دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
ابومحمد سلیمان بن مهران اعمش
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (۶۱ -۱۴۸) قمری
محل تولد: قریهٔ امه طبرستان
شهرت علمی و فرهنگی: قاری و حافظ و محدث شیعی
اصل وی از نواحی ری بود. در روز عاشورا به دنیا آمد. در کودکی او را به کوفه بردند. شیخ طوسی او را از اصحاب امام صادق (ع) شمرده و ابن شهرآشوب او را از خواص اصحاب امام خوانده است. علماء عامه نیز او را از شاگردان امام صادق (ع) دانسته و برتری او را بر دیگران در قرائت قرآن و علم به فرائض و حفظ حدیث پذیرفته و تجلیل و تعظیم کردهاند. ابن ابیلیلی ، قاضی کوفه ، اعمش را سرور و بزرگ کوفه معرفی میکرد و یحیی بن قطان میگوید که او در عصر خود محدث کوفه بود و چهارهزار حدیث از او نقل شده لیکن کتابی از وی در دست نیست. ذهبی از او بهعنوان شیخ قاریان و شیخ محدثان نام میبرد و او را یکی از ائمه ثقات میداند. حمزه و زائده بر وی قرائت کردند و کسانی بر زائده به قرائت اعمش قرائت کرده است. حکمبن عتبه و ابواسحاق سبیعی و ابان بن تغلب و ابوحنیفه و اوزاعی و جریزبن عبدالحمید و حفضبن غیاث و سفیان بن عیینه و سفیان ثوری و یحیی بن سعید قطان و شعبه و ابونعیم و خلق بسیاری از اعمش حدیث شنیدند و بخاری و مسلم و ترمذی و ابوداوود و نسائی و ابنماجه در "صحاح" ششگانه خود را از او حدیث نقل کرده و ابن معین و نسائی و عجلی اورا توثیق نمودهاند. میرداماد در "رواشحالسماویه به شرح حال او پرداخته و شیخ بهائی در "توضیحالمقاصد" گوید که او شیعهٔ امامی و از زهاد و فقهای عصر خود بود و از تاریخ چنین برمیآید که او شیعهٔ امامی است. به گفتهٔ عیسیبن یونس او با اینکه بسیار فقیر بود اما اغنیا و سلاطین در چشمش بسیار حقیر بودند.
تولد و وفات: (۶۱ -۱۴۸) قمری
محل تولد: قریهٔ امه طبرستان
شهرت علمی و فرهنگی: قاری و حافظ و محدث شیعی
اصل وی از نواحی ری بود. در روز عاشورا به دنیا آمد. در کودکی او را به کوفه بردند. شیخ طوسی او را از اصحاب امام صادق (ع) شمرده و ابن شهرآشوب او را از خواص اصحاب امام خوانده است. علماء عامه نیز او را از شاگردان امام صادق (ع) دانسته و برتری او را بر دیگران در قرائت قرآن و علم به فرائض و حفظ حدیث پذیرفته و تجلیل و تعظیم کردهاند. ابن ابیلیلی ، قاضی کوفه ، اعمش را سرور و بزرگ کوفه معرفی میکرد و یحیی بن قطان میگوید که او در عصر خود محدث کوفه بود و چهارهزار حدیث از او نقل شده لیکن کتابی از وی در دست نیست. ذهبی از او بهعنوان شیخ قاریان و شیخ محدثان نام میبرد و او را یکی از ائمه ثقات میداند. حمزه و زائده بر وی قرائت کردند و کسانی بر زائده به قرائت اعمش قرائت کرده است. حکمبن عتبه و ابواسحاق سبیعی و ابان بن تغلب و ابوحنیفه و اوزاعی و جریزبن عبدالحمید و حفضبن غیاث و سفیان بن عیینه و سفیان ثوری و یحیی بن سعید قطان و شعبه و ابونعیم و خلق بسیاری از اعمش حدیث شنیدند و بخاری و مسلم و ترمذی و ابوداوود و نسائی و ابنماجه در "صحاح" ششگانه خود را از او حدیث نقل کرده و ابن معین و نسائی و عجلی اورا توثیق نمودهاند. میرداماد در "رواشحالسماویه به شرح حال او پرداخته و شیخ بهائی در "توضیحالمقاصد" گوید که او شیعهٔ امامی و از زهاد و فقهای عصر خود بود و از تاریخ چنین برمیآید که او شیعهٔ امامی است. به گفتهٔ عیسیبن یونس او با اینکه بسیار فقیر بود اما اغنیا و سلاطین در چشمش بسیار حقیر بودند.
منبع : مطالب ارسالی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب رافائل گروسی حج انتخابات مجلس شورای اسلامی دولت شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم حسین امیرعبداللهیان رسانه
تهران شهرداری تهران هواشناسی قوه قضاییه فضای مجازی وزارت بهداشت قتل آموزش و پرورش شهرداری سازمان هواشناسی باران پلیس
ایران خودرو قیمت دلار قیمت طلا خودرو بانک مرکزی قیمت خودرو بازار خودرو دلار قیمت مسکن حقوق بازنشستگان بورس
تئاتر محمدعلی علومی نمایشگاه کتاب سریال موسیقی نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما صداوسیما سینما
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس روسیه اوکراین طوفان الاقصی رفح نوار غزه
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نساجی لیگ برتر ایران رئال مادرید بازی بارسلونا سپاهان جواد نکونام لیگ برتر فوتبال ایران
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون گوگل باتری مایکروسافت اندروید اینستاگرام تلفن همراه ناسا
رژیم غذایی بیمه زیبایی ویتامین چای کاهش وزن آلرژی دندانپزشکی