چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
یک هنرپیشه با دو گریم
یکی از جدیدترین مدلهائی که با هویتی مستقل وارد بازار شده، سری CLS است که طراحی پست مدرن و بسیار زیبائی دارد. در این اتومبیل، به وضوح رگههائی از طراحی دههٔ ۵۰ و ۶۰ میلادی دیده میشود و در عین حال، خطوط منحنی و بافت کلی آن به اتومبیلهای آینده شباهت دارد. پس از تولید سری ”سیالاس“ کارگاههای تیونینگ اتومبیل نیز دست بهکار شدند و مشتریان خاص خود را با تغییرات موردنظر خود آشنا کردند. حال این روزها، مرسدس بنز CLS با گریمهای متفاوت در معرض فروش قرار گرفته است، اما مدلهای ساخت دو کمپانی AMG و برابوس (BRABUS) که بهترین تیونرهای مرسدس بنز بهحساب میآیند چیز دیگری هستند. امروز با دو گریم متفاوت از یک اتومبیل مواجه میشوید. بهنظر شما کدامیک زیباتر است؟ قضاوت خودتان.
سیالاس ۵۵ (AMG)
کمپانی AMG حالا عضوی از خانوادهٔ مرسدس بنز محسوب میشود و هر مدلی که از خط تولید آنها بیرون میآید با ضمانت بیچونوچرای کمپانی مادر همراه است. بنابراین طبیعی است که مهندسان AMG را همان مهندسان مرسدس بدانیم.سیالاس AMG۵۵ یکی از شاهکارهای مرسدس بنز است که عملکرد و مشخصات فنی بسیار خارقالعادهای دارد. در واقع میتوان گفت مرسدس بنز با تولید سیالاس، فصل جدیدی در تولیدات خود گشوده است. این ماشین خارقالعاده مشخصات بسیار ارزشمندی دارد که مهترین آنها را میتوان موتور پرقدرت آن دانست، این موتور حاصل مدتها تحقیق تیم مهندسان فنی مرسدس بنز برای بهینهسازی مدلهای قبلی موتورهای مرسدس است. این موتور سوپر شارژ AMG دارای هشت سیلندر بهصورت ۷۸ است. میزان خروجی آن، ۴۷۶ اسب بخار برابر ۳۵۵ کیلووات است و گشتاوری برابر ۵۱۶ پوند فوت (۷۰۰ نیوتنمتر) دارد و گنجایش آن ۵/۵ لیتر است. با توجه به توضیحاتی که در مورد موتور این خودرو داده شد، میتوان حدس زد که عملکرد خودرو چیزی در حد یک سوپر اتومبیل است و همینطور نیز هست. سیالاس ۵۵، صفر تا صد را فقط در ۴/۶ ثانیه طی میکند. اما نکتهٔ جالب در مورد عملکرد این خودرو این است که مسئولان مرسدس بنز با تعبیهٔ یک سیستم الکترونیک بر روی خودرو، سرعت آن را به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت (۱۵۵/۳ مایل بر ساعت) محدود کردهاند و این نمود عینی شعار ”کممصرفتر، ایمنتر و آهستهتر“ است. شعاری که در برابر ”پرمصرفتر و سریعتر“ که شعار تولید خودرو تا دههٔ ۱۹۶۰ بود، امروز شعارتمام شرکتهای خودروسازی دنیا است. از دیگر مشخصات و امکانات سیالاس میتوان به سیستم تعلیق اسپورت AMG و یک سیستم ترمز با عملکرد بالا اشاره کرد.این سیستم ترمز همانند تمام سیستمهای نوین از سیستمهای ABS و ESP در جلو و عقب بهره میبرد. یکی دیگر از سیستمهای پیشرفتهٔ این خودرو سیستم جعبه دنده است. همانطور که میدانید در خودروهائی همچون سیالاس ۵۵ که نیروی خروجی بسیار بالا است یکی از مشکلات سازندگان، استفاده از سیستم انتقال و جعبه دندهای است که بتواند متناسب با نیروی خروجی عمل کند و به خوبی وظیفهٔ تقسیم و انتقال نیرو را انجام دهد. در اینجا، مهندسان مرسدس همانند دیگر خودروهای پرقدرت قبلی خود دوباره از سیستم انتقال پنج سرعتهٔ اتوماتیک اسپیدشیفت استفاده کردهاند. خاصیت این جعبه دنده این است که به راننده این امکان را میدهد که از جعبه دنده، بهصورت دستی استفاده کند یا اتوماتیک. نحوهٔ تغییر دنده در مدلهای معمولی و اسپورت متفاوت است. در مدلهای معمولی بهصورت کلاسیک با استفاده از دسته دنده این کار انجام میشود اما در حالت اسپورت این کار بهوسیلهٔ دکمههائی که بر روی فرمان تعبیه شدهاند انجام میشود.طراحی این خودرو نیز در نوع خود بسیار زیبا است. همانند دیگر مدلها خانواده - یا بهتر بگوئیم کلاس CLS - این خودرو نیز حالت اسپورت و عضلانی جذابی دارد. در ایجاد این حالت عضلانی، تمامی اجزاء خودرو مؤثر هستند. از چراغها گرفته تا چرخهای حجیم و بزرگ آن. این چرخها از جنس مواد سبکی هستند که القاکنندهٔ حالت پُرقدرت سری CLS هستند. در جلو AMG از ورودیهای هوای نسبتاً بزرگی استفاده کرده است که تقریباً در تقارن با لامپهای مهشکن خودرو، زیبائی خاصی به آن بخشیده است.همانند طراحی خارجی، در داخل نیز مرسدس تمام تلاش خود را کرده است تا این خودرو بهترین باشد. امکانات و تجهیزاتی که در داخل تعبیه شدهاند ترکیبی خوشایند از مواد اولیه بسیار خوب و حالت اسپورت هستند، بهخصوص صندلیهای تماماتوماتیک آن که یکی از آخرین دستاوردهای AMG در این زمینه است. روکش صندلیها از چرم مرغوب است که برای رعایت سلیقهٔ مشتریان در سه رنگ عرضه خواهد شد. وزن این خودرو ۱۷۳۰ کیلوگرم برابر ۳۸۰۴ پوند است.طول، پهنا و ارتفاع آن نیز به ترتیب ۴۹۱۳ میلیمتر، ۱۸۵۱ میلیمتر و ۱۴۰۳ میلیمتر است. این خودرو اوایل سال آیندهٔ میلادی به بازار عرضه خواهد شد، البته هنوز از مرحلهٔ قیمتگذاری عبور نکرده است.
سیالاس برابوس
اما برادر دوقلوی مرسدس AMG، اعجوبهٔ دیگری است. حتی از ظاهر آن میشود فهمید که خشنتر، سریعتر و قدرتمندتر است. مهندسان کمپانی برابوس از مدل CLS، هیولائی واقعی ساختهاند، هیولائی که در خیابانها به دنبال قربانی میگردد.CLS، برابوس برای نخستینبار در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش گذاشته شد و ازدحام فراوان بازدیدکنندگان، نشان داد که پروژهٔ تولید این خودرو توانسته به هدف خود برسد. رکوردهای اعلام شده توسط برابوس ضربان قلب هر شنوندهای را بالا میبرد. جالب است بدانید که این خودرو نیز همانند دیگر سوپرهای مرسدس از قدرت موتور بسیار بالائی برخوردار است، موتور تعبیه شده در این خودرو، در واقع همان موتوری است که پیش از این در برابوس مورد استفاده قرار گرفته است. با استفاده از این خودرو، در واقع همان موتوری است که پیش از این در برابوس مورد استفاده قرار گرفته است. با استفاده از این موتور بسیار پیشرفته، قدرت خروجی سیالاس از میزان استاندارد ۴۷۶ اسب بخار در مدلهای پیشین، به ۵۳۰ اسب بخار (۳۹۰ کیلووات) در ۶۴۰۰ دور موتور در دقیقه، افزایش یافته است و با توجه به این افزایش نیرو در موتور، گشتاور آن نیز به ۵۷۲ پوند فوت (۷۷۵ نیوتنمتر) رسیده است. شتاب و سرعت مدل ۲۰۰۵ سیالاس نیز نسبت به مدلهای پیشین افزایش یافته است.حداکثر سرعت این مدل جدید از ۱۲۵ مایل بر سرعت به ۱۹۲ مایل بر ساعت (۳۱۰ کیلومتر بر ساعت) رسیده است، البته باید توجه کرد که سرعت سیالاس توسط خود شرکت بهصورت الکترونیک محدود شده است تا امنیت سرنشینان خودرو پائین نیاید. در مورد شتاب نیز باید گفت سیالاس ۲۰۰۵ در عرض ۴/۳ ثانیه به سرعت ۶۲ مایل در ساعت دست مییابد که با این میزان، میتوان سیالاس را جزء چند خودروئی در دنیا قرار داد که به اصطلاح شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آنها زیر ۵ ثانیه است.سعی شده است اکثر سیستمهای فنی این خودرو در قسمت جلوئی آن قرار داده شود تا حالت آیرودینامیک آن به بهینهترین حالت ممکن طراحی شود. علاوه بر رعایت این نکته، لبههای خودرو نیز حالت خاصی دارند که فشار مقاومت هوا بر روی اکسل جلو را کاهش میدهند. در عقب حالت دینامیک به گونهای طراحی شده است که در خدمت زیبائی خودرو باشد. با ایجاد حالتی بهصورت خم شده رو به پائین و هم با کم کردن تنش، جریان هوا از مقاومت آن بکاهد. در طراحی جلوی خودرو که به آن اشاره شد وجود چهار لامپ بسیار پیشرفته که دو تای آنها مهشکن هستند حداکثر روشنائی را برای راننده ایجاد میکند. سیستم روشنائی داخلی خودرو نیز بسیار هوشمندانه است، با باز کردن درها پنج لامپ مختلف در داخل و کنار خودرو روشن میشوند که دو چراغ کناری برای روشن کردن محیط اطراف خودرو است تا سوار و پیاده شده از خودرو در محیطهای تاریک، آسان و بیخطر شود.همانند دیگر مدلهای برابوس، این خودرو نیز دارای چند نوع آرایش در تولید چرخها است. این چرخهای سبکوزن، یا یکتکه هستند یا چند تکه که در هر دو صورت دارای سه طراحی مختلف هستند که توسط پیرلی تولید میشوند. برای برابوس چند نوع متفاوت کیت تعلیق در نظر گرفته شده است که ویژگی مشترک در همهٔ آنها سازگاری قابل قبول آنها با چرخهای کوتاه اسپرت است. در صورت استفاده از این کیتهای متفاوت، حداقل ۳۰ میلیمتر از ارتفاع مدل چهار در و ۲۵ میلیمتر از ارتفاع مدل کوپه، کاسته خواهد شد. برای متوقف کردن این غول فولادی، مسئولان مرسدس مجبور شدند از بهترین نوع فنآوری ترمز که در اختیار شرکت است استفاده کنند و در نهایت سه فنآوری متفاوت برای خودرو در نظر گرفته شده است که در هر سه آنها از فنآوری الکترونیک اسبیسی موجود در مدلهای پیشرفته چهار در مرسدس بنز استفاده شده است.یکی دیگر از ویژگیهای منحصر به فرد سیالاس، طراحی جذاب و مشتریپسند داخل آن است.در طراحی داخلی سعی شده است از مؤلفههای استاندارد مشتریپسند به همراه طراحیهای خاص خود برابوس استفاده شود که از ویژگیهای خاص آن میتوان به چوبکاری حساس و چرمهای مخصوص ماستیک و آلکانترا اشاره کرد. بهترین نمونهٔ فرمان بسیار نرم و روان سیالاس است که در چند نوع متفاوت چرم و چوب عرضه میشود. امکانات تصویری رسانهای سیالاس در نوع خود جالب هستند. این سیستم از یک دی وی دی چنجر، کنسول بازیهای رایانهای و نمایشگرهای السیدی که پشت پشتی صندلیهای جلو تعبیه شدهاند، تشکیل شده است.ارتفاع، پهنا و طول این خودرو بهدلیل تغییرات ذکر شده در طراحی و ساسپنشیون هنوز دقیقاً مشخص نشدهاند. کنجکاویها در مورد قیمت خودرو نیز هنوز به جائی نرسیده و مسئولان برابوس هم قیمت را فقط هنگام تنظیم قرارداد فروش، اعلام میکنند، آن هم بهصورت درگوشی و پنهانی.
سیالاس ۵۵ (AMG)
کمپانی AMG حالا عضوی از خانوادهٔ مرسدس بنز محسوب میشود و هر مدلی که از خط تولید آنها بیرون میآید با ضمانت بیچونوچرای کمپانی مادر همراه است. بنابراین طبیعی است که مهندسان AMG را همان مهندسان مرسدس بدانیم.سیالاس AMG۵۵ یکی از شاهکارهای مرسدس بنز است که عملکرد و مشخصات فنی بسیار خارقالعادهای دارد. در واقع میتوان گفت مرسدس بنز با تولید سیالاس، فصل جدیدی در تولیدات خود گشوده است. این ماشین خارقالعاده مشخصات بسیار ارزشمندی دارد که مهترین آنها را میتوان موتور پرقدرت آن دانست، این موتور حاصل مدتها تحقیق تیم مهندسان فنی مرسدس بنز برای بهینهسازی مدلهای قبلی موتورهای مرسدس است. این موتور سوپر شارژ AMG دارای هشت سیلندر بهصورت ۷۸ است. میزان خروجی آن، ۴۷۶ اسب بخار برابر ۳۵۵ کیلووات است و گشتاوری برابر ۵۱۶ پوند فوت (۷۰۰ نیوتنمتر) دارد و گنجایش آن ۵/۵ لیتر است. با توجه به توضیحاتی که در مورد موتور این خودرو داده شد، میتوان حدس زد که عملکرد خودرو چیزی در حد یک سوپر اتومبیل است و همینطور نیز هست. سیالاس ۵۵، صفر تا صد را فقط در ۴/۶ ثانیه طی میکند. اما نکتهٔ جالب در مورد عملکرد این خودرو این است که مسئولان مرسدس بنز با تعبیهٔ یک سیستم الکترونیک بر روی خودرو، سرعت آن را به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت (۱۵۵/۳ مایل بر ساعت) محدود کردهاند و این نمود عینی شعار ”کممصرفتر، ایمنتر و آهستهتر“ است. شعاری که در برابر ”پرمصرفتر و سریعتر“ که شعار تولید خودرو تا دههٔ ۱۹۶۰ بود، امروز شعارتمام شرکتهای خودروسازی دنیا است. از دیگر مشخصات و امکانات سیالاس میتوان به سیستم تعلیق اسپورت AMG و یک سیستم ترمز با عملکرد بالا اشاره کرد.این سیستم ترمز همانند تمام سیستمهای نوین از سیستمهای ABS و ESP در جلو و عقب بهره میبرد. یکی دیگر از سیستمهای پیشرفتهٔ این خودرو سیستم جعبه دنده است. همانطور که میدانید در خودروهائی همچون سیالاس ۵۵ که نیروی خروجی بسیار بالا است یکی از مشکلات سازندگان، استفاده از سیستم انتقال و جعبه دندهای است که بتواند متناسب با نیروی خروجی عمل کند و به خوبی وظیفهٔ تقسیم و انتقال نیرو را انجام دهد. در اینجا، مهندسان مرسدس همانند دیگر خودروهای پرقدرت قبلی خود دوباره از سیستم انتقال پنج سرعتهٔ اتوماتیک اسپیدشیفت استفاده کردهاند. خاصیت این جعبه دنده این است که به راننده این امکان را میدهد که از جعبه دنده، بهصورت دستی استفاده کند یا اتوماتیک. نحوهٔ تغییر دنده در مدلهای معمولی و اسپورت متفاوت است. در مدلهای معمولی بهصورت کلاسیک با استفاده از دسته دنده این کار انجام میشود اما در حالت اسپورت این کار بهوسیلهٔ دکمههائی که بر روی فرمان تعبیه شدهاند انجام میشود.طراحی این خودرو نیز در نوع خود بسیار زیبا است. همانند دیگر مدلها خانواده - یا بهتر بگوئیم کلاس CLS - این خودرو نیز حالت اسپورت و عضلانی جذابی دارد. در ایجاد این حالت عضلانی، تمامی اجزاء خودرو مؤثر هستند. از چراغها گرفته تا چرخهای حجیم و بزرگ آن. این چرخها از جنس مواد سبکی هستند که القاکنندهٔ حالت پُرقدرت سری CLS هستند. در جلو AMG از ورودیهای هوای نسبتاً بزرگی استفاده کرده است که تقریباً در تقارن با لامپهای مهشکن خودرو، زیبائی خاصی به آن بخشیده است.همانند طراحی خارجی، در داخل نیز مرسدس تمام تلاش خود را کرده است تا این خودرو بهترین باشد. امکانات و تجهیزاتی که در داخل تعبیه شدهاند ترکیبی خوشایند از مواد اولیه بسیار خوب و حالت اسپورت هستند، بهخصوص صندلیهای تماماتوماتیک آن که یکی از آخرین دستاوردهای AMG در این زمینه است. روکش صندلیها از چرم مرغوب است که برای رعایت سلیقهٔ مشتریان در سه رنگ عرضه خواهد شد. وزن این خودرو ۱۷۳۰ کیلوگرم برابر ۳۸۰۴ پوند است.طول، پهنا و ارتفاع آن نیز به ترتیب ۴۹۱۳ میلیمتر، ۱۸۵۱ میلیمتر و ۱۴۰۳ میلیمتر است. این خودرو اوایل سال آیندهٔ میلادی به بازار عرضه خواهد شد، البته هنوز از مرحلهٔ قیمتگذاری عبور نکرده است.
سیالاس برابوس
اما برادر دوقلوی مرسدس AMG، اعجوبهٔ دیگری است. حتی از ظاهر آن میشود فهمید که خشنتر، سریعتر و قدرتمندتر است. مهندسان کمپانی برابوس از مدل CLS، هیولائی واقعی ساختهاند، هیولائی که در خیابانها به دنبال قربانی میگردد.CLS، برابوس برای نخستینبار در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش گذاشته شد و ازدحام فراوان بازدیدکنندگان، نشان داد که پروژهٔ تولید این خودرو توانسته به هدف خود برسد. رکوردهای اعلام شده توسط برابوس ضربان قلب هر شنوندهای را بالا میبرد. جالب است بدانید که این خودرو نیز همانند دیگر سوپرهای مرسدس از قدرت موتور بسیار بالائی برخوردار است، موتور تعبیه شده در این خودرو، در واقع همان موتوری است که پیش از این در برابوس مورد استفاده قرار گرفته است. با استفاده از این خودرو، در واقع همان موتوری است که پیش از این در برابوس مورد استفاده قرار گرفته است. با استفاده از این موتور بسیار پیشرفته، قدرت خروجی سیالاس از میزان استاندارد ۴۷۶ اسب بخار در مدلهای پیشین، به ۵۳۰ اسب بخار (۳۹۰ کیلووات) در ۶۴۰۰ دور موتور در دقیقه، افزایش یافته است و با توجه به این افزایش نیرو در موتور، گشتاور آن نیز به ۵۷۲ پوند فوت (۷۷۵ نیوتنمتر) رسیده است. شتاب و سرعت مدل ۲۰۰۵ سیالاس نیز نسبت به مدلهای پیشین افزایش یافته است.حداکثر سرعت این مدل جدید از ۱۲۵ مایل بر سرعت به ۱۹۲ مایل بر ساعت (۳۱۰ کیلومتر بر ساعت) رسیده است، البته باید توجه کرد که سرعت سیالاس توسط خود شرکت بهصورت الکترونیک محدود شده است تا امنیت سرنشینان خودرو پائین نیاید. در مورد شتاب نیز باید گفت سیالاس ۲۰۰۵ در عرض ۴/۳ ثانیه به سرعت ۶۲ مایل در ساعت دست مییابد که با این میزان، میتوان سیالاس را جزء چند خودروئی در دنیا قرار داد که به اصطلاح شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آنها زیر ۵ ثانیه است.سعی شده است اکثر سیستمهای فنی این خودرو در قسمت جلوئی آن قرار داده شود تا حالت آیرودینامیک آن به بهینهترین حالت ممکن طراحی شود. علاوه بر رعایت این نکته، لبههای خودرو نیز حالت خاصی دارند که فشار مقاومت هوا بر روی اکسل جلو را کاهش میدهند. در عقب حالت دینامیک به گونهای طراحی شده است که در خدمت زیبائی خودرو باشد. با ایجاد حالتی بهصورت خم شده رو به پائین و هم با کم کردن تنش، جریان هوا از مقاومت آن بکاهد. در طراحی جلوی خودرو که به آن اشاره شد وجود چهار لامپ بسیار پیشرفته که دو تای آنها مهشکن هستند حداکثر روشنائی را برای راننده ایجاد میکند. سیستم روشنائی داخلی خودرو نیز بسیار هوشمندانه است، با باز کردن درها پنج لامپ مختلف در داخل و کنار خودرو روشن میشوند که دو چراغ کناری برای روشن کردن محیط اطراف خودرو است تا سوار و پیاده شده از خودرو در محیطهای تاریک، آسان و بیخطر شود.همانند دیگر مدلهای برابوس، این خودرو نیز دارای چند نوع آرایش در تولید چرخها است. این چرخهای سبکوزن، یا یکتکه هستند یا چند تکه که در هر دو صورت دارای سه طراحی مختلف هستند که توسط پیرلی تولید میشوند. برای برابوس چند نوع متفاوت کیت تعلیق در نظر گرفته شده است که ویژگی مشترک در همهٔ آنها سازگاری قابل قبول آنها با چرخهای کوتاه اسپرت است. در صورت استفاده از این کیتهای متفاوت، حداقل ۳۰ میلیمتر از ارتفاع مدل چهار در و ۲۵ میلیمتر از ارتفاع مدل کوپه، کاسته خواهد شد. برای متوقف کردن این غول فولادی، مسئولان مرسدس مجبور شدند از بهترین نوع فنآوری ترمز که در اختیار شرکت است استفاده کنند و در نهایت سه فنآوری متفاوت برای خودرو در نظر گرفته شده است که در هر سه آنها از فنآوری الکترونیک اسبیسی موجود در مدلهای پیشرفته چهار در مرسدس بنز استفاده شده است.یکی دیگر از ویژگیهای منحصر به فرد سیالاس، طراحی جذاب و مشتریپسند داخل آن است.در طراحی داخلی سعی شده است از مؤلفههای استاندارد مشتریپسند به همراه طراحیهای خاص خود برابوس استفاده شود که از ویژگیهای خاص آن میتوان به چوبکاری حساس و چرمهای مخصوص ماستیک و آلکانترا اشاره کرد. بهترین نمونهٔ فرمان بسیار نرم و روان سیالاس است که در چند نوع متفاوت چرم و چوب عرضه میشود. امکانات تصویری رسانهای سیالاس در نوع خود جالب هستند. این سیستم از یک دی وی دی چنجر، کنسول بازیهای رایانهای و نمایشگرهای السیدی که پشت پشتی صندلیهای جلو تعبیه شدهاند، تشکیل شده است.ارتفاع، پهنا و طول این خودرو بهدلیل تغییرات ذکر شده در طراحی و ساسپنشیون هنوز دقیقاً مشخص نشدهاند. کنجکاویها در مورد قیمت خودرو نیز هنوز به جائی نرسیده و مسئولان برابوس هم قیمت را فقط هنگام تنظیم قرارداد فروش، اعلام میکنند، آن هم بهصورت درگوشی و پنهانی.
منبع : خانواده سبز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست