لازم، صرف زمان، استفاده از تکنولوژی روز، بازاریابی درست و صرف هزینه‌های جانبی را در صنعت مبلمان لحاظ کند.
برخی معتقدند اگر به ‌صنعت مبلمان بها داده ‌شود و به بحث صادرات آن بیشتر پرداخته شود، این صنعت می‌تواند علاوه‌بر ارزآوری مناسب بخش اعظمی از اشتغال کشور را ترمیم کند.
اما تولیدکنندگان فعال در بازار مبل یافت آباد معتقدند که کیفیت و طراحی مبلمان اداری و منزل تولیدکنندگان داخلی قابل رقابت با مشابه ‌خارجی است و در زمینه تولید مبلمان اداری و صندلی، کشور ما پیشرفت‌های چشمگیری در چند سال اخیر داشته است.
آنها بر این باورند که ایران در آینده محکم و باثباتی درصنعت مبلمان در جهان خواهد داشت.
در این میان برخی تولیدکنندگان خارجی معتقدند که در مورد کیفیت کالاهای تولیدی عرضه شده در نمایشگاه بین‌المللی مبلمان اداری و منزل در سال‌های اخیر اگر چه در ایران هنوز کیفیت محصولات تولیدی به روز نیست، اما سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌تواند کمک شایانی به صنعت مبلمان ایران کند. این درحالی است که ایران در بسیاری از موارد هنوز یک واردکننده محصولات مبلمان است.
ایران در زمینه ماشین‌آلات صنعت مبلمان، توجه ‌خود را بیشتر به کارخانه‌ها و کارگاه‌های کوچک تولیدی معطوف کرده که ‌این کافی نیست و برای پیشرفت، نیازمند سرمایه‌گذاری و صرف زمان است.
این تولیدکنندگان صنعت مبلمان ایران را ازتکنولوژی مدرن بی‌بهره می‌‌خوانند و تصریح می‌کنند اگرچه ایران زمینه‌های لازم برای شکوفایی در صنعت مبلمان را در آینده در نظر دارد، اما بدون داشتن تکنولوژی مدرن امکان‌پذیر نیست.
در مقابل برخی دیگر نیز معتقدند که ایران اگر پشتوانه‌خوبی داشته باشد به آینده درخشانی در صنعت مبلمان خواهد رسید. اما صنعت چوب ایران در دنیا شناخته شده نیست.
ایران از ماشین‌آلات فرسوده و دست دوم در صنعت تولید مبلمان استفاده می‌کند که هیچ زمانی این ماشین‌آلات نمی‌توانند محصول با کیفیت و ارزان تولید کنند.
در این راستا کشورمان باید برای پیشبرد تکنولوژی مبلمان خود اول سرمایه‌گذاری و هزینه کند و مطمئن باشد با توجه ‌به ‌پتانسیل‌هایی که دارد آینده روشنی در انتظار آن است.
به ‌اعتقاد کارشناسان، اطلاع‌رسانی رکن اصلی در شناساندن کالاهای تولیدی است اما متاسفانه این امر نیز در ایران به دلیل بالا بودن هزینه تبلیغات بسیار کمرنگ است. صنعت مبل ایران توانمندی‌های بالایی برای همکاری بین‌المللی دارد اما اطلاع‌رسانی در این خصوص بسیار ضعیف است.
به هر حال ایران بازار مناسبی برای کشورهای همسایه و حتی ترکیه است، ترک‌ها برای از دست ندادن این بازار، سعی کردند کالاهای تولیدی خود را باکیفیت خوب و جذاب عرضه کنند. از سوی دیگر ایران بازار خوبی برای کالاهای چینی است و این تولیدکنندگان سعی دارند کالاهای تولیدی خود را با توجه به‌ نیاز بازار ایران طراحی و تولید کنند. بنابراین باید بازار کشور را از این شورش کالاهای خارجی نجات داد البته اصل رقابت و تقاضا و عرضه را نیز نباید از ذهن دور داشت.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد