پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

امتیاز نهائی - MATCH POINT


امتیاز نهائی - MATCH POINT
سال تولید : ۲۰۰۵
کشور تولیدکننده : انگلستان، لوکزامبورگ و آمریکا
محصول : گارت وایلی، لوسی داروین و لتی آرونسن
کارگردان : وودی آلن
فیلمنامه‌نویس : وودی آلن
فیلمبردار : رمی ایدفاراسین
هنرپیشگان : جاناتان ریس مایرز، الکساندر آرمسترانگ، ماتیو گود، برایان کاکس، امیلی مورتیمر و اسکارلت جوهانسن
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۴ دقیقه


لندن. معلم تتنیس، ̎کریس ویلتن̎ (ریس مایرز) با یکی از شاگردانش، ̎تام هیوییت̎ (گود) دوست می‌شود. ̎کریس̎ که به مهمانی‌ای در خانهٔ ییلاقی والدین ثروتمند ̎تام̎ دعوت شده با ̎نولا̎ (جوهانسن)، مهمانی آمریکائی آشنا می‌شود که بعداً می‌فهمد دوست ̎تام̎ است. ̎کریس̎ با ̎کلوئه̎ (مورتیمر)، خواهر ̎تام̎ ملاقات می‌کند و از هم خوششان می‌آید و در قرارهائی چهارنفره، به اتفاق ̎تام̎ و ̎نولا̎ بیرون می‌روند. ̎کریس̎ کار پیشنهادی پدرِ ̎تام̎ و ̎کلوئه̎ را می‌پذیرد و خیلی زود ترفیع پیدا می‌کند. در یکی دیگر از مهمانی‌های ̎هیوییت̎، ̎نولا̎ تصمیم می‌گیرد از آن پس هرگونه تلاش ̎کریس̎ را برای شروع رابطه، عقیم بگذارد. ̎کریس̎ و ̎کلوئه̎ ازدواج می‌کنند و می‌خواهند بچه‌دار شوند. وقتی ̎کریس̎ باخبر می‌شود که ̎تام̎، ̎نولا̎ را رها کرده سعی می‌کند او را بیابد ولی ̎نولا̎ ظاهراً ناپدید شده است. اما مدتی بعد، به‌طور تصادفی در یک گالری به او برمی‌خورد و دوتائی رابطه‌ای برقرار می‌کنند. وقتی ̎نولا̎ باردار می‌شود، ̎کریس̎ قول می‌دهد که ̎کلوئه̎ را ترک خواهد کرد. اما از آن‌جا که ̎کریس̎ قولش را عملی نمی‌کند، ̎نولا̎ که سرخورده، تهدید می‌کند که خودش این مسئله را با ̎کلوئه̎ در میان خواهد گذاشت. ̎کریس̎ تفنگی از خانهٔ ̎هیوییت̎ برمی‌دارد و ̎نولا̎ را می‌کشد ولی برای آن که این قتل را اقدام سارقی جا بزند که پس از سرقت خانهٔ همسایه اتفاقی به او برخورده، همسایه را هم در شروع کار می‌کشد. سپس سعی می‌کند اشیاء قیمتی همسایه را در رودخانه بیندازد تا حس کشته شدن تصادفی ̎نولا̎ دست سارق را افزایش بخشد ولی بی‌توجهی‌اش باعث می‌شود که انگشتر همسایه روی زمین و بعداً به‌دست مردی ناشناس بیفتد. پلیس که دفتر خاطرات ̎نولا̎ را پیدا کرده، ̎کریس̎ را احضار می‌کند تا دربارهٔ بخش‌هائی از آن دفتر خاطرات توضیح دهد که به توصیف رابطه‌اش با او می‌پردازد. کارآگاه مسئول پرونده به‌درستی نتیجه می‌گیرد که ̎کریس̎، ̎نولا̎ را کشته ولی انگشتر همسایه را هم‌راه جسد خلافکاری پیدا می‌کنند که پلیس او را عامل قتل‌ها می‌داند، ̎کلوئه̎ سرانجام حامله می‌شود. ̎کریس̎ ظاهراً عذاب‌وجدانی ندارد.
● امتیاز نهائی را شروع دورهٔ جدید فیلم‌سازی آلن می‌دانند. عزیمت به لندن برای اقتباس از رمان مشهور عصر بحران اقتصادی آمریکا، تراژدی آمریکائی تیودور درایزر، حاصلش فیلمی است که دوستداران آلن را به دو دسته تقسیم می‌کند: آنانی که این تغییر مکان را، از شهر محبوبش نیویورک به لندن، صرفاً تغییری به قصد تغییر می‌دانند و نه هیچ تحول مضمونی و زیباشناختی جدید، و آنانی که معتقدند آلن لندن را نیز با همان تیزبینی و نکته‌سنجی خاص خودش به تصویر کشیده است ـ البته به این دستهٔ دوم می‌توان پیشنهاد کرد کاوش استادانهٔ جولز داسین (در شب و شهر، ۱۹۵۰) در دو دنیای کاملاً متفاوت لس‌آنجلس و لندن را در عصر سینمای کلاسیک ببینند، تا اندکی با مفهوم تیزبینی هنرمندانه آشنا شوند، فیلم‌سازی که به خاطر مشکلات لیست سیاه، مجبور به مهاجرت و البته جست‌وجو در کلان‌شهری جدید شد. اما آلن ظاهراً به میل خویش و برای تغییر ذائقه و تنوع به لندن رفته تا فیلم‌های ̎لندن̎ی بسازد. امتیاز نهائی، اما عنوان جذابی دارد و به حرص و طمعِ دنیای جدید برای بردن می‌پردازد. جائی‌که بازنده قربانی است و به همین خاطر برای رنده شدن چیزی که بحران اجتماعی آمریکا، بُعدی تراژیک بخشید، این‌که تراژدی، حاصل میل جنون‌آمیز و وقفه‌ناپذیر ما برای بردن است و این‌که البته همواره ̎امتیازی نهائی̎ وجود دارد که گاهی اوقات خارج از ارادهٔ ما برنده را تعیین می‌کند.