پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

ارتش روبات ها در مهدکودک


ارتش روبات ها در مهدکودک
بچه های پنج، شش ساله شیفته عروسک های بامزه و بانمک هستند، مخصوصاً آن عروسک هایی که حرف می زنند و چراغ چشمک زن دارند؛ حالا اگر بچه ها اجازه داشته باشند آنها را با خود سر کلاس ببرند که دیگر کیف شان کوک است. «روبات قرمزی» همه این ویژگی ها را دارد. با این تفاوت که مثل شخصیت های کارتون های اکشن، ابراز احساسات نمی کند. اما در عوض، روبات قرمزی می تواند در آواشناسی به بچه ها حسابی کمک کند. درواقع ارتش بزرگی از روبات قرمزی ها برای کمک به کودکان در مدارس و مهدکودک ها به کار گرفته می شود تا بچه ها بتوانند خواندن را یاد بگیرند. روبات قرمزی که ۴۰ سانتیمتر قد دارد، می تواند از بچه ها امتحان الفبا بگیرد و برایشان داستان تعریف کند. مخالفان این متد، شیوه آموزش آواشناسی روبات قرمزی را یک حقه توصیف می کنند. این شیوه آموزشی کاربردی (که گاهی اوقات آن را جنجالی می خوانند) از این قرار است که بچه ها، ابتدا صدای هر حرف را می آموزند و سپس تمام یک کلمه را رمزگشایی می کنند و با کنار هم قراردادن آواهای گوناگون، کلمات مختلف را می خوانند. روبات قرمزی یا همان Red که در واقع مخفف سه کلمه پیشرفت آموزشی سریع است، ۱۳۰ پوند قیمت دارد.
در حال حاضر حدود ۲۰۰ روبات قرمزی توسط مدارس مختلف خریداری شده است. علاوه بر این، سه نهاد دولتی انگلیس برای پخش این روبات در مدارس ابتدایی ثبت نام کرده اند.
سازمان های آموزشی که ارزیابی این روبات را در سه مدرسه برعهده گرفته اند، بر این باورند در صورتی که از روبات قرمزی به درستی استفاده شود، روند آموزش و یادگیری دلپذیر می شود. در حالی که بچه ها از روبات قرمزی استقبال کرده اند، این روبات چندان به مذاق معلمان خوش نیامده است و آنها دوست ندارند کلاس شان پر از روبات شود. «دیلان ویلیام» رئیس انجمن آموزشی طرفدار روبات قرمزی می گوید؛ «تحقیق روی به کارگیری این فناوری نشان می دهد زمانی که ابزار از طراحی مناسبی برخوردار باشد، قادر خواهد بود حتی از بهترین معلمان هم کیفیت آموزشی بهتری ارائه دهد.»
شرکت Headstart تولیدکننده روبات قرمزی و Impact International بال آموزشی گسترش این روبات بر این باورند که روبات قرمزی می تواند به ابزار بزرگی برای ارتقای مهارت های خواندن و نوشتن کودکان تبدیل شود. نمایندگان روبات قرمزی همچنین به دنبال حمایت دولت از این روبات آموزشی، با مقامات مربوطه مذاکراتی داشته اند. با وجود این برخی از متخصصان کودک در مورد روبات قرمزی ابراز نگرانی کرده اند. «سو پالمر» نویسنده کتاب «کودکی سمی» می گوید؛ «روبات ها نمی توانند آموزش دهند بلکه تنها راه موثر آموزش، معلم هایی هستند که جان دارند و نفس می کشند و چشم در چشم بچه ها به پرسش های آنان پاسخ می دهند.» در این میان، آواشناسان اهداف آموزشی جدیدی را برای مهدکودک ها و مراکز آموزشی کودکان در نظر گرفته اند. از ماه سپتامبر گذشته مقرر شده است کودکستان ها تا زمانی که بچه ها به سن چهار یا پنج سالگی می رسند و وارد مقاطع پیش دبستانی و دبستان می شوند، باید نشان دهند که بچه ها ۶۹ هدف آموزشی مختلف را پشت سرگذاشته اند. عده یی از آواشناسان بر این باورند که بچه ها باید قادر باشند با استفاده از دانش آواشناسی، کلمات ساده را بنویسند و بتوانند کلمات پیچیده تر را بخوانند. «مارگارت ادینگتون» عضو جنبش Open Eye که با حمایت دولتی از به کارگیری آموزش آواشناسی برای کودکان مخالف است، می گوید؛ «درست است که بچه ها باید مهارت آواشناسی را کسب کنند، اما این صرفاً بدان معنا نیست که این امر برای آنها مفید است. بچه های سه ساله نباید دوره های آموزش آواشناسی را پشت سر بگذارند، بلکه آنها باید همان کارهایی را که در هر مهدکودکی رایج است انجام دهند؛ مثل آواز خواندن و بازی کردن.»
● روبات قرمزی یا معلم
اولین عکس العمل «چارلی» پنج ساله از دیدن روبات قرمزی، فریاد جمله «وای خدای من،» بود. از سوی دیگر، دوست صمیمی او «راکسی» هم با «چارلی» هم عقیده است و می گوید؛ «روبات قرمزی شبیه روبات نیست، راستش روبات ها معمولاً اینقدر زشت و بدترکیب نیستند.» این دو کودک انگلیسی هم اکنون در حال یادگیری آواشناسی در مدرسه هستند. آنها کلمات مختلف را به کمک تلفظ صحیح آواشناسی بیان می کنند و مشتاقانه از اسکنر روبات قرمزی برای شناسایی لغات صحیح کمک می گیرند. اما روبات قرمزی گاهی اوقات فراموش می کند چه کتابی می خوانده، یا وسط تمرینات «چارلی» و «راکسی» سکوت می کند. در این مواقع معمولاً یک مربی، مشکل «چارلی» را برطرف می کند، اما این مشکلات ممکن است بسیاری از آموزگاران و مسوولان را از به کارگیری این روبات ناامید کند. «چارلی» اذعان می کند که گاهی اوقات حوصله اش از روبات قرمزی سر می رود. وی می گوید؛ «می دانید اشکال روبات قرمزی چیست؟ بعضی وقت ها از کار می افتد.» همچنین «راکسی» می گوید؛ «خوبی روبات قرمزی به قرمز بودن آن است.» با این وجود، هنگامی که از «چارلی» سوال می شود معلم را ترجیح می دهد یا روبات قرمزی را جواب او «روبات» است.
ترجمه؛ نسترن صائبی
www.guardian.co.uk
منبع : روزنامه اعتماد