یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
مجله ویستا
نقش OFTEL در مخابرات انگلستان

- در سال ۱۹۶۵ پست انگلستان (BP) که در برگیرنده مخابرات نیز بود بصورت یک شرکت سهامی دولتی درآمد.
- در سال ۱۹۸۱ شرکت مخابرات انگلستان (BT) از پست منتزع شد و بصورت یک شرکت مستقل دولتی، به فعالیت خود ادامه داد.
- در سال ۱۹۸۴ ساختار BT تغییر یافت و بلافاصله خصوصیسازی بمنظور ایجاد رقابت در آن شروع شد واز اهم مسائل آن آزاد کردن امور مالی و حسابرسی شرکت از چارچوب ضوابط دولتی بود که از این رهگذر توانست سرمایههای لازم برای سرمایهگذاریهای کلان در فناوریهای سیستمهای دیجیتال و فیبر نوری را کسب نماید. در این سال دولت با عرضه و فروش ۵۱% سهام شرکت مخابرات به عموم و در اختیار گرفتن سهام ممتاز برای خود بمنظور کنترل شرکت و حق انتخاب دو نفر از اعضاء هیئت مدیره اقدام نمود.
- در سال ۱۹۹۱، ۲۷% از ۴۹% مابقی سهام را نیز به عموم عرضه کرد. و در سال ۱۹۹۳،
۲۲% مابقی را در معرض فروش قرارداد که در این سال کل سهام شرکت مخابرات انگلستان به بخش خصوصی واگذار گردید. همزمان با شروع واگذاری سهام به بخش خصوصی دولت انگلستان تصمیم گرفت یک آژانس بنام Oftel (office of Telecommunication) بمنظور تهیه، تدوین و اصلاح مقررات و قوانین مخابراتی ایجاد نماید که همزمان، وظایف دیگری نیز بعهده این آژانس گذاشته شد.
●در قانون مخابرات انگلستان موارد زیر دیده شده است:
- ایجاد پست مدیر کل مخابرات برای کنترل و نظارت بر مخابرات انگلستان
- ایجاد سیستمی جامع، همسو و یکپارچه برای صدور مجوز برای ارائه و بهرهبرداری سرویسهای مخابراتی
- مسئولیت تدوین مقررات خاص مخابراتی به مدیر کل مخابرات و وزیر صنعت و تجارت واگذار شده است.
وظایف اصلی وزیر و مدیر کل
- سیاستگذاری برای ایجاد و ارائه سرویسهای مخابراتی در سراسر انگلستان به گونهای است که پاسخگوی تمام تقاضاها باشد.
- کنترل قیمت و کیفیت و گوناگونی سرویسهای مخابراتی بطوریکه باعث تشویق و ترغیب استفاده کنندگان و خریداران و کاربران بشود.
- تشویق شرکتها به افزایش رقابتهای سازنده و موثر و تلاش در حفظ آنها.
●وظایف وزیر
- تعیین خط مشی مفاد مجوزها (اعتبار، مدت، شرایط، انتخاب افراد حقیقی و حقوقی و...)
- مجوز جدید پس از هماهنگی با مدیر کل مخابرات توسط وزیر اعطاء میشود. (اصلاح و یا تجدید نظر کردن در شرایط مجوزهای موجود از اختیارات مدیر کل است)
- هدایت بخش مخابرات با سیاستهای برنامهای دولت
●انواع مجوزها:
- مجوزها بر دو نوع است
۱- مجوز سرویسهای مخابراتی شامل سرویس دیتا و سرویسهای ارزش افزوده
۲- مجوز تهیه و تدارک و کاربریهای شخصی مانند تلفنهای خانگی و سیستمهای خصوصی.
طبق قانون راه اندازی و بکارگرفتن هر سیستم مخابراتی (بجز موارد استثنایی خاص) در انگلستان بدون داشتن مجوز خلاف قانون است.
وظایف مدیر کل مخابرات
- مشاوره با وزیر درخصوص اعطاء مجوزها و یا موارد دیگری که ضرورت داشته باشد.
- کنترل و نظارت بر اجرای شرایط مجوزها توسط صاحبان مجوز و اقدام قانونی در موارد نقض آنها.
- انجام دادن اصلاحات و تغییرات لازم در شروط مجوزها.
- مسئولیت بررسی، تحقیق و اظهار نظر در مورد شکایات مشترکین بعنوان نماینده قانونی.
- در سال ۱۹۹۲ قانونی تحت عنوان قانون رقابت و سرویس قدرتهای بیشتری به مدیر کل مخابرات داده است.
●وظایف مدیر کل
- انتصاب کارکنان Oftel طبق ضوابط و مقررات خزانهداری انگلستان میباشد.
- تدوین استانداردهای سرویسدهی (خدمات عمومی) و ملزم نمودن جبران خسارات وارده در رابطه با استاندارد نبودن سرویسها به مشترکین.
●جایگاه و نحوه انتصاب مدیر کل مخابرات و وظایف oftel
- مدیر کل مخابرات مستقل از صنعت مخابرات است و توسط وزیر صنعت و تجارت برای مدت ۵ سال منصوب میشود و مسئولیت پاسخگویی در مقابل مجلس را دارد. و در صورت عدم کفایت و صلاحیت از طرف وزیر عزل میشود و بجز موارد امنیت ملی و مناسبات بینالمللی وزیر هیچگونه کنترلی روی او ندارد. و با تغییر کابینه او تغییر نخواهد کرد. در صورت تخلف، مدیر کل مخابرات از طرف مقامات قضایی قابل تعقیب میباشد.
کارمندان oftel کارمندان دولت میباشند و مشمول قوانین و مقررات دولتی هستند سازمان oftel بدون تصدی مدیر کل عملاً فعال نمیباشد.●نحوه مشاوره و راهنمایی وزیر
معمولاً پیشنویس مجوزها توسط وزارت صنعت و تجارت تهیه شده سپس به oftel جهت اظهارنظر ارسال میگردد. موافقت و تایید فرم نهایی یک مجوز پس از مباحثات غیررسمی و مفصل امکان پذیر است و گاهی باعث درگیر شدن مدیر کل در این مباحثات میشود. در رابطه با سیاستگذاری کلی که از طرف وزیر اعلام میشود مشاوره و راهنمایی با مدیرکل ضروری و الزامی است.
●اجرای شرایط مجوز
مدیر کل طبق قانون، نظارت عالیه بر اجرای مفاد مجوزها را دارا میباشد. و چنانچه شرایط و مفاد مجوز از طرف دارنده آن اجرا نشود، مدیر کل میتواند دستورات لازم را صادر نماید. عدم اجرای دستورات صادره از طرف دارنده مجوز تخلف محسوب میشود که با آن برخورد قانونی خواهد شد. برای دارنده مجوز این حق قائل شده که چنانچه بدستورات صادره اعتراض دارد، به دادگاه مراجعه و تقاضای بررسی نماید.
بطور کلی مدیر کل میتواند بهر نحو ممکن به مجوزهای صادره ، رسیدگی و از طریق اشخاص مختلف اطلاعات لازم را در مورد تخلف کسب نماید.
●نحوه اصلاح و تعدیل شرایط مجوز
مدیر کل قدرت اصلاح و تعدیل شرایط مجوز را دارد (در صورتیکه وزیر چنین قدرتی را ندارد) و در مورد کارگزاران بزرگ مانند BT، Mercury، کارگزاران موبایل و کابل بنحو مطلوب از این قدرت استفاده میکنند. روش اصلاحات و تعدیل را قانون مشخص کرده است و اجرای اصلاحات در عمل باید با توافق مدیر کل و دارنده مجوز باشد و در صورتیکه دارنده مجوز با اصلاحات موافق نباشد، آنرا به کمیسیون MMC (Monopolies of Merges Commission) ارجاع میدهد. تصمیمات MMC برای مدیر کل و دارنده مجوز لازمالاجرا است.
●نمونهای از تهیه و تدارک سرویسهای مخابراتی
در انگلستان بجز شهر Kingston Upon Hull و حومه (بمساحت ۲۰۰ کیلومتر مربع) ارتباطات مخابرات عمومی (Universal Service) بعهده BT و در شهر مذکور بعهده شهرداری شهر و تحت عنوان Kingston Communications میباشد و قیمت مکالمات تحت کنترل Oftel و با اعمال روشی رقابتی صورت میگیرد.
●رقابت نامتقارن
اگرچه رقابت در تمامی زمینههای مخابراتی در انگلستان آزاد میباشد. لکن شرکت BT بالغ بر ۹۰% بازار را بخود اختصاص داده است.
●وضع مقررات در راستای منافع مشترکین
کنترل قیمت با فرمول RPI - X مرتباً اصلاح میگردد که X عدد از پیش تعیین شده است و (Retail Price Index)RPI شاخص خرده فروشی است که مربوط به میزان تورم ماهانه منتشره است. Oftel بر قیمتهای BT کنترل لازم را اعمال میکند در صورتیکه قیمت سایر اپراتورها را کنترل نمیکند.
اولین سقف قیمت در سال ۱۹۸۴ با فرمول RPI - ۳ تنظیم گردید که تا سال ۱۹۸۹ به قوت خود باقی ماند. تاثیری که روش تعیین سقف قیمت در ۸ سال سپری شده از سال ۱۹۸۴ بر روی قیمتهای BT داشته این بوده که قیمتهای BT تا ۳۰% کاهش یافته است.
●کیفیت سرویس
برای کیفیت سرویس خود شرکتها از جمله BT استانداردهایی تعریف نمود و هر شش ماه گزارشی از وضعیت کیفیت سرویس دهی خود منتشر مینماید، که اهم آنها عبارتند از کار تلفنهای همگانی (در سپتامبر ۹۲ در حدود ۹۵% در حال کار بودهاند) سرعت جوابگویی به مشترکین، سرعت در رفع خرابی، میزان موفقیت مکالمات، سرعت پاسخگویی اپراتورها، دسترسی به سرویس راهنمایی تلفن، برقراری مدارات خصوصی، تعمیرات. از طرف کمپانی مرکوری نیز گزارشهای مشابهای منتشر میشود و از طرف oftel در مورد کیفیت سرویس شبکه ارتباطات سیار نیز گزارشی داده میشود. جالب توجه است درمواردی که کیفیت سرویس دهی مطلوب نیست، شرکتهای مخابراتی جبران خسارات مشتریان را مینمایند.
●رسیدگی به شکایات
طبق مصوبه سال ۱۹۸۴ مدیر کل oftel موظف است به شکایات شفاهی و کتبی رسیدگی و اعلام نظر نماید. در بسیاری از موارد شکایات مشترکین عیناً به بهره بردار ابلاغ میشود، چنانچه مشکل حل نشد، oftel راساً اقدام مینماید و در صورتیکه باز مشکل ادامه داشت مشترکین به دادگاه ارجاع میشوند. نکته مثبت شکایات این است که در کنار آنها اطلاعات مفیدی راجع به کیفیت و عملکرد شبکهها به oftel داده میشود.●نحوه رقابت و سرویس دهی (خدمات عمومی)
با الحاق مصوبه سال ۱۹۹۲ به مصوبه سال ۱۹۸۴ به مدیر کل oftel اجازه داده شد که برای سرویسدهی توسط BT و Kingston استانداردهایی تدوین شود و قصور از این استانداردها باعث پرداخت ضرر و زیان به مشترکین میباشد. معیارهای فوق شامل دریافت ودیعه، صورتحسابها، کیفیت سرویس، مغایرت در هزینه مکالمات و... میباشد.
●مقررات رقابت بین شرکتها
- عدم تداخل و کمک مالی بین سرویسهایی که در مجوز BT وجود دارد با سرویسهایی که دارای جاذبههای تجاری هستند و از طرف BT ارائه میشوند.
- عدم ایجاد شرایط در رابطه با ارائه سرویسهایی با جاذبههای تجاری و سرویسهای پیشبینی شده در مجوز.
- عدم ارائه سرویس، زیر قیمت تمام شده بمنظور جلوگیری از صدمه خوردن به رقبای ضعیفتر.
- جلوگیری از تبعیض در ارائه سرویس.
●عدم تبعیض
شرایط مجوز به بهره برداران، آنها را ملزم میسازد که نسبت به افراد یا گروهها در نحوه ارائه سرویس و قیمت تبعیض قائل نشوند. نتیجه اینکه هزینه اتصالات، اجاره خطوط و هزینه مکالمات در سرتاسر انگلستان یکسان شود.
