پنجشنبه, ۱۳ دی, ۱۴۰۳ / 2 January, 2025
مجله ویستا
ملاک تشخیص حیض
● عادت ماهانه
۱) ابتدا(شروع)(۱)
۲) انتها(پایان)
الف) تا ده روز قطع شده (۲)
ب) از ده روز بگذرد
۱) عادت دارد
▪ وقتیّهوعددیّه ۳
▪ عددیّه ۴
▪ وقتیّه ۵
۲) عادت ندارد
▪ مبتدئه ۶
▪ مضطربه ۷
▪ ناسیه ۸
● ملاك تشخیص حیض در ابتدا
اولا: میزان، رجوع به عادت وقتیّه است، اگر خون در ایّامِ عادت دیده شود، در اینجا به مجرّدِ دیدن خون، حیض است گرچه نشانههای حیض را نداشته باشد و باید به وظیفه حائض عمل كند.(۳)
▪ چند نكته
الف) عادت بانوان بر دو نوع است:
یكی عادتی كه محدود به زمان خاص است؛ یعنی زمانِ شروع و ختمِ آن دقیق است، و یكی عادتی كه ممكن است با كمی تقدیم یا تأخیر اتّفاق بیفتد، و نوع دوم در میان بانوان متعارفتر است؛ زیرا ممكن است گاهی عادتشان جلو، و گاهی عقب بیفتد و تأخیر و عقب افتادن هم گاهی ممكن است از اوّل زمانِ عادت باشد، و گاهی پس ازتمام شدنِ ایّامِ عادت مانند مواردی كه باید استظهار كنند كه خواهد آمد.(۴)
ب) اگر عادتِ زن جلو بیفتد، و صفات و نشانههای حیض را داشته باشد حیض قرار میدهد، و اگر بدون صفات باشد تا دو روز مورد اتّفاق فقهاست كه حیض است و اما در بیشتر از دو روز، بعضی از فقها مانند حضرت آیهالله خوئی(ره) فرمودهاند: باید احتیاط كند(یعنی؛ بین تروك حائض و اعمال مستحاضه جمع نماید) و بقیه فقها فرمودهاند: اگر عرفاً گفتهشود عادتش جلو افتاده بیش از دو روز هم حیض است.(۵)
ج) اگر عادت زن عقب بیفتد بیشتر فقها فرمودهاند: یك روز یا دو روز یا بیشتر كه در عرف گفته شود عادتش عقب افتاده مانعی ندارد و خونِ دیده شده محكوم به حیض است. و بعضی از فقها مانند حضرت آیهالله خوئی(ره) و حضرت آیهالله سیستانی تفصیل دادهاند كه اگر تأخیرِ یكی دو روز، از اوّل ایامِ عادت باشد، حیض است؛ و اما اگراز آخر باشد (یعنی پس از تمام شدن ایام عادت و ندیدن خون در ایّام عادت، خونی ببیند كه صفات حیض را هم نداشته باشد)، حیض نیست. البته حضرت آیهالله سیستانی فرمودهاند: باید در تحت عنوان بانوانی كه عادت معین ندارند بررسی شود.(۶)
د) اگر خون حیض از بدن خارج شود، هر چند به اندازه سر سوزنی باشد به اتّفاقِ همه فقها، زن حائض است. و احكام حیض جاری است، گرچه نسبت به بقای حیض خارج شدن شرط نیست بلكه همین مقدار كه باطن آلوده به خون حیض باشد كافی است.(یعنی خروجِ خون از بدن برای آغاز حیض است )؛ و اما اگر خون حیض از رحم خارج شود و در فضای فرج باشد آیا زن حائض است و احكامِ حیض جاری است یا نه؟ بعضی از فقها مانند حضرت آیهالله مكارم فرمودهاند: مانند صورت قبل است (احكام حیض جاری است) و بعضی از فقها مانند حضرت آیهالله اراكی (ره) و حضرت آیهالله خوئی (ره) و حضرت آیهالله گلپایگانی (ره) و حضرت آیهالله سیستانی و حضرت آیهالله فاضل فرمودهاند: احكامِ حیض جاری نیست، و بعضی از فقها مانند حضرت امام (ره) فرمودهاند: بنابر احتیاطِ واجب باید میان اعمال شخص طاهر و تروك حائض جمع كند (و علّتِ این اختلاف آن است كه آیا معیار، خروج خون از رحم است یا از بدن) البته میتواند قدری خون را (گرچه با انگشت یا پنبه باشد) خارج نماید تا محكوم به حیض گردد.(۷)
ثانیاً: اگر عادت وقتیّه نداشت یعنی چهار صورت دیگر (عددیّه، مبتدئه، مضطربه و ناسیه) بود در این صورت باید به صفات و علایم رجوع كند، اگر خون صفات حیض را داشت، از اوّل، حیض قرار میدهد وگرنه باید تا سه روز بین كارهایی كه مستحاضه انجام میدهد و كارهایی كه زن حائض باید ترك كند جمع نماید، كه اگر جریان خون، تا سه روز یا بیشتر ادامه داشت، حیض خواهد بود مگر آن كه از اوّل علم داشته باشد كه تا سه روز ادامه دارد كه در این صورت آن را حیض قرار می دهد؛ و اما در صورتی كه عادت ندارد و علایم حیض را نیز ندارد، بعضی از فقها فرمودهاند احتیاط مستحب آن است كه بین وظیفه حائض و مستحاضه جمع كند.(۸)
۱) العروهالوثقی، ج ۱، فی الحیض، مسأله ۹ تحریر الوسیله ، ج ۱ ، فی الحیض ، مساله ۱۱.
۲) العروهالوثقی، ج ۱، فی الحیض، مسأله ۹ تحریر الوسیله ، ج ۱ ، فی الحیض ، مساله ۱۱-۱۲.
۳) العروهالوثقی، ج ۱، فی الحیض، مسأله ۱۵.
۴) مهذّب الأحكام، ج۳، ص ۱۶۸.
۵) العروهالوثقی، ج۱، فی الحیض، مسأله ۱۵.
۶) همان.
۷) همان، مسأله ۴؛ تحریر الوسیله، ج۱، فی الحیض، مسأله ۳؛ مهذّب الاحكام، ج ۳، ص ۱۴۱.
۸) العروه الوثقی، ج ۱، فی الحیض، مسأله ۱۵؛ تحریر الوسیله، ج ۱، فی الحیض، مسأله ۱۳.
۲) العروهالوثقی، ج ۱، فی الحیض، مسأله ۹ تحریر الوسیله ، ج ۱ ، فی الحیض ، مساله ۱۱-۱۲.
۳) العروهالوثقی، ج ۱، فی الحیض، مسأله ۱۵.
۴) مهذّب الأحكام، ج۳، ص ۱۶۸.
۵) العروهالوثقی، ج۱، فی الحیض، مسأله ۱۵.
۶) همان.
۷) همان، مسأله ۴؛ تحریر الوسیله، ج۱، فی الحیض، مسأله ۳؛ مهذّب الاحكام، ج ۳، ص ۱۴۱.
۸) العروه الوثقی، ج ۱، فی الحیض، مسأله ۱۵؛ تحریر الوسیله، ج ۱، فی الحیض، مسأله ۱۳.
منبع : بلاغ
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست