یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

مجلس پلکانی برای قدرت یا خدمت


مجلس پلکانی برای قدرت یا خدمت
در رابطه با انتخابات جند نکته را باید ذکر کرد:
پدیده ای مثل انتخابات سابقه ی چندانی در ایران ندارد و حداکثر بعد از انقلاب مشروطه شکل گرفته و به این شکل نبوده و طبقاتی برگزار می شد و بعدها فقط شکلی از آن باقی ماند . در زمان رضا خان به آقای مدرس گفتند هیچی رای نی آورده ای گفت : حتی آن یک رایی هم که بخودم داده ام .اینطور شده بود.
این روند ادامه داشت تا دهه ی ۲۰ در این دهه اوضاع بهتر بود که البته بعد از کودتا دوباره مجلس حالتی تشریفاتی پیدا کرده بود و همه هم پذیرفته بودند که تشریفاتی است.اما بعد از انقلاب ماحرای انتخابات جدی شد و در دوره ی اول یک شور و شوق خاصی حاکم بود در انتخابات و تبلیغات ک ه از استبدادرهایی یافته بودند همه فعال بودند و قرار بود همه در امور کشور دخیل باشند.
در رابطه با انتخابات ۲ دیدگاه وجود دارد:
دیدگاه اول این است که انتخابات یک راه و روندی است برای رسیدن به پست در این دیدگاه مهم نتیجه است خود انتخابات موضوعیت ندارد با این رویکرد فقط نگاه می کنی چه کسی از صندوق بیرون می آید این دیدگاه روی فرآیند انتخابات و غربال کردن نخبگان برای رسیدن به کاندیداتوری تناثیر می گذارد .اغلب گروهای سیاسی کشور این رویکرد را دارند که پرداختن به اصل انتخابات را برای آنها تعجب برنگیز کرده است.
نگاه دوم با انتخابات ؛موضوعیت خود انتخابات است جدا از اینکه چه کسی رای می آورد . اگر این را بپذیریم شرایط فرق میکن. یعنی چی ؟ یعنی اینکه اگر بعد از زمان و فضا انتخابات به جامعه نگاه کنیم تنها برنده ی آن افراد انتخاب شده نیستند و همه از لحاظ بینش سیاسی یک پله ارتقا پیدا کنند . این رویکرد را انقلاب و حضرت امام (ره)داشتند.
یک عده بحثی مطرح کردند که شرکت در انتخابات به قشر روحانیت داده شود ، امام برخورد تندی کردند.قبل از این می گفتند روحانی را به سیاست چه ؟ حالا می گویند فقط روحانی این خطر ،خطر ناک تر از خطر قبلی استو اگر مردم به یک محدودیت وفق داده شوند به قولی تنبل می شوند و به دنبال اصلح نخواهند بود وبه قول معروف با یک تلفن لیست مورد نظر را می گیرند و وظیفه اینجا ناپیدا می شودو نتیجه محوری پیش می آید.
امام بدنبال فضای بانشاط انتخاباتی بود . اگر مردم به لیست های ساندویچی عادت کنند بنیه ی سیاسی مردم کم می شود چون دیگر نمی توانند خود تحلیل و تجزیه کنند مثل جسمی که بدون تحرک است و در پرقو بزرگ شده باشد با اولین موج منفی زمین گیر خواهد شد.آحاد مدرمباید در صحنه حضور پیدا کنند.آقای مدرس وقتی از مجلس می آمدند رفت ماست بخرد شروع کرد برایماست فروش در مورد یک لایحه یی توضیح دادند فردی گفت چی می گی؟ جایگاه شما در شسطح شخحصیتهای تراز اول است نه ماست فروش.مدرس نیز به رشد آحاد مردم معتقد بود.مبنای حکومت دینی رشد آحاد مردم است.هم از نظر تفکرسیاسی و هم شخصیت دینی انتخابات محل و زمان رشد آحاد مردم است.
دونظر وجو دارد که انتخابات تهدید برای جمهوری اسلامی ویا فرصت برای جمهوری اسلامی.
یک عده گفتند: انتخابات در اسلام جایگاهی ندارد و بر امام تحمیل شده و کار نظری و تئوریک هم کردند و گفتند باید در حکوکمت انتخابات را حذف کنیم و آنرا تهدیدی برای انقلاب نماندندواما این یک فرصت است.در هر دوره می تو انیم گفتکان انقلاب اسلامی را دوباره بازتعرق کنیم و بهترینها را از روی آن بشناسیم.
ما باید فرصت طلبی مثبتی داشته باشیم و آرمانگرا نه محافظه کار ما باید به راه پیش رو نگاه کنیم . وقتی به انتخابات متمرکز می ویم می بینیم فرصت بی نظیری برای انقلاب است واگر استفاده نکنیم تهدید است.
به خطر استفاده نکردن از این فرصت مجبوریم سیستم لولو ،لولو را به کاربست .که اگر انتخابات شرکت نکید این لولو می آید و انقلاب را از بین میبرد وآنها آدمهای بدی هستند و ما خوب.این روش مثل هلو رای آور است ولی بعد از یک مدت جوابگو نیست.
مجلس جای خوب است ، نه اینطور نیست اگر می خواستیم کار خوب کنیم که اصلا انقلاب نمیکردیم در این دیدگاه نتیجه محور اصلا انقلاب جایی ندارد .ما در انقلاب دنبال خوبتر بودبم و نباید به خوب قانع بود.
نظام ما نظام ولایت فقیه است .ولایت یعنی اینکه الویتها می گویید و باید الویتها را مشخص کند و بر این اساس خوبتر را بر می گزینیم و گام به گام جلوتر می رویم.در این روند باید به اصلح رای بدهیم و طبق الویت بالاترین فرد است که با فرآیند انتخابات ارتباط پیدا می کند.در دوره های قبل گفتند باید به صالح مقبول رای دهیم نه اصلح نا مقبول.باید ببینیم چه کسی رای می آوردو مردم را به آن سمت سوق دهیم./
این تفکر غربی را بعضی ها حتی در لایه ی بچه بسیجی های خودمان هم وارد می کنند .اگر این باشد ولایت فقیه به وجود نمی آید وباید برای بهترین تلاش نمود بعد بگوییم اصلح رای نیاورد.کاندیدای مقبول صالح عملا وجود ندارد چون اگر بداند که اصلح وجود دارد کنار می رود تا مردم به آن رای دهند هرچند خود احتمال رای آوردن داشته باشد.
اگر مجلس شورای اسلامی می خواهیم باید انتخابات اسلامی هم داشته باشیم با انتخابات غربی نمی شود به مجلس اسلامی رسید. باید فرآیند انتخابات اصلاح شود تا نتیجه اصلاح شود .با این روند شاید درافراد ،افراد خوبی باشند ولی مجلس ، مجلس خوبی نیست.
مجلس خیلی تاثیر گذار است اگر یک اپسیلون کارکرد آن بالاتر باشد نمود آن مشخص تر است.ده ها میلیارد بودجه در اختیار مجلس است . در انتخابات می خواهی بودجه ی زیاد در اختیار دیگران می گذاری اگر یک اپسیلون تصحیح شود میلیون ها تومان تاثیرگذار می شود . در قرآن آمده که امانت را به اهلش بسپار. دیدگاه باید عوض شود تا مجلس به بهترین وضع درآید نگاه نتیجه گرا انقلاب نیست و پاسدار خون شهدا نمیتواند باشد.
در فرآیندانتخابات باید تعریف شود مجلس چیست؟کارکردآن چیست؟ظرفیتها ،توانایی هاو امکانات را برای مردم مشخص کرد تا مردم به تکاپو بی افتند.
در فضای افکار عمومی جامعه اطلاعات لازم را ندادیم. هرچقدر که ذهنیت مردم را به این نهاد کاملتر کنیم در فرهنگ انتخابات تاثیرمی گذارد.در برنامه کاندیداها نباید آینده نگر بود باید گذشته نگر بود و باید دید آیا برنامه هایی که اعلام کرده با گذشته ی کاری او تطبیق دارد یا نه.
مجلس مردمی ترین نهاد نظام است.نماینده مقامات نیست . به قول امام مجلس ثمره ملت است .مجلس نباید یک دست باشد و نباید تبدیل به یک طبقه شود.
وقتی فضای انتخابات تبدیل شود به تبیین کارکرد مجلس ، اختیارات وظایف نماینده مجلس و... بعد از آن مردم می روند سراغ اصلح می گردند.
آنهایی که قبل از شورای نگهبان حذف می شوند بیشتر سروصدا داره تا توسط شورای نگهبان .افرادی با تمام ملاکها وجود دارند نمی آیند کاندیدا شوند چون فرآیند انتخابات نمی گذارد .انتخابات مکانیسم خاصی پیدا کرده و اینها رای نمی آورند برای اینها خیلی وقتها فضا وجود ندارد.
انقلاب نیرو کم ندارد نیروی انسانی خوبی در انقلاب تربیت شده اند در ÷شوانه یی که انقلاب دارد و از فضاهای پرتلاتم عبور کرده حالا گنجینه های بی نظیری داریم.نیروی انسانی خوب انقلاب می توانند بهترین مجلس را روی کار آورند ولی غربال اجازه نمی دهد.مقام معظم رهبری گفتند هرکس می تواند و فکر می کند صلاحیتش را دارد ورود پیدا کند.و اگر ما نمیتوانیم وارد شویم بگردیم افراد را ÷یدا کنیم وزمینه را برای آنها هموار کنیم بعضی شناخته شده ی اصلح و بعضی شناخته نشده ی اصلح که این وظیفه ی ما را بیشتر می کند.
انتخابات صرفا سیاسی نیست که بین قبایل سیاسی تقسیم شود انتخابات فرصتی است برای اینکه مبنا ها دوبار مطرح شود.در این فضا ارتقا بینش سیاسی و قدرت تحلیل مردم و تطبیق بین مصادیق و ملاکها باید پیگیری شود. وقتی در فضای انتخابات وارد ایران می شوی باید ببینی مردم چه سوالات دقیقی مطرح می کنند و شور وجود دارد حتی اگر نتیجه آن نشود که ما می خواهیم.
برخورد امام با بنی صدر مصادق این حرف است، امام میتوانستند با یک اشاره مردم را به سمت دیگر هدایت کنند با آن پشوانه ی مردمی که داشتند . اما گفتند فضای سیاسی کشور را پرشور کنید و در صحنه باشد وامام پهلوانانه وارد عرصه ی سیاسی شد .اگر بنیه ی سیاسی مردم را قوی کنی همین مردم به هدف اصلی می رسند همانطور که بنی صدر را از کشور بیرون انداختند.مردم باید تجربه کنند و احساس تکلیف بنمایند.
یک زمانی که فضای دانشگاه ها راکد شده بود مقام معظم رهبری فرمودند :تحلیل کنید ولو غلط. مقام معظم رهبری در مورد شکست امام حسن هم می گویند که چون مردم تحلیل نمیکردند این وضع پیش آمد که این خود مصادق تاریخی برا ی رشد ینیه سیاسی مردم است.
سخنرانی وحید جلیلی
۲۲ اسفند ۸۶
همدان
محمدحسین فرهادیان


همچنین مشاهده کنید