●ارتباط متقابل شبکهها (Interconnection)
طبق مجوزهای صادره، تامین کنندگان شبکه و سرویسها ملزم به انتقال اطلاعات مالی و فنی و مذاکره و توافق در موارد تامین ارتباط متقابل بین شبکهها و مسائل مسیریابی مکالمات و تهیه صورتحسابها میباشند. در مواردی که بین آنها توافق حاصل نشود، مدیرکل oftel جهت حل اختلاف مداخله میکند.
●استانداردها و تاییدیهها
مسئولیت تایید و تصویب مجوزها با وزیران که این مسئولیت از طرف وزیر به مدیر کل oftel وضعیت تاییدیه مخابرات انگلیس BABT (British Approvals Board For Telecommunication) تفویض میشود. مجوزهای عمومی که شامل کلیه دستگاههای تامین کننده ارتباط شبکهها میباشد بوسیله BABT تایید میشود و oftel مسئولیت تایید استانداردها و مجوزها را بعهده دارد.
●شمارهگذاری (کدگذاری)
مسئولیت شمارهگذاری با BT بود که oftel آن را اخیراً در اختیار گرفته است.
●فعالیتهای بینالمللی
مسئولیت نظارت بر پیشرفتهای مخابرات در بیرون از مرزها بعهده مدیر کل oftel میباشد. و در این زمینه باید از قوانین اتحادیه اروپا نیز پیروی نماید و به بخش صنعت و تجارت مشاوره لازم را ارائه دهد.
●بایگانی اسناد
حفظ و نگهداری کلیه مجوزهای صادره و موارد اصلاحات و تغییرات مربوط به آنها برای مطالعه و دسترسی عموم در کتابخانه oftel نگهداری میشود.
●مشاوره عمومی
oftel برای اجرای امور محوله بنحو احسن از مشاوره و راهنمایی گسترده عموم استفاده و بهره میگیرد. در این راستا کمیتهای مشورتی بمنظور دریافت نظریات عموم و انتشار آنها ایجاد نموده است.
●مسائل اداری و مالی oftel
همانند وزارتخانهها، oftel همه ساله در خصوص تعداد کارکنان مورد نیاز خود با خزانهداری (وزارت دارایی) مذاکره میکند و کارکنان در پستهای مورد نظر منصوب میشوند. کلیه کارکنان بغیر از مدیر کل و تعدادی از مشاورین همگی از کارمندان دولت هستند که از سایر سازمانهای دولتی به oftel مامور شدهاند. این کارمندان معمولاً بین ۲ تا ۴ سال در oftel خدمت میکنند و حقوق خود را از oftel دریافت مینمایند و بعد از اتمام ماموریتشان مجدداً به سازمانهای خود برمیگردند. شرایط خدمت و میزان دریافتی آنها بستگی به سوابق و عملکردکاری آنها و همچنین استانداردها و مقررات کارکنان دولتی دارد. بودجه جاری و عمومی oftel توسط مجلس تعیین میشود و بوسیله وزارت دارایی پرداخت میگردد. در مقابل وزارت دارایی از محل دریافت هزینههای حق مجوز به کارگزاران از وزارت صنعت و تجارت مبلغ پرداختی به oftel را پس میگیرد.
مبلغ دریافتی برای صدور مجوز در مجوز نامه قید شده و معمولاً شامل دو قسمت است مبلغ اولیه و مبلغ متغیری که سالانه تعیین و تجدید میشود. مبلغ اولیه بر مبنای هزینه تهیه مجوزها توسط وزارت صنعت و تجارت و oftel تعیین میگردد و مبلغ تجدید سالانه مجوزها به میزان زیادی بستگی به هزینههای oftel و درآمد صاحبان مجوز دارد. بنابراین بیشترین مبلغ مجوز مربوط به شرکت BT میباشد و این مبلغ حدوداً سه چهارم هزینههای جاری oftel را تامین میکند. مبلغ مذکور در سال ۱۹۹۳- ۱۹۹۲ حدود ۸ میلیون پوند بوده است. تعداد کل کارمندان oftel در حال حاضر ۱۶۸ نفر میباشد.
دفتر گروه های مطالعاتی شرکت مخابرات
منبع : ماهنامه دنیای مخابرات و ارتباطات
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست