شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 1 March, 2025
مجله ویستا


وزیر صنایع و معادن تولید خودروی ارزان قیمت با جدیت دنبال می‏شود


وزیر صنایع و معادن تولید خودروی ارزان قیمت با جدیت دنبال می‏شود
تولید خودروی ارزان قیمت در حال بررسی است و قیمت آن حدود ۴۵ تا ۵۵ میلیون ریال برآورد شده است.دكتر علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن در مصاحبه مطبوعاتی در بین خبرنگاران به سومین اجلاس مشترك بین ایران و ونزوئلا كه ۱۲ آبان ماه امسال در كاراكاس برگزار شد اشاره كرد و گفت: در این سفر كار احداث یك كارخانه سیمان توسط شركت احداث صنعت و با حجم سرمایه‏گذاری ۲۰۰ میلیون دلار آغاز شد و همچنین قرارداد ساخت ۱۰ هزار واحد مسكونی و قابل توسعه تا ۵۰ هزار دستگاه اجرا شد. وی ادامه داد: چهارپنجم تفاهمات و توافقات بین ایران و ونزوئلا در كمیسیون مشترك مربوط به مسائل نفت و انرژی بود. دكتر طهماسبی با اشاره به هیات ۶۰ نفری ایران در اجلاس كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و ونزوئلا اظهار داشت: در این كمیسیون ۲۱ موافقتنامه، قصدنامه و قرارداد به امضاء رسید و میزان قراردادهای قطعی دو كشور به ۸۵۰ میلیون دلار و حجم تفاهمات به ۵ تا ۷ میلیون دلار رسید. وی ادامه داد: امضای قصدنامه بین پژو پارس و بخش نفت ونزوئلا با ارزش دو میلیارددلار، امضای قصدنامه برای مونتاژ خودروی سمند، اتوبوس، مینی‏بوس و كامیون، بازسازی صنایع نیشكر، تولید كاغذ و كشتارگاه‏های صنعتی و صدور خودروی صبا، توافق شركت صدرا و پتروشیمی ونزوئلا جهت ساخت دو واحد اوره آمونیاك به ارزش ۲/۲ میلیارد دلار و امضاء قصدنامه ساخت ۴۲ دستگاه كشتی نفتكش بین صدرا و شركت نفت‏كش دولتی ونزوئلا از دیگر اقدامات صورت گرفته در ونزوئلاست. وزیر صنایع و معادن از شركتهای ایرانی كه برای اجرای پروژه در ونزوئلا قرارداد و تفاهمنامه امضاء كرده‏اند خواست كه احیانا بإ؛ ّّ= عدم اجرای تعهدات خود تجربه فعالیت در كشورهای آسیای میانه را تكرار نكنند و اجازه دهند كه با اجرای درست پروژه‏ها، زمینه فعالیت شركت‏های دیگر ایرانی نیز در این كشور فراهم شود. دكتر طهماسبی در مورد استفاده از موتور ملی در خودروهای ساخت داخل و همچنین ال - ۹۰ تصریح كرد: ال - ۹۰ خودرویی با برند شركت رنو است و استفاده از موتور ملی در خودروی ال - ۹۰ تنها در حد یك پیشنهاد از طرف وزارت صنایع و معادن ایران به شركت رنو بود ولی معمولا خودروسازان خارجی از جمله رنو سعی در استفاده از قطعات موردنظر در محصولاتشان دارند و به همین دلیل است كه ما بر ساخت خودرو با برند ملی تاكید داریم. زیرا در این صورت خودروساز به راحتی می‏تواند از قطعات داخلی استفاده كند. وی ادامه اجرای قرارداد ال - ۹۰ با شكل و شیوه كنونی را منوط به انجام اصلاحات مدنظر طرف ایرانی در این قرارداد دانست و اظهار داشت: رعایت این اصلاحات، حداقل‏ها و خط قرمزهای طرف ایرانی در پروژه ال - ۹۰ است.وزیر صنایع و معادن وجود بحران در شركتهای خودروسازی را رد كرد و افزود: بحران مالی به این صورت كه رسانه‏ها مطرح كرده‏اند نیست. بسیاری از شركت‏های خودروسازی با مشكل نقدینگی مواجه هستند و در شركت ایران خودرو نیز برای توسعه و سرمایه‏گذاری مشكل مالی وجود دارد. طهماسبی تصریح كرد: وزارت صنایع و معادن به طور مرتب از بنگاهها به ویژه آنها كه دولت در آنها سهم دارد، گزارش تهیه می‏كند اما گزارشی به طور ویژه از ایران خودرو تهیه نشده است. وی درخصوص واردات خودرو در سال ۸۵ گفت: تعیین واردات خودرو با توجه به تغییرات و شرایط بازار اعمال خواهد شد. وزیر صنایع و معادن با رد غیراقتصادی بودن طراحی و تولید خودروی ملی در كشور عنوان كرد: برخی از پروژه‏های تحقیق، توسعه و طراحی كه در شركتهای خودروسازی خاك می‏خوردند در دولت جدید فعال شده‏اند و ما حاضریم ثابت كنیم كه طراحی خودروی ملی دارای صرفه اقتصادی است. طهماسبی با تاكید بر تولید محصولات پاك در كشور اظهار داشت: تولید موتورسیكلت پاك از اولویت‏های وزارتخانه است كه با توجه به شاخصهای نظیر سوخت كمتر و پاك‏تر اجرا می‏شود كه تاكنون به طور كامل عملی نبوده است. وی با تاكید بر لزوم همسان بودن كیفیت خودروهای تولید داخل و صادراتی عنوان كرد: خودرویی كه در ایران به فروش می‏رسد باید دارای كیفیت مشابه صادراتی آن باشد در صورت مواجه شدن با چنین اختلافی وزارت صنایع و معادن با شركت خودروسازی به شدت برخورد می‏كند. طهماسبی درخصوص ادامه آتش‏سوزی در خودروهای ۴۰۵ ایران خودرو گفت: این امر به دلیل بی‏دقتی در خرید یك قطعه خاص و اعتماد به محصولات گذشته یك شركت قطعه‏ساز توسط شركت ایران خودرو صورت گرفت به همین دلیل و بروز نقص فنی در این خودروها و آتش‏سوزی آنها ایران خودرو با فشار وزارت صنایع و معادن برخی از مدیران مربوطه را بركنار كرد. وی با تاكید بر خبر بروز مشكل سیستم هوشمند الكترونیكی خودروهای سمند و امكان اعلام فراخوان جهت بر طرف كردن نقص فنی افزود: ابتدا باید تعداد خودروهای سمند كه دچار مشكل نقص در سیستم هوشمند شده‏اند مشخص شود تا براساس آن با خودروساز برخورد شود. طهماسبی درخصوص زمان تحقق وعده خودرو ارزان قیمت در كشور گفت: این طرح در حال پیگیری است و در دو ماه گذشته نیز مورد بررسی دقیق قرار گرفت و قیمت آن نیز حدود ۴۵ تا ۵۵ میلیون ریال برآورد شده است. وزیر صنایع و معادن با اشاره به وضعیت صنعت موتورسیكلت در كشور و عدم تولید موتورهای دوزمانه گفت: درحال حاضر تولید موتورسیكلت در كشور به كمتر از یك میلیون دستگاه رسیده و تولید بسیاری از تولیدكنندگان كه اقدام به مونتاژ قطعات چینی می‏كردند متوقف شده است. وی صدور پروانه تولید موتورسیكلت در كشور را بی‏رویه دانست و عنوان كرد: در گذشته مجوز تولید این محصول بیش از میزان نیاز كشور صادرشده بود كه به منظور حل این مشكل باید نظارت بیشتری بر صدور مجوزهای جدید و همچنین عملكرد واحدهای تولیدی انجام شود. وی در ادامه افزود: نباید به موتورسیكلت‏هایی كه مصرف بنزین آنها بیش از حد مجاز است، اجازه تولید داده شود كه در این مورد تا حد زیادی موفق شده‏ایم.طهماسبی درخصوص طرح خروج خودروهای فرسوده در كشور گفت: طرح خروج ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از جمله پروژه‏هایی بود كه جهت حل مشكل زیست‏محیطی شهر پیشنهاد شد ولی این تصمیم باید متناسب با تسهیلات و منابع مالی اجرا می‏شد كه به همین دلیل در این طرح موفق نبودیم. وی ادامه داد: اجرای طرح جمع‏آوری خودروهای فرسوده در گروی كمك مالی دولت است و ما از دولت می‏خواهیم تا در قانون بودجه سال ۸۵ مبلغی را برای این كار اختصاص دهد.وزیر صنایع و معادن با اشاره به گازسوز كردن خودروها ازجمله پراید تصریح كرد: قرار گرفتن كپسول گاز در صندوق عقب پراید حجم این بخش را كاهش می‏دهد و همچنین باعث سنگینی خودرو نیز می‏شود كه اگر به صورت طبیعی و درست با این مساله برخورد نشود، مشكل زیست‏محیطی موجود برطرف نخواهد شد. طهماسبی درخصوص برگزاری چهار جلسه برای برطرف شدن مشكل زیست‏محیطی شهر بین مسئولان وزارت صنایع و خودروسازان افزود: در گذشته وزارت صنایع برای حل این مشكل پیش‏بینی لازم را نكرده است ولی امیدواریم در سال ۸۵ به نتایج بهتری برسیم كه در این خصوص نیازمند نظارت دقیق‏تر موسسه استاندارد بر تولید محصولات آلاینده محیطزیست هستیم. وی در ادامه تصریح كرد: ما از تولید برای صادرات حمایت خواهیم كرد و تولید گلخانه‏ای به ویژه در صنعت خودرو مورد قبول ما نیست و محصولات باید مطابق استانداردهای جهانی تولید شوند. طهماسبی درخصوص اقدامات صورت گرفته جهت بهبود خدمات پس از فروش و نظارت كمی و كیفی بر قطعات استفاده شده در خودروها عنوان كرد: در این خصوص به صورت تحقیقی در ۳۰ تعمیرگاه در سطح كشور و مراكز خدمات پس از فروش خودروسازان بازرس داشته‏ایم كه نتایج آن را فعلا اعلام نمی‏كنیم. وی باتاكید بر لزوم متعادل‏سازی قیمت خودرو در كشور گفت: باید مكانیزمی داشته باشیم كه علاوه بر ایجاد رقابت بین خودروسازان مانع از ارایه خودروهایی با قیمت و كیفیت دلخواه از سوی آنها به بازار شود. وزیر صنایع و معادن در مورد موضع‏گیری این وزارتخانه در جذب سرمایه‏گذاری خارجی اظهار كرد: ما مخالف حضور سرمایه‏گذاران خارجی در كشور نیستیم ولی این كار باید مطابق با منافع ملی و قانون كشور انجام شود البته بهتر است سهم ۵۱ درصدی طرف ایرانی و ۴۹ درصدی طرف خارجی در پروژه‏ها رعایت شود كه در این خصوص موارد استثنایی نیز وجود دارد. وی ادامه داد: اگر در طراحی به این نتیجه برسیم كه سرمایه‏گذار ایرانی قادر به حضور در آن نیست از سرمایه‏گذاری خارجی استفاده می‏كنیم و محدودیتی در این رابطه نداریم. وزیر صنایع و معادن رشد سرمایه‏گذاری خارجی در كشور را مثبت ارزیابی كرد و افزود: در هفت ماهه نخست امسال بیش از ۶۷۴ میلیون دلار سرمایه‏گذاری خارجی صورت گرفته است ك از این رقم ۲۷ طرح به مبلغ ۳۸۲ میلیون دلار به بخش صنعت اختصاص داشت كه از نظر تعداد ۵۰ درصد و از نظر حجم سرمایه‏گذاری ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. وی ادامه داد: پیش‏بینی سرمایه‏گذاری خارجی در سال آینده با توجه به نوسانات در سیاست خارجی كشور مقدور نیست. دكتر طهماسبی در مورد موضع‏گیری‏اش درخصوص لایحه مالیات بر ارزش افزوده نیز اظهار كرد: قانون تجمیع عوارض و لایحه مالیات بر ارزش افزوده در جهتی نوشته شده است كه هم منافع دولت در آن لحاظ شود و هم مانعی درجهت توسعه صنعتی اقتصادی كشور ایجاد نكند. وی مانع بودن طرح مالیات بر ارزش افزوده را منتفی دانست و گفت: تشكل‏های صنعتی چنانچه راهكار و پیشنهاد خاصی برای پیشبرد و دستیابی به اهداف اقتصادی در این زمینه دارند، می‏توانند آن را جهت بررسی و اجرا به این وزارتخانه ارایه دهند. وی با اشاره به وجود ابهام در برخی از محصولات و احتساب آنها جزو كالاهای مشمول پرداخت مالیات تجمیع عوارض افزود: نباید تبعیضی برای برخی كالاهای واسطه‏ای ایجاد شود و ما از پیشنهاد عملیاتی تولیدكنندگان در این خصوص حمایت و آن رابه دستگاه‏های تصمیم‏گیرنده كشور منتقل خواهیم كرد. طهماسبی هم جهت بودن وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن در مورد كالاهای مشمول قانون تجمیع عوارض را رد كرد و اظهار داشت: وزارت بازرگانی حتی در جلسه اخیر كمیته مربوط به این قانون شركت نكرد. وزیر صنایع و معادن در مورد سیاست وزارت صنایع و معادن در بخش معدن و استفاده از سرمایه‏گذاران خارجی نیز گفت: سند استراتژی توسعه معادن در حال تدوین است و در قانون معادن نیز اصلاحاتی صورت خواهد گرفت ولی این مساله به معنی محدود كردن سهم سرمایه‏گذاران خارجی نخواهد بود. طهماسبی درخصوص احتمال تعمیم شرایط ایجاد شده برای قراردادهای تاو و ترك سل به بخش معدن كشور افزود: موارد مربوط به این دو پروژه قابل تعمیم نیست و وزارت صنایع و معادن در بخش معدن قطعا از سرمایه‏گذاری خارجی استفاده می‏كند، اما حفظ منافع ملی همیشه اصل است. وی افزود: ممكن است در قانون معادن در برخی موارد تغییراتی ایجاد شود. وزیر صنایع و معادن در رابطه با حضورش در اجلاس دو سالانه یونیدو گفت: ما در این اجلاس خواستار حضور كارشناسان ایرانی در دفتر یونیدو برای اجرای پروژه‏ها شدیم كه این مساله باعث باز شدن راه در زمینه صدور خدمات و محصولات فنی و مهندسی خواهد شد. وی با اشاره به فعال بودن پروژه خودروسازان ایران در سنگال آن را در حد قابل قبولی ندانست و عنوان كرد: سنگال می‏تواند راهی برای ورود محصولات ایران به قاره آفریقا باشد كه امیدواریم این امر را محقق كنیم. طهماسبی همچنین سرعت پیشرفت برخی پروژه‏های ایرانی را در سوریه در حد مطلوب ندانست و افزود: امیدواریم این مشكل را به زودی برطرف كنیم. وزیر صنایع و معادن در پایان گفت: امسال شاهد تغییر كابینه بودیم و سال نخست اجرای برنامه چهارم توسعه را سپری می‏كنیم و به نظر می‏رسید كه میزان برداشت از حساب ذخیره ارزی در بخش صنعت كاهش یابد اما با هماهنگی‏های انجام شده نه تنها در این زمینه كاهش نداشتیم، بلكه با افزایش مواجه هستیم.
مژگان میرزایی
منبع : مجله گسترش صنعت