جمعه, ۲۳ آذر, ۱۴۰۳ / 13 December, 2024
مجله ویستا
قاتل نخبه - The Killer Elite
سال تولید : ۱۹۷۵
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : مارتین بام و آرتور لوئیس
کارگردان : سام پکینپا
فیلمنامهنویس : مارک نورمن و استرلینگ سیلیفانت، برمبنای رمانی نوشته رابرت راستلند.
فیلمبردار : فیل لاتروپ
آهنگساز(موسیقی متن) : جری فیلدینگ.
هنرپیشگان : جیمز کان، رابرت دووال، آرتور هیل، گیگ یانگ، ماکو، بو هاپکینز، برت یانگ، تام کلنسی تیانا، کیت هفلین و جیمز وینگ وو.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۰ دقیقه.
سن فرانسیسکو. «مایکلاکن» (کان)، مأمور سازمان «کامتگ» - سازمانی خصوصی که مأموریتهای «ناخوشایند» سازمان سیا را انجام میدهد - با شلیک رفیق و همکارش، «جرجهسن» (دووال) فلج میشود. در بیمارستان، «مایک» از رئیسشان، «ویبرن» (گیگیانگ)، و مافوقش، «کالیس» (هیل) میشنود که «هنسن» ناپدید شدهد و خودش هم برای تمام عمر فلج خواهد بود. «مایک» این سرنوشت را نمیپذیرد و به کمک پرستارش، «ایمی» (هفلین) و تمرینهای ورزشهای رزمی، سلامتیاش را باز مییابد، وقتی سیا برای مراقبت از سیاستمداری بهنام «یوئن چونگ» (ماکو) مأموریتی را به «کامتگ» پیشنهاد میکند، «ویبرن» با علم به این که «هنسن» جزو گروه ترووریستی ژاپنی است که قصد سوء قصد به «چونگ» را دارند، این مأموریت را به «مایک» میسپارد. «مایک» به کمک دو همکار سابقش، «میلر» (هاپکینز) و «مک» (برت یانگ)، «چونگ» و دخترش، «تومی» (تیانا) را به سلامت به مقصد میرساند. «ویبرن» که میداند «کالیس» هم با «هنسن» هم دست است، تلاش میکند تا مانع ارتباط این دو شود. هرچند «هنسن» موفق میشود سرانجام «تومی» را برباید، ولی بهدست «میلر» کشته میشود. «کالیس» میخواهد «مایک» را هم بخرد، ولی «مایک» درست مثل بلائی که سر خودش آمده، او را فلج میکند و بعد همراه «مک» («میلر» در درگیری با ژاپنیها کشته شده) به راه خود میروند.
* قاتل نخبه تلاشی است برای پیوند دادن فیلمهای ورزش رزمی با تبِ هیجانات ضد «سیا» در دهه 1970. فیلمنامه البته آمیزهای از فرصتطلبی و شوخی است و مدرک روشنش پایان خونبار پوچ (و با این حال عالی) فیلم است که در آن دستهای از ژاپنیهای شمشیر به دست به آمریکائیهای مسلح به مسلسل حملهور میشوند. وفاداریهای شخصی و سیاسی، سطحی مطرح میشوند و سطحی نیز نقض میشوند. در عوض فیلم به یک بدبینی مُد روز میدان میدهد که البته ریشهای در شخصیتها یا روابط ندارد. شاید از آنجا که وفاداری و خیانت برای پکینپا مایهای اساسی است، او به شخصیتهایش وزن و بهائی میدهد که با بیمحتوائی و سبکسریهای فیلمنامه همخوان نیست و باعث میشود فیلم دو چندان ناامید کننده باشد. پس از دو اثر درخشان و شخصیِ پت گارت و بیلیدِکید (1973) و سرآلفردو گارسیا را برایم بیاورید (1974)، قاتل نخبه صرفاً کوششی تجاری و نقطه شروع دوره نزول متأخر پکینپاست.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست