شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


طرح بهینه سازی داینامیکی BMW


طرح بهینه سازی داینامیکی BMW
امروزه "بازده" مترادف جدید" آینده" است، چرا؟ زیرا ب م و با طرح بهره وری دینامیکی خود آینده صنعت اتومبیل سازی را به گونه ای متحول ساخته که مصرف سوخت و نشر گازهای آلاینده کاهش یافته، بدون آنکه از لذت رانندگی کاسته شود. توان بیشتر با مصرف سوخت کمترخواهیم داشت؟! پشت چراغ قرمز بنزین هدر نمی دهیم؟! با ترمز کردن انرژی تولید می شود؟! طرح بهینه سازی دینامیکی، برنامه ای ابداعی از ب م و است که استفاده از انرژی را بهینه می کند، در حالیکه مصرف سوخت را کاهش می دهد. آخرین مدلهای ب م و نشان می دهد که آینده فرا رسیده است!
نهایت رضایت از رانندگی با هر قطره سوخت: این هدف اصلی طرح بهینه سازی دینامیکی ب م و است. با یک ردیف از تکنولوژی های هوشمند ب م و قادر است مصرف سوخت و انتشارCO۲ راکاهش دهد، در حالی که بطور همزمان بازده دینامیکی را افزایش میدهد.
این تکنولوژی های پیشتاز و پیشرفته که بخشی از فلسفه ی طرح بهینه سازی دینامیکی ب م و هستند بسیار گوناگون و در عین حال بدیعند. از تکنولوژی محفظه احتراق گرفته تا مواد سبکتر در ساختار، مؤلفه هایی با اصطکاک کمتر و بهبود اشکال آیرودینامیکی همگی در جهت مدیریت انرژی در سطحی فراگیر و بسیار پیچیده و پیشرفته اند. برای رسیدن به این هدف موتورهای جدید پا به عرصه تولید گذاشته اند: موتورهای بنزینی که با مخلوط هوا- بنزین رقیق و تکنولوژی "پاشش سوخت با دقت بالا" کار می کنند. موتور های دیزل با نسل سوم انژکتورهای ریل معمول ( common rail injection ) و مواد سبک وزن که ۲۰ کیلوگرم وزن را کاهش داده است. سیستم های خودکار "استارت - توقف" و "احیای انرژی هنگام ترمز" از هر قطره سوخت نهایت بهره را می برند. شکل آیرودینامیکی بهتر و تایرهایی با مقاومت دورانی کمتر و یک صف از تغییرات همگی برای بالا بردن بازده دینامیکی و مصرف کمتر سوخت هستند. اما این تغییرات تا چه حد ملموس و مؤثر هستند و بسته به مدل اتومبیل تغییر می کند: BMW ۱۲۰i"" (پنج در) مجهز به فناوری های جدید در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱ لیتر کمتر سوخت مصرف می کند و می تواند ۱ ثانیه سریعتر ازحالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
● پاشش سوخت با دقت بالا
پاشش سوخت با دقت بالا سیستم ابداعی پاشش مستقیم توسط ب.م.و است که احتراق سوخت را بسیار به صرفه می کند. در این روش موتور عملکرد بهتری دارد; بعلاوه اینـکه صرفــه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف سوخت خواهیم داشت.
پاشش با دقت بالا قسمتی از طرح "افزایش بازده دینامیکی" ب.م.و است. این برنامه شامل طرح ها و ابزاریست ابتکاری (توسط ب م و) که می تواند بازده دینامیکی را افزایش داده و مصرف سوخت را کاهش دهد.
عنصر اصلی در فناوری پاشش با دقت بالا انِِژکتور "فیزو" ((Piezo است که بین سوپاپها و شمع قرار می گیرد. درون انژکتور لایه های متعدد کریستالهای فیزو قرار دارد که با عبور جریان الکتریکی بلافاصله منبسط می شوند. این انبساط باعث خروج مقدار معینی از مخلوط هوا- بنزین از سوزن انژکتور و پاشش آن با فشار۲۰۰ Bar به محفظه احتراق می شود. جالب اینکه قطر مخلوط پاشیده شده از قطر یک تار موی انسان تجاوز نمی کند. ابر مخروطی شکل به اندازه ی ناخن انگشت شست با ظرافت روی شعله (جرقه) پاشیده میشود و با اضافه شدن مقدار بیشتری اکسیِژن می سوزد. در مقایسه با سیستم های انژکتور معمول، انژکسیون دقیق و ظریف ب.م.و مقدار سوخت بسیار کمی نیاز دارد و از هدر رفتن آن مقدار بنزین که بخاطر پاشیده شدن روی دیواره ی محفظه ی احتراق نمی سوزد جلوگیری می کند.
به لطف انژکتورهای فیزو سوخت می تواند ظرف فقط ۰.۱۴ میلی ثانیه پاشیده شود. این زمان کوتاه امکان پاشش متعدد سوخت در فاصله ی یک مرحله احتراق را فراهم می کند. سیستم کنترل الکتریکی با بازده وانعطاف پذیری بالا در شرایط مختلف، زمان و مقدار سوخت پاشیده شده را با توجه به نیروی مورد نیاز موتور و دمای مناسب برای عملکرد آن و فشار داخل سیلندر تنظیم می کند. بنابراین مطمئن خواهیم بود که احتراقی با دقت کنترل شده، بینهایت تمیز و فوق العاده به صرفه در تمام شرایط رانندگی خواهیم داشت.
● احیای انرژی هنگام ترمزکردن
از هر واحد توان تولیدی نهایت بهره را ببرید، با شارژ باتری فقط هنگامیکه ترمز می کنید. "احیای انرژی هنگام ترمز" بازده مصرف سوخت را بیش از ۳٪ بهبود می بخشد واین امکان را می دهد که تمام توان موتور برای افزایش شتاب در اختیار باشد.
اتومبیلهای امروزی نسبت به مدلهای قدیمی انرژی الکتریکی بیشتری نیاز دارند که علت آن افزایش سیستمهای راحتی و ایمنی درون اتاق آنهاست. این انرژی بوسیله ژنراتور (دینام) تولید می شود که توان دریافتی از موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. در سیستمهای عرف ژنراتور دائمآ بوسیله یک تسمه متصل به موتور در حال گردش است. سیستم "احیای انرژی هنگام ترمز" بگونه ای متفاوت عمل می کند: ژنراتور فقط هنگامی به چرخش در می آید که شما پا را از روی پدال گاز بردارید یا پدال ترمز را فشار دهید. انرژی جنبشی ای که هدر می شد حالا بهینه مصرف شده و در باتری ذخیره می شود. تولید الکتریسیته از این روش مزیت دیگری هم دارد: وقتی پدال گاز را فشار می دهید ژنراتور کار نمی کند; بنابراین تمام قدرت موتور به چرخها منتقل می شود. بدین ترتیب سیستم "احیای انرژی هنگام ترمز" همزمان با افزایش بهینه سازی مصرف سوخت سیستم دینامیک را نیز بهبود می بخشد. بدلیل مسائل ایمنی و پیشگیرانه سیستم "احیای انرژی هنگام ترمز" میزان شارژ باتری را همیشه مورد توجه قرار می دهد و اگر لازم باشد شارژ کردن آن را حتی در حال شتاب گرفتن نیز ادامه می دهد تا از خالی شدن کامل شارژ باتری جلوگیری کند.
● سیستم خودکار "استارت/توقف"
یک راه هوشمندانه برای ذخیره سوخت: سیستم خودکار "استارت/توقف" هرگاه که اتومبیل کاملآ متوقف می شود، مثلآ پشت چراغ قرمز، موتور را خاموش کرده و مجدداً آن را روشن می کند. نتیجه کاهش در مصرف خواهد بود.
سیستم خودکار "استارت/توقف" بسیار ساده به راننده کمک می کند; فقط کافیست دنــده ب م و خود را خلاص کنید و پای خود را از روی کلاچ بردارید. علامت "استارت/توقف" روی "صفحه نمایشگر اطلاعات" راننده را از خاموش بودن موتور آگاه میسازد. برای حرکت مجدد فقط باید دنده ماشین را درگیر کرد: لحظه ای که کلاچ را فشار می دهید موتور دوباره روشن شده و می توان بدون درنگ به رانندگی ادامه داد. سیستم خودکار "استارت/توقف" بر راحتی و ایمنی رانندگی اثری ندارد. برای مثا ل وقتی دمای موتور هنوز پایین است دستگاه تهویه هنوز دمای داخل را به میزان دلخواه تغییر نداده باتری به میزان لازم شارژ نشده و سایر موارد مشابه این سیستم فعال نمیشود.
سیستم خودکار "استارت/توقف" با یک سیستم کنترل مرکزی هماهنگ شده که سیگنالهایی از سنسورهای مرتبط, موتور استارت و دینام دریافت می کند. در مواقعی که برای راحتی یا ایمنی لازم باشد بخش کنترل بصورت خودکار موتور را روشن می کند: برای نمونه وقتی که ماشین بطور اتفاقی راه بیفتد شارژ باتری به شدت افت کند و یا بخار از درون شیشه را بپوشاند.
بعلاوه, این سیستم تفاوت بین توقف موقت و پایان سواری را تشخیص می دهد. اگر کمربند ایمنی راننده باز باشد و یا دراتومبیل بسته نباشد سیستم عمل نخواهد کرد. در صورت تمایل این سیستم می تواند با فشار یک کمه غیرفعال شود.
نویسنده : سامی شکیب زاده
منبع : carx1


همچنین مشاهده کنید